X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמרי הראשון בעיתון "חדשות" ז"ל בדיוק כפי שפורסם אז, ככתבו וכלשונו תוכנו תקף גם היום, כעבור עשרים שנה וכעבור כל דרך הייסורים שאדריכלי אוסלו כפו על תושבי ארץ ישראל, יהודים וערבים, בשם "השלום"
▪  ▪  ▪
יצחק רבין ז"ל. ממשלתו הנציחה את הקו הירוק [צילום: פלאש 90]

כאילו לא חלפו עשרים שנה: השבוע מלאו עשרים שנה מאז פורסם מאמרי הראשון, ביום כ"ב בכסלו תשנ"ג, 17 בדצמבר 1992, בעיתון "חדשות" ז"ל. הימים היו מעט אחרי עלייתה של הממשלה החדשה, ממשלת יצחק רבין, לשלטון (במקום ממשלת יצחק שמיר) וטרם נפילתו של רבין למלכודת אוסלו. המאמר מובא בדיוק כפי שפורסם אז, ככתבו וכלשונו, ותוכנו תקף גם היום, כעבור עשרים שנה וכעבור כל דרך הייסורים שאדריכלי אוסלו כפו על תושבי ארץ ישראל, יהודים וערבים, בשם "השלום". וכך כתבתי לפני עשרים שנה:

אוטונומיה ללא קו ירוק
דרוש פתרון נועז למלכודת המדינית: אוטונומיה ליישובים הערביים הגדולים בכל רחבי ארץ ישראל המערבית
▪  ▪  ▪

