X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דברים על הספר "זה לא אותו הבית" מאת עוזיאל חזן, הוצאת ביתן, 2003 הרומן מתאר את דעיכתה של השכונה שהייתה שוקקת חיים ואהבת אנוש
▪  ▪  ▪
בלפור חקק עם הסופר עוזי חזן [צילום: תפארת חקק]
[צילום: עטיפת הספר]

ספרו של עוזיאל חזן הוא שיר אשכבה לשכונה שהייתה. לכאורה השכונה עודה קיימת, חלק מהבתים עודם עומדים. אך הספר כמו בא לקונן קינה על רקמת חיים שהייתה בשנותיה הראשונות של השכונה, רקמת חיים שדעכה ואיננה עוד. גיבור הרומן יוסף קרוצ'י מגיע בסופו של הרומאן אל הגן של לורנצו וחש כמו שב אל מקום זר:
"קרוצ'י מבקש רשות להסתובב עוד מעט בגן הפגוע. חוזר ופונה למארחו:" הכל השתנה, השכונה זה לא מה שהיה" (269).
אחר כך הוא נושא עיניו לבית לורנצו ומוסיף: זה לא אותו הגן, זה לא אותו הבית.
מדובר ברומאן שהוא רומן תיעודי היסטורי. הסופר עוזיאל חזן היה שקוע בהכנת חוברת תיעודית על שכונת מחנה ישראל, ולצורך הכנתה אסף עדויות משרידי השכונה. לאחר כתיבת החוברת, כמו נשאב הסופר אל גיבוריו והמשיך לחיות את חייהם. התחושה לאורך הרואן שחזן שבוי באהבה לגיבורי העבר והוא כרוך בחבלי קסם אליהם. חזן בא לתאר עולם שנחרב ברגעי הגסיסה שלו, ובו-זמנית הוא עוקב איך העולם הזה נבנה מחדש עם דמויות אחרות.
סיפורו של הרומן נע בשני צירים: ציר אחד הוא הדמות המרכזית הרומן, דמותו של יוסף קרוצ'י. משפחת קרוצ'י מגיעה בתקופת השלטון העות'מני בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה לירושלים ומשתכנת בשכונת מחנה ישראל. הציר השני הוא סיפורן של הדמויות שאכלסו את שכונת מחנה ישראל ואת חצרותיה בימי השלטון העות'מני ובימים הרי הגורל של המנדט הבריטי, מלחמת השחרור והקמת המדינה. סיפורי הדמויות נרקמים כולם דרך מבטו של הגיבור הראשי יוסף קרוצ'י והמעבר מסיפור לסיפור הוא מהיר בדומה לרומאן הפיקרסקי, שבו הגיבור עובר מהרפתקה להרפתקה. כאן מדובר בהרפתקה רוחנית של קרוצ'י הרוקם קשרי ידידות וקירבה עם כל תושבי השכונה.
הסיפור נפתח בהבזק לאחור (פלאש בק) של קרוצ'י. הוא נמצא בבית אבות של משען ברחוב גמלא, ושני כתבים של מקומון מובילים אותו לסיור נוסטלגי במחנה ישראל כדי לתעד עבור העיתון את זכרונות נעוריו. לאורך דפי הספר נפרסות כל הדמויות בלשון חרישית ופיוטית, מתוך נימה של התרפקות ושל היאחזות ברגעים יפים וקסומים שהיו ואינם. לאורך הספר יש מחאה חבויה על שאונו הדורסני של ההווה המוחק את העבר, מחאה על אנשים החיים את הרגע ובעת שהם מוחקים את עברם, הם מוחקים אט אט את עצמם.
המוטו של הספר אינו מקרי:
"אבו חנא אומר בהמשך, שיש אנשים בשכונה המוחקים את העבר ומנציחים את ההווה, שיהפוך מחר לעבר, ויימחק שוב בידי הבאים אחריהם" (עמ' 6).
