בכל התהליכים הללו, של מוטציות בחיי האדם, לעתים האדם הוא שמחולל אותן, לעתים האלוהים, ולפעמים שניהם יחדיו. תמיד תנסה ההשגחה העליונה לכוון את התהליך להתפתחות המשכללת את המהות לכיוון מוסרי נעלה יותר, לכיוון שעושה את האדם טוב יותר.
לפעמים ההשגחה העליונה תאפשר לאדם לעשות טעויות, והוא ישלם את מלוא מחירן. לעתים תתערב ההשגחה ותמנע מן האדם להרע את התפתחותו, או להיטיב. זו תבונה שפעמים רבות איננה מובנת לאדם, כמו גם לציבור, לעם, לאנושות. מצב אי-ההבנה הוא מקור הסבל האנושי. גם מצב בו האדם משלם את מחיר טעויותיו עשוי להיות בלתי נסבל. כוחות עלומים פועלים ללא הרף, שהאדם הפרטי והכללי, אינו מודע להם, או מודע להם רק חלקית, והם המכריעים את מסלול ההתפתחות.
ישנם אותות, רמזים, תובנות, שהאלוהים מכוון באמצעותם את האדם. ככל שהאדם משכלל את יכולת הפענוח של אותם רמזים ואותות אלוהיים, כך ייקל עליו לקבל את התהליך, ואף יוכל להפוך לשותף פעיל בהגשמת תוכנית האימונים שנבנתה בעבורו, לפי המוטציה שבה בחר. דהיינו האדם בוחר אם להיענות ועד כמה לקפיצת התפתחות פנימית, שפעמים רבות אינה מובנת לו די צרכה. לפעמים האדם הפרטי והציבורי מסרב להיענות להתפתחות הפנימית שלו, מחוסר הבנה או מחוסר רצון בה, ואז הוא ינסה לאחוז בקרנות המזבח של מה שהיה בו וכעת כבר איננו, או שנעשה נושן וכבר אין בו חיות עבורו.
אני אישית עברתי מוטציה מאדם חילוני לאדם מאמין, מאדם מאמין לאדם דתי, מאדם דתי לדתי פטריוט, מדתי פטריוט לאדם שמאחד את כל הגוונים הללו ונמצא בהגדרה חדשה, שאינה מוכרת לו. ייתכן שהמדרגה הלא מוכרת היא מדרגה שנקראת אדם רוחני. מהי אותה מדרגה: ראיית כל בני האדם וכל היצורים באופן שהוא אוהב אותם, מרגיש אותם חלק ממנו והוא בהם. יש באותם צורות חיים שהוא מכיר בהם מתוכו ומחוצה לו, צורות חיים שהוא בוחר לוותר עליהן תוך הכללתם בתהליכים המשכללים את עולמו. אותה רמה רוחנית שנולדת באדם ובאנושות, יש בה בכדי להכין את המפגש עם ישויות נטולות גוף, ולמפגש העצום מכולם - המפגש עם האלוהי.
אין בנמצא מורים המתאימים לכל השלבים, כי מורים כאלה יכולים לעשות שירות נאמן, רק מתוך היכרות מעמיקה ביותר עם החניך שלהם. זוהי תופעה נדירה ביותר. לכן, פעמים רבות מצוי האדם במבוכה. במבוך. בהתלבטות. כיצד ימשיך מכאן והלאה. לא תמיד יש בנמצא את מי לשאול. פעמים רבות האדם מגשש את דרכו, בניסוי וטעיה. לפעמים יש רגעים של השראה בהם האדם מקבל מדע מן האלוהים. מקבל תובנות שיש בהן בכדי להקל על חיפושו, או להביאו לידי פתרון מיטבי.
פעמים רבות נקרא האדם להיות המורה של עצמו. הוא פונה אז אל פנימיותו, ומתוכה הוא קורא לאלוהים להושיע אותו מחבלי לידתו. או אז הוא המיילד, הוא היולד, או הרך הנולד. ההשגחה העליונה תכוון אותו בהתאם לתבונה עליונה שלא תמיד ניתן לו לשלב בה את רצונו האישי, כפי שהוא מכיר מתוכו. לעתים, האדם זוכה לשלב את חזונו בתוכנית העליונה, לעתים הוא נקרא להכניע את עצמו ואף לוותר על חזונו האישי.
בה במידה שהאדם מזהה היטב את הכיוון בו עליו ללכת, הרי שהוא ייפגש עם התנגדות פנימית, לעיתים חזקה ביותר, לעתים כלפי הצורך ליצור מתוכו מציאות חדשה, או כלפי ההכרח לקיים את ההחלטה האלוהית שאיננה עולה בקנה אחד עם רצונו האישי.
ההתנגדויות הללו הן פתח לחדירת פיתויים זרים והתמכרויות, או לייסוריו בדרגות שונות. זהו חוק האינטגרציה היונגיאני. להתקדם או למות. להתפתח או להתנוון. או אז חשובה מאוד הנאמנות של חברים קרובים אליו. חשובה מאוד תמיכה אישית חברית או תמיכה קבוצתית חזקה. בכוחה של תמיכה כנה זו, להקל על הקופץ מן הצוק, לפרוש כנפיים אל הגדה השנייה של ההר בהמשך, במקום להתרסק חלילה אל תוך התהום. גם מי שמתרסק יכול לעלות מן התהום ולנסות שוב ושוב. עד שהשעה תשחק לו או תצחק לו. זהו מצבו האמתי של האדם.
על הדרך בה בוחר האדם להתמודד עם האתגרים המוצעים לו, יש לו יכולת אדירה להשפיע. הוא יכול להתנהג בדרך בה הוחלט עבורו להלך בה, בגבורה ובהוד והדר, לטוב ולמוטב. או שהוא עלול להתנהג באופן שימיט עליו אות קין. על ההחלטה באיזה אופן ינהג יש השפעות מגוונות מאוד. בכל אופן לכוח הרצון של האדם הפרטי והציבורי, יש השפעה מכרעת האם לצל"ש או לצל"ג יזכו.
אני מאחל לכולנו המשך התמודדות ראויה לתהילה עם התוכנית העליונה שנקבעה לו. תמיד עליו לזכור שרחמים מרובים יש בתבונה העליונה. תמיד יוכל לפנות אליהם בצר לו ובצער לו. בכוח תפילתו ובכוח מעשיו האדם לשנות סדרי עולם, של עצמו ושל סביבתו. מאחל לכולנו שנה טובה ומבורכת עם בשורות טובות, ישועות ונחמות, לחיים טובים תיכתבו ותיחתמו. אמן כן יהי רצון.