X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
לימוד כנרת אירוע פתיחה [צילום: בתיה דורי]
השירות הלאומי - המתכונת השתנתה, לא המהות
קיום מפגש לימוד בקיבוץ גינוסר וזיכרונות נעורי לימדו אותי שהנוף אולי השתנה, ישראל מאוד גדלה אבל שירות לאומי נשאר שירות לאומי. פעם בקטיף בננות ופעם בהרצאות לצעירים עולים. המתכונת אולי השתנתה אך לא המהות. פעם סביבי היו ראובן, ציבי, ירון, רינה, רונית ואפרת והיום נטשה, מרינה, ואדים, אולגה וסשה, אך כאז כן עתה בלט הרצון ללמוד והנכונות לתרום
לימוד כנרת הרצאה [צילום: בתיה דורי]

הגעתי ללימוד FSU שהתקיים בקבוץ גינוסר שעל שפת הכנרת כמו ללא מעט מפגשים כאלו. כרגיל, ידעתי שאמנם אני בא להרצות הפעם על מדיניות החוץ של ישראל בעידן של עולם משתנה, אך בלימוד כמו בלימוד אף פעם לא ברור מראש מי לומד יותר - המרצה מהמשתתפים או המשתתפים מהמרצה. אצלי, בדרך כלל, אני לומד מהם. פסטיבל לימוד הוא בשבילי אתגר מחשבתי יוצא דופן.
אני חייב להודות כי למפגש של מאות צעירים (הפעם כ-800) דוברי רוסית כבר התרגלתי. גם לעובדה הייחודית והשונה כל כך מהמתכונת המוכרת לעולים חדשים שלפיה המשתתפים משלמים עבור השתתפותם גם התרגלתי. אפילו התרוצצותם של עשרות מתנדבים (כן מתנדבים) בלילה כמו ביום החברים בוועדה המארגנת על כל ספיחיה (ארגון, תכנים וכו') כבר נראית לי טבעית וכך גם בכירים בציבוריות הישראלית הבאים להרצות ללא תמורה כספית (תמורה ציונית, תרבותית ואינטלקטואלית יש בשפע).
הפעם בבואי לגינוסר נזכרתי בפעם הראשונה שהייתי שם בקבוץ. השנה 1967. חודשים ספורים לפני מלחמת ששת הימים. כיתתי, כתה יא' 5 (הריאלית) בבית הספר תיכון עירוני ה' בתל אביב הגיעה ל"שרות לאומי" בקבוץ. אני הגעתי יומיים מאוחר יותר כי השתתפתי באליפות בתי הספר בקרב 5 באתלטיקה קלה. כן פעם הייתי ספורטאי לא רע עד שהעצלות אחזה בי.
הקבוץ די השתנה מאז. כשם שאני התבגרתי בשנים, כן גם הוא. ההבדל הגדול שהוא הלך וגדל. הלך והתרחב, התחדש ללא הרף. גידל ענפים חדשים. קלט חברים חדשים והפך צעיר יותר משנה לשנה. אני אומנם גם התרחבתי (במשקל), גידלתי ענפים חדשים (ילדים ונכדים) אך שיבה זרקה בשערי וקשה לומר שהפכתי צעיר משנה לשנה. (רוצה מאוד אבל זה לא יוצא).
משהותי בקבוץ זכרתי שני דברים: האחד מטעי הבננות רחבי ההיקף שבהם עבדנו בגיזום ענפים יבשים והעובדה שראיתי את יגאל אלון, חבר כנסת בכיר, חבר הקבוץ, שעבר עם העגלה וחילק אוכל לחברים בארוחת ליל שבת והשני את בסיס משמר החופים בסמוך לקבוץ.
מטעי הבננות כבר לא בגודלם הקודם הזכור לי. חלקם הוחלף באטרקציות נופש כמדומני או שסתם כילד הכול נראה לי יותר גדול. ופוליטיקאים בכירים היום כבר לא מגישים בחדרי אוכל (רובם- יש גם יחידי סגולה) אלא יותר אוכלים במסעדות יוקרה.
בין הרצאה להרצאה יצאתי לטייל על חופה של הכנרת היפהפייה. ליד כפר הנופש נמצא מעגן. הטיול הקצרצר הזכיר לי נשכחות שעוררו בי את הצורך לספר מקצת מזיכרונותיי למי שנתקל בדרכי. במהלך השירות הלאומי נתנו לנו צ'ופר מיוחד. הפלגה בלילה בכנרת. בזה אין שום דבר מיוחד. זה קיים גם היום. ההבדל הגדול הוא מקום היציאה לשיט - בסיס משמר החופים בגינוסר. כן משמר החופים. שטנו בספינת משמר החופים המלווה בספינה נוספת עליה חיילים מוכנים לקרב. בחשיכה מוחלטת. בשקט מופתי כדי שהאויב הסורי לא יתעורר. נווטי הספינה ומפקדה היו דרוכים ושקועים בעבודתם שייעודה למנוע חציית קו המצופים שהיה קו הגבול בינינו לבין סוריה.
קיום מפגש לימוד בגינוסר וזיכרונות נערותי לימדו אותי (כרגיל בלימוד) שהנוף אולי השתנה, ישראל מאוד גדלה אבל שירות לאומי נשאר שירות לאומי. פעם בקטיף בננות ופעם בהרצאות לצעירים עולים. המתכונת אולי השתנתה אך לא המהות. פעם סביבי היו ראובן, ציבי, ירון, רינה, רונית ואפרת והיום נטשה, מרינה, ואדים, אולגה וסשה אך כאז כן עתה בלט הרצון ללמוד והנכונות לתרום.
