X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי גלברד מהנדס אלקטרוניקה ומערכות תקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אי-אפשר להתעלם מבעיית המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים בישראל אלה יוצרים בעיה לאומית וחברתית המחייבת טיפול הבחירות קרובות וחשוב לדעת מה חושבות המפלגות לעשות
▪  ▪  ▪
מסתננים ליד הגדר. נרתעו מהמעצר הממושך [צילום: AP]

אומנם פלישת המסתננים נעצרה, אך למעלה מ-60,000 מסתננים שמצטרפים ל-100,000 זרים לא חוקיים שנכנסו באשרת תייר יחד עם המוני שוהים בלתי חוקיים פלשתינים, יוצרים בעיה לאומית חברתית. מס' רב של זרים לא חוקיים מאיים על צביונה של המדינה כיהודית ודמוקרטית. ללא רוב יהודי מסיבי לא נוכל להגן על קיומנו. לכן לקראת הבחירות חשוב לדעת מה עמדת המפלגות בנושא חשוב זה. גם בגלל שעמדה בנושא המסתננים מבטאת את ההשקפה בנוגע לדמותה של המדינה ולגורלנו.
לפני שנסקור את עמדותיהן של המפלגות, כדאי להיזכר במס' נקודות ציון חשובות:
כיצד קרה שהמדינה הוצפה במסתננים?
מיום הקמת המדינה ועד 2006 פעל צה"ל בגבול הדרומי מתוקף החוק הישן למניעת הסתננות, וגירש את המסתננים מיד כשחצו את הגבול. נוהל זה נקרא "החזרה חמה". תופעת ההסתננות צברה תנופה בשנים 2006-2007 בעקבות מס' גורמים:
  • הסכמתו של אולמרט רה"מ דאז לקלוט כמה מאות סודנים ולהכיר בהם כפליטים.
  • ארגוני זכויות המסתננים עתרו לבג"ץ נגד "ההחזרה החמה" 1. משרד הביטחון נכנע ולא התגונן כראוי בעתירה והסכים לבטל את "ההחזרה החמה". כך למעשה הוא עיקר את החוק הישן למניעת הסתננות מתוכנו. והנושא הועבר לטיפול משרד הפנים ע"פ חוק הכניסה לישראל
  • למדינת ישראל, משרד הפנים ומשרד החוץ לא הייתה מדיניות ברורה בעניינם של המסתננים, ומדיניות זו נוהלה ונקבעה על-ידי נציבות הפליטים לאו"ם שבראשה (בישראל) עומד מייק בבלי שכיהן בעבר כסמנכ"ל משרד החוץ. בין דייני בית הדין לביקורת משמורת במועדים אלו הייתה הדיינת שרון לארי בבלי, שהחלטותיה קבעו בין היתר, מדיניות בפועל בעניינם של מסתננים בלתי חוקיים לישראל עד היום 2.
  • חוסר משילות שגרמה לאנרכיה, חוסר נחישות ואיטיות בפעולות שנקטה ממשלת נתניהו עד היום. רק בינואר 2012 נחקק החוק החדש שאפשר מעצר ממושך של מסתננים, אולם הוא נאכף רק מיוני 2012 .
מה עצר את פלישת המסתננים?
הגדר בדרום הושלמה רק שבוע שעבר, אולם הפלישה נעצרה לפני כ-7 חודשים. לאחר ההפגנות בדרום ת"א, אשדוד ואילת נעתרה הממשלה לדרישת התושבים והכריזה על מעצר ממושך של כל מסתנן, כלומר על אכיפת החוק החדש. מאז ערכו ארגוני התמיכה במסתננים מס' אירועי מבחן: לפחות פעמיים הובאו קבוצות מסתננים שהתגודדו על הגדר ודרשו להיכנס (למעשה הם יכלו להיכנס באזורים שהגדר לא הושלמה). במקרה אחר עשו הפגנה ושביתה במחנה השהייה. בניגוד לדעה המוטעית שהמסתננים לא יירתעו ממעצר, מסתבר שהם הפסיקו לבוא עוד בטרם הושלמה הגדר. הדבר מוכיח מס' עקרונות:
  • המסתננים אינם פליטים. אילו היו פליטים היו ממשיכים לבוא ולבקש להיכנס.
