X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
נאום יושב-ראש מפלגת יש עתיד בוועידת היובל של התנועה ליהדות מתקדמת בישראל [כ"ג באיר תשע"ד, 23.05.14]
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד [צילום: פלאש 90]

שלום לכם. אני שמח שהזמנתם אותי לכאן היום ומודה ליו"ר התנועה הרפורמית בישראל עו"ד ירון שביט ולמנכ"ל התנועה הרב גלעד קריב.
יש בינינו עכשיו - ביני לבינכם - רגע מעניין. הוא מעניין מפני שנפגשנו לפני הבחירות, ואני עמדתי פה ואמרתי לכם שיש לנו מטרות משותפות, ועקרונות משותפים שאנחנו חולקים, ואנחנו - במובנים מסוימים - נהיה הזרוע הפוליטית של האמונות המשותפות שלנו. ובגלל שאתם אנשים מנוסים, אז אני מניח שמצד אחד שמחתם שיש בפוליטיקה מישהו שמדבר את השפה הזו, ומצד שני אמרתם לעצמכם, "בואו נראה אותם אחרי הבחירות. אחרי שהם ישתפשפו קצת ב-willing and dealing הפוליטי, אחרי שהם יגלו שהחיים האלה לא כאלה פשוטים".
אז עכשיו אנחנו אחרי הבחירות, ויש עתיד יושבת בממשלה, ועברה שנה וקצת, אז אתם אמורים לשלוף עכשיו את זכוכית המגדלת ולבחון מקרוב מה השתנה בנו. האם המערכת הספיקה כבר ללעוס אותנו ולהפוך אותה לחלק ממנה? האם נשארנו אנחנו, או שהשיטה גרסה אותנו?
אז באתי להגיד לכם שלא השתנה דבר במחויבות שלנו לרעיונות שאנחנו חולקים. בעצם אני אדייק את זה, אם משהו השתנה אז זו העובדה שהיום אני אפילו יותר מחויב לרעיון שבארץ ישראל חייב להתקיים שוויון בין הזרמים ביהדות - בגיור, בנישואין, בגירושין, בתקציבים, בגישה למקומות הקדושים, בהכרה של המדינה בזכותו של כל יהודי להתפלל לאלוהיו ולחיות את חייו כפי שהוא מבין. הניסיון ליישם את העקרונות האלה הוא מלחמה מתמדת אבל אין חישוב קואליציוני שהיה או שיהיה שיפחית את המחויבות שלנו לנושא.
יש כל מיני יהודים. יש כאלה המקפידים קלה כחמורה, יש כאלה שעושים להם שבת ומועד, יש כאלה המקדשים את המצוות שבין האדם למקום, על חשבון המצוות שבין האדם לחברו - כמו החובה לעבוד ולפרנס את ילדיך והחובה לשרת בצה"ל - שזה בעיני לא מוסרי. ויש כאלה שמקדשים את המצוות לא בין אדם למקום אלא בין אדם למקומות מסוימים ביהודה ושומרון, שזה בעיני פשוט סילוף של המהות היהודית וערכי היהדות. היהדות היא שילוב בין מסורת למוסר, בין העבר להתחדשות, בין אהבת האל לאהבת האדם. המאבק שאנחנו מנהלים על השוואת הזרמים ביהדות הוא תוצר של תפישת העולם הזו וההכרה בכך שלא ייתכן שישראל תהיה המדינה היחידה בעולם המערבי שבה אין חופש דת מלא ליהודים.
היהדות לא צריכה להיות בית כלא לרעיונות, אלא המשחררת הגדולה של רעיונות. היהדות לא צריכה להיות מה שמפריד בין בני אדם, אלא מה שמחבר אנשים ביחד. היהדות לא צריכה להיות כפופה לפוליטיקה קטנה, כי היא עונה לחוק עליון יותר. רוב הישראלים רוצים שהיהדות שלהם תהיה פלורליסטית, שפויה, מאירת-פנים. למעשה, רוב הישראלים הם רפורמים וקונסרבטיבים שפשוט לא יודעים את זה על עצמם. שואלים אותי תמיד מה אני - רפורמי? קונסרבטיבי? חילוני גמור? - התשובה היא שאני מחכה לבנייתו של בית הכנסת הישראלי, של בית הכנסת של הישראליות שכולנו צריכים לבנות כאן יחד, שכולנו נוכל לבוא בשעריו, הרב שי פירון והרב מאיר אזרי, הרב דב ליפמן ועליזה לביא, רות קלדרון וזהורית, ראש התא הגאה של יש עתיד, וגם אלעזר שטרן ודוד גרוסמן, רוני סומק וכל יושבי החדר הזה.
