X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהיג חיזבאללה השיח' נסראללה נמנע עד כה מלהגיב על תקיפת שיירת הארגון וחיסולו של ג'האד מורנייה חיזבאללה במבוכה מהחיסול המפתיע ותגובתו תעוצב בהתאם לשורה של אינטרסים אזוריים כדי לשמור על מעמדו
▪  ▪  ▪
השיח נסראללה [צילום: AP]

גורמים בחיזבאללה מבטיחים כבר כמה ימים לגורמי תקשורת בלבנון, כי מנהיג הארגון, השיח' חסן נסראללה ינאם בקרוב ובנאומו יתייחס לתקיפה על שיירת חיזבאאלה ברמת הגולן, המיוחסת לישראל, שבה נהרגו ג'האד מורנייה והגנרל האירני מחמד עלי אללה דאדי. יותר משבוע חלף מאז התקיפה שהיכתה בהלם את חיזבאללה וקולו של השיח' נסראללה אינו נשמע. השאלה היא מדוע?
נראה כי השיח' נסראללה ממתין שהתמונה תתבהר, נסראללה הפיק לקחים ממלחמת לבנון השנייה ואיננו רוצה להיחפז בתהליך קבלת ההחלטות שלו ולהפריח איומים שאין להם כיסוי ובכך לאבד את אמינותו בפני קהל תומכיו בלבנון ובעולם הערבי.
הגורמים העיקריים המשפיעים על שתיקתו של נסראללה הם:
המצב הפנימי בלבנון: נסראללה איננו רוצה לגרור את לבנון למרחץ דמים כפי שעשה במלחמת לבנון השנייה, ארגון חיזבאלללה נמצא בתהליך של דיאלוג מתקדם עם סיעת "אל-מוסתקבל" והוא אינו רוצה לפגוע בו.
לאחר תקיפת שיירת חיזבאללה ברמת הגולן קיבל השיח' נסראללה פניות מאישים לבנונים לגלות איפוק ולא לצאת להרפתקה בלתי שקולה שתביא אסון על לבנון. הציבור הלבנוני מגנה את תקיפת השיירה בראשותו של ג'האד מורנייה אך איננו מוכן לשלם את המחיר של עימות צבאי כואב עם ישראל.
טראומת מלחמת לבנון השנייה צרובה בו היטב והוא תומך בתגובה צבאית ברמת הגולן או בחוץ לארץ, או לחלופין שאירן שאיבדה קצין בכיר בתקיפה, היא שתנקום בישראל. נביה ברי, יו"ר בית הנבחרים אמר כי "ישראל עשתה טעות אסטרטגית גדולה והציבה את אירן בקו המגע עמה".
המו"מ של אירן עם המערב בנושא הגרעין: אירן נמצאת במשא-ומתן מתקדם עם המערב בנושא הגרעין שהינו מוצלח מבחינתה, התלקחות צבאית בין חיזבאללה לישראל בעת הזו עלולה לחבל בהמשך המשא-ומתן, דבר שיפגע באינטרסים האירניים.
בנוסף לכך, השיח' נסראללה חייב להתחשב בעמדה של אירן לגבי אופי הנקמה בישראל שכן אירן איבדה קצין בכיר בתקיפת השיירה והבטיחה נקמה כואבת. סביר להניח שכל תגובה של חיזבאללה תתואם עם אירן.
המצב בסוריה: ארגון חיזבאללה נלחם לצדו של הצבא הסורי במורדים והוא מעורב בלחימה עד צוואר, בקרבות הקשים עד עכשיו איבד חיזבאללה מאות לוחמים והוא עסוק מדי יום בניהול הקרבות והזרמת כוחות לאזורי לחימה בעיתיים בסוריה. במצב כזה הוא איננו יכול להסתבך בפתיחת חזית נוספת מול ישראל.
העמדה הישראלית: ישראל העבירה מסרים דרך גורמים שונים לחיזבאללה כי איננה מעוניינת בעימות צבאי עמו וכי אם הוא יפתח בעימות כזה תגובתה תהייה חזקה ומכאיבה. במקביל עשתה ישראל בגלוי הכנות צבאיות בגבול סוריה ולבנון למקרה של מתקפה מצד חיזבאללה.
המסר הישראלי נקלט היטב אצל השיח' נסראללה. הוא מאמין לעמדה הישראלית הזו ומעריך שגם ישראל איננה רוצה בעימות נרחב עם חיזבאללה.
התסכול האישי של נסראללה: השיח' נסראללה הופתע מאירוע תקיפת השיירה בראשותו של ג'האד מורנייה שבא 72 שעות לאחר שהבטיח בראיון לערוץ הטלוויזיה "אלמיאדין" את כיבוש הגליל ואף מעבר לכך.
בינתיים מסתפק השיח' נסראללה בלוחמה פסיכולוגית נגד ישראל. ערוץ "אלמנאר", ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה, משדר מסרים כי "הישות הציונית חייה במצב של היסטריה וציפייה לתגובה של ההתנגדות השומרת על שתיקה רועמת".
נראה כי בשלב הזה האינטרס של השיח' נסראללה הוא לשמור על שתיקה ועמימות ולא לחשוף את כוונותיו בכל הקשור לאופי ועיתוי התגובה של חיזבאללה על תקיפת השיירה ברמת הגולן. אולם שתיקתו איננה יכולה להימשך זמן רב מכיוון שתומכיו מצפים לתגובת חיזבאללה או לפחות להתייחסותו שלו על מה שקרה.
ניתן להעריך כי תגובת חיזבאללה לא תהיה מהירה, היא תהיה מדודה אך תשאף להיות בעלת מסר אסטרטגי לישראל כי חיזבאללה לא יאפשר לישראל לקבוע כללי משחק חדשים בעימות ביניהם.

תאריך:  27/01/2015   |   עודכן:  28/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עופר וולפסון
לפחות 42 בני אדם, בהם שישה ילדים, נהרגו בהשלכת חביות נפץ על כפר שבשליטת מורדים ליד דמשק    עשרה הרוגים נוספים בעיר חולה ובעיר דרעא
מרדכי קידר
הפעילות המוגברת של ארגון אל-קאעידה נועדה להשיב לעצמו את ההילה והמוניטין כארגון המוביל את הג'יהאד נגד המערב, אחרי שבשנה האחרונה הצליחה "מדינת האיסלאם" לרכז את מירב תשומת הלב העולמית, הן בקרב תומכי הג'יהאד והן בקרב מתנגדיו וקורבנותיו
יובל ברנדשטטר
השלטון היהודי בלתי רצוי ברהט בדיוק כמו בג'יבליה, אלא כמשלם ג'יזיה, מס גולגולת, ככופר נפש לסובלנות כלפי הנוכחות היהודית בנגב
עופר וולפסון
גורם רשמי מסר כי גופותיהם של כמה מהחיילים הלבנונים נמצאו בפאתי הכפר הלבנוני הצפון-מזרחי ראס בעלבק
יוני בן-מנחם
כל הסימנים מעידים על כך שחיזבאללה יגיב על חיסול ג'האד מורנייה והגנרל האירני ברמת הגולן. התגובה תהיה מוגבלת אך סכנת העימות הנרחב עם ישראל עדיין קיימת אם ינסה חיזבאללה להתבסס ברמת הגולן ומשם לתקוף את ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il