X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: AP]
מה המשותף לכתיבה, אהבה וחלום? שלושתם מציעים חופש מתחת לאבן
▪  ▪  ▪
קיטש שכובש גם את ההמון וגם את קובעי הטעם. דייויד הוקני [צילום: AP]
גם חידתי וגם בנאלי
בציורים של הוקני יש משחק בין הנאיביות של הצורה ובין איזה סוד שצופנת 'עלילת' הציור - וכך נבנה מתח, אשר את זמזומו יכולים לשמוע גם אנשים שלא גמרו קורס מבוא בבצלאל

מעייף יותר לא-לכתוב מאשר לכתוב. בהוויה של אין-כתיבה, הטבע נראה כמו יתום שאין מי שילטף אותו במילות רוך על בדידותו העמלנית. אין איש שינחם את עצי הצאלון על כך שהם מגישים גם את הלחי השנייה למסור החשמלי. היומיום, אם לא תוקעים בו את הזיזים של האות העברית, ניגר בין האצבעות. הזמן נראה כמזימה עלובה אך מוצלחת, כמו נַכְלוּל באופרטה.
מעייף יותר לא-לאהוב מאשר לאהוב. העתיד רובץ לפתחך כמו חמור גרם.
מעייף יותר לא-לחלום מאשר לחלום, ואין זה חשוב כמה יגיעות וחיבוטי עלילה אִינָה לָך החלום. למשל: הגעת לברכת מים קטנה ויפהפייה ונמצא ששוחה בה סוס במעגלים שאין להם סוף, רק רעמתו ושמץ מחזהו מבצבצים מעל המים. אין לדעת אם הוא מתענג או נענש. בכל מקרה נוכחותו של הסוס בברכת-החֶמֶד נראית טבעית יותר מנוכחותה בבניין של השכנה למעלה, היורה בך מבטים של שטנה. ואָת, במקום לשטון אותה חזרה, רק מרחמת עליה. מכירה היטב את המנגנון הזה של דו-תחמוצת החשדנות והנחיתות. יודעת שאין לו תקנה.
עם טלוויזיה זה הפוך מאשר כתיבה, אהבה וחלום - כי מעייף יותר לצלול לתוכה מאשר לא-לצלול.
ובכל זאת, פה ושם נתקע גלגל העין על תוכנית הנראית לו כמכילה יותר בִּינָה מאשר תֶּבֶן, ונדמה לו שהִנֵה, כאן ייאמרו דברי טעם. כך קרה בתוכניתו של רונאל פישר 'פרופיל', שהוקדשה הפעם לצייר הבריטי דייויד הוקני. התוכנית נראתה מבטיחה משום שבאולפן ישבו תותחי תרבות, וגם משום שהעין מתיידדת מיד עם ציורי הענק של הוקני - שהם קליטים, זְכִירִים וצבעוניים כמו שיר פופ מהאייטיז. ציורים אלה נראים כמו הגבול האחרון שלפני תצלום (אם כי אפשר לומר שהמציאוּת, ולא הציור, היא הגבול האחרון שלפני תצלום...).
רונאל פישר שוחח עם האוצרת רותי דירקטור, שנשמעה מוקסמת מהציורים של הוקני, וגם עם עורך 'הארץ' לשעבר דב אלפון, העורך כיום את מגזין האינטרנט 'אלכסון'. באולפן ישבה גם כתבת האמנות דפנה לוסטיג, שאמרה משהו כמו - רוב האנשים שמבקרים במוזאונים מתפעלים מעבודות לפי קריטריון של "האם הייתי לוקח את העבודה הזו אליי הביתה", וכשמדובר בציורים של הוקני, התשובה היא "בטח שהייתי לוקח הביתה!", כך לפי לוסטיג. זו תיאוריה חביבה, אבל לא בטוח שהפסיכולוגיה של ההמון מכירה אותה. גם דב אלפון לא נכבש בקסמי התיאוריה, וטען כי אנשים מתפעלים גם מציורים שהם לא בהכרח רוצים לתלות בסלון הפרטי שלהם, כמו למשל 'הצעקה' של מונק.
