X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניתן להבין מהם עמדותיו של הציבור הערבי בישראל מעיון בארבעת מסמכי החזון של שנת 2007-2006. לפי מסמכים אלה, ישראל היא ישות קולוניאלית, ואילו ערביי ישראל הם מיעוט לאומי ילידִי מוגן, שצריך לקבל זכות וטו על כל החלטות הכנסת על הסיבה האמיתית לירידה בשיעור ההצבעה בבחירות בקרב ערביי ישראל
▪  ▪  ▪
מגמות היסטוריות [צילום: AP]

לאחרונה התפרסם סקר של אוניברסיטת חיפה, הקובע כי כ-50 אחוז מקרב ערביי ישראל אינם מתכוונים להצביע בבחירות. ישר רעדו אמות הסיפים מדוע הגענו עד הלום. גם העיתונאי יאיר שלג פרסם הסבר לתוצאות הסקר, שלפיו ערביי ישראל מרגישים מופלים ולכן אינם מצביעים עוד בבחירות הכלליות לכנסת. מספר עובדות "פעוטות" ככל הנראה נשכחו מעיניהם של אלה המנסים לתלות באפליה את הסיבה לאי-השתתפותם של ערביי ישראל בבחירות.
בשנות ה-50' וה-60' של המאה שעברה, עת היה ממשל צבאי והיו מפלגות של נכבדים ערביים, המכונות לעתים בזלזול "אד'נב אלחוכומה" (זנבות הממשלה), נטלו ערביי ישראל חלק פעיל ביותר בבחירות לכנסת. מפלגות אלו תמכו ללא סייג במפא"י, ואפילו צידדו חלק ניכר מן הזמן בהמשך המנהל הצבאי על הציבור הערבי בהתאם לעמדת מפא"י. שיעור ההצבעה בקרב הציבור הערבי באותה תקופה, בצל המנהל הצבאי, היה גבוה ביותר, וב-1955 בבחירות לכנסת השלישית אף הגיע לשיא של 91 אחוז. למעשה, עד הבחירות לכנסת השמינית שנערכו ב-1973, אחוז ההצבעה של הערבים בבחירות הכלליות לכנסת ישראל היה אף גבוה מזה של האוכלוסיה היהודית. (ר' אלי רכס (עורך), "החברה הערבית בישראל", 2009). כיצד מוסברת הצניחה בשיעור הצבעה ל-53 אחוז בלבד בבחירות לכנסת ה-18 וזה אף ממשיך ויורד?
קל ביותר לטעון כי המדינה מגלה אפליה מתמדת כלפי המגזר הערבי, להכות על החזה ולומר כי בנו האשם. קל ביותר להתעלם מכך שהחברה הערבית בישראל, ובעיקר העדה המוסלמית המהווה כ-88 אחוז ממנה, עוברת תהליכים של הקצנה ולהאשים בהם שוב את ממשלות ישראל לדורותיהן. יש גם כאלה הטוענים כי הציבור הערבי בכללותו הוא מתון, אך נציגיו כמו חנין זועבי, אחמד טיבי, עזמי בשארה ועוד, מאוד קיצוניים.
אלא שהאמת שונה "במקצת". לא ממשלות ישראל אשמות בכך שחלק ניכר מבני המיעוט הערבי החי במדינה אינו משתתף בבחירות הכלליות לכנסת. הסיבות לכך נעוצות במספר גורמים, שהבולט ביניהם הוא תהליך הפלשתיניזציה שחל על ערביי ישראל.
תהליך זה הוביל משנות ה-70' של המאה שעברה להתפתחותן של תנועות פוליטיות הרואות בעצם ההצבעה בבחירות לכנסת סוג של הכרה במדינת ישראל, ולפיכך אוסרות על ההשתתפות בהן. מדובר בשתי קבוצות עיקריות. הקבוצה הראשונה היא התנועה האיסלאמית בראשות השייח' ראאד צלאח מחאג'נה, מאום אל-פחם. הקבוצה השנייה היא של גופים אידיאולוגיים שונים המורכבים מקבוצות של אבנא אלבלד, "בני הכפר". עדות לכוחה של הקבוצה הראשונה ניתן לראות למשל בכנסי "אל-אקצה בסכנה" הנערכים מדי שנה באצטדיון באום אל-פחם שבהם משתתפים לרוב כ-50 אלף איש, המייצגים אחוז ניכר מהעדה המוסלמית בישראל. גם חלק ניכר מחברי תנועת "בני הכפר" - שאף התפלגה בסופו של דבר לקבוצות קטנות שחלק מהן הצטרף לבל"ד - ממשיכים להחרים את הבחירות בישראל. ההזדהות של חברי תנועות אידיאולוגיות אלו עם ארגונים פלשתיניים שונים, ולא עם מדינת ישראל, היא מלאה.
