X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מבנה המשכן מלמד, כי לא המעשים החיצוניים - דהיינו הקורבנות - הם העיקר, אלא האמונה הבאה לידי ביטוי בתורה הנמצאת בקודש הקודשים. זהו גם המבנה של התורה וזוהי הדרך בה היא מדריכה אותנו
▪  ▪  ▪
בלב המשכן

מבנה המשכן המשורטט בפרשת השבוע - פרשת תרומה - הוא למעשה שרטוט מהותה של תורת ישראל. ניתן היה לצפות, כי במוקד המשכן יעמוד מזבח, שעליו עובדים את ריבונו של עולם תוך הבאת התשוקה לקב"ה באמצעות קורבנות המבטאים רגשי לב. לו היו הדברים כך, הרי שמזבח העולה לא היה עומד בחצר החיצונה של המשכן, אלא במקום הרבה יותר פנימי ומרכזי.
בפועל, מבין שלוש הקדושות הקיימות במשכן - אוהל מועד (קודש הקודשים) ההיכל והעזרה - נמצא המזבח דווקא בחוץ. במוקד המשכן נמצא ארון הברית, ובתוך ארון הברית נמצאת "העדות" - כלומר לוחות הברית, המהווים ביטוי לברית העמוקה שבין הקב"ה לעם ישראל, היא התורה. כך משרטטת התורה את המבנה הנכון של היהדות.
שורש הקשר עם ריבונו של עולם אינו גשמי, והגרעין היסודי אינו הבאת הקורבנות. יש מקום נרחב לצדדים המעשיים, וכך גם לקורבנות בעולמו של האדם המשתוקק לאלוקים, אולם לא מתחילים משם. התורה מלמדת את העיקרון הזה פעמים רבות.
הדבר בא לידי ביטוי לא רק במבנה המשכן, אלא גם במבנה התורה עצמה. התורה לא מתחילה בקורבנות, והללו גם לא נאמרו במעמד הר סיני. הקורבנות אינם מוזכרים בעשרת הדיברות, והם כמעט אינם מופיעים בספר שמות.
רק בשעה שקרא הקב"ה למשה מאוהל מועד, בפסוק הראשון של ספר ויקרא, או אז נמסרה פרשת קורבנות מפורטת. הנביא ירמיהו הדגיש מבנה זה, תוך שהוא מטיח בעם ישראל את העובדה, כי ביום בו הוציא הקב"ה את עם ישראל ממצרים הוא לא דיבר עימם על קורבנות: "כי לא דיברתי את אבותיכם ולא ציוויתים ביום הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח".
מתי תורו של המשכן
מבנה המשכן ומבנה התורה גם יחד מבארים היטב את הדרך בה עלינו לצעוד בדרכנו אל השלמות היותר גדולה. התורה מתחילה אפוא במעמד הר סיני ובספר הברית. ספר ברית זה מלמד אותנו, כי יש להיאבק בעבודה זרה, לזכור את היות הקב"ה מוציאנו ממצרים ("אנכי") ובורא העולם (כפי שהדבר בא לידי ביטוי במצוות השבת), לכבד את ההורים, דרכם ומסורתם, לעצב חיים טבעיים על-פי עקרונות יסודיים של איסור שפיכות דמים, ניאוף וגזל. פרשת משפטים, אותה קראנו בשבוע שעבר, אף מרחיבה עיקרון זה עוד ועוד.
דברי הברית הללו קובעים תשתית לאמונת ישראל, שבה מי שראוי לעלות בהר ה' הוא נקי-הכפיים ובר-הלבב. רק לאחר מכן ממשיכה התורה לפרשתנו, פרשת תרומה, וגם בה רק לאחר שהיא מציבה בקודש הקודשים את ברית התורה וההתגלות האלוקית המתוודעת מתוכה, מגיעים הקורבנות. עולם המעשה שבחוץ יונק מעולם הפנים העמוק שנמצא בקודש הקודשים.
