X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש המאוכזבים משלטון החוק, הם מכנים אותו בחיבה שלטון הצחוק. אך יש גם כאלו שהמצב רחוק מלשעשע אותם, כיצד הם מכנים אותו?
▪  ▪  ▪
אהוד אולמרט. חלם צהלה [צילום: AP]

אמת מארץ תצרח
הידעתם? על-פי חוקי מדינת ישראל (מדינה נאורה, דמוקרטית ובעלת שלטון חוק מפואר ששמעו יצא למרחוק) בתקופתנו (התקופה הכי מתקדמת בתולדות האנושות עד כה) האמת איננה ערך עליון.
על-פי חוקי מדינת ישראל אם אזרח יאמר על מושחת שהוא "מושחת" והמושחת יתחיל לבכות, הרי שהאזרח יורשע. יטען האזרח: "אדוני השופט, זאת האמת וכל האמת", יענה לו כבוד השופט העליון: "מה אתה אומר, ולמה בדיוק אתה חושב שהאמת מעניינת אותי? העלבת עובד ציבור, אתה פושע! (הדוגמה להמחשה בלבד אך מבוססת על סיפור אמיתי).
לו היינו נמצאים בסדום בתקופת האינקוויזיציה, או באירן, קוריאה הצפונית, אפגניסטן הייתי מבין. אבל אנחנו חיים כאן ועכשיו. מרוב התלהבות מן הפרטים הסבוכים שכחו גדולי שלטון החוק בשביל מה בכלל הם קיימים.
אל תבלבלו אותם עם העובדות, יש להם דברים קצת יותר דחופים, האמת איננה אחד מהם. אולי צריך לשנות את השבועה בבית המשפט: "אני נשבע לומר את השקר, כל השקר ורק את השקר"...
צדרעק צדרעק תרדוף
אני בשוק. על-פי חוקי מדינת ישראל האמת היא לא ערך עליון והעולם שותק! השתן הציף את ראשיהם של משרתי הציבור עד כדי כך, שהם כבר לא מסתפקים בהשתנה מן המקפצה. בלי לעשות את צרכיהם בגלוי על ראשינו הם לא נרגעים.
מטורף. זה מזכיר כמובן את פרשת האי היווני: בכל הארץ לא היה יצור חי שהיה לו צל של פקפוק מדוע בעל ההון העסיק את בן השלטון תמורת שכר עתק עבור גלישה באינטרנט. כל יצור חי זה כולל גם את מזוז כמובן, אך משעטה את גלימת שלטון החוק כנראה השתבשה דעתו והוא החל לראות הזיות כמו התרחיש ה"סביר" הבא: מר אפל הגיע ללשכת עבודה וביקש עובד שישוטט באינטרנט תמורת מאות אלפי דולרים. הפקיד עלעל בכרטיסיות ואמר: "יש כאן מובטל בשם גלעד, מתאים לך"?... נדמה לי שהיועץ המשפחתי הדגול הזה לממשלה קיבל תואר אביר איכות השלטון.
שלטון החוק שלנו מזכיר יותר מדי קולונוסקופיה וירטואלית: כאשר דוחפים לנו כה חזק את שלטון החוקן, מה הפלא שהתוצר הוא צדרעק?
יסוד שלא כתוב בטבלה
המושג המשפטי "יסוד נפשי" הומצא ככל הנראה כדי שלבית המשפט יהיה תירוץ נפלא לזכות מושחתים. זהו יסוד אלכימי שלא קיים בטבלאת היסודות, אין יסוד כזה. בכיר ראה כסף והחליט שהוא צריך להיות בכיסו. מה אומר כבוד השופט: זכאי מחמת היסוד. זו לא גניבה כי בבדיקת מעבדה של מז"פ-הנפש לא התגלו שרידים של היסוד (הדמיוני שבכלל לא קיים).
שוויון בפני החוקן: יש מושגים שנוצרו במיוחד עבור השווים יותר. מתי לאחרונה עשו "תספורת" למי שאין לו דם כחול? אולי בתקופה שריססו בדידיטי... אין שום יסוד, לא נפשי ולא גשמי, עובדים עליכם בעיניים ואתם בולעים לתיאבון ואומרים אמן.
סיפור עם עלילה
מכירים את הסיפור של שמשון ודלילה? אצלנו יש גם עלילה בעלילה. על-פי חוקי מדינת ישראל (או על-פי איזו הלכה שפסקה איזו שופטת עליונה, לא משנה כרגע הפרטים), מותר לאישה להעליל על גבר. הכוונה נפלאה: לעודד נשים להתלונן ולחשוף פשעים ועבירות כבדות, אך התוצאה היא שנשים אינן חוששות להעליל עלילות כזב כי במקרה הכי גרוע אם העלילה תיחשף הגבר ישתחרר מהכלא וזהו.
פרטים נוספים ירון זכאי בודאי ישמח לספר לכם.
דרייפוס המודרני
אינני נכנס כלל לתחקירים המרתקים של אהוד פרלסמן, אני שואל רק שאלה אחת פשוטה: מה למען השם ההבדל בין משה קצב ובין אלכס לנגר, ניסו שחם, פרופ' בן ארי, מוטי מלכה, ועוד רבים ורעים אחרים? למה האחרים עברו עבירה אתית קלה עד מתונה, בעוד קצב ביצע זוועה איומה?
מדוע האדם הסביר היה מעדיף לשלוח את בתו או אשתו לעבוד תחת לנגר או שחם מאשר תחת קצב? אילו זוועות עברו הנאנסות המסכנות של קצב, לעומת מה שחוו "הנבעלות בהסכמה" של כל האחרים?
