X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההבדל בין מרדכי ואנונו ליונתן פולארד הוא במידת הרלוונטיות של המידע שבידיהם וברמת המוטיבציה שלהם להמשיך ולהזיק עוד מבט על ההסלמה בגבול הדרום והקשר שלה לעוני ברצועה שביתות רעב ממשיכות להכניע את ישראל
▪  ▪  ▪
חוקי הפיזיקה לא משתנים [צילום: AP]

28 שנים

אם היו שואלים אתכם, מיהו האיש אשר 28 שנה אחרי שנכלא בשל עבירות ביטחוניות, ממשלה מסוימת אינה מאפשרת לו לנוע בחופשיות, כנראה הייתם חושבים על יונתן פולארד. אבל זאת אחת התשובות. התשובה הנוספת היא מרדכי ואנונו. בדיון השבוע בבג"ץ בבקשתו של ואנונו לאפשר לו לצאת מהארץ טען פרקליטו, עו"ד אביגדור פלדמן, כי המידע שבידי מרשו הוא בן 28 שנים, ולכן קשה לטעון שמדובר עדיין במידע רגיש שעלול לפגוע בבטחון המדינה.
האמת היא, הדברים שואנונו נחשף אליהם, הם דברים שאינם משתנים בכלל, או משתנים לעיתים רחוקות. ואנונו נחשף לנוהלי העבודה בכור בדימונה ולפעילות שם. הוא יודע איך הדברים עובדים ופועלים. מידע כזה הוא עדיין רלוונטי, כי מדובר בדברים שלא משתנים; חוקי הפיזיקה לא משתנים. כל מה שהוא יודע עדיין תקף ופעיל. הטענה שעברו 28 שנים אינה רלוונטית בכלל לדיון העוסק בסוגיות אלו.
יש לזכור: ואנונו נשפט, נכנס לכלא וריצה את כל תקופת מאסרו. הוא, מה שנקרא, "החזיר את חובו לחברה". אבל המוטיבציה שלו לחשוף את הדברים לא פחתה. ישנה אפשרות רבה, כי אם תינתן לו האפשרות לצאת מהארץ, במקרה הטוב הוא יפנה לכלי תקשורת זרים וינסה למכור להם את המידע. במקרה הפחות טוב, אנשים שטובת מדינת ישראל נמצאת בתחתית מעייניהם, ינסו לשים את היד על ואנונו ולהוציא ממנו את המידע שברשותו.
דבר הפוך הוא במקרה של פולארד. פולארד התחיל בחודש האחרון את שנתו ה-29 בכלא (הוא נכלא בנובמבר 1985). הסיכוי שפולארד יודע מידע מסווג רלוונטי לאחר כל-כך הרבה זמן, הוא אפסי. וגם אם כן, הדברים היחידים שיכולים להיות בעלי תוקף לאחר כל-כך הרבה זמן הם שיטות פעולה. בגלל החשיבות של השיטות, סביר להניח שהן הדבר הראשון שהעביר למפעיליו בישראל. ובמקרה הגרוע ביותר, מה יכול לקרות? פולארד יעביר מידע מסווג על האמריקנים לישראל? אולי האמריקנים לא רוצים שזה יקרה, כי לשיטתם רק להם מותר לקבל ולאסוף מידע מסווג על ידידיהם.
המאסר של פולארד הוא נקמה במקרה הטוב, ואנטישמיות במקרה הרע. אין זמן טוב יותר לבקש את שחרורו של פולארד, מאשר עכשיו לאחר חשיפת האופן שבו ארה"ב אוספת מידע על מדינות העולם וחשיפת הצביעות מצדה.

חור בכיס

גורמי צבא שונים מעריכים, כי ההסלמה ברצועה נובעת מכך שחמאס מתקשה לשמור על הסדר ועל השקט לאור מצוקתו הכספית. ישנם מספר גורמים המחלישים או מחזקים מדינה. למרות שרצועת עזה איננה מדינה, הגורמים הללו עדיין תקפים לגביה.
אחד מהם הוא הרכב האוכלוסייה. האוכלוסייה צריכה להיות מאוזנת מבחינת גילאים – משקל שווה של צעירים ומבוגרים. הרכב האוכלוסייה יחליש את המדינה כאשר יהיו יותר מדי צעירים, דבר שאומר שמשפחה צריכה להאכיל יותר פיות, והדבר יכול לגרום לעוני ומצוקה. מבחינה סוציולוגית, לאנשים עניים יש יותר ילדים מאשר אנשים עשירים. אדם עשיר יותר מפונק ואגואיסט, והוא לא ילך עם מספר רב של ילדים לחוגים. לאנשים עניים אין הרבה יותר מה לעשות חוץ מאשר ילדים.
זה בדיוק המצב ברצועת עזה. בשנים האחרונות, היה ברצועה מצב כלכלי יציב. המצב היציב הזה אולי הביא לירידה בשיעור הילודה, אבל ברצועה עדיין יש צעירים רבים המתוסכלים מחוסר המעש והעבודה. אם המצב הכלכלי ברצועה לא ישתפר, יותר צעירים יפנו לדרכי אלימות. חוץ מפנייה לאלימות, אותם צעירים ייעשו קיצוניים יותר, משתי סיבות. הראשונה: הם כבר ראו איך החמאס עובד, וחמאס לא הצליח לעזור להם אז הם לא יפנו אליו. השנייה: גורמי איסלאם קיצוני ברצועה יפעלו כדי למשוך את אותם צעירים אליהם בטענות דתיות שונות ובהטבות כספיות, במיוחד לאור העובדה שקבוצות אלו נתמכות על-ידי הפטרונים הגדולים מאירן או מאל-קאעידה.

