X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התועלת של גל ירוק גדולה פי אינסוף מן ההשקעה הנדרשת כדי ליישמו (אפס) אז למה התופעה כה נדירה?
▪  ▪  ▪
גל ירוק זה מעשה קסמים [צילום: AP]

הלך לי קלף
שמעתי פעם נהג מספר בהתלהבות: "איזה קלף הלך לי, לא תאמין, כל הרמזורים ירוקים". אחר סיפר לי על אירוע מרגש שקרה לו בדרכו לעבודה: "כל הרמזורים ירוקים". גל ירוק זהו אירוע נעים ונדיר עד כדי כך, שאנשים מספרים בהתרגשות זה לזה על החוויה המופלאה שעברו.
כבוד הנהג וחירותו
כדי להמחיש עד כמה גל ירוק זו חוויה מופלאה, אפשר להשוותה למעבר פמליית ראש הממשלה. פתאום צצים אנשי שב"כ, חוסמים את הכביש, אחרי כמה דקות מגיעות ארבע לימוזינות שחורות הנעלמות תוך שניות. זו בדיוק המשמעות של גל ירוק. אתה מגיע לצומת, מבחינתך זה כביש מהיר. אתה ממשיך, מגיע לרמזור הירוק הבא, והבא, והבא... כולם מחייכים להוד רוממותך.
חוק שימור החומר נעלם?
גל ירוק זה לא רק תענוג, לא רק חסכון בזמן יקר, לא רק פחות עצבים בכביש, זה גם מעשה קסמים: מקטין את נפח התנועה. המכוניות לא מתאדות, הן פשוט לא מצטברות. יש גוש של כמה שניות, נניח חצי דקה, וכל הגוש הזה חיש קל נעלם. התחושה היא שנפח התנועה ירד, הכביש התרוקן. ממש כמו רכבת שהייתה ועברה, עד שתגיע הרכבת הבאה המסילה ריקה.
מסע בין צמתים
דמיינו חללית דמיונית, בעצם נדמיין משהו קצת יותר פשוט. דמיינו שאתם נוסעים ברחוב מלא צמתים ואתם נוסעים ונוסעים ונוסעים. קשה לדמיין. אנחנו כל-כך עלובים, שהתיאור הזה נשמע לנו כמו מדע בדיוני, כמעט מסע בין כוכבים. האמת היא שכל הנדרש כדי לממש פנטזיה מרהיבה זו הוא... שום דבר.
התקציב הנדרש: אפס
מה צריך לצורך הגשמת הפנטזיה? רמזורים יש, מרכז בקרה ממוחשב יש, מומחים מקצועיים המקבלים שכר עתק עבור חימום הכורסה יש. מה חסר? לתת להם הוראה להזיז הישבן ולהתחיל לעבוד. מזעזע עד כמה גדול הזלזול בציבור ועד כמה פשוט להקפיץ את רמת התחבורה. הסיבה: קיבעון, הרגלים, עצלנות.

