X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסקרים מנצלים את הנתונים כדי לנגח את מי שהם לא אוהבים. יש להתחסן בפני הסקרים ולקבל החלטה שאינה תלויה בתוצאותיהם
▪  ▪  ▪
העיתונים נתלים בסקרים [צילום: פלאש 90]

כמו שבתחילת כל חורף הציבור נדרש להתחסן מפני שפעת, כך גם בתחילת כל מערכת בחירות יש לקרוא לאותו הציבור להתחסן מפני הסקרים. ככל הנראה העונה הם (הסקרים) עלולים להיות אכזריים ביותר ולגרום לנזק בלתי הפיך.
ביום שישי (5.12.14), התעוררנו לסקר מפתיע ביותר עם תוצאות דרמטיות בלשון המעטה, שהזמין ופרסם העיתון "מעריב-סוף שבוע" לפיו " 60% מהישראלים לא רוצים את נתניהו כראש ממשלה, כחלון וסער גוברים עליו - והפיגור הוא גדול במיוחד".
כבר מהבוקר התחיל מחול השדים סביב הסקר. כל הפרשנים בכל הערוצים היו מאוד מרוצים מהסקר וטחנו שוב ושוב את תבוסתו של ראש הממשלה. למען האמת - גם בראשי עלתה לרגע המחשבה - אם אלו הם פני הדברים - נתניהו כבר בצהריים אמור להודיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים. רק בערב, כשחזרתי הביתה ופתחתי את האתר עם כתבתו של בן כספית הבנתי מה באמת קורה ואיפה הקץ' כאן.
לפי הסקר (אם לקרוא אותו ללא אמוציות), נתניהו הוא דווקא השנוא פחות מבין כל שאר הפוליטיקאים הפעילים, את האחרים העם לא רוצה עוד יותר. זאת ועוד, על-פי הסקר את הממשלה ירכיב מי שיעמוד בראש הליכוד, כיוון שזאת המפלגה בעלת מספר המנדטים הרב ביותר. הנשאלים מעדיפים את נתניהו על פני ראשי מפלגות אחרות. ואיפה "השוס" (לדבריו של בן כספית)? כחלון וסער (שאין להם עדיין מפלגה משלהם) אהובים יותר בקרב הציבור הרחב. כנראה הציבור החליט, שאחד מהם יכול לעמוד בראש הליכוד. במילים אחרות - אין לא לכחלון ולא לסער שום סיכוי להרכיב את הממשלה הבאה כי ברור שחברי הליכוד לא יבחרו בהם בפריימריז הקרוב - גם אם בן כספית יבטיח להם הרים וגבעות. (ובכלל - מי עדיין מתייחס ברצינות התקפות של בן כספית נגד נתניהו?) בשורה התחתונה - נתניהו עדיין מוביל בסקרים.
גם את הסקר עצמו הייתי מקבל בערבון מוגבל. במקרים רבים התוצאות הן פונקציה של ניסוח השאלות. בן כספית בעצמו מודע לעובדה זאת, וכותב במאמרו: "השיטה הזו נתנה יתרון מובנה..." (סוף הציטוט). כלומר, מי שבוחר את השיטה והניסוח קובע גם את תוצאות הסקר.
אני זוכר את הסקר שנערך לפני עשור וחצי. אז העם היושב בציון נדרש לענות לשאלה מה האירוע החשוב ביותר במאה ה-20. למקום הראשון הגיע האירוע הטרגי: רציחתו של ראש הממשלה יצחק רבין. ברור לי שכוונותיהם של עורכי הסקר היו טובים, הם הבינו את רחשי ליבם של מזמיני הסקר - ובחרו בשיטה שהבטיחה את "נצחונו" של רבין. לפי השיטה בעלי הדעה נדרשו לבחור בין האירועים הבאים: רצח רבין, הכרזת מדינת ישראל על-ידי בן-גוריון או ההצבעה באו"ם על חלוקת הארץ.
התוצאות שהתקבלו: 35% בחרו כאירוע החשוב ביותר את רצח רבין, 32% - הכרזת מדינת ישראל ועוד 33% - ההצבעה באו"ם. נו, הבנתם, איפה השוס? תפסתם את מחברי הסקר על חם? אירוע מספר 2 ואירוע מספר 3 הם אותה גברת בשינוי אדרת, לכן בפועל שני שלישים מהנשאלים חושבים, שהאירוע החשוב ביותר במאה ה-20 היה הקמתה של מדינת ישראל!
