X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התקנת מכלי הגז בישראל לקויה והאשמה היא הממשלה שאיננה מוצאת לנכון לדרוש מספקי הגז לעשות זאת בתשתית הולמת ומשאירה את הציבור שבוי באיום התמידי של הפיצוץ הבא
▪  ▪  ▪
התקנה לקויה של מכלי גז [צילום: דרור עמית]

פיצוץ מיכלי הגז בירושלים חשף את המחדל הארצי של התקנת מיכלי הגז הלקויה בישראל. אין משהו העונה להגדרה של פצצה מתקתקת יותר מן המציאות המוזרה שבה אנשים חיים את חייהם כביכול בשלווה כמה מטרים ממיכלי גז שבהם מצוי פוטנציאל הרס והרג מיידי. מיכלים אלו עלולים להפוך ממיכלי גז תמים למראה לפצצה הרת אסון כהרף עין.
המקרה בירושלים איננו מקרה יחיד וחריג. בישראל ישנה "שגרת פיצוצים" שמתקיימת זה שנים רבות. היא נובעת מתשתית גז לקויה, אחזקה מזניחה, חשיפה לפגעי מזג האוויר וחוסר פיקוח חלטוריסטי. הפיצוץ בירושלים נוסף לרשימה ארוכה של מוות ופציעה בשל מחדל ההתקנה הלקוייה של מיכלי גז בישראל.
בשנת 2005 עצרה המשטרה את אלירן ממן, בן 22, ועוד צעיר בן 17, שניהם פעילי ימין קיצוני החשודים שתכננו ­לבצע­את "ניסיון המגה פיגוע היהודי הראשון" לאחר שהציתו צוברי גז שהכילו 6,000 ליטר גז בישול בעיר רחובות.
בחודש יולי 2011, בשני פיצוצים שהיו בנתניה ושהמקור שלהם היה דליפת גז, נהרגו 4 אנשים ונפצעו בסה"כ 61 תושבים.
בלוני הגז התמימים למראה הם חומר מסוכן מאוד בעת התלקחות. בעצם גז בישול הוא דלק אשר מתלקח בקלות. כאשר תכונה מועילה בד"כ זו יוצאת משליטה, טמון בה כוח הרס עצום: עוצמת הפיצוץ של קילוגרם גז בישול שקולה לפיצוץ 2.5 ק"ג חומר נפץ.
הוראות משק הגז לא ישימות
על-פי חוק משק הגז, חייב ספק הגז לבצע בדיקת תקינות למתקן הגז לפני חיבורו, וכן לבצע בדיקה תקופתית אחת ל-5 שנים לפחות, או אחת לתקופה קצרה יותר בהתאם להוראות שנקבעו על-ידי השר או בתקן ת"י 158. תקופה זו היא ארוכה מדי, לא רצינית ובעייתית - הנושא צריך להיות בפיקוח שוטף ובכל זמן כדי למנוע אסון.
כמו-כן נקבע בחוק כי נדרש להתקין את מיכלי הגז ואביזריהם במקום נגיש ופתוח,כדי שהגז יוכל להתנקז בעת דליפה. עוד נקבע שרצוי שקרקעית המיכל לא תימצא מתחת למפלס הקרקע שמסביב. נקבע גם שיש להתקין את המיכלים ואביזריהם לפחות 1.2 מטר מפתחי הבית ושמפלסם יהיה גבוה מקרקעית המיכלים. זאת לפחות 3 מטר מפתחי הבית (כולל חלונות וכניסות למרתפים ומקלטים), המצויים מתחת או במקביל למפלס קרקעית המכלים.
להוראות הללו אין מימוש במעשה. חברות הגז לא יוזמות בדיקות של מתקני הגז. הן עושות זאת רק לאחר הזמנה של הצרכן או בעת אספקת מיכל חדש בלבד. מצב זה יצר מציאות מחרידה שבה מיכלי גז זנוחים, עזובים ונטושים נמצאים בצידי בניינים רבים בישראל ולאורך עשרות בשנים. כמו-כן התקנת הבלונים נעשית תדיר ובשגרה מעל מפלס הקרקע, בצמוד לבניין עצמו באופן המסוכן ביותר האפשרי.
הפיצוץ שאירע בירושלים ושגבה באופן טראגי את חייהם של זוג ותינוק, הוא המחשה של סכנה הרת אסון שבו נמצאים צרכניו של משק הגז בישראל. הגז מותקן באופן לא תקני, ללא פיקוח וללא תחזוקה מתאימה. העובדות ידועות ושרשרת המקרים שבהם הייתה פגיעה ברכוש ונפש בשל פיצוץ מיכל גז רק הולכת ומתארכת. אשמה הממשלה שאיננה מוצאת לנכון לדרוש מספקי הגז לעשות זאת בתשתית הולמת, בטוחה ומתאימה ומשאירה את הציבור שבוי באיום התמידי של הפיצוץ הבא.

הכותב הוא מהנדס בניין
תאריך:  20/01/2014   |   עודכן:  20/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיצוץ בירושלים חושף מחדל ארצי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מי שיכול שישתמש בכריים חשמליים
!  |  21/01/14 12:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
בכל מאתיים, פחות או יותר, הגדרות של מחלות הרוח המתבייתות באדם, אין הגדרה למחלה של מלחמה על בעצם לא כלום, להתפרצות קולקטיבית חסרת שחר שיצר האדם
ציפי לידר
בשולי הכותרות: האם השוטרים הם מודל חיקוי לציבור?    יובל דיסקין, מר ביטחון, לא שומע קסאמים?    ראוי שלפיד יעבור שיעור באזרחות    ולקינוח זילות השואה
יוסף קנדלקר
מול כל החברות והממסדים הגדולים והדורסניים שבונים על מערכת המשפט הכבדה והמסורבלת שלנו, יש גם קרן אור
איתן קלינסקי
"ואין נועלים בפניו שערי פרנסה" - כך קבע בג"ץ בעניין פרופ' ישראל אלדד שייב אותו החליט בן-גוריון לפטר    64 שנים אח"כ מורה עומד בפני פיטורים
הרצל ובלפור חקק
קראנו את אילן היוחסין, למדנו את קורות המשפחה ולחבר מקאמה. נעניינו לאתגר, וכאן המקאמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il