הבית המרכזי היום בשכונה הוא המוזאון של יהדות צפון אפריקה, אך עלינו לזכור שכאן היה בית הכולל של שכונת המערבים מחנה ישראל. כאן בעבר היה מקום מגוריה של משפחת קרוצ'י שמגיעה ממוגדור שבמרוקו:
"הם דואגים לשכן את הקרוצ'ים בדירה גדולה במחנה ישראל. פוטרים אותם מתשלום דמי שכירות ובתמורה מטילים על אבא קרוצ'י לשמש כגבאי בית הכנסת שם. בית מגוריהם העתיק והמתפורר גוזל מהקרוצ'ים חודשים של עבודות ושיפוצים, אבל הם חשים שהגיעו אל המנוחה והנחלה. במקביל מחפש אבא קרוצ'י מקום להקמת הנגרייה שלו. יציאת המשפחה מבין חומות העיר העתיקה אל שכונה מבודדת המוקפת שדות ומטעים, מהווה שינוי מרענן ומשובב עבור יוסף קרוצ'י הקטן. הוא מוצא בה כר נרחב לפעילותו ולמשחקי דמיונו.
סמטאות השכונה ומבואותיה מזכירים לו את עיירת הדייג שלו. רק הים חסר לו מאוד. תחליף דל לאוקינוס הגדול הוא מוצא בבריכת ממילא הסמוכה שהייתה מתמלאת במי גשמים" ( עמ' 48-49).
לי כמשורר ומדריך סיורים ספרותיים הייתה חוויה מיוחדת בקריאת הספר הזה. אני הולך בין דפיו ורואה לנגד עיניי את המקומות עצמם. התלוויתי בעבר לעוזי חזן והוא הראה לי את כל החצרות, לאחר צאת ספרו התיעודי על השכונה "שכונת מחנה ישראל". מרגש מאוד לקרוא את הרומאן וללכת בעקבות דמויות שנשאבו מתוך החיים עצמם, והספר כמו בא להציב להן יד ולומר לנו הקוראים: מפעלם של האנשים האלה היה גדול וחייהם לא היו לריק.
גיבורי הספר מקרינים לאורך הסיפורים הנפרסים ברומן אהבה לבני אדם שאיננו רגילים לה עוד במציאות העכשווית. מדובר בשכונה שבה חיו אלה בצד אלה יהודים, נוצרים ומוסלמים במין הרמוניה שלפעמים נדמה שאינה אפשרית. אנו עדים למפגש אתני- תרבותי- דתי מעורר ערגה בימים אלה, שבהם הטירוף והשנאה האתנית והדתית גואים ועולים. באחד הקטעים הפיוטיים בספר, מנגנים קרוצ'י וחבריו לכבודם של המתים בבית הקברות המוסלמי הסמוך לשכונה:
"קרוצ'י מנגן גם בפני המתים. חבריו צוחקים ממנו. שלא ינוחו על משכבם, שירקדו קצת", מתרץ להם וחיוכו התמידי רוטט תחת שפמו הצ'פליני. הקבוצה מנגנת בהר הזיתים, ובפני המתים המוסלמים בבריכת ממילא... קרוצ'י מושך אותם אחריו, כאותו המחלל מהמלין. הקבוצה מטפסת אחריו במעלה בריכת ממילא. חולפת ליד חורשת עצ האלה, האורן והאקליפטוס" ( עמ' 33).
הספר בעיקרו סב על ציר של דמויות נשים מרתקות. הדמויות החזקות והדומיננטיות הן עפיפי לורנצו וסת אילני דניאל ואליהן מצטרפות דמויות של מאדאם סוכר, סטלה, סוליקה מלול והנזירה אן מרי. סטלה עצמה היא עלמה יפהפיה שעברה חוויות קשות וכואבות ומוצאת מקלט בגג של משפחת קרוצ'י (המקום שבו אנו עומדים היום, כשאנו במוזאון יהדות מרוקו).
"בלילות מופזי ירח באה סטלה אל הגג... מתעללת ביצריהם של משוטטי הלילה החומקים בין סימטאות מחנה ישראל. מפזרת אל הסהר חיוכים של בינה תועה ושל עולמות נפש רחוקים" (עמ' 84).
בספר נרקמים סיפורי אהבה שאינם מגיעים למימוש בין סטלה החושנית ובין היתום מטר העובד במאפיה של סטקלף ובין מלכא והנזירה אן מרי. מול המתח המיני העצור בסיפורים אלו, עומדת דמותה של סוליקה מלול הנואפת עם החכם מכלוף דהן, העושה הכל כדי להשביע את יצריו.