66 שנים אחרי הקמת המדינה, הממלכתיות היהודית בישראל עומדת בפני האתגר של בניית מרחב ציבורי המסוגל להכיל כל זרם ותפישה יהודית, מרחב שמכבד את הקהילות השונות ומבטא את הכרה שמדינה משותפת דורשת פשרה וכבוד לתנועות אחרות. בשנה האחרונה קיימנו בכנסת לא מעט מאבקים - שנמצאים בשלבים שונים - על העקרון הלא מסובך הזה. הקמת ממשלה ללא המפלגות החרדיות איפשרה לנו לחייב את "מעיין החינוך התורני", רשת החינוך של ש"ס, להכניס לימודי ליב"ה לכל בתי הספר שלה, ביטלנו את "חוק נהרי", הבטחנו את שיריון הנשים בוועדה לבחירת דיינים ובוועדה לבחירת שופטים, הנחנו הצעה למיסוד הקבורה האזרחית בישראל, שעון הקיץ בוטל, ברית הזוגיות הונחה על שולחן הכנסת, חוק הפונדקאות עבר את ועדת השרים לחקיקה ואנחנו נאבקים נגד הערר שהגישה נגדו מפלגת הבית היהודי, השוויון בנטל הוא כמובן מהפכה תודעתית ומעשית שמטלטלת את המדינה כולה, אנחנו תומכים בכל כוחנו בחוק הגיור של אלעזר שטרן.
כשאתם קוראים בעיתון על זעזועים ומתחים בקואליציה, חלק גדול מהם נובע מכך שאנחנו לא מוכנים להפסיק את המאבק על זהותה של ישראל בענייני דת ומדינה. חברי לממשלה ולקואליציה מסבירים לי לא פעם שאנחנו סתם מסכנים את קיומה של הממשלה על משהו שלרוב הישראלים - כולל המצביעים שלנו - לא אכפת ממנו. אני חושב שהם טועים, אבל זה לא חשוב. לא נכנסנו לחיים הפוליטיים רק בשביל לשבת ולהסתכל על המציאות, אלא כדי לשנות אותה.
אני מניח שמה שקרה בינתיים לא מגרד אפילו את הציפיות שלכם. זה גם לא אמור. יש מחיר להחלטה שעשינו להכנס לקואליציה. כשאתה יושב באופוזיציה אתה צודק 100 אחוז מהזמן, ב-100 אחוז מהדברים, אבל לא מיישם אפילו אחוז אחד מהעקרונות שלך. כשאתה בקואליציה אתה צודק רק 60% מהזמן, ומנצח רק ב-60% מהמלחמות, ומצליח ליישם רק 60% מהאמונות שלך. החלטנו ללכת על האופציה השנייה, כי לא באנו לשנות את עצמנו, אלא את המדינה.
תנועת "יש עתיד" עושה, ותמשיך לעשות, ככל שביכולתנו להבטיח את השוויון בין כל התנועות ביהדות בישראל - אורתודוכסי, קונסרבטיבי, או רפורמי. בגיור, בתקציבים, בעיני החוק. איש אינו יכול לתבוע בעלות על האלוהים היהודי. פוליטיקה ישנה וקטנה לא יכולה לקבוע דבר שהוא נצחי כמו הזהות היהודית, זה פשוט שגוי, ולפיכך זה צריך להיעלם.
באנו לחולל מהפכה אזרחית שברית הזוגיות האזרחית היא נדבך חשוב שלה. אנו עומדים לעשות ככל שביכולתנו כדי שלכל אדם, יהודי או לא יהודי, גיי או סטרייט, רפורמי או קונסרביטיבי, שרוצה לחיות יחד ולמסד את חייו המשותפים על-פי תפיסת עולמו, תהיה היכולת לעשות זאת. אחת מזכויות היסוד האנושיות היא הזכות לאהוב בכל דרך שנראית לך נכונה. אין לנו שום ויכוח או עימות עם הממסד הדתי בשאלת הנישואים והגירושים, אבל אנחנו צריכים לתת לה גם פתרון אזרחי.
