X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ב-22.5.13 פירסם מבקר המדינה את הדוח לשנת 2012 על תלונות הציבור המצביע על ירידה דרסטית במספר התלונות של חושפי שחיתות, האומנם מצבם השתפר?
▪  ▪  ▪
דוח המבקר. אין שיפור בהכרח [צילום: פלאש 90]

טבלה 1 [צילום: אלון קוחלני]

המעיין בדוח שהוציא לאחרונה מבקר המדינה בכובעו כנציב תלונות הציבור יכול להגיע למסקנה כי מצבם של חושפי השחיתות השתפר. הדוח שמסכם את פועלו של הנציב בשנת 2012 מעלה כי חלה ירידה דרסטית במספר התלונות על מעשי שחיתות, מ-68 תלונות ב-2010 ל-43 ב 2012 , דהיינו ירידה של 37% בשנתיים. גם יתר הנתונים שפירסם נציב תלונות הציבור ובהם מספר מבקרי הפנים שהגישו תלונות ומספר צווי הגנה שזה הוציא מצביעים על ירידה (ראה טבלה 1).

טבלה 2 [צילום: אלון קוחלני]

אך לא רק במספר התלונות שהגישו חושפי שחיתויות נמצאה ירידה, אלא גם במספר התלונות שנמצאו על-ידי הנציב כמוצדקות פחת. ואם לא די בכך אזי גם שיעור התלונות המוצדקות מתוך סך התלונות נמצא בירידה, כך בשנתיים האחרונות פחת שיעור זה בכ 60%, מ 23.5% בשנת 2010 ל 9.3% בשנת 2012 (ראה טבלה 2).

טבלה 3 [צילום: אלון קוחלני]

תמונה זו של ירידה במספר תלונות של חושפי שחיתויות עולה גם מדיווחים של הגופים המבוקרים. בשנת 2007 תוקן החוק לעידוד טוהר המידות בשירות המדינה, התשנ"ב-1992 ובו נקבע כי גופי ציבור אשר קיבלו תלונות שעניינם שחיתות או פגיעה אחרת בטוהר מידות ידווחו על כך אחת לשנה לנציב תלונות הציבור, ואילו זה יפרסם נתונים אלה בדוחותיו השנתיים. עיון בדוח נציב תלונות לשנת 2012 שהתפרסם כאמור לאחרונה מעלה כי מספר התלונות המדווחות נמוך, מה שגרם לנציב להלין כי" מאז תוקן החוק התקבלו בנציבות תלונות הציבור דיווחים מעטים מאוד לפי החוק על תעודות ממצאים שנמסרו לחושפי שחיתות".
מקור נוסף המצביע לכאורה על ירידה במספר מקרי חשיפת שחיתות הוא מספר פסקי הדין שהתקבלו בתובענות שהגישו עובדים מכוח חוק ההגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997. בשנת 2008 תוקן חוק זה כך שהוא מקנה הגנה לעובדים, גם כאלה שאינם עובדי ציבור, שחשפו עבירות על החוק והמעביד פגע בגין זאת בענייני עבודתם. חיפוש במאגר המשפטי (חיפוש הערך: "חוק הגנת עובדים - הגנה על מתלונן" במאגר נבו) מעלה כי עד כה התקבלו מכוח עילה זו החלטות ב-6 תובענות, כאשר ל-2 מהם ניתנה החלטה בשנת 2009, ל-3 בשנת 2010 ורק ל-1 בשנת 2011.
לכאורה, הן נתוני נציב תלונות הציבור והן הנתונים על מספר פסקי הדין שניתנו מצביעים על תמונה ורודה, לפיה לא זו בלבד שמספר חושפי השחיתויות, שמטבע הדברים חשופים להתנכלות מצד המעביד, נמוך אלא הוא נמצא במגמת ירידה. האומנם?
קשה להשיב לשאלה זו בוודאות, והרי אין גורם שחושף או מרכז נתונים על חושפי שחיתויות. מכיוון שכך המקור היחיד הקיים הוא הערכות, כמו זו שפירסמה בשנת 2009 לשכת המבקרים הפנימיים ישראל לפיה "ישנם 800 חושפי שחיתויות שעוד לא מצאו עבודה". מעבר לכך כל שנותר, כדי להעריך האם באמת מצבם של חושפי השחיתויות בישראל במגמת שיפור, הוא להתבונן במדדים שונים היכולים באופן מסוים להעיד על רמת התקינות השלטונית והכלכלית בישראל. המדד העיקרי הקיים בתחום השחיתות המשווה בין מדינות הוא מדד השחיתות הנתפשת שמפרסם כל שנה ארגון שקיפות בינ"ל (שב"יל). ניתן לראות כי למרות שבשנתיים האחרונות אין שינוי מהותי בציון האבסולוטי של ישראל, קיימת מגמת ירידה במיקומה ביחס למדינות אחרות.

