X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חברה בעידן הסמארטפונים אינה חברה חיובית. אני קורא לכל בעלי הסמארטפונים ליצור מערכות חברתיות אמיתיות, ולא רק כאלה שעוברות מסך
▪  ▪  ▪
יחסים סלולריים [צילום: AP]

מה מרכיב חברה? קבוצת אנשים אשר נושאים דגל או חזון משותף, חיים משותפים, אינטרקציה הדדית בין הפרטים שלה. כפי ראות עיניי, כיום, לאדם פרטי, או למגזר במדינת ישראל קשה יותר להתנהל עקב הנורמות המודרניות המאומצות באהבה במדינת ישראל, מדינה השואפת להיות מערבית. וזאת למה?
אם לפני כמה שנים אחדות, כדי להתחבר לעולם וירטואלי, או לצפות בתכני וידאו, היינו צריך להגיע הביתה ולפתוח את הטלוויזיה, או את המחשב הביתי, היום, עולם שלם הולך איתך לכל מקום, ולא רק איתך, אלא לכל מי שנמצא סביבך.
מה זה העולם הזה? ברמה ראשונה כל הקשרים האישיים במודל של תקשורת וירטואלית.
ברמה השנייה, כל מידע ותוכן אפשרי, ומתן אפשרויות בלתי סופי של התמצאות בעולם. הסמארטפון אינו רק גרסא ממוזערת של מחשב או טלוויזיה, אלא עולם חדש שהאדם חי שעה שעה, בלי קשר למציאות, ובנוסף, דרכה חי ורואה את העולם המציאותי.
הנני סבור שאי-אפשר לקרוא לחברה וירטואלית חברה אמיתית כלל. אומנם יש אינטרקציה טקסטואלית, קולית, ואף חזותית, אך אין זה דומה כלל למציאות. נסו לדמיין יצירת מערכת יחסים עם אדם מסוים רק באמצעות טלפונים, לדוג'. בהיבט הרחב, המפגש יוצר מעט מאוד הזדמנויות של יצירה, תחושה, הבנה, חיים, ובעצם אין מפגש.
במציאות אנו מביטים לשני בעיניים כשמדברים איתו, אנחנו שומעים את הטון מאחורי הטקסט, ומרגישים את השני.
לכן, כפי ראות עיניי, השהייה במכשיר הדבוק לגוף והעיסוק בו מפחית בצורה משמעותית את הסולידריות של החברה, באשר אנו בוחרים להחליף שעה שעה את מערכות החברה שלנו במציאות האמיתית במערכות וירטואליות. אנו נוטים לפעול כך, מתוך אשליה ש"שם קורים דברים" ואילו בחיים פחות, הודות למהירות שהטכנולוגיה מספקת. בבחירתנו כך, אין לנו צורך כבר בהרביית אינטרקציות עם סביבתנו, ואפילו תחושת הבדידות שנועדה בין היתר ליצור חברתיות, מקבלת את שביעתה מעיסוק במערכות חברתיות וירטואליות.
בנוסף להחלפת מערכות חברה, אנו פשוטו כמשמעו איננו פנויים, באשר אנו נמצאים ב'מציאות' אחרת זמן רב מחיינו. האדם נמשך לחיות את חייו הפרטיים בתוך הטלפון, לפעמים באופן ספונטי ובלתי יזום, וכך פחות יוצר קשר עם הסביבה שלו. לא אחת אנו רואים אנשים עסוקים בצפייה במכשיר, במקום ליצור קשר עם סביבתו, ואפילו באופן אבסורדי, גם כשכמדובר בחבריו הקרובים.
בעקבות תנאים אלו, קשה ליצור חברה חזקה ומגובשת, או קהילתיות עמידה.
אני מאמין שחברה טובה, איננה רק אוביקט למילוי אינטרסים, אלא מפגש בלתי פוסק היוצר חיבור בין האנשים. בחיבור עסקינן, ולא בהעברת אינפורמציה.
לכן, דעתי היא, שריבוי העיסוק בעולם הדמיוני המתבטא ביתר עוז בתרבות ה'סמארטפונים', גורם לירידה משמעותית בסולידריות החברתית, מכיוון שמערכת חברתית איכותית ומלאת אינטרקציה איננה נוצרת. פגיעה בסולידריות, גורמת ניכור, שנאה, אלימות, חוסר סיוע הומניטרי, הרגשת בדידות אצל פרט או מגזר, ועוד.
הנני קורא לכל אזרח בישראל להיות מודע למגמה הזאת, ולבחור ליצור מערכות חברתיות אמיתיות אשר יקדמו קשר אמיתי עם החברה והעולם, וביחד הרבה יותר קל לחיות.
בנוסף, אני קורא גם לגורמי ההחלטות לנתח את המגמה הזו, ומעבר להשקעה כספית ברווחה בסיסית, לנסות לעודד הימנעות מהתופעה על-ידי מסרים חברתיים או חינוכיים, והעלאת מודעות לציבור.
אנו חיים בתרבות מערבית מסביבנו, ושואפים להיות מדינה גלובלית, אבל אם המצב גורם לנו להיות חברה מנוכרת, ולאנשים להיות בודדים, אז נשקול לשים פס, ולהניח את הסמארטפון בצד.

בן 24, סטודנט לעבודה סוציאלית, בר-אילן
תאריך:  27/11/2014   |   עודכן:  27/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הומניטרי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חברה מבעד למרובע
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
משאלה נחמדה אבל לא מציאותית
ראט  |  27/11/14 20:41
 
- תודה על החוות דעת
גלעד ונגרובר  |  2/12/14 00:13
2
תודה. נושא חשוב לדיון מעמיק
לוגי  |  28/11/14 09:16
 
- תודה על התגובה
גלעד ונגרובר  |  3/03/16 11:07
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
עולמו של עמיר בניון עמוס בשירים, שעולמם מעוגן בתוך ארון ספרים יהודי. למען הארון הזה, למען מטענו המוסרי והאנושי הגדול, אני פונה אל עמיר בניון, שישים מאחוריו את הגרזן והדמוניות של עם שלם - העם הפלשתיני
משה גולדבלט
אם העתיד שייך לרפואה המותאמת אישית הרי שצפוי לגדול הפער בין מה שמוצע לחולים בסל ובביטוח המסחרי (תרופות מאושרות ו/או מוכרות כיעילות) לבין התרופות המתאימות להם באופן פרטני ולפער גדל זה אין מענה כיום בביטוח המסחרי
הראלה ישי
אם בני זוג יבינו שחייהם המשותפים צריכים לשרת מטרה מאוחדת, הם לא ירגישו את ההבדלים והפערים ביניהם, אלא יתאחדו וייעשו שניהם מקשה אחת לשרת את בניית הבית
הרב ישראל רוזן
רק חוק הלאום היהודי יאפשר לנו להלחם בטירור האיסלאמי ההתאבדותי. רק הורדת מדרגה את רוממות הדמוקרטיה והמשפטולוגיה, הורי דת הזכויות, יכולה לסלול דרך למיגור הטירור. ו'על-הדרך', רק חוק הלאום היהודי יאפשר לנו להתגבר על מכת מסתנני סודן ועל גזירות הבג"ץ כנגד כליאתם
יצחק מאיר
חלומות שחלמו חולמים בימים שהיו, מספרים מה שחולמי ההווה אינם יודעים לספר בימיהם, וחזון של תמול שלשום דוהה נכלם אל מול חזון של היום, אבל עדיין עיקר העיקרים של מה שהיה בין החלומות לבין פותריהם יציב ואיתן כמקדם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il