X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר שירי דניאלס מנהלת   |  ער"ן
חוזרים ללימודים

התמודדות והסתגלות למעבר

שדרו ביטחון ונטעו בילד תחושת מסוגלות בכוחו ובכישוריו העבירו מסר כי הסתגלות הנה תהליך ממושך לעיתים ועשויה להיות גם רצופת מכשולים אפשרו לילד להתקדם בקצב שלו ולמרות הפיתוי העז: הימנעו ממתן עצות
▪  ▪  ▪
להתמודד נכון עם שינויים [צילום: פלאש 90]

ימי סוף הקיץ מצביעים על תחילתה של שנת הלימודים החדשה. במקביל להתרגשות, החשש והתקווה האוחזים בילדים, לעיתים גם במבוגרים אוחזת התרגשות מוכרת יחד עם זכרונות ילדות מגן הילדים ומבית-הספר.
באחת אנו חוזרים לחוויות הלילה שלפני, נדודי השינה, הניסיון לדמיין את המחנכת החדשה והחברים לספסל הלימודים, הבכי והחרדה מהפרידה מההורים, הפנים הלא מוכרות, והכמיהה למציאת מקום בטוח ותומך בו נוכל להצליח ולממש את כישורינו.
במערכת החינוך מתרחשים מדי שנה, מעברים נורמטיביים ומתוכננים, של מעבר לכיתה גבוהה יותר. מעבר לכך, קיימים מספר מעברים מרכזיים בתהליך ההתפתחות מילדות לבגרות: מעבר מחיק המשפחה לגן, העלייה לכיתה א', מעבר מבית-הספר היסודי לחטיבת-ביניים, מחטיבת-ביניים לתיכון, מהתיכון לצבא ומהצבא לחיי אזרחות.
כל מעבר טומן בחובו פוטנציאל לצמיחה ותקווה לשינוי. מאידך, מעבר עלול להוות גם אירוע טראומטי ומעורר חרדה, המלווה בחוסר וודאות מהבלתי ידוע ובפרידה כפויה מן המוכר.
על-מנת לצלוח את המעבר בהצלחה, דרושה יכולת הסתגלות וכושר להתמודד עם שינויים. כאשר מדובר במעבר חד, מהיר וללא הכנה נפשית והיערכות מספקת, מתעוררת תחושת חרדה עזה.
מטרת הגשת סיוע רגשי, בעת מעבר, הינה בעידוד תגובות מסתגלות, המתאימות לתנאים החדשים ולשינוי. חשוב לשוחח גם עם ילדים על פרידות קודמות ולהתייחס למעברים קודמים כבסיס ללמידה על אסטרטגיות התמודדות שנמצאו יעילות ומקדמות הסתגלות.
הפסיכולוג ההתפתחותי אריקסון טען, כי תהליך ההתפתחות כרוך ממעבר ממשבר למשבר. על-פי גישתו, מעבר נורמטיבי במערכת החינוך ועצם הופעת משבר בעקבות המעבר, מהווים אתגר ומזמנים צמיחה. שימוש בכוחות הטמונים באדם ורכישת כישורי התמודדות חדשים, מקנים תחושת הישג וביטחון עצמי ומהווים בסיס להסתגלות עתידית במעבר הבא.
בבתי-הספר אשר בעלי השפעה רגשית-חברתית גדולה על התלמיד, מתקיימים גם שינויים מבניים לרבות: חילופי מנהל, החלפת מחנך, שינויים בהרכב הכיתות וקבוצות הלימוד ושינויים ארגוניים נוספים שלכאורה נתפסים כשוליים, אולם הינם בעלי חשיבות עבור הילד ומידת הביטחון שהוא חש בעצמו ובסביבתו הקרובה. ריבוי מעברים מהווה מצב לחץ עבור התלמיד ומקשה על גיוס המשאבים הרגשיים, החיוניים להתמודדות עם המעבר הנורמטיבי.
לעיתים חווה הילד מצבי מעבר ושינוי אשר אינם צפויים (אובדן, גירושין, מעבר דירה, אבטלה, חולי וכדומה). ההתמודדות הבו-זמנית דורשת תעצומות נפש וחוסן נפשי ומחייבת אותנו, כהורים וכמחנכים, לגלות רגישות לסימני מצוקה ולהיות זמינים להגשת תמיכה וסיוע בעת הצורך.

