X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
על ישראל להמשיך ולהצהיר שאסד צריך להיענש על השימוש בנשק כימי כדי לשקם את ההרתעה ולחזק את הטאבו על השימוש בנשק זה. קיים גם צורך חיוני שירושלים ו-וושינגטון תמשכנה לתאם את פעולותיהן בזירה הסורית מתוך ראיה כוללת של האסטרטגיה המשותפת לעצירת תוכנית הגרעין של אירן
▪  ▪  ▪
סוריה. חשש למדינה נחשלת [צילום: AP]

ביום רביעי, ה-28 באוגוסט 2013, הצהירו הנשיא אובמה וראש ממשלת בריטניה קמרון כי "התרחשה התקפה כימית וכי אין ספק לגבי האחריות של משטר אסד לכך". למרות ההחלטה של הפרלמנט הבריטי לא לקחת חלק בתקיפה בסוריה, הנשיא אובמה הצהיר בשבת - 31 באוגוסט 2013, כי הוא החליט לנקוט בפעולה צבאית מצומצמת בסוריה וכי הוא פונה לקבל את אישור הקונגרס האמריקני.
וושינגטון ממשיכה לדון עם בנות בריתה ביעדים האסטרטגים של התקיפה ובבחירת החלופה הצבאית שתשיג את מירב התועלת במינימום עלות וסיכונים. ישראל אינה מעורבת ישירות לא במלחמת האזרחים בסוריה ולא בתקיפה האמריקנית הצפויה. עם זאת, האיומים מסוריה, כמו גם מאירן ומחיזבאללה, מחייבים לבחון את המשמעויות לישראל מתקיפה אמריקנית - ולנסות להבין את התועלת לביטחון הלאומי הישראלי, כמו גם את הסיכונים. מתוך כמה חלופות של יעדים אסטרטגיים, נראה שהאמריקנים בחרו ביעד הענישה לצורך הרתעה. מאמר זה מנתח את המשמעויות לישראל של שני מתארי תקיפה אמריקנים: המתאר הצפוי, המצומצם - ענישה, והמתאר הרחב יותר, שמכוון לסילוקו של משטר אסד. זאת לאור היעדים והאינטרסים הישראלים בטווח הקרוב והרחוק.
ראשית נמנה את האינטרסים הישראלים המרכזיים בהקשר של סוריה.
אינטרסים לטווח הקצר:
  • האינטרס הישראלי החשוב ביותר בהקשר של התקיפה האמריקנית הצפויה הוא הבהרה חד-משמעית, כי המחיר של שימוש בנשק לא קונוונציונלי הינו גבוה. אינטרס זה חשוב לשם הרתעת כל מנהיג במזרח התיכון, המהרהר באפשרות לעשות שימוש בנשק לא קונוונציונלי נגד ישראל.
  • בראייה יותר רחבה, חשוב לישראל שארצות הברית תחזור ותייצב עצמה בעמדת השפעה אסטרטגית במזרח התיכון ותשפר את אמינותה והרתעתה באזור, גם מול התנהלות קונבנציונלית של יריביה. האמינות וההרתעה האמריקנית סבלו משחיקה במהלך אירועי ההתקוממויות הערביות בשלוש השנים האחרונות, ונוכח ההצהרות הפומביות של בכירים בממשל שקראו להקטין את המעורבות האמריקנית באזור, ואף לבצע שינוי מיקוד אסטרטגי לכיוון מזרח אסיה. השבת כוח ההרתעה האמריקני תחזק את מעמדה ואת המעמד של בנות בריתה - ביניהן ישראל - במסגרת המאבק בין המחנה המתון למחנה הרדיקלי באזור.
  • לישראל אינטרס עליון בשימור השקט בגבולותיה ואל מול מדינות שכנות. המשך השגרה הביטחונית הרגועה מול לבנון וסוריה. שמירה על שגרת חיים, ככל שניתן, היא אינטרס מוסרי, ביטחוני וכלכלי. ישראל צריכה להימנע ככל הניתן מלהיגרר לתוך מלחמת האזרחים של סוריה. אם ישראל תותקף ההחלטה על תגובה ישראלית לא צריכה להיות אוטומטית וכל עוד לא תהיה פגיעה משמעותית בישראל ניתן יהיה להכיל את התקיפה.