בארסנל של מכוני הסקרים יש עוד הרבה תחמושת בלתי קונבנציונלית מהסוג הזה. ולא צריך להיות גאון או להחזיק מאות סוקרים כדי להגיע לכל תוצאה. בדיחה שחוקה מספרת על מנהל שהתלבט בשאלה כמה זה 2 כפול 2. המהנדס ענה: התוצאה היא 4 עם סטייה אפשרית של 2%. המתכנת הודיע: התוצאה היא 3.999999. עורך הדין טען: בפסק דין משנת 1980 נפסק שהתוצאה הינה 4. אחרון נכנס רואה החשבון נעל את הדלת סגר את הווילונות ולחש: כמה אתה רוצה שיצא לך? תזמינו אצלי סקר בנושא "מה האירוע החשוב ביותר בתולדות ישראל במאה ה-21" - ואני אנסח את השאלות בצורה כזאת שחתונתה של נינט תגיע למקום הראשון.
מכוני הסקרים יודעים בעצמם שהם לא משקפים את המציאות - הם משפיעים עליה, מעצבים את דעת קהל, הם עושים כל מאמץ כדי להגשים את נבואותיהם. הם יודעים שאת הסקרים בתחילת מערכת הבחירות הם יכולים לזייף ללא היסוס - לקראת הבחירות תמיד אפשר לעדכן ולהתקרב לתוצאות האמת. אבל מה? בדרך הם מספיקים להשפיע, להטעות ולשרת את רצונו של המזמין. כוהני המכונים אף פעם לא מספרים כמה קולות קיבל כל מועמד או כל מפלגה. הם תמיד משתמשים בפורמולות מתוחכמות - וכאן נוצר שטח הפקר.
גם במישורת האחרונה מכוני הסקרים מצליחים לתמרן בדעת הקהל תוך שהם משחקים במרחב של "טעות סטטיסטית" - שהיא - 4%. עבור ישראל שבה במשך שנים ארוכות יש כמעט תיקו במאבקי הכוחות, אלה הם אחוזים גורליים. לכן כאשר אני קורא: לכחלון מאמינים 17% מהאוכלוסייה, ולנתניהו - 10%, אני יוצא מנקודת הנחה שיתכן, שנתניהו בפועל קיבל 14 אחוזים והורידו אותו ל10 תוך התחשבות בכל מיני נתונים, וכחלון קיבל 13, אבל יותר נכון לראות אצלו 17 אחוזים. וזאת לאחר שמרבית כלי התקשורת בארץ פרסמו כתבות ומאמרים משמיצים על מועמד אחד ואף כלי תקשורת לא פרסם כתבה שלילית בודדת על המועמד השני.
לסקרים כאלה יש ערך רק עבור בן כספית ועיתונאים אחרים דומים שבראש מעיינם - להזיק בכל דרך אפשרית לפוליטיקאי (או למפלגה) אותם הם לא מסמפטים. מיד עם קבלת תוצאות שכאלה - אשר מזויפות לרוב - כלי התקשורת מתחילים בקמפיין בומבסטי: א' מוביל על פני ב'! גם אם ההפרש הוא אחוז או שניים, כלומר - בתווך של טעות סטטיסטית. תעמולה כזאת על סמך אחוזים בודדים מזכירה לי את התנהגותם של רשתות המזון - מיד לאחר הסקר, רשת סופרמרקטים מסוימת תולה בכל רחבי הארץ שלטים ענקיים: "אצלנו תמצאו את סל הקניות הזול ביותר במדינה!" - כאשר בפועל הסל שלה זול יותר בסה"כ ב-50 אגורות בלבד מהסל היקר ביותר.
