X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור בשום אופן לשחרר רוצחים אזרחי ישראל מהכלים לחידוש המשא-ומתן עם הפלשתינים
▪  ▪  ▪
ג'ון קרי [צילום: AP]

בנושאים המהותיים של המשא-ומתן היו אלו הפלשתינים "שתקעו" את קרי וסרבו בריש גלי להצעותיו להסכם מסגרת. לא ישראל. אבל, במישור הטקטי ובעולם הדימויים ידם של הפלשתינים על העליונה לפי שעה. מה שלא יהיה, לדעתי אסור בשום אופן לשחרר רוצחים אזרחי ישראל כאחד מהכלים לחידוש המו"מ עם הפלשתינים.
שר החוץ האמריקני הופיע ב-8 אפריל בפני ועדת החוץ של הסנט האמריקני, לדיון על תקציב משרדו לשנה הבאה. כנהוג הוא פתח בהערות מקדימות על מוקדי הפעילות והבעיות של משרדו בימים אלו, ובראשם המשבר באוקראינה. הוא נגע גם ב"תהליך השלום במזרח התיכון", העלה על נס את התפקיד שממלאת בו ארה"ב והוא אישית, וחזר על הקביעה שהישראלים והפלשתינים צריכים לקבל את ההחלטות.
הוא לא האשים אף אחד מהם. אבל, בהמשך, כאשר סנטורים שאלו אותו מי אשם בהפסקת השיחות בין ישראל לפלשתינים, הוא ייחד והבליט את ישראל והציבה כאשמה מספר אחד: היא לא שחררה אסירים בהתאם להסכם, ואחרי כמה ימים היא פרסמה מכרזי בניה בירושלים והכל התפוצץ בבום אחד גדול. הפלשתינים הוצבו במקום השני בחומרת האשמה: המסכנים הגיבו בהגישם בקשות להצטרף לאמנות בינלאומיות וזה לא יפה ולא "מועיל".
נו, מיד דוברי הבית הלבן ומשרד החוץ האמריקני מהרו לתקן ולאזן את דברי קרי ולהבהיר ששני הצדדים למעשה אשמים. בל נשלה את עצמנו. קרי, ולא בפעם הראשונה, שופך את חמתו ותסכולו על ישראל. הוא זה שכמה פעמים איים עלינו באסונות ושואות אם לא נתנהג יפה ואם נמשיך להתעקש על האינטרסים החיוניים שלנו. מה לעשות ואנחנו "עזרנו" לו: כי איזו מדינה בעולם מתחייבת לשחרר רוצחים, כולל אזרחי ארצה, בתמורה לנכונות הצד השני לדבר אתה ולא לתת לה כלום? ואיך זה מאפשרים לשר שיכון, בעיתוי הכי רגיש, להוציא מכרזי בניה, גם אם הם בירושלים וגם אם לא חל איסור פורמלי על כך, כאשר ברור כי מדובר בסדין אדום בפני שוורי העולם?
אבל, אם נסתכל על התמונה הכוללת יותר, הרי שהתמונה מאוד מאוזנת ונוטה דווקא לטובתנו:
- לפני כמעט 9 חודשים התחיל המשא-ומתן בקול תרועה גדול, כאשר שר החוץ האמריקני מציב את היעד של הסכם קבע היסטורי בין ישראל לפלשתינים תוך 9 חודשים. בתוך כל השריפות שמשתוללות בעולם, אובמה החליט שכאן יושקע המאמץ העיקרי שלו. בסוריה נהרגים כל יום כמה מאות? לעזאזל אתם! שר החוץ הבלתי נלאה שלו יעשה את המלאכה!
- עובר זמן, והאסימון הראשון נופל: הזמן לא יספיק. קרי אומנם מחזיק בסיסמה המשיחית yes WE CAN, ואצלנו ישנם כאלו הופכים אותו לאליל שאוי למי שיעז להחציף לו פנים, אבל העסק תקוע.
ואז, עולה הרעיון של "הסכם מסגרת" של סוגיות הליבה שישמש מדריך מנחה למו"מ על הסכם הקבע. האם יהיה זה הסכם מסגרת מחייב, שאין לערער עליו, או הסכם המאפשר לצדדים להציב הסתייגויות? המטוטלת נעה מכאן לכאן.
