X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הדלפת ההקלטות מרשת הקשר הצה"לית במבצע "צוק איתן" הוא אירוע חמור, העלול לגרום אפקט מצנן איך זה ששמונה שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, עדיין יש כשלים במערך המילואים?
▪  ▪  ▪
בסוף יסכנו אותם [צילום: AP]

חשש לדבר

השבוע נחשפו ב-ynet ההקלטות מ-1 באוגוסט 2014, היום בו נהרגו בניה שראל, ליאל גדעוני והדר גולדין ז"ל במהלך מבצע "צוק איתן" והופעל "נוהל חניבעל" על גולדין. ההקלטות מכילות דיווחים מהשטח והנחיות לפעולה, כמו גם קולות ירי ולחימה מרובים. שר הביטחון, משה יעלון, התייחס לחקירה שאמורה להתקיים לבדיקת האירוע, והרמטכ"ל בני גנץ אמר שהדלפת ההקלטות אינה דבר קביל, משום שהדבר עדיין נמצא בחקירה.
מה שמוזר הוא, שאיש לא נראה מזועזע מהעובדה שמישהו הדליף הקלטות מרשת הקשר הצה"לית. למישהו היו ההקלטות, והוא החליט שזה הולם להעביר אותן לתקשורת כדי לעשות מהעניין כותרות. מעבר לכך, בהחלט יכול להיות שהדבר נעשה כדי לפגוע במפקד חטיבת גבעתי, אל"ם עופר וינטר, משום שהוא מפקד מצליח, אהוב ומעל הכל – דתי.
פרסום הקלטות עלול לגרום לאפקט מצנן למפקדי צה"ל. אם הם יידעו שמה שהם אומרים ברשת הקשר עלול לדלוף החוצה, הם יפחדו לדבר ואף להעביר פקודות לגיטימיות לחלוטין. כמו שלפעמים חיילי צה"ל באזור יהודה ושומרון לא יפתחו באש, גם כאשר הדבר ידרוש זאת, משום שהם יחששו מה יקרה ואיזו חקירה תיפתח אם יגנו על עצמם.
פרסום ההקלטות הוא נדבך נוסף בהדלפות מצה"ל. לעיתונאים יש מקורות, והם עושים את העבודה שלהם. בנוסף, סביר להניח שהצנזורה אישרה את פרסום הכתבה. הבעייתיות היא אצל מי שלקח את ההקלטות מלכתחילה, מי שחשב שפרסום הקלטות אלו הוא דבר לגיטימי ואף ראוי. הדלפות אלו עלולות לגדול ולגדול, ולבסוף להביא להדלפת מידע שיהווה סיכון לצה"ל ולחייליו.

מילואים לקויים

יותר משמונה שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, עדיין קיימים ליקויים רבים בקרב אימוני יחידות המילואים של זרוע היבשה, מוכנות הימ"חים וכשירותם וגם הכשירות של מערך המילואים של זרוע היבשה. למרות שבהתחלה נראה שהלקחים יושמו עם תוכנית האימונים החדשה בזרוע היבשה, נמצא שמודל האימונים נפגע בעיקר בקרב תרגילי החטיבות, תרגילי הגדודים שתוכננו קוצצו, מפקדים הוחלפו בתדירות גבוהה ועוד דברים רבים. כך קבע השבוע מבקר המדינה, יוסף שפירא.
שתי שאלות בנושא. הראשונה: מה עושים בצה"ל עם כל הכסף של תקציב הביטחון? משהו בהתנהלות הכספית בצה"ל לא תקין, אם הוא מקבל עשרות מיליארדי שקלים מדי שנה, ועדיין לא מצליח להחזיק חלק מהפעילות שלו בשוטף. השנייה: לאיש לא אכפת? איך זה ששמונה שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, דרג הפיקוד לא הבין את המשמעות של ימ"חים ריקים ואי-כשירות של מילואים? איך לא הבינו שחייבים לדאוג למערך המילואים, כי מלחמות זה לא לפי הלו"ז של צה"ל, מתי הוא יכול ומתי הכסף נמצא? מה שבעיני נראה כבעיה הגדולה ביותר, הוא שבטח הדוח הזה ייגנז כמו הרבה דוחות אחרים. במקרה כזה, החשש הוא שצה"ל יצטרך לעבור מלחמה שלישית בלבנון לפני ש(אולי) סוף-סוף יתעורר.

