X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצפון גועש, הכותרות מובלטות, התמונות צבעוניות, מאות מתושבי הצפון ויישובי הסביבה מפגינים נגד פיטוריו של מורה אשר הביע במהלך שיעור מול תלמידים דברים בגנות חיילי צה"ל
▪  ▪  ▪
שירן. האם מותר לפטר עובד בשל דעותיו? [צילום: פלאש 90]

האם חופש הביטוי הוא מוחלט? האם הוא יחסי? האם דברים שאומרים במקום אחד אסור לומר במקום אחר? האם מותר לפטר עובד בשל דעותיו? האם מותר לפטר אותו בשל העובדה שהביע אותן? מה דינו של מורה? האם שונה הוא מדין אחר? האם לקהל בפניו הובעו הדעות יש השפעה על מידת המותר או האסור באמירתם? האם לגיל הקהל ולבגרותו יש השפעה?
השאלות הן מורכבות והתשובות מורכבות פי כמה, וכאשר קשה לתת תשובה, תמיד נחפש דוגמאות מן העבר, תמיד ננסה להקיש מהחלטה קודמת.
ובכן, לפני י"ג שנים, פנה הרב ישראל שירן, אז מנהל בית-ספר בחיפה, לחבריו המנהלים ולגורמים נוספים במשרד החינוך, בטענות על עירוב התחומים בין האבל על יצחק רבין, והגינוי התקיף לרצח הנפשע שלו - לבין מה שמכונה, "מורשת רבין". ואותה מורשת, מסתכמת בעיני אלה שרואים בה אמת, בחייו הביטחוניים, ובעיקר במורשת ה"שלום" שלום שברור לכולנו שאינו שלום, ורבים אף רואים באותה "מורשת" את עיקרי הסיבות לקטל הענק של האינתיפאדה שלאחר הסכמי אוסלו.
ישראל שירן הושעה באותו יום מתפקידו, הוא הואשם בהאשמות שונות חסרות כל בסיס, בסופו של דבר הוא תבע את המדינה, בית המשפט שלל מכל וכל את הבסיס להאשמות, והורה למשרד החינוך לשלם לו פיצויים בסך של למעלה מרבע מיליון שקלים.
למיטב ידיעתי, ניסיון של שירן לחזור וללמד במשרד החינוך לפני מספר שנים, הוכשל על-ידי בכירי המשרד. כמה הפגנות היו אז בצפון? בדרום? ואולי במרכז? כמה שלטים צוירו בגנות דרכה של שרת התיירות דאז יולי תמיר אשר ליבתה את האש נגד הרב שירן?
כמה הפגינו בצפון נגד פיטורי המדען הראשי של משרד החינוך על כי "העז" לכפור בדת של דרווין, ועל כי "העז" לכפור בדת ההתחממות הגלובלית?
אז בואו נסכים, שגם בצפון וגם בדרום, חופש הביטוי הוא דבר יחסי, חופש הביטוי אצל רבים מקרב "יפי הנפש" הוא החופש לבטא רק את מה שהם אוהבים, החופש לבטא רק את דעתם.
בין שני המקרים יש דמיון מרכזי ויש גם שוני מרכזי, בשני המקרים הביעו המורים דעת מיעוט המקוממת חלקים מן הציבור, אך במקרה חיפה הדעה הובעה בקרב אנשי המקצוע, במקרה טבעון הדעה הובעה בקרב התלמידים, דבר שהופך לטעמי את דברי ישראל שירן להרבה הרבה יותר לגיטימיים.
תצויין האגודה לזכויות האזרח, שאינה נחשבת לעמותה ימנית במיוחד, שמחתה אז בכתב בפני הגורמים המוסמכים על הפרת זכות יסוד לחופש הביטוי במקרהו של שירן.
ואם תשאלו את דעתי האישית, חופש הביטוי נגמר איפה שהשקר המזיק מתחיל, חופש הביטוי נגמר היכן שחובת הפרטיות נרמסת, חופש הביטוי נגמר היכן שהדברים פוגעים מחד-גיסא, ואין לציבור עניין בהם למעט עניין רכילותי, חופש הביטוי נגמר היכן שההסתה מתחילה. וכל עוד לא נחצים הגבולות הללו, במקרה של חיפה ודאי לא נחצו, וייתכן שאף במקרה טבעון לא נחצו, אין מקום לסנקציות, ודאי שאין מקום לפיטורין או אפילו השעיה.

תאריך:  27/01/2014   |   עודכן:  27/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל שירן כדוגמה לחופש הביטוי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
אסור למורה לעסוק בתעמולה.
אהוד פרלסמן  |  27/01/14 15:42
 
- יש מקום לדון בכיתות הגבוהות
ה.א  |  27/01/14 19:23
 
- אתה חי על הירח.
אהוד פרלסמן  |  27/01/14 23:49
 
- כל מ שמסית לעבור על החוק
ה.א  |  28/01/14 10:32
2
מאז ומעולם מה שהיה מותר ל0מול
קורןנאוה טבריה  |  27/01/14 19:10
3
הלפרין החל את מאמרו זה ברוח
הגיונית ומבטיחה,  |  28/01/14 13:23
 
- מסתבר שחופש הביטוי הוא יחסי
ה.א  |  28/01/14 16:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נמרוד איזיקוביץ
אנשי מחנה 'השלום': להתיימר להיות סובלני, פלורליסט, הומניסט, ובאותה נשימה לכנות מישהו, קל וחומר ציבור שלם בשם המחלה האיומה, להכתים ציבור שלם בתואר רמאי, לכנות אותו "מכשול לשלום" זה חוסר סובלנות לדעה הפוכה משלך, זה אנטי-פלורליזם    זו הצביעות בהתגלמותה    כך עושים במשטרים וחברות אפלות
KPMG סומך חייקין
לפי אילו תנאים ייחשב "תאגיד קטן" לפי התקנות החדשות ואילו הקלות הוא רשאי לדרוש
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הפסקת-הרווחת, לא לעישון    בחרתם קיבלתם - פרס פוליטיקאי בדם    אתם בידיים טובות? המדביר והגז להם זה קרה    לא למרשם הקטלני    פרשת הזמר - די לצהוב ולקינוח על חור הלשון
צ'לו רוזנברג
האינטרס הישראלי המובהק הוא שהעולם יהיה לצדנו ושאנחנו נהיה אלה שנוכיח שהפלשתינים הם סרבני שלום
מרטין בוקסדורף
יש יותר מדי מקצועות בישראל, שהם מעולים, מעניינים אך לא מאפשרים למצוא עבודה אחרי הלימודים - כיצד ייתכן שבוגר תואר בכלכלה לא מוצא עבודה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il