X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כשיו"ר חברת החשמל מתחנן אצל ראש הממשלה שיציל אותו ואת החברה הנמצאת במצב קריטי - הוא חייב להתפטר מיד
▪  ▪  ▪
מצב קריטי. חברת החשמל [צילום: איתמר לוין]

בכל המלחמות שעבר בחייו גילה יפתח רון-טל תבונה צבאית, תעוזה קרבית, יכולת ניהולית, כמו גם הבנה של אופן תפקוד המערכת הפוליטית. אבל אף אחד מן התפקידים החשובים והאחראיים שמילא לא הכשיר אותו להתמודדות שאי-אפשר להצליח בה מול מערכת הרגולציה הפקידותית-ביורוקרטית במשק החשמל.
אחרי כמעט 4 שנים בראשות דירקטוריון חברת החשמל, הגיע רגע האמת. אין ספק שעכשיו מבין רון-טל את המציאות טוב יותר, כי כאשר חובות החברה המריאו ליותר מ-70מיליארד ש"ח הוא נזקק לתחנוני הצלה, כדי לנסות ולמנוע את הקריסה הגדולה של החברה שהוא עומד בראשה והנתונה, כהגדרתו, ב"מצב קריטי".
התחנונים של היו"ר רון-טל באו לידי ביטוי במכתב התרעה ששיגר לסמכות העליונה - ראש הממשלה בנימין נתניהו - ובו הוא כותב, במלים כלליות ולא מפורשות די הצורך, כי "נוכח מצבה הפיננסי של החברה כיום אסור בשום פנים ואופן לזנוח את הטיפול המידי המתחייב כבר עתה, עם רפורמה או בלעדיה, וזאת בשל הסיכון לפיתוח המשק ולנושא החוב של החברה על כל המשתמע מכך". רון-טל הוסיף אזהרה שאינה מעלה ואינה מורידה ובה כתוב כך: "לא קיימת למעשה חלופת מדיניות של 'שב ואל תעשה'. משק החשמל רותח והימנעות ממהלכים משמעותיים-הכרחיים עלולה להוביל לאובדן שליטה תפעולי, תכנוני וכלכלי באחד התחומים הקריטיים ביותר לתפקוד היום יומי של החיים במדינה".
ממש מלים כדורבנות, אלא שהן חסרות משמעות מעשית כיוון שרון-טל מסתפק בהתבטאויות סתומות ואינו קורא לילד בשמו המפורש: בלי הזרמת כספים מאסיבית מצד הממשלה, או לפחות ערבות מלאה לכול חובותיה, חברת החשמל תיקלע למצב "קריטי" של פשיטת רגל.
אזהרותיו של רון-טל באו לאוויר העולם שבוע לאחר שמנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הודיע על התפטרותו בעקבות המבוי הסתום שאליו נקלע תהליך הרפורמה - עליה עמלו בשקידה רבה המנכ"ל והיו"ר - בעקבות הווטו הפתאומי שהטיל שר האוצר יאיר לפיד, בנימוק שמדובר בתשלום שוחד לוועד העובדים החזק במדינה.
רון-טל אדם מנוסה ובתור שכזה הוא חייב להבין כי קריאה בהולה כמו זו ששיגר לראש הממשלה, אינה יכולה להסתפק בסיסמאות כלליות בנוסח "משק החשמל רותח והימנעות ממהלכים משמעותיים-הכרחיים עלולה להוביל לאובדן שליטה". עיון מעמיק במשמעות הדברים הכלולים במכתבו של רון-טל לראש הממשלה מעלה מספר תהיות.
נניח לרגע שנתניהו קרא את המכתב והבין, באופן כללי, את חומרת המשבר והדחיפות הנדרשת לפתרונו. מה בעצם הציפיות של רון-טל מבנימין נתניהו? שראש הממשלה יפטר אותו מידית או יורה לו להתפטר? יודיע שהמדינה תכסה את כול מלוא הגרעון או את חלקו ולחלופין ידאג לפריסת החובות הנותרים על פני שנים רבות? יבטל את החלטתו החפוזה של שר האוצר ויורה להפעיל את הרפורמה מידית? או אולי יציע ליו"ר ועד העובדים מיקו צרפתי לנהל את החברה?
