X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המטרה הסופית של התוכנית המוצעת תהיה הקמת יישות לא-מדינית, או על-מדינתית, ברצועה. כזו שטרם התקיימה בתולדות העמים ואיננה מוכרת עד היום בזירה הבינלאומית. יישות כלאיים סמי-עצמאית, חסרת מאוויים לאומיים מקיפים ובלא זיקה ליישות הפוליטית שתקום, אם תקום, בגדה המערבית
▪  ▪  ▪
עזה מופגזת. פתרון חדשני למצב [צילום: פלאש 90]

בעוד התותחים רועמים ומבצע ״צוק איתן״ נראה כחזרה ״משודרגת״ של מבצעי עבר ישראלים שהובילו לשום מקום, צריכה ירושלים להציב מטרה אחת ויחידה לפעולה: הפסקה מוחלטת של ירי הטילים כמו גם הסרה של כל סכנה אחרת הנשקפת מרצועת עזה כנגד ישראל ואזרחיה.
לפני שנולעט שוב ״מן האדום האדום הזה״ של דם האזרחים החפים מפשע משני צדי הגבול, לפני שיוטחו עלינו פעם נוספת שלל הצעות המדף הכושלות שנוסו עד לזרא בעבר, ולפני שייכפה על ירושלים לסגת לנקודת המוצא שתוביל לשיפור מעמדו של חמאס, נדרש ראש הממשלה נתניהו להוכיח שהוא קורץ מחומר אחר ושהוא אכן מנהיג ואיש חזון מעשי.
מבין שלל ״תוכניות המגירה״ שמוצגות חדשים לבקרים, יוכל נתניהו לבחון גם את עיקרי ההצעה המפורטת להלן, שהנם שאפתניים ופורצי דרך אך באותו זמן מציעים פתח לשיפור המצב, לא רק ברצועת עזה אלא גם במרחב המזרח תיכוני הנפיץ.
בצד הרעיוני, הדברים צריכים להיאמר באופן החד והברור ביותר: הניסיון הפלשתיני להקים ברצועת עזה יישות עצמאית לאומית משגשגת ושוחרת שלום כשל כישלון חמור. הדגם העזתי שואף להעתיק את הדגמים המדממים בהם אנחנו חוזים כיום ברחבי העולם הערבי-מוסלמי, מלוב ועד עירק ומסוריה ועד אפגניסטן. לישראל ולעולם אסור לאפשר את שכפול הכישלונות המסוכנים הללו ותחת זאת עליהם להציע לתושבי הרצועה עתיד אחר, טוב יותר ומבטיח לא פחות.
מעשית, צריכה ישראל לנקוט בצעדים הבאים. ראשית, הפסקה ישראלית יזומה וחד-צדדית של האש במקביל לגיוס מילואים מקיף והכנות מעשיות לפלישה קרקעית לרצועה. שנית, הצבת אולטימטום לראשי החמאס להיכנע בלא תנאי ולהסגיר עצמם לגוף משפטי בינלאומי, תוך קבלת ערובות לביטחונם האישי. ירושלים ובנות בריתה המערביות תוותרנה מצדן על הדרישה לשפוט את מנהיגי הארגון על פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות שהם וארגון החמאס ביצעו לאורך השנים כנגד אזרחי ישראל, ואולי אף יותר, כנגד תושבי הרצועה אותם הם הובילו בעקביות למציאות של הרס וחורבן אישי וקהילתי.
בשל הצפי הסביר שהדרישה הישראלית תידחה בבוז ואף תיענה במטחי טילים מקיפים מאלו שכבר ספגנו, תצטרך ירושלים לפנות לשלב האחרון של התוכנית המבצעית: כיבוש ישראלי כולל של הרצועה ופעולה כירוגית ארוכה, מקיפה ומייגעת לניקוי השטח מכל סממן עוין והתקפי.
רעיונית, ולצד הפעילות המבצעית המתוארת לעיל, צריכה ירושלים לגבש מדיניות רחבה מעל לראשי הפלשתינים תושבי הרצועה והגדה לצורך יצירת קואליציה רחבה. בתוכם, מזכ״ל האו״ם וארגונו, נשיא ארה״ב והממשל האמריקני, קנצלר גרמניה ומנהיגי צרפת ובריטניה כמו גם מוסדות האיחוד האירופי הרשמיים, אך גם, ובנפרד, המדינות הסקנדינביות שקולן המוסרי רם ובולט. תפקיד משמעותי יינתן למצרים ולמדינות המפרץ המתונות, בראשן סעודיה.
המטרה הסופית של התוכנית תהיה הקמת יישות לא-מדינית, או על-מדינתית, ברצועה. כזו שטרם התקיימה בתולדות העמים ואיננה מוכרת עד היום בזירה הבינלאומית. יישות כלאיים סמי-עצמאית, חסרת מאוויים לאומיים מקיפים ובלא זיקה ליישות הפוליטית שתקום, אם תקום, בגדה המערבית.
