X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נחל שפירים הוא אחד מהנחלים הפחות מוכרים ומטוילים בארץ, וזאת על-אף מיקומו במרכז הארץ. לאורך עשרות שנים סבל מאירועים חוזרים ונשנים של זיהום, שפגעו באיכות המים בבתי הגידול החי ובעושר המגוון הביולוגי שהיה קיים בו ובסביבתו בעבר. בעשור האחרון מנסים לשקמו ולשפר את מצבו אולם עדיין מצב הנחל רחוק מלהיות אידיאלי
▪  ▪  ▪
נחל שפירים [צילום: אלי אלון]

נחל שפירים הוא נחל ילדותי. הוא שימש למעשה גבולו הדרומי של המושב בו נולדתי וגדלתי והוא צמוד לשטח החקלאי של המשק שלנו. כילדים אי- שם בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת נהגנו לטייל לאורך הנחל וגם כיום פה ושם יוצא לי לסייר לאורך נחל שפירים. כך שאני יכול להשוות בן מצבו של הנחל אז ומצבו כיום. בכל הצניעות אני מרגיש מומחה לנחל זה. הרי גדלתי וחייתי לצדו שנים רבות. אל אף מיקומו במרכז הארץ, נחל שפירים לא מוכר לרבים הוא מטויל ומתויר מעט יחסית ורבים, כולל אף אלה המתגוררים באזור המרכז לא טיילו לאורכו מעולם או שהיה זה לפני שנים רבות.

תוואי הנחל והחי והצומח בו

תחילה, פרטים על הנחל: נחל שפירים הינו נחל אכזב,שפירושו המעשי כידוע הוא שבתקופת הקיץ באין גשמים הוא לרוב יבש. מקורו באזור צריפין. הוא זורם ממזרח למערב עובר ליד לוד ממשיך מערבה ועובר לאורך פאתיו הדרומיים של מושב צפריה חוצה סמוך למחלף שפירים מתחת לכביש אור יהודה בית -דגן (כביש 412) וממשיך מערבה ועובר לאורך קצה השדות הדרומיים של מושב חמ"ד, המפריד כגבול טבעי בין מושב חמ"ד לכפר גנות. הנחל חוצה במנהרת בטון את כביש גהה (כביש 4) אפיק הנחל עוקף את הר הפסולת המשוקם חירייה מצד דרום וזורם לאורך קטע של כ-2 ק"מ עד להתחברותו לנחל איילון (השפירים הוא אחד מיובליו הגדולים של נחל איילון).
מפגש הנחלים איילון-שפירים נמצא למרגלות מרפסת התצפית שעל ההר חירייה (פארק אריאל שרון) נחל שפירים עשיר לאורך מקטעים רבים בצמחייה צפופה ויש בו מספר מינים של בעלי חיים כגון: ברווזים וציפורים מרהיבות. אם כי, הזיהומים הרבים שאליהם נחשף לאורך השנים (שיפורטו בהמשך) והבינוי סביבו צמצמו ופגעו משמעותית באיכות המים, בבתי הגידול הלחים ובעושר המגוון הביולוגי שהיה קיים בעבר בנחל ובסביבתו. בשנות ה-50 ובשנות -60, אולי אף לפני כן, שרצו תנים בלהקות גדולות בנחל ולאורך גדותיו, ועד היום זוכר אני את יללות התנים בלילות שנשמעו למרחוק מאזור הנחל.
בשנות ה-60 הוחלט בשירותים הווטרינריים על מבצע ארצי לצמצום התנים (וכלביים אחרים) בעיקר למניעת הפצת מחלת הכלבת. פיתיונות חומרים רעילים פוזרו לאורך גדות הנחלים והשדות ברחבי הארץ כולל לאורך גדות נחל שפירים. ואוכלוסיית התנים הושמדה כמעט לחלוטין וכיום נדיר יחסית למצוא תנים בנחל שפירים וגם רבים מבעלי החיים שהיו בו בעבר כמו זוחלים למיניהם נעלמו מהנחל וסביבתו.