בינתיים ישראל שחררה כבר 78 רוצחים, וככל הנראה הסכימה למתווה הסכם המסגרת שגיבשו האמריקנים. מי שהתנגד לו היו הפלשתינים, ובראש חוצות. בעוד שישראל הסכימה, ככל הנראה, לנוסחה של מו"מ על בסיס קו 1967 תמורת נכונות פלשתינית להכרה במדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, הרי שהפלשתינים התנגדו לכך בשיא התקיפות: ייהרג ובעל יעבור! לא יהיו מוכנים בשום אופן לדון ולהתחיל לדון בהכרה הזאת. כאן הם "תקעו" את האמריקנים. במילים פשוטות אחרות: בנושא המהותי ישראל של נתניהו היא זאת שהלכה לקראת קרי, והפלשתינים היו הסרבנים. אז מה עושים?
- התחילו לדבר על נוסחה שתאריך את המו"מ מעבר ל-9 חודשים המסתיימים ב-29 אפריל. הפלשתינים באו ואמרו: נגמר! יסתיימו עוד מעט 9 החודשים ואנחנו נפנה לדרך אחרת, שהיא מלכתחילה הדרך המועדפת עלינו: דרך האו"ם, על-מנת להציק לישראל ולהחלישה ולבנות לנו יותר לגיטימיות בינלאומית. בו בזמן הם דרשו מישראל למלא את ההתחייבות שלה ולשחרר עוד 26 מרצחים. ישראל אמרה: בסדר, אבל תסכימו להאריך בשנה את ה-מו"מ! סתם ככה נשחרר מרצחים ואתם תרוצו מיד לאו"מ על-מנת "לדפוק" אותנו שם? ואז נכנס עניין פולארד המתועב ושחרור עוד מאות פלשתינים, ונקלענו לתסבוכת של עכשיו שאין טעם לפרטה.
רוצה לומר: תראו איך שר החוץ של המעצמה הגדולה בעולם מתחיל בגבהים ומסיים, לפי שעה, בהתנצחות על שחרור אסירים ו-700 מכרזי בניה. הוא לא אמר בעדותו בסנאט ולו מילה אחת על הסכם המסגרת, על הסכם הקבע ומה יהיה כאשר ואם יחודשו השיחות. הייתה החזרה הלעוסה, שאני שומע אותה גם אצלנו השכם וערב: צריך לקבל "החלטות קשות ואמיצות".
אז כמו שאומרים: יש אומץ של טיפשים ויש אומץ של נבונים. טיפשים שמוכנים "למכור את האימא שלהם" ובלבד שלא "תוחמץ ההזדמנות" לדבר עם הפלשתינים, לא חסרים לנו. אני רק יכול לקוות שמי שנושא אצלנו באחריות יידע לקבל החלטות אמיצות נבונות מול המבוי הסתום בו נמצא עכשיו ה-מו"מ. והחשובה שבהם לדעתי: יקוב הדין את ההר-לא ישוחררו מרצחים שהם אזרחי מדינת ישראל ; ובו בזמן: להקפיא בניה באותם שטחים שברור כי לא יישארו בידינו. ומה שצריך להיות ברור: בשום אופן לא לשבור כלים עם הממשל האמריקני המתוסכל.

תאריך:  10/04/2014   |   עודכן:  10/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קרי המתוסכל מאשים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
התחלת טוב, סיימת גרועה
חיים 12435  |  13/04/14 22:56
2
סיום קטסטרופה
אדם הגון  |  16/04/14 06:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אריאל י. לוין
מלחמת האזרחים בסוריה שוב מתחממת: מצד אחד אסד משתמש בנשק כימי בפרברי דמשק, מה שמלמד על הלחץ בו הוא נתון    מצד שני, המורדים נראים כמי שיסתפקו אולי בפחות מאשר הפלת המשטר
עידן יוסף
ליברמן בפגישתו עם קרי: חשוב שהתהליך המדיני מול הפלשתינים יימשך    בנט: לספח את הגושים    לבני: הוא כמו ילד מתריס    הפלשתינים: קיבלנו רשת ביטחון של 100 מיליון דולר לחודש מהליגה הערבית
איציק וולף
גורם בלשכת ראש הממשלה הגיב בניו-יורק טיימס על דברי מזכיר המדינה האמריקני, שהטיח את האשמה בפיצוץ המו"מ על ישראל    "קרי יודע שהאשמים הם הפלשתינים שאמרו 'לא' על הכל"
איציק וולף
ראש הממשלה הנחה את כלל משרדי הממשלה להימנע לחלוטין מפגישות עם גורמים פלשתינים    ההנחיה אינה כוללת את השרה ציפי לבני, הממונה על המשא-ומתן, ואת שיתוף הפעולה הביטחוני
מנחם רהט
עיתון חרדי איבד בלמים במדרון מאבקו נגד ניתוק מפלגתו מעטיני השלטון עד כדי אימוץ אמנת החמאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il