תנועות הימין בישראל גוררות את המדינה למציאות בלתי נסבלת גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה מדינית, והדרך היחידה לעצור את מחול השדים הזה היא להציג חזון שמאלני אלטרנטיבי חזק ובלתי מתפשר. בישראל יש ימין ושמאל ברורים הן באג'נדה הכלכלית והן באג'נדה המדינית, וזה הזמן להציג לעם ישראל את המציאות האמתית שבה הוא חי ולא לאפשר לפנטזיות הימניות להשתלט על סדר היום ולהתעלם מהמציאות שבסופו של דבר תתפוצץ לנו בפנים. במידה והשמאל הישראלי לא יתעורר עכשיו ויציג לעם חזון שמאלני שפוי כלכלי ומדיני, מדינת ישראל עלולה לעבור משבר קשה שעלול להוביל אותנו ואת הילדים שלנו לחיים של סבל ואף לנטישת החלום הציוני.
חזון כלכלי
היהדות והציונות כוללות בתוכן אלמנטים רבים של צדק חברתי שיכולים להוות את הבסיס לבניית הזהות הכלכלית של כולנו, ולכן זה חבל שלא נעשה בהם שימוש. מעבר לכללי המוסר של "אהבת את רעך כמוך" וכללי מוסר כלליים, שהם בהחלט חשובים לבניית זהות כלכלית, ישנם ביהדות גם כללים כלכליים טהורים שבהם כדאי לעשות שימוש כדי לבנות כאן זהות יהודית כלכלית. הרצל, אבי הציונות, וממשיכי דרכו ז'בוטינסקי וגם בן-גוריון עשו שימוש נרחב בכללים האלה כשהם כתבו את חזון המדינה היהודית. זה פשוט עוול היסטורי שזנחנו את הכללים האלה לטובת זהות כלכלית מעורפלת.
הזהות הכלכלית היהודית בבירור מצווה עלינו לעזור לחלשים, אבל מעבר לכך היא מעניקה לנו "מתכון מיוחד" ליצירת חברה צודקת שבה חלוקת המשאבים וההון נעשית בצורה הוגנת. לדוגמה ביהדות חל איסור חמור על לקיחת "נשך" (ריבית), שהיא אחת מהרעות החולות שאיתם החברה הישראלית מתמודדת היום כשהבנקים ובעלי ההון עושקים את הציבור. כמו-כן ביהדות ישנם כללים להגנה על עובדים כשהשבת מייצגת זאת בצורה החזקה ביותר. השבת היא יותר מכל דבר חופש בשביל האנשים העובדים והיא מייצגת את המוסר היהודי ששם את זכויות העובדים בראש סולם העדיפויות שלו.
הפגיעה הקשה בזכויות עובדים שאנחנו עדים לה היום בחברה הישראלית, היא לכן סטייה מוחלטת מערכים של צדק ומוסר, ולא ברור כיצד אנשים שמתיימרים להיות יהודים מוכנים להשלים עם כלכלה שמבזה עובדים. היהדות מציגה חזון כלכלי שלם שלא כולו וורוד אבל בהחלט ישנם המון אלמנטים חשובים שאותם אנחנו צריכים לאמץ כדי לבנות חזון כלכלי יהודי מוסרי שיכול להתמודד עם אל מול החזון הכלכלי החזירים הימני שהקשר בינו לבין יהדות בכלל אינו קיים.
חזון מדיני
מבחינת החזון המדיני ישנם ערכים יהודים ברורים שאומצו על-ידי התנועה הציונות, וצריכים גם להנחות אותנו כיום בבניית החזון שלנו. הפסוק מתהילים "בקש שלום ורדפהו" הוא אחד ממקורות היהודיים החשובים ביותר, שמהם אנחנו יכולים להתחיל לבנות את הזהות המדינית היהודית שלנו. כפי שבא לידי ביטוי בפסוק זה היהדות מצווה עלינו לעשות תמיד כל שביכולתנו כדי להגיע לשלום, ולכן כל אבות הציונות חרטו על גדל המדינה את ערך השלום כערך עליון. ברור שלא תמיד השלום תלוי בנו, אבל המילה "רדפהו" בדיוק נועדה כדי שלא נוכל לתרץ להפיל את האשמה על אחרים, ונזכור תמיד שלא משנה מה עושים האויבים שלנו עלינו מוטלת החובה להמשיך ולרדוף אחרי השלום בכל כוחנו."
"קדושת החיים" ביהדות היא עוד ערך בזהות היהודית של כולנו שאותו אנחנו צריכים להכניס לחזון שלנו, כאשר צריך להיות ברור להיות לכל יהודי שקדושת החיים גוברת על כל ערך אחר. פיסת האדמה שאנחנו נלחמים עליה לא שווה את ערכם של אלפי האנשים שמתים בסכסוך אל מול שכנינו ואנחנו צריכים לקדש ולשמור על החיים יותר ממה שאנחנו עושים היום. זה לא אומר שאנחנו לא צריכים להגן על עצמינו כפי שכתוב "ונשמרתם לנפשותיכם" אבל זה אומר שאנחנו צריכים לעשות הכול כדי למנוע פגיע בנפש. החיים בארץ ישראל הם אכן ערך חשוב שעליו צריך להילחם, אבל ההתעקשות על ארץ ישראל הגדולה סוטרת לחלוטין את ערך קדושת החיים היהודי. ישנם עוד חיזוקים רבים ביהדות לרדיפה אחרי שלום אבל הם נזנחו לחלוטין לטובת ערכים לאומיים קיצוניים שיובילו להמשך שפיכות הדמים ולבסוף גם לחיסול המדינה היהודית כי עם לא יכול לחיות לעד על חרבו.
ההפרדה בין חזון מדיני יהודי וחזון כלכלי יהודי היא הפרדה מלאכותית אבל היא חיונית כדי שנבין מול מה אנחנו מתמודדים ומדוע התפיסות הפוליטיות הימניות הן מנותקות מהמציאות ומהערכים היהודיים ציוניים. בפועל החזון הכלכלי והחזון המדיני הם חזון אחד של מדינה יהודית ציונית שהערכים והמוסר שלה הם מקור הכוח שלה ולא הכוח הפיזי או הנשק שלה.