  • מעצר ממושך אכן מרתיע את המסתננים וההצלחה היא מעבר למשוער עד כדי כך שהוחלט להפסיק לבנות מתקני שהייה נוספים.
  • הגדר היא נדבך נוסף בחסימת ההסתננות, אך ללא מעצר, המסתננים יעקפו אותה. יש לציין לטובה את הח"כ היוצא יעקב כץ כצל'ה שדרבן את הממשלה להקים את הגדר.
מה נדרשת הממשלה הבאה לעשות?
לאור הצלחת מתקני השהייה נדרש לפעול בדרך זו גם עם 60,000 מסתננים שנמצאים כאן. ולהכניסם בהדרגה לאתרי השהיה בדרך להשבתם לארצותיהם. משקרים לנו שאין אפשרות להחזירם. ברגע שהם יבינו שלא יקבלו כאן עבודה ואזרחות הם יימצאו את הדרך בעצמם לחזור אל ארצותיהם. מי שפליט יוכנס למחנה פליטים כמו שארדואן עשה לפליטים מסוריה שנמלטו לטורקיה. בנוסף חייבים להפעיל את משטרת ההגירה כדי להרחיק את מאות אלפי השוהים בלתי חוקיים האחרים. מן הראוי למנות וועדת חקירה ממלכתית שתחקור את הגורמים למחדל ותציע פתרונות להרחקת המסתננים והשב"חים.
מה אומרות המפלגות?
מר"ץ: פועלת לטובת המסתננים וארגוני זכויות המסתננים. זהבה גלאון דרשה להכניס את המסתננים באירועי המבחן הנ"ל. במקרה אחר היא התבטאה "שישראל היא מדינה יהודית ולכל אזרחיה". המסקנה היא שמר"ץ היום היא מפלגה פוסט-ציונית שמסווה עצמה לציונית כדי ללכוד מצביעים ציונים וגם כי יש לה ייצוג גדול בסוכנות היהודית, גוף עתיר תקציבים. הבעיה היא שהרעיונות המסוכנים של מר"ץ חלחלו לתקשורת ולמערכת המשפטית ויש לה סוכנים במפלגות נוספות.
העבודה: נגררת במרץ אחרי מר"ץ. שלי יחימוביץ' מתכוונת להעלות הצעת חוק לפיה יזכו באזרחות 2,000-10,000 מי שהיא תגדיר כפליטים 3. אפשר לשער שבהמשך הם ידרשו איחוד משפחות, תקציבי רווחה ובריאות ואולי גם סל קליטה. מן הסתם יידרשו קיצוצים בתקציב הביטחון למימון קליטת המסתננים. אצל יחימוביץ' עניי העולם כולו קודמים לעניי עירנו.
התנועה קדימה: המפלגה האופורטוניסטית המתפוררת שחלקיקיה תועים ומטעים, לא גיבשה שום מדיניות מרכזית. מי שהוביל את המהלכים הם נחמן שי שדילג לעבודה ושלמה מולה שתומכים בהצעה המטורפת של יחימוביץ'. הם גם מנסים לחוקק חוק "נגד גזענות" שימנע חופש ביטוי מכל מי שיתלונן על פלישת המסתננים.
יש עתיד: לפיד בודק את מצב הרוח ומחליט בהתאם. לטענתו הוא לא קבע עמדה, כי הממשלה הנוכחית לא החליטה החלטות ברורות. אולם יש לו הצעה פרקטית: לתושבי דרום ת"א שהתלוננו על המסתננים שעושים צרכיהם ברחובות ובפתחי הבתים, הוא מציע לפזר 84 בתי שימוש כימיים עבור המסתננים 4.
