X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניהול משברים בעולם העסקי מנקודת ראותו של עורך הדין המנהל משברים, היא תורה מקיפה ומורכבת, שתחילתה בעריכת ההסכם, עבור להתנהלות עסקית נכונה במסגרת המשפטית שנוצרה, המשך בניהול המשבר עם פריצתו בטרם ההליך המשפטי וכלה בניהול ההליכים המשפטיים
▪  ▪  ▪
הרבה לפני ההליך המשפטי

בטרם אנו צוללים לנושא של ניהול משברים בתחום המסחרי-עסקי, עלינו להגדיר מהו משבר כזה. לצורכי מאמרנו, מדובר בשתי תקופות שונות על ציר הזמן: ניהול המשבר לפני פריצתו ולאחר פריצתו.
כל התקשרות בעולם העסקי היא פוטנציאל להתפרצותו של משבר, ולכן אנו רואים בכל התקשרות עסקית "משבר" שיש לנהל אותו, בתקווה שלא יפרוץ. תפקידו של עורך הדין המלווה את המתקשר בשלב החוזי ולאחריו, היא לגרום לאותו מתקשר לעמוד בעמדה טובה יותר, במועד בו יפרוץ המשבר.
החוזה ככלי למניעת משבר
תחילתו של כל קשר עסקי היא חוזה בין שני צדדים. בשלב החוזי, המשימה החשובה מכולן היא תיאום ציפיות. ככל שתיאום הציפיות בין הצדדים יהיה מפורט ומדויק יותר, כך הסיכוי לפריצתו של משבר ביניהם יהיה קטן יותר. אחד משני תפקידיו המרכזים של עורך הדין בשלב עריכת החוזה הוא לעורר את המתקשרים להתעמת עם שאלות שהם צפויים להידרש אליהן בהמשך דרכם העסקית המשותפת, במסגרת אותו תיאום ציפיות.
התפקיד המרכזי השני של עורך הדין בשלב עריכת החוזה הוא, כמובן, ניסוח ההבנות וההסכמות בין המתקשרים, באופן שיביא לידי ביטוי בפירוט, בדיוק ובבהירות מרביים, את ציפיות הצדדים, קרי: את הסכמותיהם. תפקיד זה אף כולל את ניסוח מנגנוני ההגנה, הסעדים, התרופות וההיפרדות של המתקשרים. מובן שטובתו של המתקשר המיוצג על-ידי עורך הדין היא זו אשר אמורה לשמש כנר לרגליו. לאופן ניהול המו"מ, לדיוק שבתיאום הציפיות ולידע והיכולת שבניסוח הסכמות הצדדים ומנגנוני ההגנה על המתקשר החוזי, השפעה מכרעת על ההתמודדות עם המשבר, אם יפרוץ.
לאחר חתימתו של החוזה, לעיתים קרובות נדרשים עורכי הדין ללוות את לקוחותיהם בייעוץ והכוונה המערבים ידע משפטי נרחב וניסיון רב, על-מנת שמעשיהם ופעולותיהם במסגרת ההתקשרות יבוצעו באופן שבו אם יפרוץ משבר, הם יעמידו אותם בעמדה עדיפה על הצד השני.
להיות הצד היוזם
ניהול המשבר לאחר פריצתו, מתחלק לשלוש תקופות: לאחר פריצת המשבר ולפני נקיטת ההליכים המשפטיים, לקראת ההליך המשפטי, וניהולם של ההליכים המשפטיים עצמם.
עם פרוץ המשבר (הכוונה אינה לפרוץ המשבר פומבית או פורמלית, אלא עוד קודם לכן, כאשר כבר מהתנהלותם של הצדדים עולה שקיים משבר ביניהם, שתחילתו בדרך כלל במשבר אמון), ישאף כל צד להיות במצב בו הוא יהיה היוזם, הצד המפתיע ולא הצד המופתע. ניהולו של משבר שמתהווה, לפני פריצתו הפומבית ולאחריה, הוא קריטי - בין אם יימצא פתרון למשבר ללא צורך בנקיטת הליכים משפטיים ובין אם יינקטו הליכים משפטיים. ישנן דרכים רבות ומגוונות לנהל משבר עסקי, כל עניין לפי נסיבותיו המיוחדות, וככל שניהולו של המשבר יהיה מקצועי ומדויק יותר, כך גדלים הסיכויים לדחוק את הצד השני לסיים את הסכסוך בתנאים הנוחים יותר לצד המיוצג על-ידי אותו עורך דין.
