כיצד תזהו בעיות שמיעה בילד עד גיל שלוש
|
|
- אין תגובה: כולנו מגיבים לרעשים ולקולות מהסביבה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בקולות חזקים ופתאומיים - מחבת שנופל או צלחת שנשברת, צלצול פעמון או צופר מכונית, ואפילו קריאה בשמנו כאשר אנחנו נמצאים בחדר אחר. תגובות לרעשים פתאומיים רואים כבר בגיל מספר ימים. הפניית ראש לקול דיבור, מתפתחת סביב גיל חצי שנה. אם הילד שלכם לא מגיב לאלו - ייתכן בהחלט שהוא סובל מבעיה בשמיעה. ככל שהילד מבוגר יותר, כך כמובן יהיה קל יותר לזהות שהוא אינו מגיב לצלילים;
- קושי בהבנה: כל הורה יודע שהשאלה האהובה על ילדים היא "למה" - ילד שמרבה לשאול "למה" הוא ילד סקרן. אולם ישנה מילת שאלה אחת ששימוש תכוף בה יכול להעיד על בעיות שמיעה של הילד, והיא "מה". אם הילד שלכם מרבה לבקש מכם לחזור על דבריכם, ייתכן שהדבר אינו קשור לאי הבנה כללי שמקורו באוצר מילים מוגבל - אלא פשוט בשמיעה בעייתית אשר בגינה מתקשה הילד לפענח את הצלילים לכדי משפט קוהרנטי. הדבר בולט יותר כאשר הילד מבקש מכם לחזור על מילים שידוע לכם שהוא מכיר את משמעותן;
- שקט: כל הורה חולם על תינוק "נוח", בריא ושקט, שישן טוב בלילה ולא בוכה גם ביום. אך אם התינוק שקט מדי - ייתכן שהדבר צריך להדליק אצל ההורים נורת אזהרה, שכן תינוק שממעט להשמיע צלילים וקולות, עלול להיות בעל בעיות שמיעה - לעיתים הקולות והצלילים שמשמיע התינוק, מעודדים אותו להשמיע קולות נוספים ובעצם לגלות כי הוא זה שמשמיע את אותם צלילים. תינוק שלא שומע את עצמו, חסר את הגירויים העצמיים הללו והדבר יתבטא בתינוק שקט יחסית שמשמיע פחות קולות;
- "אמא תגבירי": הטלוויזיה כבר הפכה לכלי לגידול ילדים במרבית הבתים ולפעמים יכול להיות מאוד נוח (וגם חינוכי) לשים לילד DVD עם שירי ילדים לאיזו שעה. אין ילד שלא זוכר את ההורים שלו מבקשים ממנו להנמיך את הטלוויזיה, אבל אם אתם מוצאים את עצמכם מבקשים שוב ושוב להנמיך או שאתם מגלים שהילד מגביר את עוצמת הקול בכל פעם שהוא מתיישב מול המסך, ובמיוחד אם הוא עושה זאת גם כשהסלון ריק מאנשים ושקט - כדאי מאוד לבדוק את השמיעה של הילד אצל איש מקצוע;
- מדברים ברעש: כן, ילדים אוהבים לצעוק. לפעמים מאוד. לפעמים יותר מדי. לצעקות יש השפעה שלילית על הבריאות - מחקר שבוצע באוניברסיטת אריאל מצא, שילדי ישראל צרודים בהרבה מילדי ארה"ב, לדוגמא. אך צעקות יכולות להעיד גם על בעיות שמיעה אצל ילדים - ובמיוחד כאשר הילד צועק גם שלא במפגש רועש עם חברים, אלא כדרך קבע וללא קשר לעוצמת הרעש הסביבתי;
- איחור בדיבור: אחת מהתוצאות של אי טיפול בבעיות שמיעה אצל ילדים היא איחור בהתפתחות של דיבור ושפה. ילד לומר מילים ראשונות (לדוגמא: אבא, אור) סביב גיל שנה, וצירופים של שתי מילים (לדוגמא: אמא לשתות, כדור נפל) סביב גיל שנתיים. בהמשך יגדל אוצר המילים והילד יתחיל לבנות משפטים. ילד עם קשיי שמיעה יאחר בהתפתחות אבני הדרך הראשוניות הללו. ישנם גם מקרים בהם הילד מתחיל לדבר, אך יש נטייה לבלוע מילים והברות או בעיות היגוי שמקורן באי היכולת לשמוע כמו שצריך את ההיגוי הנכון או באי יכולת לשמוע את עצמך כאשר אתה הוגה את המילים. היכולת לשמוע את עצמך ואת הסובבים אותך, קריטית להתפתחות השפה אצל ילדים ובכלל - דמיינו לעצמכם שתצטרכו ללמוד צרפתית ללא היכולת לשמוע את הגיית המקור;
- בעיות למידה והתנהגות: כשם שבעבר גילו כי חלק מהילדים שאינם מסוגלים להתרכז בכיתה פשוט זקוקים למשקפיים, וכשם שכיום אנחנו יודעים שהפרעות קשב יכולות להוביל לציונים נמוכים - ללא קשר למידת האינטליגנציה וההבנה האמיתית של הילד, כך ייתכן גם שבעיות למידה או התנהגות לא נאותה של הילד מקורם בבעיות שמיעה דווקא. בין אם מדובר בירידה בציונים מאחר שהילד לא שומע את המורה או בבעיות התנהגות שמקורן בתסכול שהילד חש ואי יכולתו להשתתף בשיחה קולחת עם חבריו - לבעיות שמיעה יש מגוון השפעות על חיי היום יום של ילדינו.
|