X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמת טרור היא מלחמת שחיקה. אינתיפאדה היא מלחמת טרור ולכן גם היא מלחמת שחיקה. הסכנה באינתיפאדה היא היגררות ממסכת עימותים מוגבלת שמתרחשת באזורי איו"ש ועזה, למערכת עימותים חריפה בהרבה, שנגררים אליה גם גורמים בקרב ערביי ישראל. התהליך הופך מנסיונות לשבש סדרי חיים ולהפעיל לחץ פוליטי, לתהליך ספירלי מסלים של אלימות ואלימות שכנגד שהעצבים, הפחדים והאמוציות מנהלים אותו
▪  ▪  ▪
אינתיפאדה. מדובר במלחמה [צילום: AP]

במאמרו "מילכוד האינתיפאדות" (ידיעות-דעות, 11.11.14), מאבחן יועז הנדל את האינתיפאדות (1987, 2000 ו- 2014) כמילכוד. לדעתי, אינתיפאדה אינה מילכוד אלא אתגר צבאי-מדיני, כחלק מהאתגר הכולל של מלחמות טרור אסימטריות נגד דמוקרטיות. אתגר זה מוצב במיוחד מול הדמוקרטיות המערביות, שאינן ערוכות כהלכה להתמודד מולו מארבע סיבות עיקריות:
  • הטרור מנצל היטב את חולשות התרבות המערבית הפוסט-הרואית; שמרכזי בה הרצון להאמין כמעט בכל מחיר ב"תום עידן המלחמות", אחרי זוועות מלחמות העולם של המאה ה- 20.
  • הטרור האיסלאמי מנצל את יתרונות התרבות האיסלאמית, שמוכנה לקדש קורבנות אדם במלחמות ג'יהאד נגד "הכופרים" - מי שאינם מוסלמים.
  • הטרור רואה באזרחים אמצעי לחימה במקום שכוחו נחות, ועושה בהם שימוש לניטרול יתרונות הכוח הצבאי של יריביו; כך הוא מעביר חלק גדול מפעולותיו האלימות לאזורים עירוניים, שמיושבים בצפיפות ע"י אזרחים.
  • הטרור נעזר בכל מהלכיו במלחמת-תדמית אינטנסיבית ופועל דרך קבע להקנות לעצמו מעמד של "מסכנות כרונית" וליריביו דימויים מפלצתיים של מדכאי- המסכנים.
בטרור שמפעילים הערבים נגד ישראל, הם מנצלים שלושה גורמים משמעותיים נוספים על אלה שנזכרים לעיל: האסימטריה הגיאו-פוליטית בינם לבין ישראל - שטחים ותושבים; האנטישמיות העולמית - במיוחד באירופה ובדרום אמריקה הנוצריות; המנופים הכלכליים העומדים לרשותם בזכות תמלוגי הנפט העצומים שהם צוברים בהתמדה מאז אמצע המאה הקודמת. בעולם הגלובלי הצמא להשקעות הם ממנפים אמצעים אלה ומנצלים אותם למאבק מדיני וכלכלי בישראל.
נקודה נוספת שראוי להדגיש כאן, היא שהקבוצה הערבית המכנה עצמה "פלשתינים" היא יצירה ערבית שמטרתה להלחם בתנועה הלאומית היהודית (הציונות). היא מנצלת את זכות ההגדרה עצמית המקובלת בעולם המושגים היחב"לי המודרני, כדי להתחמק מצורך לנמק את הופעתה הפתאומית והמוזרה על במת ההיסטוריה. באמצעות מיקוד בשלילת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית ולמדינת לאום משלו, היא פועלת לנשלו כליל מאחיזה מדינית ריבונית בחלק משטח המנדט ההיסטורי. את המאבק מנהלים הפלשתינים בעידן שלאחר המלחמות הגדולות (אמצע שנות ה- 80 בקרוב) חליפות, באמצעות מהלכים מדיניים ומהלכים כוחניים שעיקרם טרור.