המכונים לא חשים במבוכה גם כאשר הם טועים בגדול, תמיד מוצאים הסבר "מדעי". למשל: זאת קהילה סגורה שלא עונה על שאלות בכנות ("הרוסים", החרדים, המגזר הערבי). את כישלונם הצורם לפני כשנה וחצי בנוגע למספר המנדטים של "יש עתיד" הם הסבירו כי "המצביעים החליטו ביום האחרון, החליטו בקלפי". סליחה!? היא הנותנת! הנימוק לא משחק לטובתכם - אלא להפך. מה הטעם? מה התועלת בכל הסקרים אם ממילא הבוחרים מחליטים ביום האחרון?
הסקרים לבדם לא יכולים להשפיע על הקהל - הם כשלעצמם כלי בידי התקשורת, שמנצלת אותם (שאותם מזמינה עם קריצה: אתה יודע, למה אנחנו מצפים). כפי שראינו במקרה של הסקר של "מעריב-סוף שבוע" - הם מנצלים את הנתונים כדי לנגח את מי שהם לא אוהבים.
העיתונים, הערוצים, האתרים נתלים על העצים הגבוהים של הסקרים כדי לפרגן לאנשי שלומם, לקלקל לאויב ולכלכל את בני חסותם.
לכן ההמלצה שלי: לקחת כל סקר בערבון מוגבל מאוד. ולהתחסן מפני תעמולת הסקרים. להחליט לבד. לא לסמוך על סקרים. להבדיל מחיסון נגד השפעת החיסון מומלץ לא רק לאוכלוסייה בסיכון - אלא לכל מי שהגיע לגיל 18, כי זאת סכנה ממשית לכולנו.

תאריך:  09/12/2014   |   עודכן:  09/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסקרים שמגשימים את עצמם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קוראים לזה חוק הטבע מס 2
אהרון שחר  |  9/12/14 14:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
יורם דורי
תשומת הלב נתונה למגעים בין העבודה לתנועה. צריך לשים לב גם למתרחש בין יש עתיד, ישראל ביתנו ורשימת כחלון. גם זה יכול להיות האיחוד הבא
אברהם פכטר
אפקט הבומרנג בהסתת הבחירות, יכול לפעול לטובת נתניהו. גל ההכפשות שיבוא בעקבות הכרזת הבחירות, יגרום לצונאמי שיביא להגדלת המנדטים של הימין, מתוך ההנחה של הציבור כי רק הימין יכול. ההיסטוריה הפוליטית הוכיחה כי מנהיגים מושמצים זוכים לאהדת הציבור    סיסמת הבחירות של לפיד - ביבי אתה מנותק! תשובת ביבי - לפיד אתה מפונק!
שלמה טל
האמנה האזרחית מציעה שינוי שיטת הממשל כולל בחירות אזוריות ובחירה של ראש ממשלה שיתפקד כמו בארצות הברית - נשיא המדינה. במקביל מוצע שינוי המבחין בין תושב לבין אזרח. זכויות האזרח, ובכלל זאת הזכות לבחור ולהיבחר לרשויות הציבוריות, יוענקו רק לאזרחים
מרדכי ליפמן
תהליך הינתקותו הצנטריפוגלית של השמאל ממרכז הכבידה הפוליטי הישראלי, המצוי היום בימין, מקבל תוספת תנופה בשל התנהגותם של הפלשתינים עצמם    המסלול הפלשתיני מיצה את עצמו, ולא באשמת ישראל. מה הדרך שתאמץ ישראל?
מוטי רביד
התפטרות שרת הבריאות תקפיא את כל השינויים שתוכננו במערכת הבריאות, כולל הרפורמות המבניות וכולל הזרמת התקציבים שתוכננה    זו מכה לרפואה הציבורית, הרעת תנאי שירות לשני שלישים מהאוכלוסייה שאין בידם האמצעים לממן רפואה פרטית וחגיגה לחברות הביטוח ולמוסדות רפואה פרטיים שיוסיפו לגדול על חשבון הרפואה הציבורית
רשימות נוספות
להקדים הפריימריז בשבוע  /  איציק וולף
אושר פיזור הכנסת; הבחירות ב-17.3   /  עידן יוסף
לימור לבנת פורשת מהחיים הפוליטיים  /  עידן יוסף
להשיג ביטול ההקפאה עוד לפני הבחירות!  /  אליקים העצני
החרמת הבחירות כאקט-מחאה  /  ראובן לייב
הלקח ההיסטורי  /  הרב אליהו קאופמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il