עשה זאת בעצמך
איך עושים גל ירוק?
▪  ▪  ▪

פשוט מאוד. אם המומחים יביעו את ההסתייגות הכי קטנה, פשוט אמרו להם בנימוס: "זוזו הצידה, אנו נעשה זאת בעצמנו. אתם תמשיכו להסביר למה לא עושים, אנחנו בינתיים נעשה".
לתכנן גל ירוק בכיוון אחד זה קל מאוד! כמה קל? בבקשה: נבחר אותו בהתאם לשעת היממה על-פי הכיוון העמוס יותר. את הבסיס כדאי לתכנן בשעות רגועות כשהתנועה דלילה. לוקחים רחוב, משרטטים אותו כקו ישר על דף נייר, מסמנים עליו את הצמתים המרומזרים, ורושמים ביניהם את המרחק כפי שמודדים במפה. לדוגמה, ציר של קילומטר ובו צמתים במרחק 300 מטר, 500 מטר, 200 מטר.
ליד המרחק רושמים את הזמן המחושב: כמה שניות לוקח לעבור את המרחק הזה במהירות המותרת? לצורך הפשטות ניקח 60 קמ"ש. 60 ק"מ ב-60 דקות זה קילומטר בדקה. 1,000 מטר ב-60 שניות זה אומר שכל 100 מטר נעבור תוך שש שניות.
אם המרחק בין הרמזור הראשון והשני הוא 300 מטר, נצפה שנגיע לשם לאחר 18 שניות (6 כפול 3). אם המרחק בין הרמזור השני לשלישי הוא חצי קילומטר, נצפה שיקח 30 שניות (6 כפול 5). הרמזור הבא 200 מטר, זה אומר עוד 12 שניות (6 כפול 2).
כעת צריך לתכנן זמן מחזור ואורך גל. עדיף להשאיר את הזמן הקיים כדי שלא להתערב בתכנון הקיים, למשל זמן מחזור של 90 שניות וגל ירוק באורך 30 שניות. כדי שלא להסתבך נעדיף לא לשנות את אופן פעולת הרמזור, נשאיר את הסדר הקיים על-כנו, רק נשנה את התיזמון: מתי הוא יתחיל.
כל רמזור יקבל ירוק 10 שניות לפני שנגיע אליו כדי שכשנגיע הכביש כבר יהיה פנוי לכבודנו. לכן נרשום אפס על הרמזור הראשון. לשני אנו צפויים להגיע לאחר 18 שניות אז נרשום שמונה. לשלישי אנו צפויים להגיע לאחר 48 שניות אז נרשום 38, לרביעי נגיע לאחר דקה אז נרשום 50.
מה זה אומר?
הרמזור הראשון ירוק, מתחילים לנסוע. לאחר שמונה שניות אנו רואים מרחוק את הרמזור השני הופך ירוק. עוברות עוד 10 שניות ואנו חולפים על פניו (כשהצומת כבר פנוי). לאחר 38 שניות נסיעה אנו רואים מרחוק את הרמזור השלישי הופך ירוק ולאחר 48 שניות חלפנו על פניו. עברו עוד שתי שניות ואנו רואים מרחוק את הרמזור הרביעי הופך ירוק, לאחר דקה חלפנו על פניו, וכך הלאה.
אם הגל הירוק שלנו הוא באורך 30 שניות, יש לנו בעצם 20 שניות לגוש מכוניות שנוסע ללא הפסקה במהירות 60 קמ"ש. בחישוב גס יצא לי 60 מכוניות וזה המון!!! (ב-18 שניות עוברים 300 מטר, אם כל מכונית כולל שמירת מרחק גוזלת 10 מטר יוצא 30 מכוניות לנתיב).

כוונון עדין

כמובן שבשטח לא הכל ורוד. יש צמתים שהם ישר ושמאלה ביחד, יש צמתים גדולים ואחרים קטנים, יש הפרעות לתנועה, יש אוטובוסים שנכנסים ויוצאים, יש אולי שיקולים שלא היינו מודעים להם. משתדלים להתחשב בכל המשתנים ולהגיע לתוצאה אופטימלית ככל הניתן. לכן אמרתי שאת הבסיס יש לעשות בשעות בהן התנועה דלילה, אחר-כך מבצעים התאמות לעומסים ולמצב בשטח.
כמה זמן לקח לנו?
שעות ספורות. תכנון סקיצה על נייר פשוט, לאחר-מכן תכנות מחשבי מרכז הבקרה, בדיקה בשטח ושיפורים. כמובן שלא עושים מה שמהנדסי התחבורה אוהבים לעשות (ללכת לישון), אלא חוזרים גם למחרת וגם אחרי שבוע וחודש, ומוודאים שהשינוי לא יצר בעיות חדשות.

דברים נוספים שלוקחים בחשבון

צריך לזכור, שלמרות הפקקים הנוראים, רוב הזמן התנועה זורמת באופן סביר. לילה, צהריים, הכיוונים ההפוכים, כבישים פנימיים וכדומה. בכל הזמן הזה התנועה צריכה לשטוף, אין סיבה לעיכוב. ברגע שהבסיס יהיה טוב, יהיה שיפור גם בעומס.
גל ירוק עשוי גם למנוע תאונות. כאשר אנשים יתרגלו שנסיעה במהירות המותרת היא כיפית וזורמת, בעוד שאם הם יגבירו מהירות, הם יתקעו ויעצרו כל פעם, כל תרבות הנהיגה תשתנה. כבר לא יהיה טעם לנסות "לגנוב" את הרמזור, אנשים יסעו רגוע בהבנה שהרמזור יודע מתי הם יגיעו והוא מחכה להם.

