X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו מקבל את פניו של מזכיר המדינה ג'ון קרי עם הגיעו של זה לנמל התעופה בן גוריון [צילום: AP]
לאחר הבחירות בישראל
סיכוי למהלך אמריקני לחידוש התהליך המדיני?
על סמך דברי המזכיר קרי בהתייחס הן להצעת ההחלטה שהפלשתינים מנסים לקדם במועצת הביטחון והן למערכת הבחירות בישראל, לצד מסרים שהעביר השגריר שפירו בנאומו, סביר להניח, כי לאחר הבחירות בישראל יגביר הממשל את מאמציו להשיב את ישראל והפלשתינים לשולחן המשא-ומתן

בשיחה שקיים עם 28 שגרירים של מדינות אירופה ב-18 בדצמבר 2014, הבהיר מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, כי עד לאחר הבחירות בישראל, שייערכו ב-17 במארס 2015, ארצות הברית לא תאפשר קבלת החלטה במועצת הביטחון, הנוגעת לתהליך השלום הישראלי-פלשתיני. קרי העריך, כי אימוץ החלטה כזו במועצת הביטחון, מכיוון שתנוסח ללא שיתוף ממשלת ישראל וממילא בניגוד למדיניותה, תחזק גורמים בימין הישראלי המתנגדים לתהליך השלום. קרי לא פסל מעורבות כלשהי של מועצת הביטחון בתהליך המדיני בעתיד, אך סירב להיכנס לפרטים. דבריו נאמרו על-רקע מאמציה של הרשות הפלשתינית לקדם קבלת החלטה במועצת הביטחון, המכירה במדינה פלשתינית בגבולות 1967 וקוראת לסיום הכיבוש של ישראל עד 2017. ארצות הברית הבהירה שהיוזמה הפלשתינית אינה מקובלת עליה. מקורות פלשתינים אישרו, כי הממשל מפעיל לחץ על הרשות הפלשתינית לדחות את הגשת ההצעה להצבעה במועצת הביטחון, עד לאחר הבחירות בישראל.
התפתחות זו עלתה בקנה אחד עם עיקריה של מדיניות החוץ האמריקנית במזרח התיכון, כפי שנמסרו בנאום שנשא שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו באוניברסיטת בר-אילן ב-9 בדצמבר 2014. השגריר פירט את העקרונות המנחים את המדיניות בעת הנוכחית ואת הקווים שינחו אותה לאחר הבחירות בישראל. בהקשר לתהליך המדיני הישראלי-פלשתיני, הדגיש השגריר, כי הממשל מחויב להשגת הסדר על בסיס החזון של שתי מדינות לשני עמים והוא ממשיך לנסות ולאתר דרכים לחידוש המשא-ומתן, תוך התנגדות לצעדים חד-צדדיים - ישראלים ופלשתינים כאחד. עם זאת, אמר השגריר, הממשל מעריך, כי אין זה ריאלי לצפות לחידוש המשא-ומתן עד הבחירות הקרובות בישראל.
ברקע הדברים, המליץ השגריר להימנע מהסקת מסקנות נמהרות מתוצאות הבחירות האחרונות לקונגרס האמריקני. דבריו אלה, כמו גם התבטאויות של המזכיר קרי בהקשר לתהליך המדיני, נועדו, קרוב לוודאי, להביע את הסתייגותו של ממשל אובמה מהתחושה הרווחת בחוגים רחבים במערכת הבינלאומית ובישראל, ולפיהם נחלשו נחישותה ויכולות הפעולה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית בכלל ובמזרח התיכון בפרט, וכי חולשה זו תתעצם עקב הפיצול הפוליטי במוסדות הממשל. ההערכה, כי הנשיא יתקשה להוביל מדיניות שתהיה בלתי-נוחה לישראל נסמכת, בין השאר, על כך שהמפלגה הרפובליקנית, המפגינה תמיכה חזקה בישראל, נמצאת בעמדת שליטה בקונגרס וסביר להניח שנציגיה בקונגרס לא יאפשרו לממשל למצות את מנופי הלחץ הפוטנציאליים שיש בידיו מול ישראל, בבואו לקדם את התהליך המדיני. אולם כפי שהבהיר השגריר בנאומו, העובדה שהממשל פועל מול קונגרס לעומתי, אין משמעותה, כי מדיניות החוץ האמריקנית תהיה משותקת. החוקה האמריקנית, כך הזכיר, מעניקה לנשיא סמכויות רחבות בתחום מדיניות החוץ.
