X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חיזבאללה עלול לנסות ולבצע פיגוע נקמה נגד יעד יהודי או ישראלי בחו"ל - אך לא בטוח שיש לו כרגע יכולות כספיות לעשות זאת ייתכן שתא של דאעש כבר פועל בישראל - אך הארגון אינו מסוגל להתמודד מול כוחות ביטחון מאורגנים
▪  ▪  ▪
צה"ל יסכל [צילום: יוטיוב]

לא רק טילים

המתיחות בגבול הצפון הגיעה לשיא (יום ד', 21.1.15) לאחר שתושבי אזור רכס רמים הונחו להישאר בבתיהם, לאור חשש מחדירת מחבלים מלבנון. החשש ממערכה נוספת בצפון התגבר השבוע, לאחר חיסול בכירי חיזבאללה המיוחס לישראל. האירוע הנוכחי מהווה הצגה מקדימה ליכולות חיזבאללה. בעוד שידוע כי לארגון טילים רבים לטווחים ארוכים, נראה שהמערכה העתידית בין ישראל לחיזבאללה, תכלול גם לחימה בשטח ישראל נגד לוחמי הארגון.
חדירת מחבלים עלולה לאיים הרבה יותר מאשר יכולת רקטית. בעוד שאפשר לדעת היכן הטיל יפול ותוך כמה זמן, לאירוע חדירת מחבלים יש היבט פסיכולוגי עמוק לאור העובדה שלא ידוע לאן המחבל יגיע, כיצד הוא יתקוף ומתי. הניסיון של צה"ל מול חדירת מחבלים במבצע "צוק איתן", צריך לשמש אותו כעת כדי להקדים תרופה למכה בכל הקשור לחדירת מחבלים מלבנון.

מבט לחו"ל

בתקיפה שבוצעה השבוע בסוריה ויוחסה לישראל, נהרגו פעילי חיזבאללה ובראשם ג'יהאד מורנייה וגם גנרל אירני. אירן אמרה שתנקום את מות הגנרל, וגורם ביטחוני בישראל הצהיר, כי אותו גנרל לא היה היעד לחיסול. חיזבאללה ואירן הבטיחו לנקום את הפגיעה, דבר שהביא כאמור לעליית הכוננות בצפון המדינה, ולפריסת סוללות כיפת ברזל בגבול עם לבנון.
למרות החשש מפגיעה ביעד בישראל, ישנה גם אפשרות שהיעד לנקמה של חיזבאללה יהיה יעד ישראלי או יהודי בחו"ל. דבר זה למעשה יותר סביר לאור העלייה בפעילות טרור במדינות המערב. הפיגועים ברחבי העולם בתקופה האחרונה יוחסו לעלייתו והשפעתו של דאעש. פיגוע של חיזבאללה נגד יעד ישראלי או יהודי בחו"ל יתויג אוטומטית כקשור לדאעש, ולא בהכרח לחיזבאללה – גורם נוסף העשוי להביא את חיזבאללה להעדיף יעד כזה.

בפשיטת רגל

למרות החשש מתגובה אפשרית של חיזבאללה על הריגת פעיליו, השאלה היא האם הארגון יכול בכלל להוציא לפועל פעולת נקמה. חיזבאללה תלוי במידה רבה באירן, מבחינה כלכלית ומבחינה לוגיסטית. הסנקציות שהוטלו על אירן, ביחד עם ירידת מחירי הנפט בעולם, הביאו לקיצוץ בתקציב שהיא מעבירה לחיזבאללה. למרות שזוהי לא הפעם הראשונה שלארגון יש בעיות תקציביות, הנסיבות כעת שונות, לאור מעורבות הארגון בלחימה בסוריה.
לפי הדיווחים, הפגיעה היא בעיקר בלוחמי הארגון בסוריה, כאשר משפחותיהם לא מקבלות סיוע כספי בשבועות האחרונים. החמרת הבעיות התקציביות יכולה להביא לפגיעה גם בתקציב הצבאי של הארגון. לאור דברים אלו, הגעה להסדר טוב עם אירן חשובה מתמיד. הסדר רע עם אירן לא רק ימשיך את תוכנית הגרעין של המדינה, אלא יביא גם להמשך סיועה לחיזבאללה.