המלצות להתייחסות בשיחות עם ילדים
בנושא התמודדות עם מעבר והסתגלות
▪  ▪  ▪

  • שדרו ביטחון ונטעו בילד תחושת מסוגלות בכוחו ובכישוריו. הורים אשר משדרים לילד דאגה או מרבים לגונן עליו, מעבירים לו מסר של היעדר אמונה מספקת ביכולתו להתמודד ולהסתגל;
  • העבירו מסר כי הסתגלות הינה תהליך ממושך לעיתים ועשויה להיות גם רצופת מכשולים. עצם ההתמודדות מחזקת ומעצימה. שתפו את ילדיכם בדרכים בהם אתם התמודדתם עם שינויים ומעברים בחייכם והזמינו אותם למצוא איזו דרך מתאימה להם ומה נכון עבורם כעת. עזרו להם לזהות עוגנים משמעותיים ככתובת לתמיכה ועזרה (קרובי משפחה, חברים, חיות מחמד, חוגים, פעילויות, תחביבים);
  • הקשיבו, גלו הבנה והימנעו מביקורת - שדרו אמפטיה לתחושות ילדיכם והימנעו משיפוטיות. תנו לגיטימציה לרגשות ולמחשבות שונים והימנעו מתגובות ביקורתיות ומבטלות כגון: "אין סיבה לפחד", "אסור לשדר חולשה";
  • היו עם הילד במקום שלו, אפשרו לו להתקדם בקצב שלו ולמרות הפיתוי העז: הימנעו ממתן עצות. שדרו לילד כי אתם מאמינים בו וביכולתו למצוא את הדרך שלו להיות חלק מהכיתה ולחוש שייך למסגרת החדשה;
  • מעבר לסביבה חדשה דורש טיפוח של רשת חברתית תומכת. לכידות חברתית וקשרים חברתיים מהווים גורמים מסייעים בהתמודדות של ילדים מול אירועי דחק. מתבגרים בעלי קשרים חברתיים קרובים ומיומנויות חברתיות טובות, נמצאו כבעלי יכולת הסתגלות טובה יותר למקומות חדשים. רשת תמיכה חברתית, מהווה מרכיב חשוב באיכות החיים האישיים והבין-אישיים. עם זאת, לעיתים מתקשה הילד לנצל את פוטנציאל התמיכה שעומד לרשותו. לפיכך, יש לחזק ילדים על כל גילוי של שיתוף ברגשות או השתתפות בפעילות חברתית. רצוי לעודדם לשתף גם אחרים בסביבתם בתחושותיהם ולא להישאר לבד עם מצוקתם;
  • חשוב ללמוד מחוויות מעבר ושינוי בעבר ולאתר התמודדויות מקדמות והתמודדויות בולמות. בניית כוחות התמודדות עם המעבר על בסיס הצלחות במעברים קודמים ועל ארגז הכלים ששימש ילדים בהתמודדות. ההכרה בכוחות החיוביים מעוררת מוטיבציה בקרב הילד לממש את יכולותיו ולנסות להתמודד עם הקשיים ולהצליח. ניתן להזמין ילדים לחשוב אלו תכונות ויכולות אישיות שלהם יאפשרו להם להצליח במשימות העומדות לפניהם בשנת הלימודים החדשה;
  • יש לאפשר לילדים לדבר בפתיחות על הקשיים הקשורים במעבר ולחשוב יחד איתם כיצד ניתן להתמודד איתם. יש להתייחס בשיחה לרגשות, למחשבות ולנטיות ההתנהגותיות של הילד על-מנת לגבש תוכנית להתמודדות מיטבית עם האתגר הניצב לפניו;
  • חשוב לאפשר לילד להעלות בעצמו את האפשרויות העומדות בפניו כרגע להתמודדות עם הקושי שהציג, ניתן לערוך יחד רשימה של בעד ונגד כל אפשרות;
  • יש לגלות רגישות לסימני מצוקה חריפה ולפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך.

הכותבת היא מנהלת מקצועית ארצית בער"ן
תאריך:  25/08/2013   |   עודכן:  25/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חוזרים לבית הספר
עדי וילדר
עידן יוסף
ההוצאה הממוצעת לתלמיד ביסודי: 300-250 ש"ח, לתלמיד בתיכון 550-400 ש"ח    צפויה עלייה של עד 3% בהיקף ההוצאה הכספית לרכישת ציוד    54%: "לא כדאי להשקיע במותגים"
עדנה דור-און
לוח שנה לשנת תשע"ד 2013-14 נערך מצילומי ים מיוחדים שיצרו תלמידי בי"ס מאור במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, והכנסותיו קודש לרווחת המתבגרים המאושפזים
עדי וילדר
עדינה בן-אהרון
יש להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת-בוקר לפני היציאה לבית-הספר    מומלץ לצייד את הילדים בארוחת עשר שהוכנה בבית    מומלץ שארוחה מוכנה תחכה לילדים עם חזרתם מבית-הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il