  • אינטרס ישראלי נוסף הנגזר מהתקיפה האמריקנית הצפויה בסוריה חורג מהזירה הסורית ומוכוון לסוגיית תוכנית הגרעין הצבאית של אירן. אירן צופה במתרחש בסוריה ובוחנת את התגובה האמריקנית. לישראל חשוב מאוד שאירן תייחס נחישות גבוהה מצד וושינגטון לקיים את ההבטחות הנשיאותיות בנושא קווים אדומים, כאשר טהרן שוקלת את מדיניותה מול הקו האדום של הנשיא האמריקני מולה, קרי, מניעת התגרענותה הצבאית של אירן. פעולותיו של הנשיא אובמה ושיתוף הפעולה שישיג עם בנות בריתו המערביות והאזוריות יקרינו מהסוגיה הסורית לסוגיה הגרעינית האירנית.
אינטרסים לטווח הארוך
  • בראייה ארוכת טווח, חשוב מאוד לישראל, כי הלחימה בסוריה לא תסתיים בניצחון הברית טהרן-דמשק-חיזבאללה. ניצחונו של אסד יחזק את אויביה של ישראל באזור, ובראשם חיזבאללה, ויעודד את חמאס המבודדת לשוב לשרת בנאמנות את הפטרון האירני. לישראל אינטרס ברור לשמר את מגמת ההחלשות של ארגוני טרור אלו.
  • אינטרס ישראלי חשוב נוסף, הוא, שלאחר סיומה של מלחמת האזרחים בסוריה תקום מדינה ליברלית פרו-מערבית, שתנטוש את הפטרון האירני ותפסיק את התמיכה בארגוני הטרור. מדינת ישראל שקלה בעבר להחזיר חלקים מרמת הגולן, כדי להבטיח את הרכיב השני. מלחמת האזרחים מאפשרת הזדמנות אסטרטגית לתוצאה דומה ללא גביית "מחיר" טריטורילי מישראל בטווח המיידי.
  • במקרה של התחזקות הארגונים הג'האדיסטים כדוגמת "אל-נוסרא" מול המשטר עד כדי חופש פעולה ברמת הגולן, האינטרס הישראלי יהיה להבטיח, כי איום הטרור יישאר איום מקומי ולא איום אסטרטגי, גם אם לא תוכל להבטיח מאה אחוזי הצלחה במניעת פעולות טרור.
להלן יבחנו האינטרסים של ישראל לאור שני היעדים האסטרטגים של ארצות הברית והפעילות הצבאית למימושם.
תקיפה אמריקנית סמלית לצרכי ענישה - תקיפה אמריקנית שמטרתה להעניש את אסד ואת כוחותיו על השימוש בנשק כימי ולהראות את נחישות הנשיא האמריקני להגיב על חציית הקו האדום תכלול פגיעה נקודתית בכמה מטרות צבאיות או נכסים של השלטון. "הניו-יורק טיימס" פרסם ביום רביעי (28 באוגוסט 2013), כי התכנון האמריקני כולל התקפה של 50 מטרות צבאיות הקשורות ליחידות שלקחו חלק בתקיפה הכימית, שתימשך יומיים. מכיוון שמדובר בענישה סמלית - הצלחתה להעביר את המסר האמריקני הופכת לקריטית. תקיפה אמריקנית מוגבלת אך מוצלחת, המגבה את הנחישות האמריקנית למנוע שימוש בנשק לא קונוונציונלי, תשיב מעט את כוח ההרתעה האמריקני נגד שימוש מאסיבי בנשק כימי ותשפר במידה מסוימת את היוקרה האמריקנית באזור. כאמור, תקיפה ממוקדת אך בעלת מסר ברור גם עשויה להשפיע על קבלת ההחלטות בטהרן. כלומר, מתאר התקיפה האמריקני הצפוי יקדם חלק מהאינטרסים הישראלים - בייחוד אלה הקשורים לכוח ההרתעה האמריקני באזור - אך במידה מאוד מצומצמת.