רון-טל יודע היטב כי נתניהו עסוק מעל הראש בבטחון המדינה ובמחסור המיליארדים בתקציב. וכיוון שכך האם ראש המשלה באמת יתפנה לפתור את בעיות משק החשמל? אין סיכוי. לכול היותר יעביר ראש הממשלה את המכתב לטיפול השרים הנוגעים בדבר ויורה להם למצוא פתרון למצב שאין לו פתרון. ובלאו הכי הרי שר האוצר יאיר לפיד ושר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום, יודעים מה כתוב במכתב כיוון שקיבלו עותקים ממנו. ואולי כול מה שהשרים המכובדים יעשו יהיה העברת הטיפול לדרג הפקידותי באוצר. כך או כך הבעיה לא תיפתר מאליה.
יפתח רון-טל טוען כי חברת החשמל נתונה ב"מצב קריטי", תואר מאוד לא מחמיא השאול מעולם הרפואה. כאשר רופא משתמש בצמד המלים הזה לגבי סיכויי הישרדותו של חולה, הוא בעצם אומר שהמדובר בסכנה קיומית חמורה המציבה את הפציינט במצב של "צעד אחד לפני המוות".
אני מאמין כי לרון-טל ברור היטב מה המשמעות האופרטיבית של המצב הקריטי. ואם כן - השכל הישר וניסיון החיים חייבים להוביל אותו להתפטרות מידית. אם לא ינקוט בצעד דרמטי שכזה, שמו המקצועי הטוב שרכש לעצמו בעמל של שנים יהפוך לחותמת של כישלון שהפוליטיקאים כבר ידאגו להפוך אותו למשל ולשנינה.
בינתיים, למרבה הצער, ההסתדרות מייצגת את העובדים יושבת מן הצד, צוחקת צחוק לגלגני רועם, וכנראה נהנית מן המפולת. פעם נוספת מוכח לכול העולם שממשלת ישראל שוב נכשלה כיוון שאינה מסוגלת לנהל את נכסיה.

תאריך:  03/10/2014   |   עודכן:  03/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברת החשמל מתחננת: הצילו
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
היכן ניתן לרכוש גנרטור פרטי
רפי לאופרט  |  4/10/14 17:34
2
גם ב"התנתקות" גילה יפתח רון-טל
נתין מדמנת ישראל  |  4/10/14 23:41
3
קריאה הזויה
חשמלית  |  5/10/14 11:43
4
פשיטת רגל
חוסיין אובמה  |  5/10/14 12:25
5
חח׳י = חשמל חינם יימשך
כהן צדק  |  5/10/14 18:13
6
חברת חשמל מושחתת: משכורות עתק
הניה  |  5/10/14 18:47
7
אחרי שהוא יתפטר מה יקרה?
ישראל עמיאל  |  5/10/14 23:40
8
ראש הממשלה הוא הממונה הראשי
יסודו של דבר  |  6/10/14 18:36
9
פשיטת רגל של הממשלה
שקע ותקע  |  10/10/14 10:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה חסדאי
בגיל המתקרב לאמצע החיים שלי, הולכת ומתגבשת בקרבי תמונה, שהאבולוציה המיוחסת לטבע ולאנושות ולהיסטוריה, היא גם הסיפור האישי של כל אחד ואחת מאתנו
צ'לו רוזנברג
האם נתניהו עומד מול אובמה כצוק איתן? ישראל אינה יכולה להמר על כל הקופה. לפעמים מוטב להיות חכם ולא צודק
אברהם פריד (פריצי)
ריח של הונאה, הגברת שהכזיבה, וחזון המזרח התיכון החדש של נתניהו
איתמר לוין
כל השנה יודעת התקשורת להכות "על חטא" - על החזה על האחר. בערב יום הכיפורים, מן הראוי שאנחנו בתקשורת נסתכל על עצמנו ונראה במה אנחנו חוטאים ובמה אנחנו יכולים להשתפר
עו"ד ד"ר אברהם וינרוט
פיצוי על פגיעה באוטונומיה הוא חידוש גדול של המשפט הישראלי - אך ניתן למצוא את שורשיו במשפט העברי, הדן בכבודו של האדם בהיותו נברא בצלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il