X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המציאות והתחושה הציבורית היא שישראל נמצאת במדרון שחיתות שמסכן את קיומנו. הבחירות לנשיאות היו רק דוגמית
▪  ▪  ▪
הרשעת אהוד אולמרט. הסכר נפרץ [צילום: AP]
קח מאעכר
פעילותו של אדם מושחת לא נעשית בוואקום. היא נעשית בחלק מהמקרים שנחשפו, בתוך מערכת שהדרך בה לקדם ולהתקדם נעשית באופן שנועד לעקוף חוק בכוונת מכוון. כולם יודעים מה כתוב ומה פורמלי אבל זה ל"פרוטוקול" לא לחיים עצמם. רוצה לקדם משהו, קח מאעכר. רוצה להתקדם, תתערבב עם מי שצריך.

רצף השחיתויות שנחשפו בתקשורת לציבור בעשור האחרון, יצרו תפיסה של מדינה שנמצאת בהתדרדרות מוסרית והדברים ניכרים במחקרים של ארגונים כמו שבי"ל(שקיפות בינלאומית) הבודקים את תפיסת השחיתות בעיני האזרחים.
גם אם בדיעבד לא כל חקירה מסתיימת בכתב אישום ולא כל כתב אישום מוליך להרשעה, הרושם הופך יותר ויותר קשה. לציבור ברור שהשחיתות פורחת. בעבר, היו נוטים להתייחס למיקרי שחיתות כאל עשבים שוטים או תפוחים רקובים. תא"ל רמי דותן מחיל האוויר שהורשע בזמנו בשורת עבירות שוחד הודח, דרגתו נשללה והוא נשלח לכלא, היה דוגמה שהמושחת באשר הוא נלקח לעמוד הקלון הציבורי ובכך החברה מגינה על עצמה ומגדירה את עצמה "טהורה" מול הנבל המושחת. הבעיה היא, כשיש עם הזמן יותר ויותר עשבים שוטים ותפוחים רקובים, מתחילות להישאל שאלות שהן מעבר לאדם כזה או אחר אלא יותר, לכיוון של נורמות קלוקלות ולעיתים עבריניות שהתפתחו במערכות ציבוריות וכלכליות הנוטות לריכוזיות יתר, ביורוקרטיית והרבה כוח כלכלי ואחר בידי מעט אנשים. הרשעת רה"מ לשעבר - אולמרט פרצה את הסכר. הבחירות לנשיאות השאירו תחושה בציבור שאין אצלנו כבוד למאומה. נדמה שהמדינה נמצאת במדרון שחיתות מתמשך.
צריך לזכור, כי פעילותו של אדם מושחת לא נעשית בוואקום. היא נעשית בחלק מהמקרים שנחשפו, בתוך מערכת שהדרך בה לקדם ולהתקדם נעשית באופן שנועד לעקוף חוק בכוונת מכוון. כולם יודעים מה כתוב ומה פורמלי אבל זה ל"פרוטוקול" לא לחיים עצמם. רוצה לקדם משהו, קח מאעכר. רוצה להתקדם, תתערבב עם מי שצריך. בעלי קבוצות ספורט, עבריינים, ראשי ועדים, פקידי ממשלה, טייקונים, מאעכרים, כולם מכירים את כולם. נדמה שהעולם העליון והעולם התחתון מתחילים לעבור תהליך של "מיזוג". תוכניות הראליטי (הבורר וכיו"ב) מעצימות והופכות עבריינים למושאי הערצה.שומר החוק והמקפיד על נהלים הוא " היורם", "המרובע" במקרה הטוב והשטינקר במקרה הרע.
קומבינות וקשרים
איך העזתם לחשוף את השחיתות? הנאמנות ל"דון קורליאונה", לבוס ולארגון קודמת לכל דבר אחר. שתיקה שווה זהב. נמל אשדוד כדוגמה. שנים עברו עד שאלון חסן נחשף. כאשר הנורמות הציבוריות והניהוליות נהפכות מכישורים לקשרים, משקיפות להסתרה, מנאמנות לאמת לנאמנות ל"דון" לקיצורי דרך, עיגולי פינות וקומבינות אזי אנו כבר בתוך סל רקוב . זו לא רק בעיה פרסונאלית זו בעיה תרבותית. השינוי לפיכך הוא שינוי ערכי שהוא השינוי הקשה מכולם. ערכים של יושרה מקצועית, הקפדה על נהלים, שקיפות, מקצועיות, קולגיאליות צדק צריכים להחליף ערכים של קשרים, קומבינות, כוחניות, הסתרה, מידור, נפוטיזם. היה ראוי ששינוי כזה יהיה ברמת המדינה דרך מערכות החינוך והאכיפה.
אם נהייה ריאליים הלוואי ששינוי כזה יתחיל, ברמה של ארגונים ובמיוחד של מנהלים שמובילים ארגונים. מנהלים שיחד עם עובדיהם יצליחו לבסס קוד אתי ומערכת נורמות שתעקר מהשורש תופעות של שחיתות לבנה (קבלת מתנות מספקים, קומבינות, מינויים פסולים), יצליחו גם למנוע את המדרון החלקלק שמוביל לשחיתות האפורה שכוללת מעילה באמון, הטיית דוחות, דיווח סלקטיבי, פעולה בתוך ניגודי עניינים ואת השחיתות השחורה של קבלת ומתן שוחד. כל אלה מסכנים את קיומה של המדינה בעתיד אם לא יפסקו מיד.

