X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לי צל של ספק שהתקשורת שלנו, ברובה הגדול, תהפוך את היום ללילה ואת הלילה ליום במאמץ אדיר להשפיע על תוצאות הבחירות בהתאם למאווייה
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. חוזה את העתיד? [צילום: מן הטלוויזיה]

הפוליטיקאים שלנו ניחונו בכוח קסמים: הם יודעים בוודאות מה יהיה בעתיד, ויש להם גם יכולת של חיזוי העבר בוודאות. אחרת, איך יכול לפיד, למשל, לקבוע כי רצועת עזה הייתה כבר מפורזת אם ביבי היה נוקט במהלך מדיני? ואיך יכול הרצוג, למשל, לקבוע קטגורית שהוא יהיה ראש הממשלה הבא? התקשורת, ברובה, היא השופר הנאמן שלהם, וב-100 הימים הבאים היא תתמלא בשקרים ובירידה לביבים. ההגינות והתבונה ירדו למחתרת, מבוישים ונכלמים.
פרשנית ותיקה בתקשורת היללה את דברי לפיד במסיבת העיתונאים בו תקף בחריפות את נתניהו. זאת מכיוון שדברים אלו באים ממישהו "המעיד על עצמו שהוא יודע". אני רוצה להתמקד בנושא הזה של "הוא יודע". אני משתמש בלפיד כדוגמה, אך כוונתי היא לפוליטיקאים אצלנו באשר הם, מראש הממשלה ועד לאזובי הקיר במשכן הכנסת היוצאת.
אחד הדברים המופלאים הוא הידע שלהם לגבי העתיד ולגבי העבר, או תחזית עתיד ותחזית עבר. לפיד אמר בסוף השבוע כי "נתניהו בוודאות לא יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל". לא היה שום פקפוק באמירה, שום היסוס. הוא קבע עובדה חותכת מה יהיה אחרי 17 במרס 2015. בו בזמן, כמה ימים לפני כן, בזמן הוויכוח על חוק יסוד הלאום, הוא קבע כי בן-גוריון, בגין וז'בוטינסקי לא היו מצביעים בעד החוק; ובמסיבת העיתונאים הוא קבע כי נתניהו ברח ממהלך מדיני אחרי "צוק איתן" שהיה "מביא לפירוז עזה ולשקט בדרום". כך הוא אמר.
בואו ונבחן את הדברים. בתחזית העתיד רק לוח השנה (כולל יום ולילה, ימי הולדת וכיוצא באלו) הוא בגדר ודאות. למה? כי לגביו יש מידע! לגבי שאר הדברים, לפחות רובם המכריע הקשור בהחלטות של בני אדם והשיגעונות שלהם, אין לנו מידע מוצק כסלע. אנחנו יכולים רק לשער ולהעריך. היתרון הגדול הטמון בתחזיות לעתיד הוא משולש: ראשית, בבוא הזמן אנחנו יכולים לדעת בוודאות אם התחזית שלנו הייתה נכונה או לא: חזינו שמחר יהיה גשם, והייתה שמש- התבררה התחזית שלנו כלא נכונה. שנית, אנחנו יכולים כל הזמן לתקן את התחזית שלנו בהתאם למציאות המתפתחת והמידע החדש והמפתיע. זה מה שעושים בדרך כלל גופי כלכלה, מכוני מחקר מכל הסוגים, קהילות מודיעין ואחרים. אלו שלא מתקנים, למרות שהצטברו הרבה נתונים חדשים, לוקים בקיבעון מחשבתי, ובשפת העם-"קונספציה מקובעת". והיתרון השלישי, המאוד שכיח, הוא היכולת להביא תירוצי "סבתא" למה התחזית לא התגשמה.
אבל, מה לגבי תחזית העבר, הרוכשת לה אצלנו אוהדים רבים בקרב הפוליטיקאים? כמו תחזית העתיד אין לנו לגביה מידע; כי, היכן יכול להימצא מידע על תמיכה או אי-תמיכה של בגין בחוק יסוד הלאום? הוא יכול להימצא רק אם החזאי שלנו יוצר קשר ישיר עם עולם המתים ומסביר לבגין את נסיבות הזמן והמקום של חוק יסוד הלאום, ומצליח לזכות בתשובה. והיכן מצוי המידע איך וכיצד היה החמאס מתפרק מנשקו, אילו רק נתניהו לא היה בורח מ"תהליך מדיני"? אולם, לתחזית עבר יש יתרון אדיר על פני תחזית עתיד: אי-אפשר לדעת אם היא נכונה או לא! החזרה לעבר מתרחשת רק בסרטי פנטזיה דמיוניים.
לכן, דומני שה"המלצה" הכי טובה לפוליטיקאים היא להתמקד בתחזיות עבר. כל קשקוש זוכה!
השופר של הפוליטיקאים היא התקשורת. אני לא מסתכן הרבה בתחזית עתידית כי ב-100 הימים הבאים היא תחזה עתיד ועבר בשיא הוודאות; תעסוק בשטיפת מוח מעוררת אימה ומחליאה; תהיה מלאת שקרים והזיות של הכותבים וגדושה בדברי הבל מתחכמים שהשכל הישר סולד מהם. למשל, שמצבו של ליברמן "על-פי הסקרים יותר ממצוין, אף שישראל ביתנו (מפלגתו) ירדה במספר המנדטים". איך זה יכול להיות? עובדה, זה כתוב במאמר פרשנות בעיתון מרכזי.
אין לי צל של ספק שהתקשורת שלנו, ברובה הגדול, תהפוך את היום ללילה ואת הלילה ליום במאמץ אדירים להשפיע על תוצאות הבחירות בהתאם למאוויה. ההגינות תיעלם, חוסר הבושה תחגוג.
ברוח הפוסט ציונית הפושה בחלק מהתקשורת, הייתי ממליץ לבלות את החודשים הבאים בברלין. הבעיה היא שקר שם מאוד! עדיפה שמש חורפית ישראלית!

