X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רופאים מנוסים מזהים את אופי הכאב ואת הפיזור האופייני ומאבחנים את המחלה עוד לפני הופעת השלפוחיות בעור. טיפול תרופתי מוקדם הניתן פומית (בטבליות), יכול להפחית את הכאב במידה רבה ולקצר משמעותית את משך המחלה
▪  ▪  ▪
לכאב מתלווה גרד ותחושת צריבה [צילום: פלאש 90]

לאחרונה אנו מוצפים בקמפיין פרסום תוקפני המצייר תמונה כמעט אפוקליפטית של מחלה וויראלית וותיקה, שלבקת חוגרת (Herpes Zoster), וקורא לכל מי שמלאו לו 60 שנה לפנות לרופא שלו ולקבל חיסון.
ברדיו משדרים ראיונות קצרים עם אנשים שחלו בעבר ומתארים כאבים קשים וסיבוכים אחרים, בעיתונות הופיעו מדורי פרסום מוסווים ככתבות, ברחובות יש מודעות הקוראות להתחסן.
אנו מוקפים פרסומת מכל עבר עד שקשה להימלט. הפרסומת אינה מספרת שהחיסון אינו נכלל בסל הבריאות ולכן כרוך בתשלום סכום נכבד, כ-800 שקלים. מאחורי הפרסום עומדת חברת תרופות המעוניינת למכור חיסונים, וזוכה לשיתוף פעולה של רופאים, אשר ייתכן ששיקולי עלות / תועלת אינם בראש מעייניהם. הפרסומים החוזרים כבר הצליחו לגרום לתגובות חרדה. אנשים רבים מטלפנים אליי לשאול האם עליהם להתחסן. חולים במחלות שונות חרדים במיוחד וללא כל צורך.
שלבקת חוגרת היא מחלה ספוראדית (כלומר, אין התפרצות מגפתית), היא נפוצה בעיקר באוכלוסייה מבוגרת. בין בני 60 ומעלה צפויים לחלות - שמונה מכל 1,000 אנשים. גורם המחלה הוא ווירוס אבעבועות הרוח. הווירוס רדום במשך עשרות שנים בכל מי שחלה בילדותו באבעבועות רוח. הוא ממוקם בשורשי העצבים היוצאים מחוט השדרה וגורם לדלקת לאורך העצב ובעור שמעליו. ברוב החולים המחלה היא חד-פעמית. היא עלולה לחזור רק בחולים במחלות של מערכת החיסון (איידס או מחלות דם ממאירות, זאבת).
השלבקת מסתמנת לרוב בכאב מטריד לאורך עצב בין צלעי בבית החזה, מאזור הגב לפנים או בשיפולי הבטן או לאורך הירך. לעיתים רחוקות הכאב חזק דיו על-מנת להביא את הסובל לרופא. בתחילה חושבים על כאב גב, מחפשים לעיתים דלקת בקרום הריאה, לעיתים רחוקות מתעורר חשד שהלב הוא מקור הכאב, אך תרשים א.ק.ג. הוא תקין.
לכאב מתלווה גרד ותחושת צריבה. כעבור יום עד שלושה ימים מופיעות על-פני העור, לאורך העצב, נקודות אדומות ההופכות, תוך יום, לשלפוחיות קטנות שלאחר יומיים-שלושה נבקעות ומפרישות נוזל ונעלמות לרוב תוך 10-7 ימים. לעיתים נותרים כתמי עור כהים במקום בו היו השלפוחיות וגם הם נעלמים תוך מספר חודשים. מרגע הופעת הפריחה, האבחנה ברורה והפחד חולף. לעיתים רחוקות העצב הנפגע הוא אחד מעצבי הפנים. פגיעה במערכת העצבים המרכזית תוארה, אך היא נדירה ביותר.
רופאים מנוסים מזהים את אופי הכאב ואת הפיזור האופייני ומאבחנים את המחלה עוד לפני הופעת השלפוחיות בעור. טיפול תרופתי מוקדם הניתן פומית (בטבליות), יכול להפחית את הכאב במידה רבה ולקצר משמעותית את משך המחלה. הראשונה והנפוצה בין התרופות היא אציקלוויר (Acyclovir). הטיפול נדרש במיעוט החולים. לרוב המחלה קלה ופרט לתרופות פשוטות לשיכוך כאב לא נדרשים אמצעים אחרים.
בשליש החולים נותרת תחושת כאב או אזור רגיש למגע במשך חודשים רבים. כאב משמעותי נדיר למדי. במקרים נדירים אלה ניתן לטפל על-ידי הזרקה מקומית של חומר מרדים לשורש העצב שנפגע. ככלל, המחלה אינה מדבקת. אולם אם אדם שבא במגע עם חולה מעולם לא חלה באבעבועות רוח, הוא עלול לפתח את המחלה החריפה (לא שלבקת).
לשאלה האם יש לחסן מפני מחלה שהיא קצרת טווח, אינה גורמת סבל יוצא דופן וברוב המכריע של החולים אינה מסוכנת, אין תשובה חד-משמעית. לאור המחיר הגבוה סביר להגביל את החיסון לאנשים בסיכון גבוה לסיבוכים, במיוחד אלה החולים במחלות מערכת החיסון, לימפומות ולאוקמיות כרוניות. במקרים אלה החיסון חייב להינתן חינם, במסגרת סל הבריאות. אנשים בריאים אינם זקוקים לחיסון.

תאריך:  14/07/2014   |   עודכן:  14/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלבקת חוגרת - מסע הפחדה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד לפרופ רביד על היושרה
יהודית מהצפון  |  15/07/14 07:35
2
אובחנתי בזמן כדברי המאמר -אבל
שינגלס  |  15/07/14 08:54
3
למה אומרים שינגלס "רעפים"
מיכל מירושלים  |  21/08/14 20:24
4
תודה
מאיר אא  |  31/10/15 02:24
5
תודה
מאיר אא  |  31/10/15 02:24
6
מה בנוגע לכאבים ?
דודודו  |  17/04/16 11:19
7
כאב
כואב מאוד  |  23/04/16 14:02
8
הרפס זוסטר
משה שפיגלמן  |  26/11/20 22:24
9
מחקרים חדשים
הגרדיאן  |  20/02/23 06:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חדוה יוסף
עסקים רבים בישראל עומדים בתקופה זו בפני המעבר הבין דורי, מעבר אשר בגינו צריך להחליט מי יוביל את העסק תוך כך שהם סומכים על אותו יורש שאכן יוכל לעשות זאת טוב כפי שהם עשו זאת
איתמר לוין
בית משפט השלום באשקלון פועל כרגיל, אבל מובן שהאזעקות מורגשות ושנושא השיחה המרכזי הוא המצב הביטחוני. הטילים מתגנבים אפילו לתוך הדיון עצמו, דרך קצת הומור ציני
אבישג לבקוביץ
אכילה רגשית מאופיינת על-ידי שימוש באוכל כדרך הרגעה, ברגעים של עצב, דאגה ולחץ ואכילה מתוך קושי להפריד בין רגשותיו לבין הצרכים הפיזיים
ראובן לייב
קהל-סועדיה המסור של מסעדת "מנציני" שבהרצליה פיתוח לא נטש אותה גם אל מול איומי הטילים וממשיך לשמור לה אמונים בימים הטרופים של מבצע "סלע איתן"
סוזי קגן
מגע פיזי ידוע כאמצעי לחיזוק הביטחון, על כן דאגו לחבק את ילדכם לעתים קרובות יותר תוך שימוש במילים מרגיעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il