X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ג'ון אדמס, נשיאה השני של ארה"ב, היה פילוסוף פוליטי שהקדים את זמנו. הדמוקרטיה מדממת יותר מאריסטוקרטיה או מונרכיה, אמר, "לבסוף, היא מבצעת התאבדות". בשביל ההתאבדות הזו, דרושים אינדיבדואלים שישימו בידה של הדמוקרטיה את האקדח, עמו תיטול את חייה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

האם בנימין נתניהו הוא אנטי-דמוקרט? במובהק, עדיין לא. אבל הוא בדרך הבטוחה להיות כזה, ככל שהוא לופף בידיו ובציפורניו את כס השלטון. הוא ליברל לשעבר, שאיבד את דרכו. כשהגיע לשלטון לראשונה ב-1996, הביא עמו בחזונו בשורה אמריקנית לפוליטיקה הישראלית המיושנת, לטעמו. לא רק בסגנון, גם בתוכן. הוא רצה ליצור לשכה סגלגלה עוצמתית, לא סתם משרד ראש ממשלה אפרורי. בתחילה ביקש ליישם זאת בתבנית העבודה המיידית, לאחר מכן התכוון להשלים זאת בחקיקה. הניסיון ההוא, כזכור, לא ממש עלה יפה.
כיצור פוליטי לומד ומשוכלל, נתניהו לקח את המירע מאלה שבאו אחריו: אהוד ברק ואריאל שרון. אלמנטים כמו קמפיין נטול רסן באופיו ומימונו מברק; וסממנים של מונרכיה זוחלת ומסוגרת משרון. את העמותות של הראשון תירגם לבטאון אישי יקר, המוזן מז'יטונים. את תורת הכס הקדוש והמרוחק של השני, שיכלל גם: הוא כמעט ולא מתראיין, מסרב להתעמת, ומסרב כמעט להכיר בקיום מתחריו. תמיד רצה את ראובן אדלר לצדו, נתניהו. שום סכום שהציע לא הביא לכך. התוצאה הייתה לימוד עצמי, מעין ניסיון לשכפל את עצותיו של האסטרטג המוצלח לחברו מחוות שקמים - למקום אחר, אפל במיוחד.
איך קרה שבאיש שביקש לראות בעצמו שילוב של צ'רצ'יל וקנדי, חלה מעין פוטיניזציה זוחלת? כיום הוא קרוב יותר בדמותו לזו של נשיא רוסיה, מאשר לגיבורי ילדותו המערביים. זו תוצאה של סממן אופי שרבים מזהים בו. המשיחיות. לנתניהו לא אכפת שהשבט הנאור והמצטמצם במדינה, שאריות "האליטות" בהן סנט עוד משנות התשעים, עדיין נגדו. מבחינתו, ההיסטוריה הציבה אותו בכסאו, יש לו תפקיד, ואין לו שום כוונה להיפרד ממנו מרצון. כמו מנהיגים דמוקרטיים רבים אחרים שנשארו יותר מדי זמן בתפקידם, הוא לקה בתסמונת "המדינה זה אני". נכון, גם לבן גוריון הייתה תסמונת כזו. אבל מעט יותר בצדק, ועם קצת יותר קבלות בשטח, בתמורה לסמי-דיקטטורה שהשליט. נתניהו, אויב האליטות, הפך לאליטה האולטימטיבית, ויעידו על כך פרשיות הנהנתנות שהיו לנו לזרא.
הוא אדם נטול חברי אמת. ציניקן מוחלט. אין לו שנאות ואין לו אהבות. תועלתן משוכלל. במערכת הפוליטית, גם בביתו הפוליטי הליכוד, פוחדים ממנו. רחוקים מלחבב אותו. יש המחפשים בן דמות ישראלי לפרנסיס אנדרווד מ'בית הקלפים' דווקא באביגדור ליברמן. אבל אם תשאלו את ליברמן, הוא יגיד לכם מיד שההשוואה הנכונה היא למורו ורבו בפוליטיקה, נתניהו. הוא יהיה משוכנע שהתלונות שהבשילו לחקירה בתיק 242 ומוטטו עליו את הקמפיין, מקורן בסביבת נתניהו. כמו שאריה דרעי יהיה משוכנע שהחיבור בין ברוך מרזל לאלי ישי, לטובת העברת אחוז החסימה את מפלגתו של האחרון (אחד המהלכים המבחילים בפוליטיקה הישראלית), הוא גם ממפעלות נתניהו. לא מן המופרך יהיה לגלות ששניהם צודקים.
כתועלתן שכזה, שיכפל ממפקדו הנערץ אהוד ברק את המכניזם הרגשי העקר, שכל כולו ממוקד במטרות-על פוליטיות ובהצדקה עצמית. זה גם מה שמקל עליו ללכת אל הגדולים בשונאיו, לרככם ולתעתע בהם, רק כדי שיסייעו לו לייצב את יסודות מושבו בבלפור. כך הצליח עם דוד לוי ב-1996, ועם ציפי לבני, אביגדור ליברמן ושאול מופז, איש איש בתורו, בשנים האחרונות. בסוף מרץ הקרוב, ינהג כך בכחלון, שיחסו אליו אינו שונה מזה של הקודמים שמנינו.