דקירה על הגשר

המחבל שביצע את פיגוע הדקירה בתל אביב (יום ד', 21.1.15) הוא בשנות ה-20 לחייו. זהו מקרה נוסף של מחבלים צעירים, כאשר החומרה היתרה בו, נובעת מכך שהיעד היו אזרחים ולא אנשי כוחות הביטחון כבמקרים קודמים.
כבר אמרתי בעבר, כי מחבלים אלו ניזונו מההסתה הפלשתינית מימי האינתיפאדה השנייה, אך נראה שהפעם המניע לפיגוע הוא דווקא מבצע "צוק איתן", כך לפי דברי המחבל בחקירתו. עוד טען המחבל, כי מעשהו נובע מהאירועים בהר-הבית, ומצפייה בתכנים איסלאמיים קיצוניים שדיברו בשבח "ההגעה לגן עדן".
טענה זו מציינת את השפעתם של ארגוני טרור, כדוגמת דאעש, ותרומתם להתגברות הקיצוניות. ההצלחה של דאעש הביאה לתחושת התרוממות רוח בקרב מוסלמים ולא-מוסלמים ברחבי העולם. הדבר הביא בין היתר להצטרפותם של אלפי אזרחים אירופים לשורות הארגון. כמו-כן, הדבר מגביר את התעמולה הדתית המדברת בשבח מות הקדושים וההגעה לגן-עדן.
דבר זה מביא לחיזוק המניעים של מחבלים פלשתינים לפגוע בישראל: גם נגד שלטון הכיבוש וגם האפשרות לזכות במות קדושים, דבר שעלה מחדש במסגרת הלחימה של דאעש. בעוד שהמניע הראשון דורש פתרון מקומי, המניע השני דורש פתרון בינלאומי, כדי למנוע הישנות של פיגועים בהשראת דאעש ברחבי העולם.

כאן לא עירק

השבוע הוגש כתב אישום נגד שבעה ערבים ישראלים בטענה להשתייכות ותמיכה בארגון דאעש. לפי כתב האישום, עורך-דין מנצרת הציג עצמו כמפקד רשמי של דאעש בפלשתין, גייס את הצעירים ואימן אותם בשחיטת כבשים ובלחימה, לקראת ההצטרפות לדאעש בסוריה.
אי-אפשר לדעת האם צעירים אלו באמת היו חלק מדאעש, משום שהשם הפך לסוג של מותג. התארגנויות שונות משתמשות בשם זה כדי למשוך מתנדבים, גם אם אין להן קשר כלשהו לארגון. עם זאת, ישנה אפשרות סבירה, כי בישראל כבר קיימים תאים של דאעש. יצירת קשר עם גורמים מהארגון היא יותר קלה ממה שנדמה, במיוחד לאור השימוש הנרחב שלו באינטרנט וברשתות החברתיות.
קיום של תא דאעש בישראל יכול להישמע מאיים, אבל למעשה צריך לשים לב על מה הארגון באמת ביסס את כוחו. בעירק, הצלחות הארגון נובעות מרפיסות כוחות הביטחון וכניעתם המהירה. בסוריה, הדבר נובע מהאנרכיה במדינה בשל מלחמת האזרחים. למרות ההילה שיצאה לארגון, דאעש חלש מכדי להתמודד עם כוח צבאי מסודר ומאורגן. כך שאפילו אם יקום תא מבוסס של הארגון, צה"ל ושירותי הביטחון יצליחו לסכל את פעילותו.

תאריך:  22/01/2015   |   עודכן:  22/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חששות ומציאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפגוע הראשון הבוקר קיבלתי מי
ישע  |  22/01/15 12:18
2
סקופ! מדוע ישראל תקפה בסוריה?
חשדנית  |  22/01/15 14:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
יפעת גדות
האו"ם מזהיר: נשים משכילות, מקצועיות, במיוחד נשים שהיו מועמדות בבחירות למשרות ציבוריות, נמצאות בסיכון גבוה במיוחד    רק בשבועיים הראשונים של השנה, שלוש עורכות דין הוצאו להורג
איציק וולף
ארגון המדינה האיסלאמית מאיים לערוף את ראשיהם של שני יפנים אם ממשלת יפן לא תשלם תמורתם כופר בסך 200 מיליון דולר
איציק וולף
שירות הביטחון הכללי עצר שבעה אזרחים ישראלים בצפון בחשד שהקימו חוליית טרור שהתאמנה בישראל לצורך הצטרפות לאנשי המדינה האיסלאמית בסוריה    שחטו כבשים כדי 'להתרגל לדם'    בין החשודים: עורך דין מהסניגוריה הציבורית וסטז'ר לרוקחות
אביתר בן-צדף
לדעת אדמירל מארק פוקס, הפעולה נגד דאעש הנה הצלחה צבאית, והצליחה להדוף את לוחמי הארגון מחבל סינג'אר בחבל הכורדי של צפון עירק    האדמירל הסכים עם גנרל מייקל נגאגטה, ראש המבצעים המיוחדים של הפיקוד המרכזי, שאמר בראיון עיתונאי, כי האמריקנים אינם מבינים את האויב הניצב מולם
יוסי הטוני
הפורצים צייצו לחיילים האמריקנים: "אנחנו בדרך, שימרו על הגב שלכם"    הפנטגון: מדובר ב"אירוע מביך", אך לא נגרם כל נזק מעבר לפריצה
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
נעצרה חוליה של דאעש בחברון  /  עידן יוסף
דאעש מפרסם: מדריך לאם הג'יהדיסטית  /  יפעת גדות
ריקוד המוות וריקוד החיים  /  מנשה שאול
דאעש מתקרב  /  אריאל י. לוין
ההתמודדות האמריקנית מול דאעש  /  רפאל בוכניק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il