X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נבחרי ישראל הופכים, ביחס לניצולים בארץ, ממתאבלים למתעלמים. וזו הטרגדיה האיומה אינם ראויים לייצג את ניצולי השואה מהם מתעלמים כל השנה
▪  ▪  ▪
משלחת הכנסת לאושוויץ [צילום: דוברות הכנסת]

ביקור המשלחת הפרלמנטרית הגדולה אי-פעם במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו לכבוד ציון 70 שנה לשחרור המחנה על-ידי הצבא האדם מלבבת, מרגשת ואפילו מעוררת כבוד גדול עבור אלה אשר חיו בתופת האיומה. אינני סבור שהביקורת הציבורית על גודלה של המשלחת וההוצאות עבור הביקור מוצדקת. ישנם אירועים בחיי עם שלכסף אין בהם משמעות. ביקור משלחת כה גדולה נועד למסור מסר הן לעם היהודי באשר הוא והן לאומות העולם.
בעיה היא במקום אחר לחלוטין: נבחרי ישראל לדורותיהם ידעו תמיד לבכות את מר גורלם של היהודים בתקופת השואה, להניח את זכרם. אותם נבחרים ידעו לנאום נאומים מרגשים ביותר בזכות הניצולים שמצאו את ביתם בישראל ואפילו להתאבל על השמדתם על ששה מיליונים. זאת הם ידעו ויודעים לעשות גם כיום אלא שביחס לניצולים בארץ הם הופכים ממתאבלים למתעלמים. וזו הטרגדיה האיומה.
יחסה של מדינת ישראל לניצולי השואה ייזכר לדיראון עולם. מאז בואם לארץ ועד היום החברה הישראלית מתעלמת מהם, ממצוקתם מצורכיהם. הנה לכם ציטוט מאחד העיתונים משנת 2013 בו מתייחסים למצב הניצולים: "יש לציין כי נכון לשנת 2013, אין גוף אחד בארץ המרכז את כל המידע לגבי כל אוכלוסיית ניצולי השואה ושורדי השואה החיים כאן. ישנם שבעה משרדי ממשלה העוסקים בסיוע לניצולי השואה לצד עשרות עמותות וארגונים הפועלים לסייע להם החל מסיוע במזון ובמלבוש ובהשגת זכויותיהם. אולם דווקא ריבוי הגורמים המטפלים מוביל לכך שרבים מהם נופלים בין הכסאות ונתקלים שוב ושוב בביורוקרטיה המעייפת אותם עוד יותר.
גם בקרן לרווחה מודעים לכך, ופעלו בשנים האחרונות לנסות ולשנות את המצב". כמי שטיפל שנים בהוריו ניצולי השואה אני יכול להעיד שהמצב המתואר לעיל ורוד לעומת המציאות. ניצולים רבים ויתרו ובלבד שלא יבוישו על-ידי השלטונות.
מהדוח השנתי של הקרן לרווחה לנפגעי השואה שהתפרסם בשנת 2013 מתבררים הנתונים הבאים כפי שהובאו לידיעת הציבור: "19% מהניצולים שהסכימו להשתתף בו דיווחו כי לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה נאלצו לוותר על מזון בשל קושי כלכלי, 14% מהנשאלים דיווחו על ויתור דומה לאור מצבם הכלכלי ברכישת תרופות. כמו-כן, 47% מהניצולים שהשתתפו בסקר ענו כי הקושי העיקרי המטריד אותם הוא בעיות הבריאות, 25% ציינו כי הקושי הכלכלי הוא הגדול ביותר בחיי היום יום, 10% הצביעו על הקשיים הביורוקרטיים בהשגת זכויותיהם ו-8% דיווחו כי הדבר המטריד אותם ביותר הוא הבדידות בה הם חיים".
מדינת ישראל לקחה בכוח הזרוע ממש את הפטרונות על ניצולי השואה החיי בה. אף אחד מן הניצולים לא הסמיך את ראשי המדינה לנהל מו"מ עם שלטונות גרמניה ומדינות אחרות כדי לקבל פיצויים עבור הניצולים. מה שישראל קיבלה סכומי עתק עבור הניצולים, מאז הסכם השילומים המפורסם ועד היום, היא החליטה איך תחלק, למי, כמה ואם בכלל. זה היה שוד לאור היום והשוד הזה ממשיך כשמספר הניצולים הולך ומתמעט בקצב של כ-13000 הנפטרים כל שנה. ראשי המדינה אינם מתרגשים בכך.
נביא דוגמה לציניות האיומה של ראשי המדינה בנושא הפיצויים עבור הניצולים. לפני מספר שנים לא רב קיבלו ניצולי השואה סכום חד-פעמי עבור עצם היותם באותה תקופה איומה במזרח אירופה המדממת. כל ניצול שואה ממרח אירופה קיבל בישראל כ-1500 ש"ח.
היות שגם הניצולים החיים במדינות אחרות היו זכאים לאותה ההטבה, גם הם קיבלו. כמה? גם 1,500...לא שקלים, אלא דולר אמריקני. למותר לציין שיש הבדל קטן! מי החליט לגזור קופון שמן בישראל? אף אחד מן הניצולים אינו יודע. ברור שאלה היו אנשי האוצר ומיני פונקציונרים אחרים שאין זה עניינם איך חיים הניצולים.
לכן, כאשר ראיתי את המשלחת הפרלמנטרית הישראלית מבקרת באושוויץ לבי נתמלא גאווה באמת. זה היה לשניות ספורות משום שמיד נזכרתי במה שאותם נבחרי ציבור עושים לניצולים גם כיום. בצער רב, הגעתי למסקנה שנבחרי הציבור הישראלים אינם ראויים לייצג את ניצולי השואה מהם מתעלמים כל השנה ובהם מתעמרים ללא גבול.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי
תאריך:  30/01/2014   |   עודכן:  30/01/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באושוויץ מתאבלים, בארץ מתעלמים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זכרון השואה אינו מתפקד=ולראייה
קורןנאוה טבריה  |  31/01/14 17:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
ענת קם שוחררה מהכלא    העיתונאי הוא קודם אזרח המדינה, נאמן למדינה, ביטחונה ואזרחיה וסודותיה, ולאחר מכן עיתונאי במקצוע
רועי אורן
ההערכה היא שבזמן הקרוב מה שהיה הוא שיהיה (כלומר: לא יהיו זעזועים בקואליציה), אך צירוף נסיבות מסוים יכול בהחלט לעורר את אחד התרחישים אשר צוינו לעיל
הרב יובל שרלו
מבנה המשכן מלמד, כי לא המעשים החיצוניים - דהיינו הקורבנות - הם העיקר, אלא האמונה הבאה לידי ביטוי בתורה הנמצאת בקודש הקודשים. זהו גם המבנה של התורה וזוהי הדרך בה היא מדריכה אותנו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: דברו עברית נכונה    אסון הגז-בלון ניסוי?    אשריך, ניסו, שנתפסת על הדרת נשים    לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלימה? שאלו את בנט...
מתי דוד
הם מעדיפים לחיות במדינה (היהודית) דמוקרטית אמיתית, שבה הם נהנים מרווחה כלכלית (יחסית), מתנאים סוציאליים, משרותי רפואה והשכלה שוויוניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il