לעומת זאת, תקיפה אמריקנית לא מוצלחת, כמו זו בבקעה הלבנונית ב-1983 או תקיפת טילי ה-טומהוק באפגניסטן ובסודן ב-1998, עלולה להחליש את ההרתעה האמריקנית מול השימוש בנשק לא קונבנציונלי ולפגוע אף יותר ביוקרתה האזורית. אסד יבין, כי המחיר שהוא ישלם על השימוש בנשק הכימי יהיה נמוך גם כאשר ארצות הברית נדחפת לפעול ולא יהסס להמשיך ולהשתמש בנשק זה לצרכים מקומיים. פעולה אמריקנית לא אפקטיבית עלולה לעודד את ארגוני המורדים הג'האדיסטים לשים ידם על נשק כימי, כדי לשפר את מאזן הכוחות מול צבאו של אסד. נשק כזה בידי ארגוני טרור ג'האדיסטים הינו איום ישיר על ישראל. גם שאר המנהיגים במזרח התיכון - וביניהם גם ההנהגה האירנית, שבוחנת את ההתנהלות האמריקנית - יבינו, כי המעצמה החזקה בעולם חוששת להשתמש בכוחה, כדי לקדם את האינטרסים שלה.
הסיכון לישראל במתאר זה יהיה נמוך. מה שידריך את אסד בתגובתו יהיה נושא שרידות המשטר ושאיפתו להמשיך לשמר את העימות עם האופוזיציה כעימות פנימי. בהרחבת העימות לישראל אסד מסכן את משטרו ולכן סביר שלא יגיב. גם כאשר יוחסו לישראל התקפות בסוריה ב-2007 וב-2013 אסד לא הגיב מאותם שיקולים של שרידות המשטר.
מתאר רחב - מכה משמעותית שתכליתה סילוקו של אסד
אם במתאר הענישה אסד יכול להעריך כי לא נשקפת לו ולמשטרו סכנה חיצונית והוא יכול להתמקד במלחמה נגד המורדים, במקרה של התקפה אמריקנית המכוונת "לעריפת הראש הסורי", בטחונו של אסד יתערער. בתרחיש זה, ארצות הברית תתקוף נכסי שלטון ותבקש להשמיד את היכולות הצבאיות האסטרטגיות הסוריות, כדי להותיר את אסד ללא כוח שיכול להגן עליו. במתאר כזה ארצות הברית תשקם את כוח ההרתעה שלה ותשיב את מעמדה באזור. מהלך כזה יהווה גם פגיעה קשה בברית טהרן-דמשק-בירות ויעביר מסר ברור של נחישות אמריקנית לטהרן.
עם זאת, מהלך אמריקני מסוג זה טומן בחובו שני סיכונים מרכזיים לישראל. הראשון והמיידי, הוא שכאשר אסד יעריך, כי ארצות הברית פועלת, כדי להפילו הוא עלול להחליט על שיגור טילי קרקע-קרקע לישראל וייתכן שאף חימושם בנשק כימי. נוכח כוח ההרתעה הישראלי ויעילותו המוגבלת של הנשק הכימי, אנו מעריכים, כי הסיכוי לתרחיש כזה - עדיין נמוך, אולם הוא יותר גבוה מאשר בשני התרחישים האחרים. למרות שסבירותו נמוכה, משמעותו הרבה מחייבת את הממשלה הישראלית למנוע, ובמקרה של כישלון - לצמצם, את תוצאותיה של תקיפה כזו.
איום שני במקרה של היחלשות ואף העלמות משטר אסד, הוא הרחבה של איום הטרור מסוריה על ישראל. מכיוון שארגוני הטרור בסוריה, אשר מממונים בעיקר על-ידי קטר, מהווים את החלק החזק והמאורגן ביותר בקרב ארגוני המורדים, ישנה סבירות גבוהה שהם ינצלו את הפגיעה באסד, כדי להשתלט על שטחים במדינה ולחזק את כוחם בתוך החברה הסורית. במצב כזה הם יוכלו לפעול בחופשיות מול ישראל. אם ארצות הברית לא תשכיל לפעול בשיתוף פעולה עם בנות בריתה, כדי לייצר תחליף פרגמטי חזק, סוריה עלולה לשקוע למצב של מדינה נחשלת, הנשלטת על-ידי ארגוני טרור, שיהוו איום על ישראל.