רותי דירקטור סיפרה בהתפעלות שדייויד הוקני מצליח "להישאר רלוונטי" כבר שישה עשורים, וציינה כי אלף אמנים בבריטניה בחרו בו כ"האמן החשוב ביותר באנגליה המודרנית". בניסיון להסביר את סוד קסמו, אמרה האוצרת הבכירה כי הוקני "גם נמצא בתוך החוויה, וגם משקיף עליה מהצד". אך האין אמירה זו נכונה לגבי כל מעשה אמנות באשר הוא? מאוצרת במעמדה של דירקטור הייתי מצפה לתובנות דקות מעט יותר. קחו למשל את הציור המפורסם של הוקני, המתאר גבר עומד על שפת ברכת שחייה ומביט מוטרד משהו בגבר אחר, שגופו העירום מפלח את מי הברכה בצמוד לפני המים אך שקוע בהם. מה שמייחד תמונה זו איננו העובדה ש"הצייר גם נמצא בתוך החוויה וגם משקיף עליה" - והרי אבחנה זו נכונה גם לגבי צלמיות החרס שנמצאו במצולות נמל קיסריה. מה שמיוחד כאן הוא, כמדומה, העובדה שהציור זה של הוקני הוא גם חידתי וגם בנאלי. יש משחק בין הנאיביות של הצורה ובין איזה סוד שצופנת 'עלילת' הציור - וכך נבנה מתח, אשר את זמזומו יכולים לשמוע גם אנשים שלא גמרו קורס מבוא בבצלאל.
בכל אופן, חשבתי עד כמה אכזרי הוא הפטנט הזה של "פאנל מכובדים המדברים באמנות". והרי אורחים אלה, נכבדים ומשכילים ככל שיהיו - די שיאמרו משפט אחד הרחוק מטעמנו האישי (כמו המשפט גס-הרוח והדמגוגי של המנחה רונאל פישר, שקבע כי "ואן גוך היה צריך לחתוך אוזן כדי שנזכור אותו") - וכבר תיראה לנו רהיטותם כמין קרקור-סרק מלומד.
כן, עסקי הפאנלים הם אכזריים: תותחי תרבות אלה התפעלו, משום מה, קצת יותר מדי מדייויד הוקני, שלעניות דעתי הוא צייר נטורליסטי אשר יצירותיו נמצאות על הגבול הדק של הקיטש.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  24/02/2014   |   עודכן:  24/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אשנב אל עולם האצילות
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רשימה מוזרה אך מעניינת ל"ת
ברברוסה  |  25/02/14 19:03
2
החלק המעשי והשופט בכתבה
גם אני אהבתי את   |  26/02/14 13:40
3
לידיעתך העלמה כהן
האנטי עדר  |  1/03/14 19:45
4
הוקני זה ממסד ומסחר
ארתור והשולחן המש  |  5/03/14 18:36
5
למה את לא כותבת יותר?
ביזנטי   |  9/03/14 16:28
6
איפה את ואיפה העיתון?
מנחם מלמד  |  8/04/14 14:35
7
לאן נעלמת?
הבררן האחרון  |  5/06/14 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפתח שפיר, יואל גוז'נסקי
השבועון האמריקני ניוזוויק דיווח בהתבסס על "מקור בכיר בקהילת המודיעין" בארה"ב, כי סעודיה רכשה ב-2007 טילי קרקע-קרקע מסוג DF-21) CSS-5) מסין
ליאת שדה
בחרנו משחקים שבעבר שיחקנו רבות מתוך חשיבה שאחד הדברים היותר מרגשים ומהנים בחיים הוא כאשר הורים, סבים וסבתות, משחקים עם הילדים ו/או הנכדים במשחקים שהם שיחקו בהם כילדים
טל בירון
מדריך לאם הנבוכה: מתי לעשות את "השיחה"? מתי ללכת לגינקולוג? אלו אמצעי מניעה קיימים?
הרצל חקק
סקירה על ספרו של אריה אבנרי "הֶחלוץ החברתי" על ד"ר ישראל כ"ץ, ספריית מעריב, שנת 2014, 520 עמודים
אורית גל
מדוע חשוב להתאים עדשות מגע באמצעות אופטומטריסט מוסמך    למה עדיף להשתמש בעדשות עם סיליקון הידרוג'ל?    מדוע אסור לשטוף עדשות רכות במי ברז וכיצד לשמור על ההיגיינה של העדשות ולהימנע מזיהומים ודלקות עיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il