הוא איל תקשורת, בפורמט שאפילו ברלוסקוני לא יכול היה לדמיין. נתניהו לא באמת פוחד מנוני מוזס. הוא יודע שניצח אותו מזמן. לכן החליט להשתלח בו דווקא כשמצבו בסקרים בטוח למדי, ולא לפני. הוא יודע שאת הרפורמה ברשות השידור הוא יחליט איך ומתי לסיים, וגם אולי להנדס מצב שבו אין סיכוי שדווקא ברוממה ירימו עליו תחקירים נוקבים. הוא יודע לצנזר מרחוק ידיעות באחד מאתרי האינטרנט הגדולים. וגם להחזיק את הערוצים המסחריים, כדרך קבע, כבני ערובה. דמיינו מצב שבו נשיא ארה"ב משתלח במו"ל של 'הניו-יורק טיימס'? אצל נתניהו, הכוח משכר וההיבריס משקר. ומה שהיה היום השתלחות במו"ל, יהיה בקדנציה הרביעית השתלחות אישית, מסיתה, בעיתונאים. אמנון אברמוביץ' ורביב דרוקר הם מועמדים לסיפתח המבהיל הזה. ואחריהם כל אחד אחר שיעז לפצות פה מבקר על המונרך הקדוש.
הוא מרשה לעצמו להשתלח בכל חלקה שמבקרת אותו, ולמוסס מוקדי התנגדות באמצעים מפוקפקים. הוא עושה זאת בזירה התקשורתית, המשפטית, במשרד מבקר המדינה. בצבא. זה יכול להיות מינוי נוח, הקמת עיתון, רגולציה אימתנית על שאר התקשורת, או צינון של קצינים. הכל הולך.
נתניהו עושה זאת, תוך ניצול מעלותיו הגדולות. הוא מעין שילוב מושלם-לרעה בין היסטוריון, מתמטיקאי ותועמלן. ה"אליטות" שאיימו עליו לפני שני עשורים, נכחדו כמעט. נתניהו הוא אומן בקריאת סקרים והבנתם. בניתוחי עומק של הזירה הפוליטית. והסטטיסטיקה שיחקה לטובתו מאז שנכנס לזירה הזו. 20 מנדטים של עולים מרוסיה, שרק אחד מהם הולך למרצ והעבודה (ביחד), הגידול בציונות הדתית, הגידול הגדול-עוד-יותר במגזר החרדי. ובעיקר ההכחדה בסיוע עצמי של מרחב פוליטי שלם, השמאל. נכון, לעראפת וברק יש תפקיד לא פחות גדול בהכחדה הזו. אבל נתניהו הסתער על התהליך ההיסטורי הזה בשיניים חשופות ובשיטתות מפחידה. כל כולו מגויס להזזה הטקטונית והמהירה של הציבור ימינה. המצביע החדש של ימינו גדל על תפיסת ה"אין פרטנר", ספג מלוא החופן לאומנות במסע של כיתתו למחנות ההשמדה בפולין, התבגר וקיבל חינם ברחוב את 'ישראל היום', בכל יום. בעין סערת פרס ישראל, הלין עמוס עוז שרוב הציבור קורא את העיתון הזה, מבית אדלסון-נתניהו, ולא ספרים. והבחירות האלה הן אכן על מה שאנחנו קוראים. נתניהו קומם את המערכה הזו עלינו לאחר תדהמת חוק 'ישראל היום', ושלח בהמשך את צעירי הליכוד להפגין מול מערכת 'ידיעות אחרונות'.
בהקשר הזה, נדמה שמעולם לא היה פער גדול כל כך בין רמת האינטליגנציה של מנהיג במדינה דמוקרטית, לבין רידוד מסריו השיטתי אל מול בוחריו. זה יכול להיות "בלימה-תנופה", "דאעש-אירן" או "שמאל-נסיגות-טרור". לנצח אותו מתכון מצומצם של סאונד בייטס מתובלים בחצאי אמיתות, ולעיתים בשקרים גסים. לנתניהו, אדם משכיל וחד, מהאנשים החכמים ביותר שזכו להנהיג את מדינת ישראל, טוב בבערותם של בוחריו. בכך הוא אינו שונה מאריה דרעי ואלי ישי. הוא יודע היטב, שכמות המלומדים דוגמת יובל שטייניץ, שיעשו פליפ פלופ פוליטי ויהפכו למעריציו העיוורים, מוגבלת מאוד. לכן הוא גם נותן גזר כה מוגבל לתומכיו, שכל כולו מיתמצת בהיותו "האופציה המוכרת והבטוחה". הוא יודע שזה מספיק, ושהמקל שבצידו המאיים על מבקריו משלים את העבודה.
