מאמר זה מדגים את האופן בו הנישואים בשנית של אלמנות צה"ל ונפגעי איבה תורמים להעברת ההון הסימבולי של החלל לאלמנתו, והתופעה לפיה נסיבות מותו של הבעל ומידת ההרואיות של הפעולה הצבאית בה נפל משפיעות על ערכה של אלמנתו בשוק הנישואין.
עשרים ושמונה אנשים (חמש עשרה אלמנות ושנים עשר מבין בעליהן וכן שדכנית שהשיאה אלמנות רבות) רואיינו ראיונות עומק. ככל שגבוהה דרגתו הצבאית של החלל ו/או מידת הצלחתו של המבצע הצבאי בו נפל, כן עולה 'ערכה' של האלמנה ב'שוק הנישואים'. לאחר הינשאה מאבדת האלמנה חלק גדול מההון הסימבולי בשל התפיסה הרווחת שנישואים בשנית תורמים לשיקומה. הנישואים בשנית של אלמנות מהציונות הדתית בשומרון מביאים ל'הפקעת' ההון הסימבולי מידי האלמנה: הון זה ממשיך את דרכו מהאלמנה אל הבעל השני שלה, הזוכה להערכה ויוקרה רבה בשל נישואיו לאלמנה והיותו אב ליתומים, כך שהאלמנה מהווה רק 'חוליה' שדרכה מועבר ההון הסימבולי מהבעל הראשון לבעל השני.
ניתן להבחין בחמישה היבטים של הנישואים בשנית של המרואיינות ובני זוגן אשר יחדיו מעידים על השפעת נסיבות מותו של הבעל על מעמדה של אלמנתו: (1) האלמנה מפיקה הון סימבולי ש'הורש' לה על-ידי בעלה הראשון וזוכה להילה והערצה; (2) ההון הסימבולי שמקבל הבעל השני בעצם נישואיו לאלמנה לאומית; (3) פרקטיקות שעורכת האלמנה לשימור ההילה של החלל; (4) השתתפותו של הבעל השני בטקסי אזכרה כפרקטיקה לצבירת הון סימבולי; ו-(5) הפקעת ההון הסימבולי מידי האלמנה לאחר נישואיה. להלן מובאות מדברי המרואיינים המדגימות את התייחסותם להיבטים הללו.
דוגמאות לציטוטים:
בהינשאו לאלמנה לאומית זוכה הבעל השני לכבוד והערצה מצד בני קהילתו ומשפחתו. נראה כי אבנר היטיב לנסח את שיקוליו ותחושותיו במהלך היכרותו עם רבקה, אשר בעלה נפל בעת מבצע צבאי:
נאמר שהיה שם איש שמת מזה ונשארה אלמנה אז נראה לי שמי שמתחתן עם אחת כזאתי הרקע נדבק אליך, מי שילך להתחתן איתה לא יוכל להתחתן בלי הסיפור הזה כי זה חלק ממנה, כמו מי שמתחתן עם אלמנת סרטן מעיים גם זה חלק ממנה [ההדגשה של המחבר].... אני מנסה להקצין את התמונה: מה ההבדל בין אלה שמתו בדולפינריום לעומת אלה שמתו בפיצוץ השני בצומת בית ליד [אלה שבאו לעזור לנפגעי הפיצוץ הראשון- המחבר] וזה הכניס אותם לברוך הזה... אלמנה של מישהו שעשה משהו משמעותי כמו ש. או ג. אז אני חושב שיש להן מעמד עודף, בהכללה.
שאלתי את אבנר האם יש הבדל בין להינשא לאלמנה לאומית לעומת אלמנה אזרחית, לדבריו: לא יודע אם אני יכול להסביר את זה, בעלה של ד. שהיה אידיאליסט מעל האוזניים ונהרג במבצע Z [צונזר]. ...אצל פ. בעלה היה מפקד המוצב ב-X [צונזר]. זה נראה לי יותר נורמלי למות במלחמה מאשר למות על הכביש... נראה לי שק. נהרג בסיטואציה יותר נורמלית למות בה מאשר מסרטן במעיים... [ההדגשה של המחבר] אז ממילא נראה לי שאשתו נראית לי יותר שווה מאחת שבעלה מת מסרטן במעיים.... [ההדגשה של המחבר]
"...יש בזה אלמנט דתי של גאולה, אתה גואל את האלמנה מהמצב הזה.... אם החבר מתחתן עם האלמנה הוא מרגיש שהוא ממשיך את מורשת החבר... יש הילה מסוימת לאלמנת צה"ל.... אם היו אומרים לי 'אם אתה רוצה אלמנת צה"ל או נפגע איבה או אחת שהתאלמנה בנסיבות אזרחיות במי היית בוחר?'
ללא קשר לאהבה, הייתי נוטה ללכת לנושא של צה"ל כי יש לזה הילה, מישהו שנפל בגבורה במלחמה,יש בזה משהו. מצד שני, זה לא פשוט להתחתן עם מישהו שהיה קצין גבוה בצה"ל, חוץ מהקשיים של האלמנה, יש משהו בחברה הישראלית: האתוס של צה"ל חזק מאוד, הוא אתוס שמקובל".