מעשית, עזה תבודד קרקעית מישראל וממצרים שגם תספקנה לרצועה את המטריה הביטחונית החיצונית. האו״ם, מצדו, יבנה שלטון טכנוקרטים מעורב של תושבי הרצועה וביורוקרטים חיצוניים וגם ינפיק, לראשונה, דרכונים מטעמו לתושבי הרצועה שיהפכו להיות ״אזרחי העולם״.
הקשר של הרצועה עם העולם יהיה דרך הים ומעברי הגבול הנוקשים שייבנו עם מצרים וישראל. העולם מצדו, יציע חבילת תמריצים כלכליים אדירה שתצמצם, לפחות בתקופה הראשונה, כל ביקורת פנימית למהלך. בתוכם, חתימה של חוזי ענק מחייבים לעשרות שנים בין היישות שתקום עם האיחוד האירופי וארה״ב, עומאן וסעודיה, רוסיה וסין, לרכישת מוצרים (ביגוד, מכונות) ושירותים (מרכזי שירות טלפוניים לחברות בינלאומיות), בעשרות מיליארדי דולרים.
הפתרון המוצע חדשני. הוא מבקש ליצור מציאות שלא התקיימה בעבר. למרות חריגותו הוא יונח על קרקע בשלה שתאפשר את יישומו: מדינת ישראל לא תוכל ואיננה צריכה להבליג עוד על ירי רקטות ופגיעה מתמדת באזרחיה; תושבי הרצועה חסרים כל תקווה, הם רצוצים וכתושים משנים ארוכות של דיכוי מבית ומחוץ והם כמהים לשקט; מצרים מאסה בשלטון חמאס ומבקשת להקים יישות ידידותית ברצועה; העולם הערבי-מוסלמי מפורר ומפולג ואינו מציע תקווה ועתיד מבטיח להמונים - ההצעה תוכל לשמש לאזרחים במרחב כתחליף הולם שגם ינופף מעל ראשי מנהיגיהם הכושלים כחרב דמוקלס מתהפכת; האו״ם יוכל להצדיק את תכלית קיומו כגוף עליון סמי-ריבוני שמטרתו להבטיח את השלום בעולם; ארה״ב כשלה בניסיונות התיווך שלה באזור כמו גם במדיניות הכוללת שלה במזרח-התיכון ועשויה בשל כך לאמץ את עיקרי הדברים.
היוזמה המוצעת תעורר עליה מתנגדים רבים שיביעו חשש מכשלונה. הם ייענו בתשובה מוכנה מראש: הרי תמיד נוכל לחזור למצב העכשווי המלבב ואף לשפר אותו באמצעות שילובה של רצועת עזה בחליפות האיסלאמית שהולכת ומתגבשת במזרח.

הכותב מלמד 'תיאוריה של היחסים הבינלאומיים' ו'קבלת-החלטות במדיניות-חוץ' במרכז הבינתחומי, הרצליה, ובאקדמיה הצבאית לקצונה האסטרטגית והטקטית. המחקר שלו עוסק ב'תיאוריות מורכבות של היחסים הבינלאומיים'.
תאריך:  14/07/2014   |   עודכן:  14/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צוק איתן, לאן?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
שגרירויות USA מפוצצות,אנו במפצ
ראיס-פוטין-טיל400  |  14/07/14 14:23
2
"צוק אייתן" מזכיר "מצדה"
ראיס-פוטין-טיל400  |  14/07/14 14:30
3
הערות למאמר
עמיר המילואימניק  |  14/07/14 16:06
4
נחסל את החמאס ונראה לאן? שלב ש
קורןנאוה טבריה  |  16/07/14 07:18
5
בניית הרצועה מחדש
מחמוד  |  26/08/15 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
רפאל בוכניק
ההנחה כי המשך הפעילות האווירית האינטנסיבית של צה"ל עלול לגבות מחיר בעייתי בקורבנות אזרחיים ברצועת עזה ובכך לשמש אבן נגף עיקרית שיש בה כדי לשבש את התכנון המבצעי, חייבת להלקח בחשבון בכל קנה מידה
עופר וולפסון
מרבית העובדים במפעלי הקיבוצים בדרום מתייצבים לעבודה בצורה סדירה למרות ירי הרקטות    ארכה נוספת לעסקים בדרום לתשלום המיסים התקופתיים
עמי דור-און
הסובל העיקרי ממפלי הברברת המשודרת הוא הציבור המותש לעייפה והמייחל לקבל, כאן ועכשיו, את התשובה לשאלה: "עד מתי", ובין אזעקה ליירוט חשוב לו דבר אחד פשוט: להיחשף למידע שאותו ניתן להגדיר כ"חדשות"
רפי לאופרט
חיזבאללה מסוגל כיום לנהל מלחמה אסימטרית ברמת הדור השלישי ואף מעבר לכך ועם פטרון דוגמת אירן, יגיעו כל הארגונים המסונפים לו ופועלים תחת חסותו די מהר ליכולות של הדור הרביעי
איתמר לוין
בית משפט השלום באשקלון פועל כרגיל, אבל מובן שהאזעקות מורגשות ושנושא השיחה המרכזי הוא המצב הביטחוני. הטילים מתגנבים אפילו לתוך הדיון עצמו, דרך קצת הומור ציני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il