בדמוגרפיה המשתנה הזו, נתניהו לא מסתפק בצמצום המרחב הפוליטי שעלול לאיים על שלטונו. הוא מקעקע אותו, בדרך כלל באמצעות שליחים (ח"כים המומחים לקשקשת אולפנים, או כותבי טורים מטעם בבטאון המשפחתי, למשל). כך החל, בחסותו, תיוג השמאל כמסוכנים למדינה. כ"בוגדים". כך גם הוא ביחסו ליריביו הפוליטיים הישירים. דמוקרט אמיתי נוהג בכבוד ביריביו, ולו מתוך כבוד לעצם השיטה השלטונית בה הוא חי. גם בשיא כוחה של 'מסיבת התה' האמריקנית, לא הייתם תופסים את מיט רומני - בשבילי הקמפיין הנבערים והקיצוניים ביותר - מפטיר בזלזול "ברק חוסיין" במקום "מיסטר אובמה".
האם הוא אדם מסוכן? לכאורה, מערכת פחדיו המובנית בתוכו מונעת ממנו להיות כזה. לכן נמנע פעמיים מלהיכנס לעזה בכוחות רגלים משמעותיים, לכן הוא דוחה את העימות הצפוי הבא עם חיזבאללה. לכן גם ביזבז הון פוליטי וכספי עצום על עניין התקיפה באירן, שלא התרחשה מעולם. יכול להיות שהמשוואה של פחדנות ומשיחיות מייצרת מעין נוסחת ביניים מתונה, בדרכה המעוותת. היא שהופכת אותו ליצחק שמיר, יותר מאשר אולמרט או שרון. הוא אינו ראש ממשלה מוצלח, ודאי גם הוא יודע זאת. גם לא מסוכן באופן מיידי. המדינה לא תתמוטט על ראשנו בקדנציה הרביעית שלו. מי יודע, אולי יהיו לו אפילו כמה הישגים. אבל הסכנה היא בשחיקתו האיטית והשיטתית של המרחב הדמוקרטי, בידיו ההופכות גסות מקדנציה לקדנציה. הוא יהפוך לאדם מסוכן יותר, ככל שכוחו ישתמר והאילוזיה המונרכית שבראשו תתרחב. כי כוח משחית. הוא משחית כל אחד שגומע ממנו מנה גדושה לאורך זמן. בדיוק כמו משקה אלכוהולי. בתחילה אתה מהסס מול הכוס השנייה, השלישית, אפילו הרביעית. אבל החמישית ואילך כבר יורדות בגרון בלי חשבון, ואיתן גם מותר כל רסן.

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תאריך:  16/03/2015   |   עודכן:  16/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קווים לדמותו של הדמוקרט הנעלם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
גיבוב שאינו ראוי להתייחסות ל"ת
אבי כהן  |  16/03/15 09:12
2
גם אני פילוסוף
אהרון שחר  |  16/03/15 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ריקי כהן
לאלו החוששים מאפקט דרמתי שהצבע השחור יצור על שולחן החג, שלבו את הצבעים בצורה מאוזנת    כמו שאומרים, הכל בחיים הוא עניין של איזון
נורית רייכמן
תהליך שמירה על אורח חיים בריא ויצירת הלך רוח חיובי טרם פסח, יסייעו במניעת עלייה במשקל לפני החג ובחג עצמו
פרופ' אור קיזרמן
עונת האביב היא זמן של פריחה, לבלוב והתחדשות, אך הטבע מלא החיים, מהווה איום על אלו הסובלים מאלרגיה    אלרגיה זו יכולה לפגוע באיכות החיים בכלל ובראייה בפרט    עם זאת, יש מה לעשות כדי לצלוח את האביב בשלום
צילה שיר-אל
בני המזל אוהבים להגיע ראשונים לכל מקום    פתוחים וחביבים באופי, פעלתנים מאוד, אוהבים פעילויות עם אלמנט של אומץ
רותם דנון
"נתניהו מצטייר כאדם אשר נוסף על כל העיסוקים התובעניים כראש מדינה, נאלץ לטפל גם באישה הזקוקה לטיפול. הדבר מייצר כלפיו אמפתיה. כשאני מתאר לעצמי את ראש ממשלתי, בשעה שתיים אחר חצות, נאלץ לעסוק בשאלת החלב, קרטון או שקית - אז באופן טבעי, אינסטינקטיבי ואנושי בא לי לעזור לו"    כמה שאלות לאמנון אברמוביץ', על נתניהו ועל יכולת השרידות המופלאה שלו
רשימות נוספות
מגזר השנה  /  שלום ירושלמי
פוטנציאל מוחמץ בקזחסטן  /  שרה ליבוביץ דר
נוחי דנקנר מדבר  /  רן אדליסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il