X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש להבין שבארץ זרה יש להתנהג לפי כללי המקום. לדוגמה כשהפד באים לערוך ביקורת בבנק הם מגישים חשבון עבור עבודתם. נוהג זה הוא די ייחודי לאמריקנים. כך קרה לבנק לאומי בארה"ב שלא למד את כללי המקום והקנס יכול להגיע לכ-3 מיליארד שקלים
▪  ▪  ▪
בנק לאומי. מוסבך עם השילטונות האמריקנים [צילום: פלאש 90]

לפני למעלה מ-20 שנה דרשו שלטונות הפקוח בארה"ב מסניפו במיאמי של אלגמנה בנק, אז בנק הולנדי גדול, למסור להם את ספרי הבנק בקיימן. הבנק סירב בטענה שקיימן היא מחוץ לשטח ארה"ב. היה ידוע לכל שהפעילות של קיימן מתנהלת במיאמי. לשלטונות האמריקנים נמאס לשחק עם הבנק במחבואים, לכן הודיעו להם שיש למסור להם את הספרים עד תאריך מסוים ואם לא כל יום מעבר לתאריך זה יגרור קנס של 10 מיליון דולר. יומיים לאחר התאריך כשהונו של הבנק הצטמצם ב-20 מיליון דולר הוא מסר את הספרים לשלטונות. בנקאי העובד בארה"ב יודע ש"you don’t mess with the regulator" לא מנסים "להתעסק" עם השלטונות. תגובת השלטונות יכולה להיות אלימה. ההתייחסות לפולרד ממחישה את התנהגות האמריקנים. יש להבין שבארץ זרה יש להתנהג לפי כללי המקום. לדוגמה כשהפד באים לערוך ביקורת בבנק הם מגישים חשבון עבור עבודתם. נוהג זה הוא די ייחודי לאמריקנים. לגישה הפרובינציאלית הישראלית אין מקום והיא יכולה לגרום להחמרת מצבים עדינים.
בבנק לאומי למרות נוכחותם רבת השנים בארה"ב כנראה לא למדו את כללי המקום. ממה שמתגלה מפרטי ההסכם שמתגבש עם השלטונות שם, נראה שהקנס בתוספת העלויות הנלוות כבר עתה מגיע לסכום של כ-1.7 מיליארד שקלים. לאחר שתסתיים חקירת רשות ניירות הערך שם הסכום יכול לטפס לכ-2.5-3 מיליארד שקלים. יש לשער שהקנס יחשב כהוצאה לא מוכרת ולכן יופחת במלואו מהרווח הנקי של הבנק. מעבר לכך יתווספו נזקים אחרים כמו אובדן מוניטין בקרב הלקוחות,מסירת לקוחות לשלטונות וערעור יחסי העבודה עקב העברת שם העובדים הרלוונטיים לשלטונות בצד פיטורים ופגיעה בסיכויי קדום.
זעם הרשויות האמריקניות התפרץ מאחר שהן הרגישו שדחפו להם אצבעות לשתי העיניים. לעין אחת מעצם שידול לקוחות לפתוח אצלם חשבונות בשלוחות מחוץ לארה"ב כדי להתחמק מתשלום מס. לעין השנייה אחרי ששידלו לעבור, לבנק לאומי, לקוחות של יו.ב.ס שגורשו מהבנק, עקב לחץ אמריקני וכיפוף הרשויות השוויצריות, לאחר שהבנק שילם קנסות. פעולה זו הרתיחה את השלטונות שבעתיים. כפסע היה בין לאומי לבין סגירת פעילותו בארה"ב והטלת איסור עליו לבצע פעילות ב-דולר ארה"ב דבר שהיה עלול להוביל לסגירתו.
גם ההתנהלות של הבנק לאחר פרוץ המשבר אינה מעידה על הבנת המנטליות האמריקנית. הדבר מתבטא בהשארת גליה מאור כיו"ר בנק לאומי בשוויץ, דבר שודאי הרגיז את האמריקנים הרואים בה אחראית עיקרית למה שהתרחש וכלה בהוצאת דוח מומחים מוזמן המשבח את הדירקטוריון וההנהלה בניהול המשבר.