עוד זיכרונות הציפו אותי. תוך כדי הרצאות מדהימות של גיל חובב על אליעזר בן יהודה אבי סבו ועל מאבקו למען השימוש בשפה העברית . מאבק שגיל מגדירו בצדק כמרכיב דרמטי במימוש חזון הציונות- חזרת העם לארצו. הרצאות שהתקיימו בבית יגאל אלון. מוזאון אלון נמצא לא הרחק ממקום קבורתו. קיום ההרצאות שם הוא בעל משמעות. אלון היה שר קליטה בממשלת ישראל. הפעם מאות עולים באים לטעום טעמה של ישראל בבית הנושא את שמו.
שוב עלו בי זיכרונות. השתתפתי בהלוויתו של אלון. מבול כזה של גשם כמעט ולא היה במקומותינו. שבועות קודם לכן שוחחתי אתו בתל אביב. אני הפלגתי, כדרך צעירים, בתיאור כוחה של ישראל. סוג של יוהרה. הוא, יגאל אלון, הניח את ידו על כתפי ולחש באוזני: בחור צעיר, זכור, ישראל היא אקספרימנט (ניסוי-י.ד) שאחרי 30 שנות קיום המדינה איש טרם יודע אם יצליח. זו עובדה המחייבת אותנו . לפעול לפתיחת שערי ברה"מ, למתן המתח בין יהודים לערבים במדינה. לחזק את צה"ל ולחפש שלום.
בשהותי בפסטיבל לימוד כנרת חוויתי אינטראקציה עם המוני הצעירים העולים. אלו שבאו להאזין להרצאותיהם של הרב מנחם הכהן, של גדעון מאיר (המשנה למנכ"ל משרד החוץ לשעבר), של אבשלום קור, של ד"ראמירה מאיר, של אורי מילשטיין, ועוד רבים טובים אחרים. מגוון עצום של נושאים: ציונות, שירת רחל, מדיניות חוץ ודיפלומטיה, שנת שמיטה ותרבות אידיש ומוצב בפני המשתתפים המחליטים איש איש על-פי נטייתו למה להגיע. ראיתים אותם רוקדים בהתלהבות לצלילי קול הזמיר של אירנה רוזנפלד- צעירה כוכבת כוכב נולד באוקראינה שהחליטה לעלות לארץ (לפני שבועיים) יחד עם מתיו ברונפמן, הבעלים של איקיאה ויו"ר ועדת ההגוי הבינלאומית של לימוד FSU וחיים צ'סלר היו"ר הבלתי נלאה של לימוד ושמעתים מנסים ומצליחים לשיר את שירי המשוררת רחל במופע הפתיחה של תלמידי "בית צבי" מרמת גן שהוקדש לספור חייה הטרגי של רחל חשבתי לעצמי כי אילו יגאל אלון היה בחיים הייתי אני מניח ידי על כתפו ואומר לו: יגאל ידידי, נראה שהאקספרימנט די מצליח.

יורם דורי על המזח בסמוך לקבוץ. פעם בסיס משמר החופים. היום מעגן לסירות תיור [צילום: בתיה דורי]
טקס הבדלה במוצ"ש. מימין חיים צ'סלר ,עם הנר יוסי בן דוד ראש עירית טבריה. במרכז הרב מנחם הכהן אירנה רוזנפלד הזמרת העולה ויורם דורי [צילום: בתיה דורי]
תאריך:  15/12/2014   |   עודכן:  15/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השירות הלאומי - המתכונת השתנתה, לא המהות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
השרות הלאומי כן השתנה
הימאי  |  16/12/14 08:42
2
הרצאותיי בפסטיבל רחל
אורי מילשטיין  |  17/12/14 07:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
דמותו של הרב מאיר כהנא חוזרת לחיים במחזהו ובהפקתו של יואב איתמר, מעלה שאלות וספקות האם הבנו את דמותו לאשורה?    הפקה נועזת, מתגרה בזיכרון הקולקטיבי, ומציגה בפנינו אמיתות שונות שאת חלקן לא ידענו כלל
שיה מלכין
מה אוכל לכתוב על איש רב פעלים זה שחייו מספיקים לעשרה אנשים אם לא יותר?    הוא היה שקט, הגיע תמיד עם כובע קסקט, נראה לי בסביבות תחילת שנות ה-80, קולו היה רך והיה קושי רב ליצור עמו שיחה בתוך כל הקולות הסופרניים שלנו
לאה טרן
סיפור אהבה סוחף באופרה, מחול סוחף ותערוכה חדשה שמציעה התבוננות במוטיב המעגל על השינוי שהתחולל בו במשך השנים
צילה שיר-אל
הכוכב אוראנוס יבקר במקום המקושר לכספים שאתם מתכננים לקבל ולכן ייתכנו שינויים בתוכניות שלכם על-מנת להתגמש עם הנסיבות
אלעזר לוין
היו"ר החדש של חברת עמידר החליט, בגיבוי שר הבינוי, לעשות מהפך בחברה הוותיקה, ולהפעיל אותה גם בבנייה חדשה ובתמ"א 38    איך גילו 100 מיליון שקל    התוכניות יפות, אך מה יהיה אחרי הבחירות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il