X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יותר מאורח החיים בגטו בחו"ל, זכו החרדים דווקא כאן, במדינה היהודית, באוטונומיה, שלא הייתה כמותה בגולה. כאן קם והיה הגטו המושלם
▪  ▪  ▪
חרדים [צילום: AP]

ביום ראשון חזה כל עם ישראל ב"הפגנת המיליון", שערכו החרדים בכניסה לירושלים. הפגנה זו לא הייתה הפגנת עוצמה, כפי שניסו הרבנים החרדיים ומארגניה לטעון. נהפוך הוא. הדיאלקטיקה החרדית שהופנתה בהפגנה זו נגד הציונות ונגד מדינת ישראל, קוממה רבים, גם במגזר הדתי לאומי.
ההפגנה חידדה את הפערים דווקא בין החרדים לדתיים הלאומיים והחילונים, שהם הם, למרבה האירוניה, אלה שתקצבו אותה. ברור היה כי המאמץ הארגוני הגדול, בארגון ההפגנה, שהשקיעו החרדים, ושעלה מיליונים רבים, מומן ברובו על-ידי "האחרים", גם אם "עבר" דרך תקציבי הישיבות, דרך תקציב הרבנות הראשית (ובניגוד לחוק) ודרך תקציבי שתי המפלגות החרדיות (ובניגוד לחוק). הרי מקורם של הכספים הללו ברור לכולם.
המארגנים לא הצליחו לשכנע בעזרתה את הצופים מן היציע בצדקתה ובהכרח להמשיך ולשמר את אורח החיים הנוכחי של החרדים. מאמץ הגיוס של גדודי האנשים הצעירים, שהתייצבו במצוות רבניהם להפגנה הזו, אל מול המצלמות, לא שיקף ביטחון בעולמם, ביציבותו ובהמשך קיומו. הם מודעים היטב לעובדה כי המגמות של הקצנה בציבור החילוני והדתי לאומי והתדרדרות במפלס הסובלנות כלפי אורח חייהם. מחדדים את ההבנה כי המאבק הוא עכשיו על עצם "נחלתם" הבסיסית - הגטו, שהם יצרו בעמל רב ובמשך עשרות שנים. על המבנה הארגוני הזה עוברת עכשיו רעידת אדמה. ההפגנה שיקפה חששות ופחדים רבים לנוכח התהליכים שמאיימים בהמשכם גם על עולם הישיבות.
ההנהגה החרדית בנתה לציבור החרדי גטו לכל פרטיו ודקדוקיו. נקל להיווכח בעובדת חיים זו, אם ניבחן שכונות חרדיות דוגמת מאה שערים וכן ערים כביתר עילית, בני ברק ובית שמש. התהליך הזה, נאכף כאן ביד קשה, על כל הבאים בשעריהן. כל המרכיבים של הגטו הטיפוסי הועתקו לכאן: שפה, שיטור פנימי, מערכת שפיטה עצמאית, מערכת חינוך עצמאית, שליטה קהילתית מוחלטת באמצעות חצרות הרבנים, טריטוריות עם גבולות ברורים, כפיית אחידות בדעה ובהשקפה.
ובקיצור: יותר מאורח החיים בגטו בחו"ל, זכו החרדים דווקא כאן, במדינה היהודית, באוטונומיה, שלא הייתה כמותה בגולה. כאן קם והיה הגטו המושלם. כאשר ניהול כל המרכיבים של חיי הפרט מלידה ועד מוות, נעשה בידי הרבנים וראשי הישיבות, בעוד הפיקוח עליהם מבחוץ שואף לאפס. זהות במבנה החברתי לזה ששרר בגולה - כן.
זהות במבנה הפיננסי? לא ולא. שלא כמו בחו"ל כאן הגטו ממומן באופן מוחלט על-ידי ה"אחרים".
מציאות זו היא שמעוררת גיחוך לנוכח ההתבטאויות שנשמעו באחרונה מפי גורמים חרדיים בתקשורת, על מעבר של אברכים צעירים לחו"ל. שם יוכלו כביכול ללמוד באין מפריע...
לא נתייחס בהרחבה לטענה זו. כל מי שביקר בניויורק או בפריז ובכל עיר גדולה שבה יש ציבור יהודי גדול מכיר את התופעה של יהודים חרדים היוצאים מידי בוקר לעבודה ותוך כדי כך גם גודשים את אמצעי התחבורה הציבורית.
החקיקה הנוכחית, המחייבת את האברכים להתייצב בלשכת הגיוס, הנחיתה מהלומה על עולמם השלו. העתיד שוב לא מבטיח שליטה מוחלטת של הרבנים וראשי הישיבות בצאן מרעיתם. שוב אין למפלגות החרדיות יכולת לשלוט במעשיהם ובגורלם של הגברים הצעירים, כאשר ברקע מאיים, כלהט החרב המתהפכת, גם האיום בסנקציות כלכליות על אותן ישיבות שתלמידיהן לא יתייצבו. יותר מהפחד מאימת החוק, פועל כאן הפחד מקיצוץ התקציבים, כאשר אין לישיבות כל מקור תקציבי זולת זה הבא מהמיסוי המוטל על אזרחי ישראל. כאשר ייסגר הברז הזה, יושבתו גם הישיבות.
כל אברך וכל ראש ישיבה וכל רב בקהילה יודע ומבין עובדה זו.
אם הממשלה תהיה עקבית באכיפת החקיקה החדשה, נזכה לראות, למרות ההפגנות, יותר צעירים בלשכות הגיוס ומה שחשוב לא פחות, יותר צעירים חרדים משולבים בחיי העבודה בישראל. ואולי, כאחת התוצאות של המצב החדש, נזכה לראות ביתר גמישות בנושא הגיוס מצד ראשי הישיבות והרבנים החרדיים.

תאריך:  05/03/2014   |   עודכן:  05/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מאה שערים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המאבק על שימור הגטו החרדי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הגטו החרדי ימשיך לשמור
שינשין  |  5/03/14 14:24
2
תגיד לי,אתה בטוח שאתה דתי?
רפורמי  |  6/03/14 16:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
יוסף אליעז
מכתב גלוי לבית היהודי - לח"כ בנט ולמעשה לכל בית ישראל    הצעה לפתרון שייטיב עם שני הצדדים
צ'לו רוזנברג
יש הצדקה לדרוש שוויון בנטל ולדרוש שכולם ימלאו את החובות כולן בתמורה לזכויות. הבעיה היא שלעיתים חייבים ללכת לפי הממרה המוכרת מתחום התחבורה: בכביש אל תהיה צודק, תהיה חכם
יהודה דרורי
3 דורות של פרזיטים גידלו המפלגות החרדיות מאז קום המדינה והם גורפים קיצבאות ומהווים נטל כלכלי
עמוס אריכא
החרדים לא תרמו כפסיק לשיח לאומי. הם רק חוזרים כתוכים משעממים על המנטרה, אנחנו שומרים עליכם עם תורתנו
מרק בריל
הם מעולם לא שירתו וגם לא ישרתו. הבעיה שהם פי עשרה כיום מאשר אז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il