כאשר בוחנים את הבנק תחת ניהולה של מאור בצל פרשה זו אך בתוספת להפסד מאות מיליוני דולרים בשוויץ עקב עקיצת הפונזי של עובד מקומי בעוד היא מכהנת כיו"ר הדירקטוריון של הבנק, דרך טפול בשוקי פרידמן העובד הבכיר העומד להישלח לכלא לשמונה שנים. מעילתו הייתה יכולה להימנע אילו היו מסיקים מסקנות מקצועיות כאשר דוח ביקורת ציין שאמנם אינו יכול להצביע על אי-נקיון כפיים, עצם קביעה זו הייתה צריכה לגרום לתחושת אי-נוחות, אך הצביע על כשל שלו בקבלת החלטות אשראי. כל הנהלה מקצועית הייתה צריכה לבטל או למזער לקצץ בסמכויות האשראי שלו. וכן בהמשך ניסיון רקפת רוסק עמינח למחוק 150 מיליון שקלים לנוחי דנקנר. או העמדת אשראי חדש ליצחק תשובה חודשים ספורים לאחר שנמחקה הלוואה שניתנה לו בחברה אחרת. עקב מחיקה ולו חלקית מוכנס כל לקוח לרשימת התראה וכל עוד הוא מופיע ברשימה לא יקבל אשראי חדש לא הוא ולא כל חברה בה הוא מעורב. יש להתייחס להערות הרבות בעיתונות ובמרשתת המציינים את תפקודה הכושל של מאור כמפקחת על הבנקים בעת משבר מניות הבנקים. בישראל קיים כשל של אי-הפקת לקחים הקשורים באי התאמה של אנשים לתפקידים בכירים.
הפרשה טרם הסתימה. המעורבים מוטב להם שלא יבקרו בארה"ב עד שיתבהר המצב. באשר לבנק לאומי הוא רחוק מיציאה מהמשבר. הבנק מוכנס לתקופת ניסיון בת שנתיים, אם לא יעמוד בה יהיה צפוי לתביעה פלילית הדבר דומה לעונש על תנאי. וכדי לא להרגיז את האמריקנים הוא צריך לבצע ניקוי אורוות מלא. עליו להיפרד מכל עובד שהיה מעורב כולל המנכ"לית הנוכחית שהייתה הבכירה ביותר בבנק מ-2004 לאחר גליה מאור ואינה יכולה לרחוץ בניקיון כפיה. פרשת פולרד בה הישראלים המעורבים,אביאם סלע ורפי איתן, נפגעו יכולה לשמש מדריך "עשה אל תעשה" בקשר להתנהלות האמריקנים. כמו-כן יש להיפרד מכל חברי הדירקטוריון שחברותם החלה לפני 2011. במקום המנכ"לית יש למנות דמות בעלת ניסיון עבודה בחו"ל שתהיה מקובלת על האמריקנים כמו רוני חזקיהו מי שהיה המפקח על הבנקים ובעל ניסיון בנקאי עשיר בארץ ובחו"ל. אגב חזקיהו היה מועמד למנכ"ל בנק לאומי ואם היה מתמנה היה מצליח למזער את הנזק. למנות מנהל משבר חיצוני שהוא בנקאי בעל ניסיון ניהול בחו"ל וידע להתהלך עם האמריקנים. כל זאת כדי שהבנק לא ימצא את עצמו מקבל לאחר שנתיים תעודת עובר אך לא בבית ספרנו שתתלווה לקנסות נוספים ותביעה פלילית.
יש לזכור הרגולטורים האמריקנים הם בעלי סבלנות של פלדה ולא ישאירו אבן על אבן. וחמור מכך הם אינם לוקחים שבויים.

תאריך:  01/01/2015   |   עודכן:  01/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההגדה לבית בנק לאומי (1)
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לדייק
נטע אורי  |  4/01/15 11:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת בנק לאומי
עירית אבישר
הרשויות בארה"ב הודיעו הלילה רשמית על ההסדר, שאינו כולל פטור לנושאי משרה בבנק
עופר וולפסון
ועדת הכלכלהקיימה דיון בחקירת שלטונות המס בארה"ב את בנק לאומי    היועץ המשפטי של הבנק: "ההסדר לא כולל פטור מתביעות לנושאי משרה"    התנעה למען איכות השלטון: "הפרשה מצטרפת לעסקות תמוהות רבות אחרות של בנק לאומי בהנהגתה של גליה מאור"
איתמר לוין
המשנה ליועץ המשפטי: לפי המידע שבידי בנק ישראל, ההסדר נוגע לבנק בלבד    מבהיר שלדעתו אסור לחברה לשלם יותר מהחבות הישירה שלה בתמורה להימנעות מהליכים נגד נושאי משרה בה
יצחק דנון
שני בעלי מניות מן הציבור מבקשים מבית המשפט להורות לבכירי לאומי שלא לנהל את המגעים מול ממשלת ארה"ב בפרשת העלמות המס ולנקוט צעדים צעדים
עופר וולפסון
הבנק כבר הפריש 950 מיליון שקל כדי ליישב חקירה פלילית אחרת הנוגעת לחשבונות בנק של אזרחי ארה"ב שהתחמקו מתשלום מס    כעת גם ראש המחלקה האגרסיבי של מחלקת השירותים הפיננסיים של ניו-יורק דורש את חלקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il