הכותב הוא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א) אור יהודה, דוקטורנט לאתיקה.
תאריך:  12/06/2014   |   עודכן:  12/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינה מושחתת
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מדינה מחפשת מנהיג ישר
ציבי שחר  |  12/06/14 14:32
2
האזרח הממוצע מאבד אמון
זהבה ניר  |  12/06/14 14:38
3
עלולים להגיע למצב נורא
אזרח קטן  |  12/06/14 14:44
4
בא להקיא מהפוליטיקאים
ד"ר עידית רון  |  12/06/14 14:52
5
והשחיתות חוגגת בלי בושה
עו"ד אהרון לוי  |  12/06/14 14:55
6
מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו
פיני כוכב, עו"ד  |  12/06/14 16:53
7
עיתונאים רבים בחגיגת השחיתות
דן ה  |  12/06/14 20:32
8
אז אולי תצטרף אלי
אהרון שחר  |  12/06/14 20:32
9
מה אתה רוצה מהמנהלים?
איל  |  12/06/14 21:11
 
- התקשורת לא הוליכה שולל
טלי אורון  |  12/06/14 21:57
10
שחיתות ל"ת
יוסיבי  |  12/06/14 22:56
11
זה לא רק הפוליטיקאים שבמדרון
מיכל מירושלים  |  12/06/14 23:49
12
לכותב הנכבד ונספחיו
יהוידע  |  14/06/14 10:47
 
- תשובה מהכותב ליהודע
דודי אילת  |  17/06/14 13:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות נשיא המדינה
נסים גבאי
בכל שנייה מצליחים פושעי בית הנבחרים להרים את רף חוסר הבושה לגבהים שלא יאמנו
עמי דור-און
קראתי בעניין רב את המסמכים שהציג מאיר שטרית במסגרת מרוצו לנשיאות ובהם פירט את נכסיו והצהיר כי מזה שנים רבות הוא מגיש לרשויות המס הצהרת הון. אחרי שהעמקתי בפרטים עדיין נותרו לי שאלות רבות ללא מענה ו הייתי דורש משטרית להוסיף הסברים כדי שניתן יהיה לקבל תמונת אמת על מצבו
עו"ד חיים שטנגר
העובדה, כי שניים מבין חמשת המועמדים לתפקיד נשיא המדינה, ח"כ מאיר שטרית וח"כ (לשעבר) ראובן (רובי) ריבלין, היו חברי כנסת, בעת שהתקיימה ההצבעה, לתפקיד נשיא המדינה, העניקה להם יתרון ברור על פני שלושת המועמדים
אורי שרגיל
טרנד: במעלית תל אביבית הקשבתי לזוג תיירים    האישה שאלה את האיש, מה הדיבור האובססיבי הזה על שתי מדינות, ראלף? זה פשוט, הגיב האיש שאחז בידיו מחבט טניס    מדינה צמחונית או מדינה טבעונית – קשה להם להחליט
אפרים הלפרין
כמה הערות על הבחירות: על ריבלין שניצח בסיבוב שני וביבי שהפסיד, על הקול הבודד של פרופ' שכטמן, על נשיאה שלא הבינה שמועצת העיתונות איננה מועצת העם, על המורה מפרויקט גן העיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il