סיכום
"מה שקרה בסוריה הוא טרגדיה ופשע נוראי" - כך פתח ראש הממשלה את ישיבת הממשלה ב-25 באוגוסט 2013. בהרבה מקרים המחויבות המוסרית של מדינה עומדת במתח עם האינטרסים שלה. לא זה המצב במקרה הסורי. הפסקת הטבח בסוריה והשימוש בנשק לא קונוונציונלי, שיקום המדינה ומיסוד משטר הנשלט על-ידי העם, הן דרישות מוסריות בסיסיות, התואמות את האינטרסים הישראלים. אולם הסיכון המרכזי לישראל הוא, כי בתרחיש קיצוני אסד עלול להשתמש בנשק הכימי שלו נגד ישראל.
אנו מעריכים, כי בכוחה של ישראל להתמודד עם כל האתגרים שניתוח זה מעלה, ובייחוד עם האיום הלא קונבנציונלי ואיום הטרור מסוריה. ראשית, עליה לדבוק במדיניות לפיה היא אינה צד במלחמת האזרחים בסוריה והיא אינה מתכננת להתערב בה. ממשלת ישראל השכילה לעשות זאת עד היום וחשוב מאוד שתדע לשמר הצלחה זו גם במקרה של פרובוקציות בגבול הצפון. גם אם ישראל תידרש להגיב על פרובוקציות כאלה, יש לעשות זאת במתינות ובדגש על הגנה ומניעה וניסיון למנוע הסלמה למערכה כוללת.
שנית, על ישראל להמשיך ולהצהיר שאסד צריך להיענש על השימוש בנשק כימי כדי לשקם את ההרתעה ולחזק את הטאבו על השימוש בנשק זה. קיים גם צורך חיוני שירושלים ו-וושינגטון תמשכנה לתאם את פעולותיהן בזירה הסורית מתוך ראיה כוללת של האסטרטגיה המשותפת לעצירת תוכנית הגרעין של אירן. ייתכן שניתן יהיה לראות בהתפתחויות האחרונות בסוריה הזדמנות גם מול טהרן.

תאריך:  02/09/2013   |   עודכן:  02/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקיפה אמריקנית בסוריה: משמעויות לישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האמנם זה האינטרס הישראלי? ל"ת
ירון זכאי 1  |  2/09/13 10:50
2
הצבת תותחי ארה"ב בשטח המפורז
תפתור את הבעיה  |  2/09/13 19:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מתקפה בסוריה
עידן יוסף
במערכת הביטחון הופתעו מהודעת אובמה על דחיית התקיפה בסוריה וישנו את פריסת מערכת כיפת ברזל    עוד ספינה אמריקנית שוגרה לים התיכון
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני טוען כי דגימות שיער ודם מקרבנות הטבח הכימי בסוריה מוכיחות שימוש בגז סארין    מעריך שהקונגרס יאשר תקיפה    "אינני מסוגל לתאר שהקונגרס יפנה את הגב לישראל, לירדן ולבעלות הברית שלנו"
פסח רויטמן
יתכן מאוד ש"מתבשל" פתרון פוליטי מאחורי הקלעים ואולי דווקא בוועידה בשבוע הבא במוסקבה יבוא הסוף לסכסוך הנוכחי ואולי בכלל לפתרון המצב בסוריה. איני מאמין שפעולה צבאית כנגד סוריה תפתור משהו. נשיא דוגמת ברק אובמה אינו מסוגל לבצע משהו בחוכמה
יהודה דרורי
מי שחושב שאובמה נסוג מכוונתו לתקוף את סוריה, או שהוא חלילה הססן, או שהוא מפחד - לא מבין ממה עשוי הבן-אדם הזה. אובמה כנראה הוא איש ערמומי מאוד ואתמול הוא וצוותו הראו לנו את חוכמתו השועלית הנהדרת
איציק וולף
נשיא רוסיה כינה את טענות הנשיא האמריקני אודות שימוש בנשק כימי על-ידי ממשלת סוריה "שטויות אבסורדיות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il