טרם התגלה האדם שיודע לענות על השאלה. עד שזה יקרה מה שאני מבין הוא שאי-אפשר להבין. אין בעצם שום דרך לדעת מה ההבדל בין אונס לבין לא אונס. ההבדל הוא כנראה: מה שמתחשק לשופטים.
במקרה שלנו כנראה התאים להם להצטרף לאווירת הלינץ' של האספסוף הנאור צמא הדם במקרה של קצב, ולהמשיך באוירת ההפקרות של בעילת נשותנו בכל היתר.
אויבות המדינה
כאשר נער מואשם באונס, יכול להיות שבפועל הוא סה"כ ניהל רומן אהבים של שכרון חושים עם חברתו האהובה. האם הנערה רצתה, לא רצתה, נהנתה, סבלה? אלו פרטים טפלים שממש לא מעניינים את שלטון החוק. עד גיל 14 נערה נחשבת כמפגרת על-פי חוק, אין לה אחריות למעשיה, רצונה אינו רלונטי.
הכל היה יכול להיות פשוט נפלא אלמלא ההינתקות. זוכרים את פרשת האי היווני? השמועה אומרת ששרון יצא ממנה צדיק בגלל שהשמאלנים היו מבסוטים שהוא גירש את הימנים. לא חשוב, לא נערבב שמחה בשמחה, לענייננו מה שמעניין: ילדות רכות של מתנחלים נעצרו לזמן בלתי מוגבל עד תום ההליכים בתנאים קשים ואכזריים מטילי אימה היאים לרוצחים ואנסים, מכיוון שהן הפגינו וחסמו כביש.
יפה מצידו של שלטון החוק שהוא מגן עלינו מפני עברייניות כה מסוכנות, אך עדיין נותרה שאלה אחת קטנה עלומה: איך יודעים מתי נערה נחשבת על-פי חוק אחראית למעשיה? אם היא פותחת רגליים רק מגיל 14? אבל אם היא בת של מתנחלים מגיל 10? תחושתי שפתרון התעלומה העלומה הוא שוב שלב התשובה הזהה: לפי מה שבא לשופטים. במקרה שלנו כנראה מתחסדים בענייני מין ושונאים מתנחלים.
אגב, את ההיסטריה של תקופתנו בנוגע למין וקטינים אפשר לפתור בקלות רבה: יש להוריד את גילאי הקטינות בשנתיים: 16 במקום 18, 12 במקום 14, והנה התאמנו עצמנו למציאות בקלות. אין צורך להודות, פרס נובל כרגיל אפשר לשלוח במייל.
אולמרט והתעויוט
אהוד אולמרט הורשע והעיר חלם צהלה ושמחה, ומה שכחנו? כרגיל, להבין היכן אנו חיים: האם אנו משכשכים להנאתנו במעיין המפכה מים טהורים וזכים, או טובעים בביצה לטיהור שפכים? אחת התגובות הנפוצות הייתה שיש כאן קוצים ושושנים: אומנם מצד אחד זהו אות קלון שראש ממשלה הורשע, אך מצד שני זהו אות כבוד למערכת שלטון החוק.
יש עם החשיבה האווילית הזו בעיה קטנה המזכירה "פרפטום מובילה" - מכונה המפעילה את עצמה. שלטון החוק עשה גם וגם: גם הצביע על הבעיה וגם תיקן אותה. אותה פעולה עצמה - ההרשעה, עשתה את שני הדברים. כל עוד אולמרט לא הורשע לא ידענו שהוא מושחת, ברגע שהורשע נודעו לנו בבת אחת שתי הבשורות: גם נודעה הבשורה המרה שהוא מושחת, וגם נודעה הבשורה המשמחת ששלטון החוק שלנו נפלא ומצליח לזהות מושחתים.
אמחיש את הבעיתיות באמצעות דוגמה (קצת בוטה): נניח שמחבלים ישתלטו על בית ספר במעלות ולאחר משא-ומתן מיגע יגיעו להסכמה הבאה: המחבלים ירצחו את הילדים, יתנו לנו את הגופות ובתמורה אנחנו נשחרר אותם לחופשי כציפורי דרור. בתקופתנו המשופעת בעסקות של גופות תמורת שחרור רוצחים זו נשמעת עסקה פצצה.
באופן דומה, כאשר שלטון החוק הוא זה שבהרשעה אחת גם מצביע על תופעה רעה וגם מאדיר עצמו על כך שזיהה אותה, בעצם לא עשה כלום. כי אם משבחים אותו כל אימת שהוא מזהה משהו, אז הוא ישתבח לעד. מצא שחיתות - ישתבח, לא מצא - לא יקרה כלום כי לא נדע.
האם יכול להיות שיש עוד מושחתים ששלטון החוק לא הצליח לתפוס? אולי גם שרון היה מושחת? זה יכול להיות דבר כזה? אולי כל מערך השלטון המקומי רקוב ומושחת מבסיסו? אולי תרבות השלטון במדינת ישראל נמצאת במצב של ריקבון מתקדם והיא מורקבת מן המאפיינים הבאים: סטטוס קוו שיטתי של מחדלים, שערוריות, כשלים, חלמאויות. מנהל לא תקין, חוסר רגישות לכספי ציבור, רעות חולות, נורמות פסולות, ניהול כושל, פגמים בטוהר מידות. נפוטיזם, ג'וביזם, אגואיזם, חזיריזם, פרוטקציוניזם. זלזול, בזבוז, נהנתנות, הוללות, הפקרות, אטימות, היבריס סיאוב, שחיתות.
זה יכול להיות דבר כזה? הכל יכול להיות, אך נדע רק מה ששלטון החוק יחשוף, וברגע שהוא יעשה זאת הוא יצפה כמובן למחיאות כפיים סוערות. שבת שלום.
  • הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.