טבלה 4

מדד נוסף הוא מדד ה"שליטה בשחיתות" שמפרסם הבנק העולמי, המראה כי בישראל קיימת מגמת ירידה איטית לאורך השנים: (ראו טבלה 4)

טבלה 5

גם מדד ה"חופש משחיתות" שמפרסם ה- Heritage Foundation , מראה כי בישראל לא ניכר שינוי בשנים האחרונות: (ראו טבלה 5).

אין הגנה ראויה

כפי שניתן לראות, מצבה של ישראל בשנים האחרונות לא השתפר בהכרח. תספורות, מאבקים על משאבי הגז וטבע, עבירות ומעשי שחיתות של עובדים ונבחרי ציבור, משפטים שנערכים נגד ראשי המדינה לשעבר, כל אלה מצביעים על כי יתכן ולמרות הכל המנהל הציבורי אינו חף מפגמים, ומכאן שייתכן מאד שמצבם של חושפי השחיתויות אינו, כפי שניתן להתרשם מדוח נציב תלונות הציבור, בכי טוב. ואולי הנתונים מדוח נציב תלונות הציבור מעידים יותר מכול על כי הטיפול בחושפי שחיתויות אינו אפקטיבי.
לכל הדעות, למרות פעולות החקיקה שנעשו, לא עלה עד כה בידי המחוקק לספק למרתיעים בשער הגנה ראויה, ואך גם על זאת הלין נציב תלונות הציבור הנזכר, "למרות תרומתם הרבה של חושפי השחיתות לגילוי השחיתות הציבורית ולמיגורה, הניסיון המצטבר בטיפול בתלונות של עובדים אלה מלמד כי לא נעשה די בתחום ההגנה עליהם, הן בתחום החקיקה והן מבחינת שינוי התפיסה החברתית-תרבותית לגבי אותם עובדים". יש לפעול לחזק את מעמדם וההגנה על חושפי שחיתויות.

תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חל שיפור במצבם של חושפי השחיתות?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
רפי רותם מדמם והדו"ח מתמם...
ראיס-פוטין-טיל300  |  9/06/13 22:50
2
כזב ! יש חוסמת במשרד המבקר !
הנתונים  |  13/07/13 19:27
3
בושה וכלימה
הרשלה  |  14/07/13 19:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איציק וולף
תנועת אומ"ץ פנתה אל המבקר שפירא בבקשה שיבדוק את מכלול הקשרים שבין נשיא המדינה למרכז האקדמי ברחובות שהוקם בעבר כמכללה פרטית למטרות רווח    "הסכמתו של פרס שהמרכז האקדמי ייקרא על שמו הינה תופעה פסולה כשלעצמה"
איתמר לוין
"רשות החברות מנסה לקצוב את תקופת כהונתם של המבקרים הפנימיים - וזו סכנה לעצמאותם"    המשנה למנכ"ל המשרד מבהיר שלא יינתנו אוטומטית צווי הגנה למבקרים פנימיים
עידן יוסף
כך האשימה בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, יו"ר הנהגת ההורים הארצית    יו"ר הוועדה: ילד נהרג בתאונה - ואיש מהאחראים אינו משלם את המחיר    משרד החינוך: חלה ירידה בתאונות
עידן יוסף
בוועדה לביקורת המדינה: במיליונים שבוזבזו באוניברסיטה היה ניתן לתגמל אלפי סטודנטים חלשים    הנשיא לשעבר קוה: עובד שיש לו קרבה משפחתית לעובד אחר מתקבל רק במקרים חריגים
עידן יוסף
הוועדה לביקורת המדינה קוראת לראש הממשלה למנות מנהל קבוע בהקדם ולשקול הכפפת הרשות למשרד רה"מ    מציעה למנות ועדה מייעצת שתמנה דירקטורים בחברות ממשלתיות
רשימות נוספות
המבקר יבחן את הוצאות נתניהו  /  איציק וולף
במעצ מבטיחים: אף גשר לא הולך ליפול  /  עידן יוסף
עלייה של 2% במספר התלונות לנציב התלונות  /  עידן יוסף
קרב מבקר במבקר  /  עו"ד אברהם פכטר
קנאת מבקרים לא תרבה חוכמה  /  יהודה קונפורטס
מבקר לא קובר מבקר  /  אפרים הלפרין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il