הממשלה החדשה רואה באוטונומיה פתרון שישחרר אותה מן הצורך לשלוט בחבלי יהודה ושומרון. לשם כך היא מבצעת מדיניות של ייבוש והקפאה, כלומר טרנספר, של יהודים. הממשלה הקודמת ראתה באוטונומיה המוניציפלית פתרון לתושבים הערביים ביהודה ושומרון, כלומר שחרור מן הצורך לנהל את חיי היום יום שלהם.
לאמיתו של דבר, האוטונומיה המוצעת, אף במשמעותה המוניציפאלית, אינה פותרת דבר, מכיוון שהיא מובילה למצב בלתי אפשרי: היא מנציחה את הקו הירוק וכך יוצרת שני "סוגים" של ארץ ישראל.
מצידו האחד של הקו שוכנת ארץ ישראל שבה יהודים וערבים הם אזרחים שווי זכויות במדינת ישראל, אולם לערבים אין אותן זכויות של שלטון עצמי המוקנות לאחיהם מצידו האחר של הקו הירוק. כאן ניתן לשאול מדוע הקמת כרמיאל, למשל, בלב אזור צפוף אוכלוסיה ערבית היא התיישבות ציונית כשרה, אולם הקמת אריאל בלב אזור כנ"ל היא התיישבות פוליטית פסולה. כמו-כן ניתן לשאול האם לערביי טירה וטייבה יש מאוויים שונים מאלה של ערביי טול כרם וקלקיליה, רק בגלל שבמשך 19 שנים הם היו מנותקים על-ידי קו מקרי ומלאכותי.
מעבר לקו נמצאת ארץ ישראל "אחרת", שבה יהודים וערבים הם בעלי מעמד בלתי מוגדר, אשר אינו יכול להחזיק מעמד לאורך זמן. יהודים שהם להלכה אזרחי מדינת ישראל, אולם מופקרים או "מיובשים" על ידה, ונתונים לחסדי השוטרים-מחבלים של האוטונומיה; וערבים אשר נהנים אומנם משלטון עצמי, אולם אין להם אפשרות לבחור ולהיבחר לבית נבחרים ריבוני, לפחות עד להקמת מדינה פלשתינית בעבר הירדן.
הנצחת הקו הירוק היא מרשם למתיחות מתמדת. היהודים מעבר לקו יהיו נתונים להתנכלויות מתמשכות בתחומי האוטונומיה, דבר שיצריך התערבות תכופה של צה"ל כדי להגן עליהם. הערבים בתוך הקו הירוק ידרשו, בצדק מבחינתם, אותו מעמד אוטונומי שיש לערבים מצידו האחר של הקו. לשם כך יפעילו את האמצעי שכבר הוכיח את עצמו, הטרור והאינתיפאדה, תוך גיוס דעת הקהל של העולם "הנאור", ושל אנשי שלום עכשיו הדוגלים בייבוש יישובים. אותם נימוקים לגביי זכויות ערביי השומרון תקפים גם לגבי ערביי הגליל.
לפיכך, מן הראוי לחשוב על פתרון נועז, המתבסס על אוטונומיה שאינה קשורה בקו ירוק בלתי אפשרי. כוונתי לאוטונומיה ליישובים הערביים הגדולים, המונים יותר מ-15,000 תושבים, בכל ארץ ישראל המערבית. תושביהם יוכלו לנהל את ענייניהם המקומיים. מעבר לכך יהיה עליהם לבחור בין אזרחות ישראלית, כולל הצהרת אמונים למדינה, זכות לבחור ולהיבחר לכנסת וחובת שירות לאומי, לבין אזרחות פלשתינית, כולל זכות לבחור ולהיבחר לפרלמנט ברבת-עמון. הריבונות על כל ארץ ישראל המערבית תהיה של מדינת ישראל, וכל תחומי החיים שאינם מוניציפליים יהיו באחריות ממשלת ישראל.
למרות הקשיים הרבים הצפויים ביישום האוטונומיה ללא קו ירוק, גלומים בתוכנית יתרונות חשובים. התוכנית מאפשרת קיום מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית בגבולות בני הגנה בכל ארץ ישראל המערבית. כמו-כן היא מאפשרת מתן זכויות אזרח לכל ערביי ארץ ישראל המערבית, ללא הסכנה של הקמת מדינה פלשתינית, שהיא התוצאה הבלתי נמנעת של האוטונומיה כפי שהוצעה עד עתה.
במקום לרוץ במרץ לתוך האוטונומיה מעבר לקו הירוק, כדאי לעצור ולשקול גם אפשרויות אחרות, מסוכנות פחות והגיוניות יותר.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2005-2001.
תאריך:  21/12/2012   |   עודכן:  21/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אוטונומיה ללא קו ירוק
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד על האיכות, על הכמות ו
בתיה  |  21/12/12 23:12
2
יש פתרון אחר
ישראל ל  |  23/12/12 15:07
3
רון ראה את הנולד-"עצמה לישראל" ל"ת
דניאל סבלדי  |  24/12/12 00:10
4
הצעתך המהפכנית
ד"ר עדי ירדן  |  2/01/23 22:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יניב אקרמן
את מי יגאל סרנה מעדיף בכנסת - את "האביב הערבי" על פני מועמד יהודי? את אסאמא זחאלקא אלגאבריה על פני נפתלי בנט?
דרור אידר
בילבלתם בין ההיסטוריה שלכם לשלנו: הייתם קולוניאליסטים, קבעתם גבולות בלתי אפשריים וחשבתם לנצל את המסכנים; אבל אנחנו חזרנו הביתה, כצאצאים של הארץ הזאת; אדם לא יכול להיות כובש בביתו שלו
אריה אגוזי
צה"ל לא יודע בדיוק מה קורה בימים אלה בסוריה. זה לא היה נורא כל כך, אבל זה מתחיל להיות נורא כאשר לצה"ל לא ידוע מה קורה או יקרה עם מצבורי חומרי הלחימה הכימיים שבידי צבא סוריה - ואלה גדולים מאוד
אברהם בן-עזרא
מנהיגי מדינת ישראל אינם רשאים להתנהל מול הקהילייה הבינלאומית כאילו לא הייתה שואה בפועל וכאילו מדינת ישראל אינה מאוימת בשואה בכוח - בין איום בפרהסיה ובין איום נחבא תחת פני השטח וחותר למימושו משם
מחלקה ראשונה
מהם הסימנים המילוליים והגופניים שמסגירים את שקריו של ראש הלשכה המדינית של חמאס?    מדוע צווח חסן נסראללה מן הבונקר ומה זה אומר על הכוח של דבריו?    קווה שפרן מנתח את שפת הגוף של סיום מבצע עמוד ענן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il