ב-19 בדצמבר 2014 אִשרר הנשיא אובמה את החקיקה שנתקבלה בקונגרס ברוב מכריע של שתי המפלגות (United States-Israel Strategic Partnership Act), המגדירה את מדינת ישראל כ -Major Strategic Partner של ארצות הברית. חוק זה כולל סעיפים מעשיים, האמורים להעצים את יחסיה האסטרטגיים של ישראל עם ארצות הברית ואת יכולותיה האסטרטגיות. סעיף 3(6) של החוק, המתייחס לאסטרטגיה ומדיניות, גורס התחייבות "לתמוך בממשלת ישראל במאמציה הנמשכים להגיע להסדר מדיני מוסכם עם העם הפלשתיני, שתוצאתו תהיה שתי מדינות החיות זו לצד זו בשלום וביטחון". קביעה זו מצביעה שוב על כי לצד מחויבותו לחזק את ביטחונה של ישראל ואת יחסיה האסטרטגיים עם ארצות הברית, הממשל האמריקני נחוש ליזום מהלכים האמורים לקדם את האינטרסים הלאומיים שלה - ובכללם חידוש התהליך המדיני הישראלי-פלשתיני.
משום כך, ועל סמך דבריו של המזכיר קרי בהתייחס הן להצעת ההחלטה שהפלשתינים מנסים לקדם במועצת הביטחון והן למערכת הבחירות בישראל, לצד מסרים שהעביר השגריר שפירו בנאומו, סביר להניח, כי לאחר הבחירות בישראל יגביר הממשל את מאמציו להשיב את ישראל והפלשתינים לשולחן המשא-ומתן. זאת ועוד, בניגוד לדימוי של הנשיא אובמה כ"ברווז צולע", דווקא היותו בשלהי כהונתו השנייה עשויה לדרבנו לפעול באורח אינטנסיבי לקידום הסדר ישראלי-פלשתיני, בין השאר באמצעות הגברת הלחצים על ישראל להגמיש את עמדותיה.
יתר על כן, לא מן הנמנע, שבבואו להפעיל את כובד משקלו על ממשלת ישראל, כדי לאפשר את חידוש ההידברות בינה לבין הפלשתינים - בין שממשלה זו תובל על-ידי מפלגות ימין ובין שתונהג על-ידי מפלגות מגוש המרכז, כפי שיכריעו תוצאות הבחירות - הממשל יסתייע ב"צונאמי המדיני" שחוותה ישראל בחודשים האחרונים. ההכרה הבינלאומית המתרחבת במדינה פלשתינית, בעיקר על-ידי ממשלות ופרלמנטים באירופה, ביטאה את צמצום התמיכה בעמדותיה של ישראל בסוגיית הסכסוך עם הפלשתינים. יש המעריכים בממשל האמריקני כי על-רקע זה, הממשלה החדשה בישראל, זו שתקום לאחר הבחירות ובהתאמה לתוצאותיהן, תגמיש את עמדותיה הן אשר לעצם חידושו של התהליך המדיני ואולי אף לגבי הבנות מוסכמות עם הפלשתינים. זאת, ולו כדי להימנע מהחרפת המתח ומהעמקת הקרע בין ישראל לארצות הברית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 651 (1.1.15)
הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי וחוקר בכיר במכון בן-גוריון לחקר ישראל, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
תאריך:  04/01/2015   |   עודכן:  04/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיכוי למהלך אמריקני לחידוש התהליך המדיני?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבטחון הלאומי האמריקאי
אליהו מץ מיץ  |  4/01/15 15:24
2
בממשלה הבאה
קרי יתגעגע  |  4/01/15 20:31
3
סוף מעשה במחשבה תחילה
שאול א.  |  4/01/15 20:53
4
סיכוי שלא?
אהרון שחר  |  4/01/15 20:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
דרור אידר
ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, שב והציג את חזון השמאל המשיחי - לסמוך על הערבים שיעשו עבורנו את העבודה    בדרך הוא כמובן מאשים את הימין ושועט בדרך לפתרון שהוכח ככישלון מדמם    על העיוורון
יהודה דרורי
עידן יוסף
התביעות יוגשו בידי ארגונים לא-ממשלתיים    הוקפאה העברת כספים לרשות הפלשתינית    ההחלטה התקבלה בדיון חרום שכינס שלשום רה"מ נתניהו
עידן יוסף
לדברי ראש הממשלה זו הסיבה שבגללה על בית הדין הבינלאומי לדחות את בקשת הרשות הפלשתינית וגם בגלל שחברה לחמאס
אריאל י. לוין
הדלפת ההקלטות מרשת הקשר הצה"לית במבצע "צוק איתן" הוא אירוע חמור, העלול לגרום אפקט מצנן    איך זה ששמונה שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, עדיין יש כשלים במערך המילואים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il