תאריך:  08/12/2014   |   עודכן:  08/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צפו ל-100 ימים של תקשורת ביבים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
"התקשורת שלנו"? "שלנו"??? ל"ת
תקשורת-אויב ברובה  |  8/12/14 12:44
2
איזה יופי של מאמר.
אהוד פרלסמן  |  8/12/14 13:56
3
אחד השקרים של התשקורת
ד"ר רון בריימן  |  8/12/14 17:33
 
- זה הגיוני
ותקף לוגית,  |  9/12/14 05:57
4
ומי
שמ  |  9/12/14 09:07
5
צודק
אתי ב.  |  9/12/14 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אהרון שחר
רוצים שינוי? אין שום בעיה. זה מה שצריך לעשות כדי לפתור את הבעיות החברתיות, למגר את השחיתות ולהגיע לשלום ולביטחון
מרק בריל
ללכת לבחירות מיותרות, כשאופציית ליכוד ליברמן בנט וחרדים כן על הפרק, זו כבר טעות פטלית, וזלזול וניצול של משאבי הציבור
הלל קורן
ראש הממשלה בנאום בחירות: "במקום מע"מ 0% על דירות אני מתחייב להביא חוק מע"מ אפס על מוצרי מזון והכפלת הפיקדון לחיילים משוחררים. זה צדק חברתי"    "נכפיל את הפיקדון לחיילים משוחררים לטובת עסקים ודיור לסכום של 60 אלף שקל. זה יסייע לצעירים הללו להתחיל את חייהם ולרכוש דירה וללמוד - זה צדק חברתי"
דרור אידר
התקשורת משדרת תחושה של דז'ה-וו לבחירות 99': גם אז כוונו כל התותחים רק כלפי בנימין נתניהו    מצליח + שלושה מתנגדים; אברמוביץ' מחנך מה לחשוב; וברנע משמיץ ללא היסוס
רביבה בן-זאב
נתניהו אינו גננת. כרה"מ הוא גיבה את שריו הסוררים עד שקצה נפשו בהם, בכשלונותיהם ובחתרנותם. הרי עליו למשול ולנהל מדינה ועד כה עמד יפה בלחצים בינלאומיים בזהירות דיפלומטית מעוררת הערכה ומעולם לא הכפיש את מתנגדיו ותמיד נזהר בלשונו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il