תאריך:  10/04/2014   |   עודכן:  10/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק, כן
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
העדת על אחותך שהיא נבונה.
הצעה לליצן  |  10/04/14 10:07
 
- ואני אחותך שלך המבקשת טובתך
!  |  11/04/14 09:24
 
- בכיסו קרע שאין לאחותו
אהרון שחר  |  12/04/14 15:03
2
אתגר לאדון שחר.
אהוד פרלסמן  |  13/04/14 01:40
 
- אתה עושה מעצמך בדיחה,
תניח לעניין הזה  |  13/04/14 09:10
 
- אינני מחפש כבוד אלא צדק.
אהוד פרלסמן  |  13/04/14 10:54
 
- לא תמצא בגוגל. ל"ת
גם את הצדק,  |  13/04/14 11:59
 
- קטונתי
אהרון שחר  |  13/04/14 09:38
 
- וגם פרלסמן מגלה קטנות למשעי.
אכן קטונת.   |  13/04/14 14:40
 
- עזוב את הגוגל לנפשו.
פרלסמן הנכבד  |  13/04/14 09:43
3
הרבה חוקן דוחפים לנו
אהרון שחר  |  19/04/14 00:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
גם אם יתחדשו - הן צפויות לפיצוץ מחדש, ואין כל סיכוי לצאת מן הסבך. כך או אחרת ברור למדי שישראל מעדיפה את המצב הקיים
עמוס גלבוע
אסור בשום אופן לשחרר רוצחים אזרחי ישראל מהכלים לחידוש המשא-ומתן עם הפלשתינים
אהוד פאי
באילו מקרים יעדיף בית המשפט לבטל צוואה על פני כיבוד רצונו של הנפטר? מה צריך מתנגד להוכיח בעת שהנו טוען כי המנוח הושפע באופן בלתי הוגן בעת שערך את צוואתו?
איתמר לוין
ראשי ערים מאשימים שוב את הממשלה באחריות לזינוק במחירי הדירות, אך מתעלמים מכך שאחד הפתרונות הקלים ביותר לבעיה מצוי בידיהם. הבעיה היא, שהרשויות המקומיות מעדיפות את קופתן על פני טובת הכלל
אריאל י. לוין
מלחמת האזרחים בסוריה שוב מתחממת: מצד אחד אסד משתמש בנשק כימי בפרברי דמשק, מה שמלמד על הלחץ בו הוא נתון    מצד שני, המורדים נראים כמי שיסתפקו אולי בפחות מאשר הפלת המשטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il