הרומן מתאר את דעיכתה של השכונה שהייתה שוקקת חיים ואהבת אנוש. גם בימי המלחמה ובריחת ערבים מכאן נשארים חלק מתושבי השכונה ושומרים את רכושם של הפליטים, כדי להקל על שיבתם. זו התקופה שמגיעים גם ערבים מכפרים אחרים לשכונה, כמו משפחת סוכר, וגם עולים חדשים מארצות המזרח. הנה תיאור בואה של משפחת סוכר:
"משפחת סוכר נוסעת לאורך רחוב יפו עם הרכב המיטלטל, הנשנק. אוגפים מחסומי צבא, ולא מצליחים להגיע אל יעדם- העיר העתיקה. סוטים לאורך השביל החוצה את בריכת ממילא ומתעכבים סמוך לבית העלמין המוסלמי...פארס נכנס לסימטת זמנהוף הנטושה ותוקע יתד בבית מספר חמש שבנו המוגרבים במאה שעברה. בית גדול המוקף בצמחייה סבוכה ובעטרות קוצים. זה הבית שייעד להם סטאקלף, זמן רב לפני שנס על נפשו ונטש מאחוריו טחנת קמח מושבתת ומאפייה עשנה. פארס מוצא את מפתחות הברזל הכבדים טמונים מתחת לאבן השפה, עטופים בפתק" ( עמ' 186).
סיפור המסגרת של הרומן מחזיר אותנו לקרוצ'י המטייל עם זוג הכתבים מן המקומון. הם מגיעים למוזאון המערבים ופוגשים את אברהם גוזלן, וגם הוא הופך לדמות ברומן. בסופו של הרומן הוזה קרוצ'י שהוא רואה את הרב צוף דב"ש (שהוא הרב דוד בן שמעון, מייסד השכונה) חוזר לשכונה.
"לידו פוסע דוד בן שמעון, מייסד השכונה המכונה צוף דב"ש. זו הדמות שעליה סיפר לו אביו רבות, האיש שאמרו עליו שיש לו אש בעצמות. שהנדוד זה אצלו בדם, ושמשפחתו הרחיקה עד לבוכרה היפה. קרוצ'י מאשר לעצמו שהאיש באמת נודד אם הצליח להגיע מהעולם הבא עד הנה.קרוצ'י רועד במקומו" (עמ' 266).
קרוצ'י הוא האיש שחי את הגעגועים לשכונה שהייתה.
(פורסם בעיתון "הצופה", יוני 2006)

תאריך:  30/03/2014   |   עודכן:  31/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בלפור חקק
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זה לא אותו הבית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תודה על "החלון" שפתחת לכולנו! ל"ת
א. וינשטיין  |  30/03/14 12:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
אם בישראל היה משטר של חוק וסדר כמו בארה"ב, רב אלוף גבי אשכנזי היה מפוטר בזמן אמיתי, במהלך סיום כהונתו    שלוש שנים חלפו מאז שנחשפה הפרשה החמורה שכל רשויות החוק ניסו להתעלם ממנה
אברהם פכטר
כמו כל כלי עזר - חשיבותו ויעילותו רק אם הוא מופעל ומתופעל כהלכה ע"י איש מקצוע מהימן ומתורגל שמכיר היטב את האירוע ושואל את השאלות הנכונות
חנן וייס
הנשיא פרס, השר פרץ, ח"כ פואד והמטכ"ל שרובו במ"לים, הם שמאל, משתייכם למפלגת העבודה, פרו ערבים; יותר מאשר מתנחלים, אוהבי קיבוצניקים / מושבניקים
ראובן לייב
ההיסטוריון גד נחשון, שתהה על קנקנה של המועמדת לנשיאות-אוקראינה, גילה כי בעיות העם היהודי אכן קרובות ביותר לליבה ולכן יש לקוות שבחירתה תשנה מן היסוד את יחסה של אוקראינה לא רק ליהדות אלא גם למדינת ישראל
ד"ר חיים שטנגר
כלל הסוב יודיצה מופר בידי התקשורת, חדשים לבקרים    ראוי לנהל משפט הולילנד בבית המשפט המחוזי ולא מעל דפי העיתונות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il