X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
השיר "אבל אהבה" שנתן לספר את שמו הוא הכרזה מתפרצת, מקוטעת אך שוצפת שפת השיר מדויקת וברורה, אך עם זאת מעניינת ומשמחת
▪  ▪  ▪

הספר "...אבל אהבה" מבקש כתיבת ביקורת, כי יש בו שירים חיוורים, לא מחדשים המתפשרים על ביטויים פשטניים ומשומשים ולידם שירים מעניינים, מהנים, בעלי עלילה, משמחים בביטויים שיריים רעננים.
הויקיפדיה יודעת לספר, שהנער אסי דיין בן ה-15, פרסם בכתב העת "קשת" היוקרתי והוציא ספר שירים. אני מוצפת חיבה והתפעלות כלפי עלם החמודות הנסיכי. האם מבצר הניסיון של 40 שנות יצירה מגונן עליו בפני הרוחות הרעות של הרפתקת כתיבת שיר חדש? אבל כנראה שיר טוב הוא פסגה אותה יש לכבוש כל פעם מחדש ולגבור על מכשפות המילים המשומשות ודרקוני הביטויים השחוקים.
יש חשיבות לבחירת השיר הראשון בספר שירים. לכן אני קוראת בעיון את השיר "באת והלכת וזה נורא קצת" שכבר שפת שמו הדלה ואף עילגת מעוררת ביקורת. הייתה זאת פגישה חטופה ומקרית - אז למה לבסס עליה שיר? "ואת משאירה פה כה מעט / ... / אפילו את שמך לא אמרת". להשלמת המידע החסר הדובר נזקק למבטה של הבחורה על הפגישה. הוא כמעט לא מכיר אותה ובכל זאת מנסה לנחש את התרשמותה ואף בטוח בכך: "חדר עם אדם לא מוכר / קצת מוזר / הייאוש ששרר על פניו / כאילו הייתי הוריקן / שעבר בחדרו ונקה את הזמן מחייו". הכל קטן, לא חשוב, מינורי - ופתאום "הייתי הוריקן" - זה לא אמין. לקראת סוף השיר: "... ולא זכרנו דבר" אך כבר קראנו את זיכרונותיה של הבחורה שתופסים חמש שורות מרכזיות. השיר ללא התפתחות, לא ממוקד.
אסי, אתה התסריטאי הטוב, תכתוב לי עלילה מתפתלת-מסתבכת-כמעט נפתרת. והינה זה בא - מעבר לדף: "נערת ליווי קוראת שירה". השם הנהדר הזה הוא שיר בפני עצמו. הבית הראשון מרחיב את שורת הכותרת ומציג את כל מרכיבי הדרמה האנושית: גבר, אישה, מין, אהבה, שירה: "נערת ליווי קוראת שירה / לגבר זר שעומד מאחוריה / ורוצה לשמוע בעירום מלא / "מה זאת אהבה?".
לאורך השיר משובצים שמותיהם ושורותיהם של המשוררים הדגולים כותבי שלל השפות: ביאליק, זך, אבידן, יבטושנקו, מיאקובסקי, בודלר. שילובם במפגש המיני בוטה במידה הנכונה והולם את רוח השיר. השאלות אודות מהות האהבה ומחיר המין נישאות באוויר. נערת הליווי, אשר ההשוואה עם חנה רובינא עושה עמה חסד גדול, נותנת להן תשובה חלקית: "וכן... ולא! / היא לא יודעת / מה זאת אהבה!"
אני מדלגת מעל לתרגומים ומרפרפת דרך השירים האנוכיים הבכייניים הבינוניים (למעט אחד טוב במיוחד אליו עוד אחזור) ומגיעה למחזור "שירים לתמר" בהם נפרשת קשת רגשות פעילים טריים מגוונים לתמר האהובה אשר לשמה אצילות תנ"כית.
השיר "אבל אהבה" שנתן לספר את שמו הוא הכרזה מתפרצת, מקוטעת אך שוצפת. שפת השיר מדויקת וברורה, אך עם זאת מעניינת ומשמחת: "אבל עכשיו. אבל דחוף. אבל אותך / ... / אבל האהבה זה התירוץ הסופי / אבל האהבה זאת המסקנה היחידה / אבל האהבה זה אני איתך".