גם הטענה כי נציגי הציבור הערבי הם קיצוניים, בעוד שמרבית ערביי ישראל מתונים בדעותיהם ומעוניינים לחיות בדו-קיום, אינה עומדת במבחן אמפירי, כפי שהציג זאת ד"ר דן שיפטן בספרו "פלשתינים בישראל" (2011). סקרים שנערכו מצביעים על כך שרק חלק קטן מהציבור הערבי (כ-7 אחוזים) חש כי עמדותיהם של נציגיו בכנסת הן קיצוניות מדי. חנין זועבי ואחמד טיבי ואחרים נבחרים לכנסת שוב ושוב, למרות שלפי יאיר שלג ושכמותו הם אינם באמת מייצגים את רוב הציבור הערבי.
ניתן להבין מהם עמדותיו של הציבור הערבי בישראל מעיון בארבעת מסמכי החזון של שנת 2007-2006. לפי מסמכים אלה, ישראל היא ישות קולוניאלית, ואילו ערביי ישראל הם מיעוט לאומי ילידִי מוגן, שצריך לקבל זכות וטו על כל החלטות הכנסת.
לדבריהם, יש לפעול לשוויון מלא בין שני הלאומים - הפלשתיני והיהודי - על בסיס מדינת כל לאומיה. בנוסף לכך, יש לפעול למימוש זכות השיבה לפליטים הפלשתיניים, לשינוי ההמנון והדגל ושאר סמלים יהודיים וציוניים. זוהי עמדתו של חלק רחב ביותר של הציבור הערבי בישראל, כפי שבאה לידי ביטוי בהצהרה המסכמת של מסמכי החזון - הצהרת חיפה מ-2007. זוהי הסיבה העיקרית והאמיתית לכך ששיעור ההצבעה בקרב ערביי ישראל המתוסכלים ימשיך לרדת מבחירות לבחירות. אבל מה לעשות שמדינת ישראל כמדינה יהודית עדיין אינה מוכנה להתאבד רק כדי שהציבור הערבי בישראל (בעיקר העדה המוסלמית) ירגיש בנוח במדינתו של העם היהודי?

פורסם במקור: אתר מגזין "מראה"
ד"ר שאול ברטל הוא מרצה לעניינים פלשתינים באוניברסיטת בר-אילן ומחבר הספרים: הפלשתינים מהנכבה לפדאאיון, 1956-1949 (ירושלים, 2009) ו-דרך ג'האד בפלשתין (ירושלים, 2012). כמו-כן פרסם מספר מאמרים העוסקים בסוגייה הפלשתינית.
תאריך:  11/01/2013   |   עודכן:  11/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה הם לא מצביעים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה שערבים לא מצביעים
טוביה גנוט  |  14/01/13 04:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
אהוד גרנד
איש השמאל נפתלי רז הציג סדרת שאלות לאיש ימין    אלו תשובותיי
אברהם שלום
סרט תעלומת הבחירות "כוכבית גיור" יכלו לייצר רק אנשים המזלזלים בבני קהילת מרוקו, אנשים המשערים כי זאת הדרך שחושבים בה יוצאי מרוקו וזאת הדרך לזכות בקולותיהם
עופר וולפסון
מספר 2 ברשימתה של ציפי לבני לכנסת לא מאמין באפשרות עשייה מהותית שלא במסגרת הממשלה    יחימוביץ' תוקפת את מפלגתו: "אין לה זכום קיום"
אברהם (פריצי) פריד
משהו על צמרת צה"ל ומשמעות המראות והריחות העולים ממנה    ומדריך שימושי קצר לבוחר הנבוך
עמוס אריכא
הדמיון הניכר בהתנהלותו של נתניהו לקברניט אחאב הולך וגדל מדף לדף ב"מובי דיק". שניהם חשדנים ורדופי אימה, ושניהם ברגע בו עליהם לבחור בין אחריותם לשליחותם. אחאב בוחר לרדוף בכל מחיר אחרי הלוויתן הלבן, נתניהו אינו מרפה למרות תזזיתו מאמונתו המשיחית לגבי חזון ארץ-ישראל השלמה
רשימות נוספות
כלי תקשורת אינם מוסרים סקרים כחוק  /  עידן יוסף
דרשת הרב יוסף לא תועבר בשידור חי  /  עידן יוסף
לבני: פייגלין וחוטובלי - עשבים שוטים  /  איציק וולף
מצביעים למען העבר או המחר?  /  דן אלון
קלקול מהכספת  /  נרי אבנרי
חובבנים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il