זו החובה שלנו. לא רק כתנועה פוליטית, לא רק כנבחרי ציבור, לא רק כאזרחי מדינת ישראל. זו החובה שלנו כיהודים, כבני אדם.
תודה רבה לכם.

תאריך:  23/05/2014   |   עודכן:  23/05/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אברהים צרצור  אברהם מיכאלי  אברהם (אבי) וורצמן  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אורי מקלב / Uri Maklev  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן כבל / Eitan Cabel  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליהו ישי  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמנון כהן  אראל מרגלית / Erel Margalit  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  באסל גטאס / Basel  Ghattas  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka  דב חנין / Dov Hanin  דב ליפמן  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זבולון כלפה  חיים כץ / Haim Katz  חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar  חמד עמאר / Hamad Amar  חנא סוייד  חנין זועבי / Haneen  Zoabi  טלב אבו-עראר  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יעל גרמן / Yael  German  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת קריב  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק הרצוג  יצחק וקנין  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  ירון שביט  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל חסון  ישראל כץ / Israel  Katz  כבוד האדם וחירותו  כרמל שאמה-הכהן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד ברכה  מיכל בירן / Michal Biran  מיכל רוזין / Michal Rozin  מיקי לוי / Mickey  Levy  מיקי רוזנטל  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירי  רגב / Miri Regev  מסעוד גנאים  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev  משה גפני / Moshe Gafni  משה מזרחי  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה זלמן פייגלין  משולם נהרי / Meshulam Nahari  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נסים זאב  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סילבן שלום / Silvan  Shalom  סתיו שפיר / Stav Shafir  עדי קול  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיסאווי פריג' / Issawi Frej  עליזה לביא / Aliza Lavi  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עמרם מצנע  עפו אגבאריה  עפר שלח / Ofer  Shelah  פניה (פאינה) קירשנבאום  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רונן הופמן  רות קלדרון  רינה פרנקל  שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli  שי  פירון / Shai  Piron  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich  שמעון  אוחיון  שמעון סולומון  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איש אינו יכול לתבוע בעלות על אלוהים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הקיצר, לפיד רפורמי ! ל"ת
דרור אחרון  |  23/05/14 13:04
2
לאף אחד אין בעלות על אלוקים
הדב הלבן  |  23/05/14 17:03
3
אין גם לאיש לדבר בשם הקב"ה
האזרח הקטן  |  24/05/14 21:00
4
מלך המלל חסר התוכן
ישראלי כועס וזועם  |  25/05/14 23:06
 
- אני רוצה אבל זה לא יוצא ל"ת
הלפיד היהיר  |  28/05/14 18:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כינוסים - ועידות
אריאל י. לוין
האג'נדה של רפאל: רחוק וסלקטיבי    מנכ"ל אלתא: בלי ייצוא לא תתקיים התעשיה הביטחונית    מנכ"ל אלאופ: התעשיה הביטחונית לא מחפשת אקזיט
גלית יצחק-אוגנוב
בכינוס השנתי למדיניות הבריאות שנערך הבוקר במלון אינטרקונטיננטל בתל אביב ציינה יעל גרמן: "אין לנו לובי שאומר שעוד כמה מיליארדים למערכת הבריאות לא פחות חשובים מעוד כמה מיליארדים למערכת הביטחון"
עידן יוסף
השר פירון: זו מתנה חשובה"    פרופ' נמרוד אלוני: מורים מתפקדים כצינורות פסיביים למדיניות השלטון ומשמשים נושאי דברם של ממסדים חברתיים וקבוצות אינטרס
יוחנן דנינו
נאומו של מפכ"ל המשטרה בכנס הלאומי לביטחון אישי [י"ג באיר התשע"ד, 13.05.2014]
אלעזר לוין
בדיקת News1: לאפריקה-ישראל מלאי מגרשים לבניית 3,050 דירות, כמעט כולם באיזורי ביקוש, אך הבנייה מתעכבת בשל חסמים חיצוניים    לא קל לשווק, קשה להשיג אשראי בנקאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il