שתי מלכויות

רון בן-ישי סיכם השבוע את הנעשה ברצועה. לדידו, מי שפועלים להנחת מטענים בגדר המערכת וגם אותו מחבל שהרג את העובד סלאח אבו-לטייף, אינם גורמי חמאס, אלא גורמים איסלאמיים קיצוניים שדורשים לפגוע בישראל, וחמאס פשוט אינו יכול לרסן אותם.
ישנו ביטוי ידוע ביהדות שאומר שאין מלכות נוגעת בחברתה. קרי: מלך חדש לא ימלוך עד שהמלך הקודם יפנה את כסאו בצורה מוחלטת. כל עוד חמאס שולט ברצועה, הוא בעל הבית. ירידת כוחו של חמאס ועליית כוחם של גורמים קיצוניים יותר ברצועה קשורות זו בזו: כאשר האחד יירד - השני יעלה. נכון להיום נראה, כי חמאס יורד, אבל הוא לא אמר עדיין את המילה האחרונה.

הפגנת נכונות

לצורך המשך המו"מ עם הרשות הפלשתינית, ישראל תשחרר כנראה בתחילת השבוע הבא את הפעימה השלישית של שחרור המחבלים. הפעם יהיה מדובר ב-26 מחבלים מתוך המספר הכולל של 104 מחבלים. אותם 22 מחבלים רצחו כ-30 אנשים בפעולות שונות.
אין דבר שמראה יותר על הנכונות הישראלית לקדם את המו"מ, מאשר שחרור מחבלים עם דם על הידיים בזמן שיש עלייה במתיחות הביטחונית. כל אותם אנשים, מבית ומחוץ, המקטרגים על ישראל שהיא לא עושה מספיק למען המו"מ, שהיא לא רוצה שלום ולא מנסה לקדם אותו, שיסתכלו רק על האירוע הזה. אירוע שבו ישראל משחררת רוצחים כדי לקדם את המו"מ ולהגיע להסכם שלום. לתשומת ליבן של כל אותן מדינות מערביות שיודעות לשפוט את ישראל בכל זמן נתון, אבל לא יכולות לראות את ההקרבה העצומה הנדרשת מישראל כאשר היא משחררת את רוצחי אזרחיה.
וזאת בדיוק הבעיה. אם וכאשר המו"מ הזה ייכשל, יאשימו את ישראל (בתור הגורם החזק) שהיא לא עשתה מספיק, שהיא עשתה פעולות פרובוקטיביות כמו בנייה בהתנחלויות והיא מכשילה את השלום. מי שיזכור כי מחבלים אלו שוחררו, הם המחבלים עצמם ואנחנו האזרחים. אנחנו ניזכר רק כאשר אותם מחבלים יעלו שוב לכותרות לאחר חזרתם לטרור.

כאב בטן

לאחר שביתת רעב של תשעה חודשים, שוחרר מהכלא סאמר עיסאווי. זאת לא הפעם הראשונה שעיסאווי משתחרר מהכלא בישראל; הוא עשה את זה באוקטובר 2011, כאחד ממשוחררי עסקת שליט. אם לעשות את זה פשוט: עיסאווי נכנס לכלא, שוחרר בעסקת שליט, נעצר ונכלא שוב ואז שוב שוחרר לאחר ששבת רעב.
כבר כמה פעמים ציינתי ששביתות רעב הן כלי חזק, במיוחד כאשר הדבר מתווסף להפגנות תמיכה מבחוץ, כמו במקרה הזה. מה ישראל תעשה אם בפעם הבאה ישבתו 50 אנשים? או 500 אנשים? אם מוסיפים את זה להפגנות תמיכה, דעת הקהל העולמית תהיה לצד המחבלים שיהפכו את עצמם לקורבנות.
במקרים כאלו ישראל צריכה לפעול בשתי דרכים. הראשונה: הסברה. להזכיר לעולם מהם המעשים שאותם אנשים עשו וזיכו אותם בישיבה בכלא. השנייה: לא לעשות כלום מבחינת האסירים. יהיו רעבים – יאכלו; יתעקשו – ימותו. זה אולי נשמע אכזרי, אבל זה פשוט מאוד ואין מה לעשות חוץ מזה.

תאריך:  26/12/2013   |   עודכן:  26/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין ואנונו לפולארד
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ולהבדיל אלף הבדלות בין הבוגד ו
קורןנאוה טבריה  |  26/12/13 12:52
2
ארצות הברית שמרגלת אחרי כל דבר
חזרו כקופים לעצים  |  26/12/13 14:23
3
הפער העצום בין אוהב ישראל
פלא יועץ  |  29/12/13 07:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
השר עמיר פרץ טוען שפרסום הכוונה לבנות ביהודה ובשומרון תוקעת מקלות בגלגלי המשא-ומתן    יו"ר הקואליציה: ישראל מעולם לא התחייבה להפסיק את הבנייה ביהודה ובשומרון ועל כן תמשיך את הבנייה
ד"ר צ'לו רוזנברג
ישנן סיבות רבות שבגללן הרשות הפלשתינית מסוגלת לבצע מהלכים שיובילו להפסקת השיחות המתנהלות כעת
ראובן לייב
אל מול כישלון שיחות השלום נועדה ההסלמה בטרור הפלשתיני להפעיל לחץ על ישראל למציאת פתרון בהקדם, שאם לא כן היא עלולה להידרדר להתקוממות כללית
נוית שיין
האם אנו עומדים לשתוק לנוכח רצף אירועים המפרים את שלוותנו? אם לא נתעורר – כן    עלינו לחדול לצקצק בלשוננו ולחפש אחראים שיובילו אותנו
מנחם רהט
הסרוג סא"ל שלום אייזנר מודח מצה"ל בשל התנהגות מתבקשת, והסרוג אברהם בורג בז לחוק וחושף סודות מדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il