האינתיפאדות הן הערכויות טרור אלימות, אופייניות במיוחד למישור החיכוך הישראלי-ערבי, שבו לא רק הכוחות מחוללי הטרור מתחככים בציבור האזרחי הישראלי שהוא יעד הלחימה שלהם, אלא גם אזרחי שני הצדדים מתחככים זה בזה בממדים נרחבים ובעוצמות משתנות; אבל אין הם מגיעים לכלל מלחמה כוללת. כוחות הביטחון הישראלים שאמורים לפעול נגד גורמי הטרור המפגע, האקטיבי, מתחככים באוכלוסייה אזרחית ערבית, שמתוכה מגויסים רוב גורמי הטרור ושחלקה תומך בפעילות הטרור. שני הציבורים, הערבי והישראלי (בעיקר היהודי), נתונים בצבת של שני רצונות דיכוטומיים: צורך בחיים מסודרים ובכלכלה מתפתחת, וניגודים תהומיים באשר לדרכי פתרון הסכסוך הלאומי שביניהם.
ישראל "רתומה" לגישות ולתפיסות הדמוקרטיות המערביות, ובנתונים הבסיסיים שלה מול הערבים, החולשות הדמוקרטיות הכלליות מוגברות ומכבידות מאוד. האינתיפאדות נוצרות בעיקר בגלל קירבת האוכלוסיות האזרחיות של שני הצדדים, וקירבה זו לא ניתן לבטל אלא באמצעות תנועת הגירה מבוקרת. תנועה זו צריכה להתבסס על חלוקה טריטוריאלית חדשה של מרחב ארץ-ישראל המנדטורית, שמלכתחילה אמור היה לספק את הפתרון הטריטוריאלי לשתי התנועות הלאומיות - היהודית והערבית. אם לכך מתכוון הנדל, אזי אני מקבל זאת. אבל אם הוא מכוון אך ורק לדרכי ההתמודדות הכוחנית, אני סבור שהוא טועה. המילכוד אינו האינתיפאדות אלא המציאות הגיאופוליטית, והאינתיפאדות הן התוצאה המקומית של מלחמת הטרור הערבית במדינה הדמוקרטית היהודית בשיטה שנוחה לערבים.
מלחמת טרור היא מלחמת שחיקה. אינתיפאדה היא מלחמת טרור ולכן גם היא מלחמת שחיקה. הסכנה באינתיפאדה היא היגררות ממסכת עימותים מוגבלת שמתרחשת באזורי איו"ש ועזה, למערכת עימותים חריפה בהרבה, שנגררים אלה גם גורמים בקרב ערביי ישראל. התהליך הופך מנסיונות לשבש סדרי חיים ולהפעיל לחץ פוליטי, לתהליך ספירלי מסלים של אלימות ואלימות שכנגד שהעצבים, הפחדים והאמוציות מנהלים אותו. בנסיבות הקיימות כיום במזרח התיכון, ובחסות התקשורת שעוסקת בעיקר בליבוי יצרים ורצח אופי, ספירלה זו של התגברות העוצמה והיגררות של גורמים נוספים מדיניים ותת-מדיניים מחוץ לישראל לקלחת המקומית, עשויים לשנות את אופי העימות מתהליך שחיקה לתהליך שעיקרו עבור ישראל יהיה הרחקת האיום וצימצום חריפותו במהירות ובכל האמצעים. אני נוהג לכנות הדרדרות כזו "סיבוב שני של מלחמת השחרור". בגלל מרווח התמרון הנמוך של ישראל, אם תדחק לפינה, תאלץ לבצע בפועל יישוב מחדש של אלמנטים מסוכנים ואלימים כפי שהתרחש הדבר במלחמת השחרור, ובדיוק מאותם טעמים.
הדרך היחידה להתחמק מסיבוב כזה, קשורה בפריצת דרך מול הליגה הערבית, אלא שפריצת דרך כזו אינה נראית באופק. ובינתיים כל מי שמטיף "לאמץ את היוזמה הסעודית" (כגון: השר פרי, ידיעות אחרונות, איתמר אייכנר, 11.11.14), משחק שח עם עצמו, מחליש את ישראל ו בשדרו חולשה מרחיק את הסיכוי לשינוי עוד יותר. חיפוש שקט של דרכים לפריצת דרך הוא דבר בעיתו, אבל ללא קוצר רוח, בלי פוליטיזציה ומתוך אחריות לאומית ודיכוי תקיף של התפרעויות, וונדליזם ואלימות נגד אנשים ורכוש.
