X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יוסף יודע שמקומו האמיתי היחיד הוא במשפחתו, אבל עליו לוודא שאחיו למדו את הלקח ובפעם הבאה בה ייתקלו בבעיה עם הבן המועדף - הם יפתרו אותה במקום לנסות להיפטר ממנה
▪  ▪  ▪
[ציור: דייגו ולסקאז]

מנהיג נבחן במצבים של קשיים ודילמות. סדרת הפרשות האחרונות מספקת לנו הזדמנות להציץ למנהיגותם של יוסף ויהודה.
יוסף ללא ספק היווה בעיה לאחיו. אח מפונק המועדף בידי האבא, החולם חלומות של התנאות וכולו מלא ברגשי גדלות. במקום לנסות ולפתור את הבעיה, האחים מנסים להיפטר ממנה באמצעות היפטרות מיוסף.
לאחר שנים מתגלגלים האחים לעמידה מול יוסף בדמותו של שליט מצרי. הם אינם מכירים אותו, ויוסף מחליט להיחשף בפניהם רק לאחר שהוא משחזר את הסיטואציה ההיא, אך הפעם עם אחיו בנימין. שוב זהו האח המפונק והמועדף שאינו יורד למצרים עם השאר ונשאר קרוב לאבא בבית. יוסף מעמיד את האחים במבחן אמיתי וקשה.
האחים אינם יודעים, כי הגביע, שלכאורה נגנב, הושם בתיקו של בנימין. הכל מצביע כביכול על היות בנימין לא רק מפונק, אלא גם גנב. זאת ועוד: הפעם נראה שהבעיה היא של בנימין והוא הביא אותה על עצמו. אלא שהפעם האחים מנסים להתמודד עם הבעיה ולא להיפטר ממנה. במקום ללכת שוב בדרך הקלה (השארת בנימין במצרים), הם לוקחים אחריות. שינוי זה מלמד את יוסף, כי הלקח נלמד. רק אז יוסף מתגלה אליהם.
יוסף עצמו יודע כי מעמדו במצרים הוא בר חלוף. ברגע בו פרעה לא יזדקק לו יותר, הוא עשוי לחזור אל הבור. הנפילה מאיגרא רמא לבירא עמיקתא היא לגביו חוויה מוכרת ומוחשית. ממעמד הבן המיוחס לעבד; ממשרת נכבד בבית פוטיפר לבית הכלא. למרות מעמדו הרם, אין לו ייחוס במצרים. הוא זר ונוכרי שם. גם במקום מוצאו, בבית אביו, הוא דחוי ושנוא.
יוסף הוא בעצם אדם בודד מאוד, שאיננו רואה תקווה לעתידו. המפגש המחודש עם האחים הוא תקוותו היחידה. אם יצליח להתקבל עליהם, זו ההזדמנות שלו לחזור אל נקודת המוצא החשובה: משפחת יעקב ובית ישראל. כל המהלך המסובך שנקט ביחסו אל האחים, תוך שהוא מביא את בנימין עד אליו ואת יהודה לנקודת משבר חמורה, נועד לבחון האם באמת הדרך חזרה פתוחה עבורו.
יהודה, בבלי דעת, מחזיק בידיו את הפתרון. אולם רק כך, מבלי שיידע מיהו יוסף, הניסיון יהיה אמיתי. לפני האחים עומדת אותה עבירה כמו במכירתו של יוסף, אולם הפעם הפיתוי לעבור אותה גדול בהרבה, שכן הפעם נשקפת סכנה לכולם; גם ליעקב כשייוודע לו שכל בניו הפכו לעבדים. מעבר לכך ישנה הצדקה כביכול להעניש את בנימין, שהרי הוא נתפס בגניבה. והנה, למרות כל הנימוקים הללו, יהודה ניגש ועומד על דעתו ומנסה לפתור את הבעיה בדרך של התמודדות. יהודה עומד תוך סכנת נפשות כדי שבנימין לא יימכר. בכך הוא מראה, כי עשה תשובה שלמה.
שתי האופציות, לפתור את הבעיה או להיפטר ממנה, מתגלגלות לפתחנו אינספור פעמים במהלך החיים. כך למשל בשאלת היחס הנכון למיעוטים במדינת ישראל. יש הנוקטים בגישת ההיפטרות (אם של המיעוטים ואם של השטח עליו נמצאים המיעוטים). לעומתם יש ניסיונות להתמודד עם הבעיה בצורה אחרת - רצינית, אבל גם מורכבת יותר.
מתברר שהחלש ביותר מבחינת המעמד החיצוני, יהודה, מתגלה כדמות החזקה ביותר בסיפור העלילה. לא התדמית החיצונית קובעת את המעמד של האדם. החוסן הפנימי לעצמו הוא שיקבע אם יהיה עבד או אדון לעצמו ולסובבים אותו; האם ינסה להתמודד עם הבעיה או ייפטר ממנה ואז יחזור ויילכד בה.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא מרצה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, ורב בקהילת "נוף סביון" גני תקווה ומרבני צהר.
תאריך:  25/12/2014   |   עודכן:  25/12/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב עידו פכטר
מדוע ראובן נכשל שוב ושוב בנסיונותיו להנהיג את האחים? - משום שהוא פזיז ונמהר, לא שוקל את הדברים לטווח הארוך. גם לאנשים כאלו יש מקום בציבור, בתנאי שהם יהיו מועטים ולא יתפסו את ההנהגה
הרב שאול ברוכי
יהודה וראובן ממלאים תפקידים מרכזיים בפרשת מכירת יוסף והורדת בנימין למצרים - אך עושים זאת בצורה שונה לחלוטין
הרב יובל שרלו
עשרות שנים לאחר שגרם לעשו עוול בדמות רכישה כשרה-אבל של הבכורה, פועל יעקב לרצות אותו. כך צריך לפעול גם עולם עסקים, שרוצה לא רק עסקה משתלמת אלא גם כזו שמשכינה שלום
הרב יוסף צבי רימון
כיצד יעקב - התם, הפסיבי - בכלל מנסה להרים את האבן הענקית שעל פי הבאר בחרן? מה קרה לו? - הוא זכה להתגלות השכינה, קיבל תפקיד וייעוד    ועם אלו, מתמלאים בכוחות שכלל לא ידענו שהם קיימים
הרב ד"ר יהודה אלטשולר
הרצון האנושי לדעת את העתיד עלול להפוך לחרב פיפיות. הדברים נכונים במיוחד ביחס למנהיגים הבטוחים בצדקת דרכם, כפי שניתן לראות בבירור מהתערבותה של רבקה בברכתו של יצחק ליעקב ועשו
רשימות נוספות
המכפלה של עפרון  /  הרב יהודה זולדן
מתנערים מהסדומיות  /  הרב ניצן ברגר
הברכה הראויה  /  הרב אליעזר שנקולבסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il