לא נשארו על המפה

הוצאת הספרים הרפר-קולינס, מהגדולות בבריטניה, משווקת אטלסים למפרץ הפרסי, ללא אזכורה של ישראל. במקום זאת, מופיעות במפה רצועת עזה ושטחי יהודה ושומרון. הדבר הזכיר לי את ספרו של ג'ורג' אורוול "1984". בספר זה, שמציג עולם עתידני וקודר הנשלט תחת דיקטטור המכונה "האח הגדול", עובד גיבור הספר וינסטון סמית כעורך במחלקת התיעוד במיניסטריון האמת, שאחראי על התעמולה. תפקידו הוא למחוק מילים, ובכך ליצור מילון בשם "שיחדש". העיקרון הוא שאם המילה לא קיימת, אז גם הרעיון שמאחוריה לא קיים. כך שאם אדם לא מכיר את המילה "חופש", הוא לא יודע מהו חופש.
הרפר-קולינס עשתה מה שעשתה בשביל להרוויח כסף. אבל מה היה קורה אם הוצאה צרפתית הייתה מוכרת אטלסים להודו, והיו מוחקים את בריטניה בגלל המשקעים בין המדינות? או שלחלופין הוצאה אמריקנית הייתה מוחקת את צרפת, כאשר הייתה מוכרת אטלסים לאלג'יריה? מחיקתה של ישראל מהמפה משרישה ומחזקת את הרעיון, שהמדינה לא שייכת לעם היהודי ושאין לה זכות להתקיים.

כינויים מרנינים

בין לחימה ללחימה ובין פיצוץ לפיצוץ, מספיק ארגון דאעש להעלות לרשת האינטרנט את המגזין המקוון שלו, "דאביק" (Dabiq). הפעם, בטור שנקרא "במילות האויב" ציטט הארגון את דבריו של בנימין נתניהו על הארגון בראיון לרשת CBS. לפי הציטוט, נתניהו אמר שדאעש מהווה איום על ישראל, בגלל האידיאולוגיה של הארגון השואפת לשליטה עולמית.
דבר שמעניין בפרסום, הוא הכינוי "נביא השקר של היהודים" שנאמר על נתניהו. הכינוי הזה הוא אחד מהכינויים שדאעש מחלק למתנגדיו, כאשר גורמים מערביים נקראים למשל "צלבנים". למרות שמדובר רק בכינויים, השימוש בכינוי כמו "נביא שקר" ו"צלבן" רק מראה שהלחימה נגד דאעש היא לא רק מלחמה להצלת עירק וסוריה, אלא מלחמה להצלת האזור כולו, משום שבעיניהם מדובר במלחמת קודש שדורשת את השמדתם של כל הכופרים.

דרך (לא) צלחה

השבוע תמה הפלישה האמריקנית לאפגניסטן, שהחלה באוקטובר 2001. מדובר היה במלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב (המעורבות האמריקנית בווייטנאם נמשכה 12 שנים). לציון סיום הפלישה, ארגון הטליבאן פרסם הודעה על תבוסת הקואליציה נגדו, וזאת למרות שהארגון איבד עשרות אלפי לוחמים. ההודעה של הארגון למעשה מוצדקת, שהרי הארגון עדיין קיים וממשיך לפעול במדינה ומחוצה לה. הלחימה של ארה"ב בטליבאן הייתה קשה יותר מהלחימה המתונה כעת נגד דאעש, שלמעשה גם יותר קיצוני מהטליבאן. אם לא יבינו כיצד ואיפה טעו באפגניסטן, מנהיגי ארה"ב לא יצליחו להביס ולמגר את דאעש. רק הבנה מושכלת של הפעולות, תביא להבסתו של הארגון אחת ולתמיד.

בנימין נתניהו בבטאון דאעש
תאריך:  01/01/2015   |   עודכן:  01/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יפעת גדות
ארגון דאעש לא עוצר במסע הרציחות שלו    רוב האנשים שנרצחו על-ידי הארגון היו אזרחים    חלקם לוחמים שניסו לעזוב ולחזור הביתה
אריאל י. לוין
חמאס בודק את גבולות הסבלנות של ישראל, ולכן צריך להבהיר לו מיידית שפעולות טרור אינן נסבלות    מבית יש לארגון בעיה קשה בדמותם של לוחמי דאעש שחזרו לרצועת עזה
איציק וולף
סרטון שפרסמו לוחמי המדינה האיסלאמית מציג את הפגיעה במטוס הקרב הירדני שהופל בצפון סוריה הבוקר    ניתן לראות את חופת המצנח של הטייס הירדני, אשר לאחר נחיתתו על הקרקע נשבה בידי הארגון
יפעת גדות
אנשי הארגון הרצחני פרסמו תמונות של טייס ירדני אותו לקחו בשבי לאחר, שלטענתם, הפילו את מטוסו בעזרת טיל מונחה
עידן יוסף
סגנו של אבו באכר אל-בגדדי, חאג'י מותאז, חוסל כנראה בשבועות האחרונים בתקיפות אוויריות שביצע הצבא האמריקני בעירק    גורמים בצבא האמריקני שחשפו את המידע סיפרו כי שני בכירים נוספים של ארגון הטרור נהרגו בתקיפות בנובמבר
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
שני הרוגים בפריצה לבית הקפה בסידני  /  איציק וולף, עידן יוסף
ארגון דאעש הורג גם את לוחמיו-שלו   /  אריאל י. לוין
דאעש ימכרו גופה תמורת מיליון דולר  /  יפעת גדות
המטבעות של 'המדינה האיסלאמית'  /  אופיר וינטר
ילדי דאעש: תמונות ראשונות  /  אריאל י. לוין
טרור חדש  /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il