צריך לממש בפועל את הברירה שהעמיד השבוע ראש הממשלה בפני מי שאינם מעוניינים להמשיך ולהיות כאן אזרחים נאמנים ושומרי חוק ("מי שרוצה שילך לשם", אייכנר קרני ודורון, ידיעות אחרונות, 11.11.14), ולהעביר אותם, גם נגד רצונם, "מכאן" ל"שם"... . .אנו בעיצומו של מהלך היסטורי שבו תהיה פריצת-דרך מול העולם הערבי ברוח האמור לעיל, או שיתרחש עימות אלים נוסף; אבו מאזן לבדו אינו יכול לספק שום פתרון וחשוב להפנים זאת.
אינתיפאדה היא מלחמה. כאשר נתחיל לנהוג בה ככזו, גם נצליח להפסיקה לזמן ממושך (מה שמכונה שלום) וליצור הרתעה אפקטיבית מחידושה. יוזמי האינתיפאדה, משתתפיה, תומכיה ונותני החסות לה צריכים להרגיש מאוימים אפקטיבית, הם ומה שיקר להם, בדיוק כמו במלחמה.

תאריך:  17/11/2014   |   עודכן:  17/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האינתיפאדות - אסטרטגיה ערבית למאבק מזוין
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לאופר לוחם החופש כביכול
אליהו מץ מיץ  |  17/11/14 15:02
2
נגמרו המילים בעברית ?
יעקב עמר  |  18/11/14 08:20
3
אבחנה לקויה
ד"ר רון בריימן  |  18/11/14 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
משה חסדאי
זו אינה מלחמה הנושאת נפשה לחרות האדם. זו מלחמה החורטת על דגלה השמדה ושיעבוד של ילדים ונשים, יהודים ועמים. תכלית המרד הערבי והמוסלמי היא ההרס והמוות, ובהיותו כזה הריהו חסר היגיון. המרד הערבי הפלשתיני, המרד המוסלמי הג'יהדיסטי, אינו שומר אמונים ל"הן" הכלול בו, ובוודאי לא ל"לאו", בהיותו טרוריזם טוטאלי הדוגל במוות לערבים וליהודים כאחד
אורי שרגיל
מדינה פלשתינית מתחמשת? צריך להתעורר... דאעש לוקחת את האנושות צעד אחד אמיץ קדימה אל העבר שהתרחקנו ממנו לפני 1300 שנה. היא מנסה לקחת אותנו עם הראש על כפות הידיים
איתן קלינסקי
מעשה רצח נפשע של נוסעים יהודים בירושלים, בגוש עציון ובתל אביב, אינו נותן לנו זכות ליצור אטמוספרה רווית גזענות, המקבלת לגיטימציה משר לביטחון פנים ומחוקקים בכנסת ישראל
ד"ר קובי מיכאל
ישראל עדיין לא עושה כל שבידה ע"מ למנוע מלהבה מתפרצת להפוך לאש מלחכת; עליה לפעול בנחישות הנדרשת, כדי להוריד את גובה הלהבות, ובין היתר לפעול ביד קשה נגד פרובוקטורים ומסיתים יהודים, כמו גם להכביד ידה על מפרי הסדר והפורעים הערבים
נסים גבאי
יושבים להם שני עמים עם 17 לאומים ותשעים דתות, בארץ אחת עם בירה אחת... וכולם מאמינים "באמונה שלמה" שהכל שייך למיגזר שלהם: האדמה, הגבולות, המקומות הקדושים, השלטון – וכמובן עיר הבירה ירושלים
רשימות נוספות
בספרד יצביעו: הכרה במדינה פלשתינית  /  מחלקה ראשונה
פגישה משולשת בין נתניהו, עבדאללה וקרי  /  עופר וולפסון, עידן יוסף
הותר לפרסום: סוכל פיגוע דקירה  /  איציק וולף
חומת התקינות-הפוליטית נפלה  /  יובל ברנדשטטר
אינתיפאדת האכזבה העצמית  /  מרדכי קידר
שניהם צודקים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il