המיתוס הגדול של תלמוד תורה בישראל, שהפך להיות מאפיין היסוד של האומה לאורך כל שנות קיומה, בא לידי ביטוי בכך שבקודש הקודשים נמצאים הלוחות האלוקיים שלנו. לאחר מכן מגיע זמן הקורבנות. אמנם, קשה לאדם המודרני לראות את הקשר בינו ובין הקורבנות, וממשנתו של הרב קוק משתמע כי בשל הקושי הזה - אנו גם כיום איננו מסוגלים להקריב קורבנות. אולם אפשר, כי בשעה שמתעוררת באדם קרבת אלוקים עצומה, והוא חש את הנוכחות האלוקית במציאות ואת התגלות השכינה, והוא נקי-כפיים ובר-לבב כפי שהתורה קובעת, או אז גם תחושה זו תבוא אל פתרונה המניח את הדעת.
חילול, לא קרבה
התופעה בה אנשים נצמדים אך ורק אל המעשים החיצוניים "הדתיים", בה בעת שהמוסר הפנימי רקוב, הייתה מוכרת מאז ומעולם. מצב זה שבו התורה הופכת לכסות חיצונית שבה מתעטפים כל אימת שיש צורך בכך, ופושטים אותה ברגע שהיא כבר איננה מתאימה, הוא מחלה שיש להפטר ממנה. בהתנהגות שכזו אין קרבת ה', אלא רק חילול שמו הגדול.
עד אז עלינו לזכור, כי הופעה מלאה של עבודת ה' וקרבת אלוקים יכולה לנבוע רק מתוך תשתית הקיום המוסרית והערכית של התורה. עד אז אנו בונים את המשכן בתשתיות היסודיות והמהותיות שלו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת אורות שאול בכפר בתיה ורעננה, וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  29/01/2014   |   עודכן:  30/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאמינים, לא דתיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
טעות היא לעוות את כוונת האמונה
פועה  |  30/01/14 09:38
2
שרלו שוב מסתיר מידע
פוליטיקלי קורקט  |  30/01/14 09:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב רפי פוירשטיין
המעבר מההתגלות הגדולה של פרשת יתרו ליומיומיות של פרשת משפטים מלמדת רבות על דרכה של היהדות: הדרך להתעלות הרוחנית עוברת דרך מחויבות מוסרית בכל פרטי החיים
הרב שי פירון
כיצד אפשר ללכת בשבת לבית הכנסת, לעשות קידוש, ואחר כך לפתוח את הרדיו - ולשמוע חזנות? החשש מפני קריעתה של התורה משליך על היחס לעשרת הדברות, ומצד שני - אין לזלזל גם מי ששומר רק את עיקריה
הרב יובל שרלו
כאשר קשה להגיע בבת אחת ליעד הסופי, לא מטיחים את הראש בקיר אלא מציבים יעדי ביניים מעשיים. כך נהג ריבונו של עולם בעמו בעת יציאת מצרים, וכך צריכים כולנו לנהוג בחיי היום-יום
הרב רפי פוירשטיין
במקום חגיגות ניצחון, יושבים בני ישראל בליל יציאת מצרים בבתיהם כאשר הם מבועתים מפחד. התודעה הראשונה הנצרבת בלבבות העם החדש היא, שאמונה באלוקים פירושה אמונה בחוסר יציבותו של האדם
הרב ד"ר בני לאו
בני ישראל אינם מסוגלים לקלוט את לשונות הגאולה של משה, משום שהם זקוקים לפתרון למצוקתם העכשווית. החברה הישראלית עברה גם היא שנים של נמיכות רוח, אך בכל משבר הוכיחה מחדש את חוסנה
רשימות נוספות
האם יש לך חזון?  /  הרב רפי פוירשטיין
ברכת יעקב וברכת מקובלים  /  הרב יובל שרלו
העתיד וההווה   /  הרב משה לוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il