שתי וערב

אין מניעה שבאותו צומת יהיו שני גלים ירוקים, אחד מצפון לדרום והאחר ממזרח למערב. כל אחד בזמנו. אם מתכננים היטב, זה יכול להיות כמו שתי רכבות החוצות מסילה ומתוזמנות, כך שכל אחת תגיע בזמן אחר. ברכבות משקיעים בתזמון, בכבישים מזלזלים. למה? כי אפשר.
כדי שלא יהיו טעויות: כשאני אומר "גל ירוק" אינני מתכוון לשניים-שלושה רמזורים סמוכים. אני מתכוון למשל לרחוב ז'בוטינסקי החל מקצהו בפתח תקוה וכלה ברחוב המסגר ועד בכלל. מן הסתם הגל יקטע פה ושם בצומת גהה, רכבת ארלוזורוב, ועוד. העיקר שהסטנדרט, הנורמה, התרבות, השיטה יהיו תנועה יעילה, ולא כפי שהתרגלנו להרכין ראש בהכנעה בכל פעם שדורכים עלינו.

חלום באספמיא

בהשקעה אפסית, אפשר תוך כמה חודשים עד שנים לגרום לכך שכמעט בכל הצירים בארץ יהיה תמיד גל ירוק, לפחות בכיוון אחד. הדבר ישדרג את חוויית הנסיעה ברמות שלא יאומנו. אנחנו כל-כך מסכנים ועלובים שאנחנו לא מצליחים אפילו לדמיין זאת.
כעדר המעריץ את משרתיו אנו יודעים רק להרכין ראש, לומר אמן כן יהי רצון, מקסימום לעשות הפגנות ומחאות, ואחר-כך לבחור בהם שוב להנהיג ולשרת אותנו. לשם שינוי אתם מוזמנים לשאול את גדולי התחבורה והאומה הנערצים שלכם: למה יש כל-כך מעט גלים ירוקים במדינה?
כל-כך התרגלנו לשירות ציבורי גרוע מינוס, כנראה מגיע לנו. אם נמשיך לשתוק או לקטר תוך השלמה עם רוע הגזירה, אולי כדאי שלא נתפלא אם נגלה לתדהמתנו שגדולי האומה ממשיכים לצפצף עלינו. צריך אולי לאסור על צפצוף לא רק בכבישים אלא גם במסדרונות השלטון.

תאריך:  07/07/2013   |   עודכן:  07/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיש קל
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גל אדום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גל ירוק
חזי הרנו  |  9/07/13 06:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
אינני מצליח לתפוס איזו תשתית מוסרית יהודית התירה להחליט החלטה כל כך לא אנושית ולא יהודית - לגרש מהגרת עבודה, ש"עברה על החוק", כי היא הביאה לאויר העולם יצור אנוש. מי היה המחוקק שהרשה לעצמו לחוקק חוק כל כך לא יהודי
ציפורה בראבי
לאחר שמנסה השר פירון מזה זמן רב לחנך את החרדים, הם מראים לו שהם מצליחים לחנך את עצמם לבד
הרב אליהו קאופמן
יותר מכל מזכירי לי היחס הישראלי לדרוזים את אותו יחס שפל שקיבלו חיילים יהודים ממשפחתי - ששירתו בצבא הרומני, בזמן מלחמת העולם השנייה ואשר למרות נאמנותם לרומניה הם הוכו , ואף נרצחו . אם הדרוזים עדיין לא איבדו את הסבלנות הרי שמגיע להם צל"ש בכל רגע
רביבה בן-זאב
פרס הקשיש מתעלם באופן מוזר וקונסיסטנטי מדרישות הערבים המכונים "פלשתינים" שעושים צחוק מארה"ב ומאתנו, ועומדים על דרישותיהם עד שנחזור לגבולות אושוויץ, ואז יאותו לשבת לשולחן המו"מ ולברבר שלום
יובל ברנדשטטר
שיתוף הפעולה בין ד'ימים לשעבר מציב איום על הג'יהאד    פחד נפל על הג'יהאד והד'ימה. מוסדות ארץ רעדו, ומבנה היקום המוסלמי החל להיפרם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il