X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא בכדי, במרכזו של חג החנוכה עומד הבית היהודי, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בדברי הרמב"ם המנסח את ההלכה באשר להדלקת הנר באופן הבא: "מצוותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד"
▪  ▪  ▪
חנוכיה [צילום: בן-עמי אנדרס]

שונה חג החנוכה משאר חגי ישראל. אין עוד חג שבמרכזו עומד הבית היהודי כחג החנוכה. בראש השנה וביום הכיפורים האזרח בישראל נוהר לבתי הכנסת לתפילות הימים הנוראים ושוהה בו חלק ניכר מהזמן. בחג הסוכות, הסוכה מהווה את הדירה הארעית לכל משפחה ומשפחה בקיום מצוות הסוכה. בפורים חלק מהותי ממצוות החג היא הקריאה במגילת אסתר לציון הנס, והיא נקראת בבית הכנסת ברוב עם והדרת מלך. בחג הפסח כל בית ישראל מסבים ליד שולחן הסדר, אך אין דין המחייב לערוך את הסדר דווקא בבית. בחג השבועות בית הכנסת ובית המדרש הם המקומות שאליהם מגיעים עמך ישראל לתפילה וללימוד במהלך הלילה והיום.
ואכן לא בכדי, במרכזו של חג החנוכה עומד הבית היהודי, כאשר הדבר בא לידי ביטוי בדברי הרמב"ם המנסח את ההלכה באשר להדלקת הנר באופן הבא: "מצוותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד" (הלכות חנוכה ד', א').
דבריו של הרמב"ם מסתמכים על דברי הגמרא במסכת שבת: "מצוות חנוכה - נר איש וביתו, והמהדרין - נר לכל אחד ואחד" (כ"א, ע"ב). וכמו - כן בהמשך דברי הגמרא: "נר חנוכה מצווה להניחו על פתח ביתו מבחוץ... ובשעת הסכנה מניחה על שולחנו ודיו". כלומר קיימת כאן מצווה הקשורה להווי הבית. אין כאן רק מצווה להדלקה אישית של נר חנוכה, אלא די בכך שבכל בית או דירה יהיה דלוק לפחות נר אחד. אולם בידוע הוא שנהגו ישראל כמנהג מהדרין מן המהדרין, ומרבים הם אורה ושמחה במרחב הפרטי והציבורי.
מהי הסיבה לכך שהבית מהווה גורם מרכזי במצווה זו? בעיון בדברי הרמב"ם מובא תיאור הרקע ההיסטורי של חנוכה שמשם ניתן למצוא את התשובה. בתחילת הלכות חנוכה מתאר הנשר הגדול את מה שעשו היוונים לבית המקדש, וכך מצינו בכתובים: "ופרצו בו פרצות וטמאו הטהרות" (הלכות חנוכה ג', א'). טימוא הטהרות נושא די מוכר, אך מה הן הפרצות שפרצו היוונים?
הדברים מתבהרים על - פי המשנה במסכת מידות (ב', ג'). היוונים פרצו שלוש עשרה פרצות במחיצה שנקראה "סורג". מחיצה זו הייתה המקום שממנו היה אסור לנוכרי להיכנס.
בפריצת הפרצות ניסו היוונים לבטל את רעיון הקדושה ולפרוץ את המסגרת של בית המקדש. תגובתם של חז"ל הייתה, אם היוונים חושבים שניתן לפגוע בלבו של עם ישראל על - ידי פגיעה בבית המרכזי בבית המקדש, התשובה תהייה הקמת בתי מקדש רבים על - ידי הדלקת נרות בכל בית בעם ישראל.
בדומה, מובא רעיון העולה מדברי הרב קוק בספרו "עין אי"ה" שלדבריו קיימת מורכבות בהגדרת המצווה של "מצוות חנוכה נר איש וביתו" המופיעה בגמרא במסכת שבת (כ"א, ע"ב). האם המצווה על האיש או המצווה על הבית? רבים ראו במצוות נר חנוכה מצווה המוטלת על ה"אדם", מעין "חובת הגוף" כדוגמת מצוות הנחת תפילין.
אחרים ראו במצוות נר חנוכה מצווה המוטלת על ה"בית" ולא על האדם. על - כן באה הגמרא ומביאה בפנינו דין נוסף של המהדרין שהוא שידרוג המצווה מהדלקה אחת של בעל - הבית להדלקה של כל בני הבית. על - כן חובת הדלקת הנר היא על האיש מחד - גיסא ועל הבית מאידך - גיסא, להמחיש לנו שהמאבק בין ישראל ליוון התחיל מהבית. היוונים ביקשו לעקור את הדת היהודית אולם הבית שהוא הבסיס לחינוך לקדושה ולטהרה בעם ישראל שימש כחומת - מגן אל מול האלילות היוונית. מכאן חשיבותו הרבה של הבית היהודי במצוות החג. התגברות האמונה בקב"ה על תרבות יוון.

תאריך:  10/12/2014   |   עודכן:  10/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
זכי הלר
ביום א' (7.12) פינה מד"א גבר כבן 87 לסורוקה במצב קשה לאחר שנחנק מסופגנייה, מאוחר יותר נאלצו הרופאים לקבוע את מותו    במד"א מזהירים מהסכנות האורבות בחנוכה ומגישים מדריך להימנעות מסכנות החג וטיפול בהן במידת הצורך
ד"ר שמואל גור
חג חנוכה הוא חג שמח, טעים, מתוק (ומשמין), אבל הוא גם חג שטומן בתוכו לא מעט סכנות    טקס הדלקת נרות החנוכיה והכנת הלביבות והסופגניות, חושפים את הילדים ללהבות ואש ומהווים סכנה אמיתית לבית ולילדים הקטנים שנמצאים בסביבה
איילת נדיב
אקדים ואומר שתמיד עדיף לא לטגן    הימנעות מאוכל מטוגן מפחיתה את הסיכון למחלות, ומעלה את רמת השומן הרווי מהסוג המסוכן ביותר    הוסיפו גזר לשמן הטיגון, הוא מסייע לשמן לא להתחמצן וייצר רדיקלים והקפידו שטמפרטורת הטיגון לא תעלה על 180 מעלות
אתי אייכלר
תחום היודאיקה כולו הפך לטרנדי ומבוקש הרבה יותר בשנים האחרונות, בין היתר בזכות העיסוק הגובר בדת ורוחניות בישראל. אם בעבר רכשו מוצרי יודאיקה ותשמישי קדושה בעיקר דתיים וחרדים, כיום יותר ויותר יהודים מסורתיים ואפילו חילונים מתעניינים במוצרי יהדות, והדבר מתבטא בין היתר בפתיחת חנויות חדשות בתחום היודאיקה, ותחרות גוברת בין אתרי אינטרנט
עידן יוסף
בציבור הדתי-לאומי מתנגדים מסיבות הלכתיות להצעת החוק שאושרה בוועדת השרים לחקיקה המבקשת לקבוע שיום העצמאות יחול כל שנה ביום חמישי    האם הבית היהודי יגיש ערר?
רשימות נוספות
שיא עולם ליום המתים  /  עופר וולפסון
הקפות שניות בצה"ל (תשל"ב)  /  עידן יוסף
מסורת מתחדשת: אלפי צועדים בדרך לי-ם  /  עידן יוסף
פרידה מאושפזין שארחתי בסוכה  /  איתן קלינסקי
שיריים מסוכות  /  עידן יוסף
שמחת תורה זוהי רק ההתחלה   /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il