לשאלת עיתוי נקיטתו של ההליך המשפטי נודעת, במקרים לא מעטים, חשיבות רבה ביותר וישנם אף מקרים שלשאלה זו השלכה מכרעת על אופן סיומו של המשבר. בחירת סוגי ההליכים המשפטיים שיש לנקוט ומסגרתם, יתוו את הדרך לניצחון בהליך המשפטי כולו. יש חשיבות עצומה בזיהוי סוג ההליך המשפטי שיש לנקוט ומסגרתו (לדוגמא: הגשת תביעה לסעד הצהרתי ובמסגרתה בקשה לצו מניעה/צו עשה זמניים). לעיתים, ישמש ההליך המשפטי עצמו ככלי בניהול המשבר ולא כמוצא אחרון של אין ברירה. היכולת לעשות שימוש בהליך המשפטי ככלי בניהול משברים, נסמכת על ידע משפטי רחב וניסיון רב ומגוון בניהול משברים בתחום המסחרי. שימוש זה אמור להיעשות במשורה ובקפידה רבה.
גורם בלתי צפוי
ניהולו של ההליך המשפטי הוא ניהולו של משבר על-פי כללים מוגדרים ובמגרש משחקים, שמצטרף אליו שחקן משמעותי ביותר, אשר הוא זה שיכריע בתוצאות המשחק: בית המשפט. כאשר אנו נכנסים בשערי בית המשפט, מידת השליטה של הצד המתדיין על התוצאה קטנה משמעותית, שכן השופט הוא לעיתים רבות גורם בלתי צפוי. ניהול ההליך המשפטי בדרך מקצועית, יעילה, תוך הכרת סדרי הדין על בוריים ולאור מטרות ברורות ומוגדרות, יגביר מאוד את הסיכוי לצפות את תוצאות ההתדיינות בכל שלב ושלב של ההליך המשפטי, ובכך להגביר את השליטה בתוצאתו.
קיימת חשיבות רבה בעריכת הערכות מחודשות לאור ההתפתחויות בהליך המשפטי ובניהול התהליכים המשפטיים, אשר מהווים כולם הכנה לשיאו של ההליך: שלב שמיעת העדים וחקירתם. אולם, לעיתים ההליך המשפטי לא מגיע לשלב זה. תביעות רבות מסתיימות לפני כן בדרך של פשרה, אם במסגרת הדיונים בפני השופט ואם בהליך הגישור.
כל אחד משלבי ההליכים המשפטיים הוא בעל חשיבות, ובכל שלב מן הראוי לבצע הערכה ולפעול באופן בו גם דיון על פשרה, בין בנוכחות השופט ובין בהליכי הגישור, ייערך כאשר נעשו פעולות ניתוח והכנה כמו גם תיאום ציפיות פנימי מוקדם. על עורך הדין להבטיח, כי הוא ינהל את הליכי הפשרה באופן המיטבי וישיג את התוצאה הטובה ביותר שניתן להשיג בנסיבות של כל מקרה.

הכותב הוא מייסד משרד פיק-פלג ושות', ועוסק בניהול משברים, בהובלת מהלכים אסטרטגיים ובניהול סכסוכים מסחריים בבית המשפט.
תאריך:  01/12/2014   |   עודכן:  01/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המסע הציבורי לטובתו של יונתן היילו, שרצח את מי שאנס אותו, מעניק תמיכה למי שנוטל את החוק לידיים - ועושה זאת תוך עבירת סוביודיצה חסרת תקדים בהיקפה
יעקב עמר
על-מנת שלא נטעה ונבין היטב בתמציתיות את מצעה חילקה המפלגה את הדף בדיוק לשניים בצבעים של שחור לבן. דע הבוחר מהי האמת ומהו השקר. דע מה לבן ומה שחור. אם חושב אתה כמונו בבואך לקלפי שים את פתק האמת למענך ולמען מדינתך האהובה
מתי דוד
ריח הבחירות עולה מכל חצרות הטבחים של הפוליטיקאים, העיתונאים והפרשנים. קטלוג הסימנים המבשרים על הבחירות הולך ומתמלא. יוזמות חקיקה, למען "להיטיב עם העם". מצעד של שמות חדשים וידוענים מכריזים על כוונתם להצטרף למפלגות הקיימות
אפרים הלפרין
במהלך השבוע ראיתי את שלומי לחיאני בטלוויזיה. הוא דיבר על הקלון והשלכותיו, ייתכן שהא ארטיסט מעולה אך ייתכן שאף אם הוא כשל ואף אם לא, הוא איש שפיו וליבו שווים, ולא הוא דיבר אלא דם ליבו. ואני מעדיף דווקא את החלופה השנייה, היינו אדם שפיו ולבו שווים
יעקב שטרכר
יש לנו מדינה שהגיעה להישגים בלתי רגילים בתקופה קצרה אך נדרשות פעולות נוספות על-מנת לשפר את התקציב: להקטין עלויות ולייעל את ההליכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il