בשירים האחרים במחזור הזה בצד אימת הפרידה: "אני מתפרק פה, תמר / מאבד מלים שהיו, פעם שירים / שהייתי, פעם, פחות רסיסים" ישנם גם רגעי נחת רוח "אהבתי היחידה, הלא מפורסמת / את האושר שלי שנשמר במחתרת" ושורות שיר נעלות "ואני חולם אותך בתים בתים / רחובות משוררים / כבישים פעורים לצעקה".
ויש עוד שיא מובהק בספר הזה: שני שירים לאמא הנערצת שבשנות ה-90 שלה היא פעילה ונמרצת ועולה בכך על ילדה-תינוקה המגודל הצעיר ממנה ב-29 שנים. דברי ההערצה לובשים ביטוי שירי הגותי-קוסמי ייחודי: "... במרוץ היומי / אל חדוות התנועה ומאור הפנים / שבהם את זוללת חיים / שאפילו הנצח מרכין חיים / והזקנה מאבדת את שמה הרע". ואז באה הברכה והתודה האישיות: "מברך אותך לכל אריכות הימים / כי שלי הולכים ונכשלים / ואם לא את, לא הייתי עובר את השישים".
הספר מסתיים בשיר "הגיעה העת לסכם" - צפוי, שגרתי, רווי ניגודים מכלילים: "כל מה שהיה... כל מה שלא יתכן", אבל אני בוחרת לסיים את הרשימה בהתייחסותי לשיר מופלא: חשוף, ישיר, אומר את מה שנכון להגיד. זהו "לאבידן מהחנפן" שמתחיל בביקורת כנה על הכותבים והקוראים: "אבל כמשורר ותיק אני יודע / שאין כבר עניין מספיק לקורא או לקוראה / ולכן אוסיף / שאני חש בדידות נוראה" עד שמגיע לנושא הקנאה. וכן, זה נכון ואין מנוס - כל משורר מקנא במשוררים גדולים ממנו. ואז בזכות השיר ובהשראתו מחשבתי עושה עוד צעד - אחורה בזמן: משורר מקנא בעצמו כשהיה במיטבו, כשכתב את שירו הטוב דוגמת "נערת הליווי", "תמר", "אמו בת ה-", "לאבידן". הרגעים חולפים, אך לא נשכחים: השירים האלה מזכירים ומכאיבים.

"אבל אהבה". אסי דיין - הוצאת אבן חושן, 2012
תאריך:  04/06/2013   |   עודכן:  04/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אבל אהבה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יפה ואמיץ
דוד ברבי  |  5/06/13 15:53
2
געגוע למשורר
מירב שמש מדברית  |  22/06/23 05:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן אלרן
האבנים והרוח משחקות תפקיד ראשון ותפקיד שני בספר השירים "פנים באבן", ושלא כמו פיגמיליון שיצר אישה ולא כמו המהר"ל שברא גולם, מעדיפה המשוררת אביבית לוי לראות פנים באבנים מבלי להפיח בן רוח, והן נעשות לה כבנות שיח    אך דומה לעיתים שאין אלה אלא פניה
ציפי לוין
ספר זה הינו המדריך המקיף ביותר לפאראפסיכולוגיה ולכל התופעות הכלולות בה    המחברים בחנו את התופעות אחת לאחת, הן מבחינה מיסטית והיסטורית והן בראי המחקר המדעי    יתר על כן, המדריך מלמד כל קורא לחשוף בתוכו את כוחות הנפש שלו עצמו, ולתרגל ולפתח תחומים מסוימים בהם יש לו יתרון פאראפסיכולוגי
לימור שריר
בספרה החדש "השתקפויות" (הוצאת כרמל, 152 עמ') מתכתבת לימור שריר עם גיבורי יצירותיה מן העבר. עוד בספר שישה סיפורים קצרים בהם היא מתכתבת גם עם דמויות מחייה
ציפי לוין
זהו סיפורה של משפחה מפורקת המסופר מכמה נקודות מבט של דמויות: האמא, הנכד, המאהבת    במובנים רבים זהו ספר העוסק באבל על חורבן משפחה מצד אחד, ובנחמה שאפשר למצוא לאחר ההתפרקות (חיים חדשים, אהבה חדשה), מהצד השני
עפר דרורי
הספר עוסק ברובו בניסיונותיו הרבים של יותם ובדרכים שונות להחזיר את תמי לביתם המשותף שעזבה. תוך כדי ניסיונותיו אלה מגיח לביתו אחיו הצעיר של יותם שחזר משנות נדודים וחיפוש עצמי בזן בודהיזם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il