דגל תורה: אינם מעורבים. מבחינתם זו בעיה של הציונים (האמת שהם צודקים).
הרב אמסלם: אומר דברים לא ברורים ולא מחייבים, מתנחמד לכולם.
שס: אלי ישי היה ממובילי המאבק במסתננים אך חבריו מש"ס לא סייעו לו והוא נותר בודד במערכה ולא השיג הישגים משמעותיים. וכעת כשהצניחו מעליו את דרעי האסטרטגיה הוחלפה והמאבק במסתננים התעמעם. לפני מס' חודשים הכריז אלי ישי על העברת כ 10,000 צפון סודנים לאתר השהייה. ארגוני זכויות המסתננים עתרו לבג"ץ והפרקליטות דחתה את תשובתה עד שדרעי נכנס לש"ס. ימים ספורים אח"כ הודיעו שהחלטת השר איננה בתוקף 5. נתניהו הפסיק לספור את אלי ישי.
ישראל ביתנו: חבורת ניהיליסטיים חסרי ערכים שאנו נאלצים לקבל בעסקת חבילה עם הליכוד. אביגדור ליברמן תקע מקלות בגלגלים של אלי ישי ומנע גרוש מסתננים. ח"כ דודו רותם מתלונן כי תושבי השכונות עושים סתם רעש כי לא נורא אם ישראל תקלוט עוד 50,000 מסתננים. מי שלא מאמין שישאל אותו 6.
הליכוד: יש אומנם ח"כים טובים כמו יריב לוין, אך הם טורפדו ע"י יוסי פלד, מיכאל איתן ועוד כמה "הומניים". יש לשער שגם בכנסת הבאה יהיו כאלה שיפריעו. ביבי נתניהו לא אומר במפורש מה הוא מתכוון לעשות עם 60,000 מסתננים, אך דוברו הלא הוא הביביתון מישראל היום דן מרגלית חזר לא פעם על "רעיון יצירתי" פשוט לגייר אותם 7. אלא שאין בנמצא אפילו רב אחד שמוכן להיות מיסיונר אפילו לא הרפורמים. הבעיה שנתניהו אולי מאמין להזיות של הביביתון שלו. מישהו חייב ללחוש באוזן של נתניהו שהמסתננים לא במהרה יהפכו ליהודים.
הבית היהודי: בהנהגה החדשה של נפתלי בנט, הבית היהודי תניע את הממשלה לפעול להרחקת המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים. יש לציין לזכותה של איילת שקד את פעילותה יחד עם "ישראל שלי" לטובת תושבי השכונות שנפגעו מפלישת המסתננים.
עוצמה לישראל: חרתה על דגלה את המאבק בתופעת ההסתננות. למרות הסטיגמות השליליות שהתקשורת הפופולרית הדביקה לו, ח"כ ד"ר מיכאל בן ארי פועל ללא לאות מתוך אידיאולוגיה לשמירת צביונה היהודי של מדינת ישראל, ומתוך הזדהות עם תושבי השכונות בכלל ודרום ת"א בפרט, בהיותו יליד שכונת התקווה. נוכחותם ופעילותם של אריה אלדד ובן ארי בכנסת גם באופוזיציה תאפשר לחץ על הממשלה לעשות את מה שהיא נדרשת לעשות.

הערות:

1. בג"ץ 7302/07 מוקד סיוע לעובדים זרים נגד שר הביטחון. (וגם דוח מבקר המדינה מ-2006).
2. פס"ד פיצוי למסתננים עירקים ע"א 9656/08 [קישור]=
[קישור]
פרוטוקול מיום 19.3.06 בכלא מעשיהו אגף: 15 מס' מוחזק: 41037
פרוטוקול מיום 21.9.04 בכלא מעשיהו אגף: 3 מס' מוחזק: 34207
החלטות אחרות לא פורסמו והן נמצאות בבי"ד.
