X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יש בתים שבזים בחשאי לדיירים שלהם. האדריכל אריך מנדלסון הבין זאת, אך לא הבין אולי שהיצירה, כמו הגאולה, זקוקה גם לטינופת האנושית
▪  ▪  ▪
הבניינים כמו משייטים ברחוב [צילום: מן הטלוויזיה]
אמן הפרדוקסים
אריך מנדלסון נדד בין גלות לגלות, אך לכל מקום שאליו הגיע - ירושלים, ברלין או ורשה - נשא חזיונות של הבית הנצחי. הוא בנה לאחרים, אך מעולם לא היה לו בית בבעלותו. יצירותיו שימושיות, אך מקנן בהן גם יופי שאינו משרת אף אדם

לוּ הייתי אדריכלית, לא הייתי בונה בתים או מגדלים, ואפילו לא צימר גלילי עם ג'קוזי שמבעבע בו חלב עזים אורגני. לא ולא. בעיירת הרפאים של דמיוני אני אדריכלית זמומת חזיונות של עולם מושלם, הבונה גולאגים תת-קרקעיים לכליאת אנשים שנשמתם צרורה בצרור הרוע.
גולאגים עצומים אלה היו מכבידים על סיבובו העצמי של כדור הארץ - וטיולו סביב השמש היה מתארך. כתוצאה, היה הזמן נמתח במקצת, כמו פיהוק עצל ובריא, לטובת אלה שנותרו על קליפת הכדור. שארית האנושות תתעורר עכשיו מסיוט ארוך של ציוויליזציה אכזרית - אל סיוטה התכול של אוטופיה נצחית. עם השנים, הטופפות להן בשלווה גן-עדנית, תקום מחתרת שתרצה לשחרר חלק מאסירי הרוע הכלואים כבר עשרות שנים במעבה האדמה - בטענה שהגאולה, כמו היצירה, זקוקות גם לטינופת האנושית, "אחרת, שתיהן ריקות מִתוֹכֵן", טענו אנשי המחתרת. המחתרת, אגב, הצליחה במזימתה. אסירי הרוע שוחררו, והמלחמות ובתי המטבחיים חזרו אל תולדות האנושות באותה טבעיות שהשמש חוזרת אל הזנית שלה.
גם האדריכל היהודי-גרמני אריך מנדלסון הרס יופי שהוא עצמו בנה - כך למדתי מהסרט על אודותיו. זה קרה כאשר מנדלסון נמלט מהנאצים לאמריקה (הבניינים שלו לא הצליחו להימלט מגרמניה יחד עימו), והנשיא רוזוולט ביקש ממנו לבנות 'כפר גרמני' כדי שהמפציצים האמריקניים יתאמנו עליו. זאת, לאחר שהאמריקנים נוכחו כי הבניינים הגרמניים הם 'חסיני' אש, ונזקקו למידע כיצד למוטטם בצורה יעילה. מנדלסון הסכים לספק את המידע הזה, וכך סייע בהחרבת ברלין שהוא עצמו בנה.
הגרמנים, מצידם, האשימו את האדריכל בבגידה. "כלומר, הגרמנים ציפו לנאמנות ממישהו שהם היו משמידים בתאי הגזים - לוּ רק הוא היה נותר במולדתו", העיר קריין סרטו של הבמאי, דוקי דרור.
זה לא הפרדוקס היחידי שניתן לזהות בחייו של מנדלסון, אמן של בניינים הנראים כמשייטים ברחוב (כמו בית ויצמן, שעוצב כאונייה כמטפורה לכך ש"הציונות שטה מחוף הרעיון לחוף המעשה"). מנדלסון נדד בין גלות לגלות, אך לכל מקום שאליו הגיע - ירושלים, ברלין, ורשה או אנגליה - נשא חזיונות של הבית הנצחי. הוא בנה לאחרים, אך מעולם לא היה לו בית בבעלותו. יצירותיו שימושיות, אך מקנן בהן גם יופי שאינו משרת אף אדם, יופי הסוגד לעצמו ואף בז לדייריו. תל אביב הבאוהאוסית נבנתה ברוחו, אך הוא עצמו לא חתום על שום בניין בה. הוא מודרניסט, אך שפתו קמאית ("חלקת אדמה קדושה טוּמאה בידי ידיים שטניות!", קונן על הבנייה הישראלית).
הסרט על אריך מנדלסון תפור בקווים זורמים פחות מאלו שגיבורו מזוהה איתם, אך מאידך-גיסא, סרט זה מאפשר לי לאזכר כאן ספר צנום שלא זכה לתשומת לב ראויה בגולאג התרבותי האכזר שלנו: 'אדריכל' מאת בועז יזרעאלי. והנה פרדוקס: מרוב ראייה מפוכחת של הטבע האנושי - האֶנוכי, המנוכר והאכזר - נדמים חלק מסיפוריו של בועז יזרעאלי כמין הזיה.
וכך נפתח הסיפור הראשון: "כנראה שאני אדריכל. זו אפשרות סבירה. כי אני לבד כאן. אין כלום. אין כאן אף בית, אף מבנה, אולי איזה צריף קטן. יש לי כאן כיסא".

'חזיונות בלתי פוסקים' - צפו בטריילר

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  26/01/2014   |   עודכן:  26/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יופי הסוגד לעצמו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
החזיונות של גברת כהו
מרקוס אאורליוס  |  28/01/14 19:12
2
משתעשעת במילים. אין תוכן ל"ת
ירושלמית  |  28/01/14 20:20
 
- זה מעניין
אני דווקא הבנתי  |  29/01/14 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
א. איל, א. אורן, נ. ויינטרוב
הגדילה, התפקוד, ההתפתחות המינית והפוריות, תקינים אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים עם סוכרת מסוג 1, שאיזון הסוכרת שלהם סביר    בזכות האמצעים הקיימים כיום, ניתן לטפל בסוכרת מסוג 1 בצורה מיטבית המאפשרת לילדים ולבני הנוער אורח חיים בריא ורגיל
רפי מן
הקריירה הפוליטית של שולמית אלוני נסקה בראש ובראשונה הודות לתוכנית הרדיו "מחוץ לשעות הקבלה" בקול-ישראל בשנות ה-60
ד"ר נמרוד פרידמן
ניתוחים פלסטיים תפקידם לשפר את המראה החיצוני, וברוב המקרים הם גם משפרים משמעותית את הדימוי ואת התחושה הפנימית    אך מה קורה כשהרצון לשיפור המראה הופך לאובססיה? מה קורה כשלא יודעים להפסיק בזמן?
גל ויינשטיין
גוף תאורה נכון, יעניק לחלל מראה ואווירה שונים    בלי קשר למטרת התאורה, הדימרים מאפשרים לנו למנן את האור ולהחליט איפה אנחנו שמים את הדגש
יניב שרון
לאור המאורעות האחרונים ריכזנו עבורכם את המידע הדרוש להדברה ביתית: סכנות, חומרים ושיטות הדברה שונות    נתקלתם בתיקן או בנחיל נמלים בבית? להלן המדריך לחרקים בלתי קרואים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il