אירועי זיהום חוזרים ונשנים

לאורך עשרות שנים סבל נחל שפירים מאירועים חוזרים ונשנים של זיהום, הזרמות שפכים וכן זליגות של "מי-אשפה" מזוהמים מהר הפסולת חירייה. חברי המושבים לאורך הנחל תרמו את שלהם לזיהום נחל שפירים: לאורך שנים הם נהגו להשליך לנחל וגדותיו פגרי עופות, ברזלי כלובי תרנגולות, מוטות, חומרי בניין ואפילו גגות אזבסט, בהנחה שהמים בתקופת החורף יסחפו את הפסולת והגרוטאות. הדבר היה בגדר נורמה ומקובל ממש "עולם שלישי", הפיקוח מצד המועצות האזוריות היה דל מאד. גם העיר לוד שלצידה עובר הנחל, (באזור שכונת הרכבת), תרמה לאורך שנים את שלה לזיהום הנחל.
בסוף שנות ה-80 עם הקמת המשרד לאיכות הסביבה (שלימים שונה שמו למשרד להגנת הסביבה) וההבנה כי חייבים לעצור את ההזנחה וזיהומי הנחלים, הוחל לעשות סדר גם בנחל שפירים. הוגבר הפיקוח, הנחל נוקה והורחב מעט בכמה מקטעים שלו ובהמשך הוסט - הורחק לפחות כ-100 מטרים מהר האשפה חירייה. גם כיום נוהגים אלמונים להשליך פסולת וגרוטאות לגדות הנחל אולם התופעה קטנה משמעותית לעומת שנות ה-60-80. בשנת 2004 שלחה מנהלת מחוז המרכז במשרד לאיכות הסביבה, התראות לראשי העיר לוד דאז כי באזור התעשיה הצפוני של לוד, הושלכו פגרי בקר וצאן לנחל שפירים.

הנחל עלה לא פעם על גדותיו וגרם להצפות

בעבר היו מקרים לא מעטים שנחל שפירים בעקבות גשמים מרובים עלה על גדותיו והציף את השדות סביבו. בעקבות הרחבת הנחל והפעלת אמצעי תשתית ניקוז, פחתו מספר מקרים אלה. הנחל עובר לא הרחק ממסילת הרכבת סמוך למחלף שפירים ולנתב"ג וכדי שהמסילה בקו רכבת ההגנה–נתב"ג ותשתיתה לא יוצפו הוקמו לאורך נחל שפירים במקטעים אלה חומות ודפנות בטון למניעת הצפת המים. לפני כשנה בדצמבר 2013 קרסו הדפנות הנחל והמים הציפו את המסילה והשביתו למשך שעות רבות את תנועת הרכבות בקו תל אביב ההגנה–נתב"ג.
בשנים האחרונות נעשות פעולות לשיפור מצבו של נחל שפירים כמו, ניקוי גדותיו והגברת הפיקוח עליו. הטיפול בו אם הבנתי נכון הופקד בידי רשות הניקוז ירקון(לא בטוח בכך) שכן נחל שפירים הוא אחד מיובליו הגדולים של נחל הירקון. אולם כמו נחלים רבים אחרים המצב בנחל שפירים, רחוק מלהיות אידיאלי ובטח ייקחו שנים רבות להחזיר את שפעת המים, ואת בתי הגידול הלחים והעושר המגוון הביולוגי כפי שהיה לפני עשרות שנים.

תאריך:  10/12/2014   |   עודכן:  10/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נחל שפירים - נחל ילדותי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תמורת שלום אמת וביטחון אזרחינו ל"ת
אחזירו לערבים  |  11/12/14 07:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
כמה מילים על ספר השירים של מלכה נתנזון, "ציפור מכונסת כנף", הוצאת ספרא, 2014, 190 עמודים. מלים שנאמרו בבית הסופר בערב השקה לכבוד הספר בבית הסופר, משכן אגודת הסופרים העברים, בהנחיית אביחי קמחי    פתחתי את הערב כיושב-ראש אגודת הסופרים העברים
זכי הלר
ביום א' (7.12) פינה מד"א גבר כבן 87 לסורוקה במצב קשה לאחר שנחנק מסופגנייה, מאוחר יותר נאלצו הרופאים לקבוע את מותו    במד"א מזהירים מהסכנות האורבות בחנוכה ומגישים מדריך להימנעות מסכנות החג וטיפול בהן במידת הצורך
איתמר לוין
השופט אחיקם סטולר מציע לא ליפול בקסמן של ראיות מדעיות, משום שטועה מי שחושב שהן חד-משמעיות. להפך: לעיתים קרובות חוות הדעת אינן מדעיות בעליל
חיים נוי
ביקורת: "חיזור גורלי" - המותחן הקולנועי הנודע בהפקה משובחת ומרגשת - תיאטרון הבימה
מכון ויצמן למדע
היא הייתה סקרנית, ספורטאית, ניגנה על פסנתר, נבל וכינור, אהבה לרקוד, לרכוב על סוסים ולפתור בעיות מתמטיות מורכבות. אם לשלושה שהמציאה את התיכנות, עוד לפני שהיו מחשבים בעולם. אבל מה קרה כאשר ליידי אוגוסטה עדה ביירון, הרוזנת מלאבלייס, התייצבה בסטודיו של מרגרט שרה קרפנטר?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il