3.הצעת חוק הסדרת מעמדם של פליטים ומבקשי מקלט, התשע"ב – 2012. אפשר לראות באתר של יחימוביץ'. אפשר גם לשאול אותה או את ח"כ שלמה מולא.
4. כך אמר לפיד במפגש עם תושבי דרום ת"א בשכונת התקווה ביולי 2012.
5. עת"מ 1726-10-12 עתירה מנהלית של ארגוני זכויות והמסתננים מצפון סודן.
6. לא יאומן - פורסם בערוץ 7 שגם אימת את הדברים עם ח"כ דודו רותם- [קישור].
7. הרעיון ההזוי פורסם מס' פעמים במאמרים של דן מרגלית ב"ישראל היום" למשל ב 2/11/12 וערב יוה"כ 25/9/12 .

תאריך:  11/01/2013   |   עודכן:  12/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשיב את מחדל המסתננים לסדר היום
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה האמיתית: העסקת הזרים
אלון פלג  |  11/01/13 14:59
 
- על איסור העסקת מסתננים:
לאלון פלג  |  12/01/13 15:38
2
צודק, מכל בחינה שהיא - נץ
מזכיר_המדינה  |  12/01/13 17:09
 
- לבחור נץ כדי לחזק את ישראל ל"ת
ליכודניק לשעבר  |  12/01/13 22:12
3
היכנסו לקרוא הצהרות רישמיות !
תושב שפירא  |  12/01/13 19:17
4
ביבי,ההסטוריה לא תשכח ולא תסלח
עזרי  |  12/01/13 22:58
5
מר"ץ והעבודה כבר לא ציונים ל"ת
סמולני לשעבר  |  13/01/13 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
דניאל גיגי
בעוד המנהיגים שלנו בחזירות הולכים ומתעשרים, החברה המתפוררת שלנו הולכת ונהיית ענייה והמדינה מאבדת את הלגיטימיות הפנימית והחיצונית שלה. ישראל ראויה למנהיגות אמפטית בעלת חזון, ולכן חשוב שנמצא דרך טובה יותר להעריך את המנהיגים שלנו
עידן יוסף
שידור השיעור ברדיו קול ברמה נוצל בשבועות האחרונים לתעמולת בחירות עבור שס    על קול ברמה נאסר לשדר את תוכניתו של שלמה בניזרי ולאפשר פרשנות לאיש שס יהודה אבידן
אילן ריס
בבחירות הקרובות - לכו להצביע. אך בכל מקרה אל תשימו פתק לבן או פתק למפלגה שאין לה סיכוי לעבור את אחוז החסימה. אחרת הצבעתם תהיה כאילו הצבעתם עבור החרדים. בבחירתם מומלץ שתצביעו עבור אחת משתי המפלגות הגדולות, כך תתאפשר הקמת קואליציה יציבה עם ממשלה קטנה
דרור אידר
התכבדות בקלון עַמֵנוּ: עשרה ימים לפני הבחירות רץ נשיא המדינה לעיתון העוין ביותר לממשלת נתניהו    פרס עוזב את הממלכתיות ומדבר פוליטיקה
גדעון עוזיאל
השינוי האמיתי לא יבוא משם. השינוי האמיתי יכול לבוא רק מלמטה
רשימות נוספות
לבני: פייגלין וחוטובלי - עשבים שוטים  /  איציק וולף
"הבטחת נתניהו להוזיל המים - חסרת כיסוי"  /  עופר וולפסון
סקר חדש: 16 מנדטים בלבד לעבודה  /  איציק וולף
תפסיק לפלג  /  פנחס מרגוליס
מגיעות לנו בחירות אחרות  /  ד"ר חיים שיין
מהפך! 'בית יהודי' במקום 'ציונות דתית'   /  הרב ישראל רוזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il