X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' אליאב שוחטמן, מומחה למשפט בינלאומי, קובע: על-פי מסמכי החוק הבינלאומי המקובלים על האומות, הזכויות על יהודה ושומרון שייכות אך ורק לעם היהודי ולביתו הלאומי. אז איך זה שכולם משוכנעים שהחוק הבינלאומי לרעתנו ומדוע ישראל לא משתמשת בטיעונים הללו? גם לו עצמו לא ברור
▪  ▪  ▪
יהודה ושומרון שייכים למדינת ישראל על-פי כל דין במשפט הבינלאומי. פרופ' אליאב שוחטמן [צילום: פלאש 90]

בימים שבהם מתריעים ארגוני שמאל מחרב בית הדין בהאג וחרב המשפט הבינלאומי, מאזין הפרופ' אליאב שוחטמן, מומחה בינלאומי למשפט בינלאומי, לתגובה הישראלית ולא מצליח להבין מדוע ישראל חוזרת על הצידוקים הביטחוניים וזונחת לחלוטין את הקלף המרכזי שבידיה – יהודה ושומרון הם אזורים ששייכים לה על-פי כל דין במשפט הבינלאומי, מעבר לצידוק ההיסטורי.
מסתבר שמה שהצליח השמאל הקיצוני להטמיע בציבור הישראלי במשך שלושה וחצי עשורים הוא פשוט חסר כל ביסוס עובדתי. בעוד הישראלי הממוצע צפוי להגדיר את מעמדנו ביהודה ושומרון בתשובה המוכרת והנדושה – כיבוש, מסתבר שהמסמכים הבינלאומיים קובעים את ההפך הגמור: לא כיבוש אלא עמידה ישראלית על זכותו של העם היהודי כפי שנקבעה על-ידי האומות, וכן, אם לא הבנו זאת עד כה, מדובר גם ביהודה ושומרון ולא רק בתל אביב ובנותיה.
כדי להבין את הרקע והשתלשלות העניינים עורך לנו פרופ' שוחטמן סקירה היסטורית קצרצרה אך הכרחית לכל ישראלי. "הזכות של עם ישראל על ארץ ישראל הוכרה בשעתו על-ידי חבר הלאומים בשנת 1921 עם תום מלחמת העולם הראשונה. הארגון הבינלאומי קבע את החלוקה המדינית שהתחייבה כתוצאה מהשינויים באימפריה העותומאנית ובאירופה. במסגרת המכלול הזה הוא הכיר בזכותו של עם ישראל על ארץ ישראל".
ההכרה הזו התבצעה באימוץ בינלאומי של הצהרת בלפור שעד כה הייתה מקובלת רק על ממשלת בריטניה ומרגע זה ואילך הפכה לנחלת כלל האומות. "ההחלטה הזו התקבלה בסאן רמו פה אחד על-ידי כל 52 המדינות שהיו חברות בארגון הזה".
"לאחר שעם ישראל היה בגולה כל כך הרבה שנים הוכרה זכותו לחזור לארצו. התרגום המעשי של ההכרה הזו בזכותו של העם היהודי על ארצו בא לידי ביטוי בכתב המנדט הבריטי על ארץ ישראל שבמסגרתו בריטניה התמנתה להיות המוציאה לפועל של התוכנית להקמת בית לאומי לעם ישראל", מסביר שוחטמן.

כתב המנדט אוסר על בריטניה להעביר שטח כלשהו מארץ ישראל לריבונות זרה

הדרך לביצוע ההחלטה הבינלאומית הזו חייבה להוסיף לה כמה סעיפים ובהם גם דאגה להגברת העלייה היהודית לארץ ישראל לנוכח היותו של העם היהודי מיעוט קטן בארץ לעומת הרוב הערבי המוחלט. "בנוסף לכך, כדי להבטיח שממשלת בריטניה אכן תבצע את התוכנית הזו נקבע סעיף מפורש בכתב המנדט שבו נאמר שממשלת בריטניה מנועה מלהעביר שום שטח כלשהו משטחי ארץ ישראל לריבונות זרה. ההחלטה הזו לא הבדילה בין מערב ארץ ישראל למזרחה. למעשה, נעשו כל הדברים הנחוצים במסגרת כתב המנדט כדי להבטיח הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל".
"בתוך זמן קצר נפלה ממשלת בריטניה שהובילה להצהרת בלפור, הממשלה בראשות לויד ג'ורג' ששר החוץ שלה היה הלורד בלפור, והיא הוחלפה על-ידי ממשלה אחרת שהייתה עוינת לרעיון הציוני ובתוך זמן קצר היא הובילה פרשנות שאפשרה את הוצאת השטח של ארץ ישראל שממזרח לירדן מתוך השליחות הבריטית להקמת בית יהודי והשטח הזה הועבר למשפחת המלוכה ההאשמית". פרופ' שוחטמן לא נכנס כעת לפלפולים המדיניים סביב סמכותה, כן או לא, של בריטניה לפעול באופן הזה מאחר שבסופו של יום המציאות הנוכחית השרירה והקיימת עד היום היא שבעברו המזרחי של הירדן קיימת וניצבת ממשלת ירדן ולא זו השעה לעסוק בשאלות של מה היה אילו.

מגילת האו"ם מעגנת ומקבעת את הזכויות שנקבעו ואושרו על-ידי חבר הלאומים

"חד-משמעית אין שום בסיס לקביעת ריבונות של גורם כלשהו בתבל חוץ מהעם היהודי על ארץ ישראל המערבית. כך זה מבחינת המשפט הבינלאומי. מאז ועד היום לא השתנה שום דבר מבחינת המשפט הבינלאומי אלא להפך. התפיסה הזו אפילו קיבלה חיזוק במשפט הבינלאומי לאחר מלחמת העולם השנייה"

לאחר התפנית שחוללה ממשלת בריטניה נותרה ארץ ישראל המערבית, מהנהר ועד הים, בתחום המיועד להקמת הבית הלאומי עבור העם היהודי. פרופ' שוחטמן מחדד: "חד-משמעית אין שום בסיס לקביעת ריבונות של גורם כלשהו בתבל חוץ מהעם היהודי על ארץ ישראל המערבית. כך זה מבחינת המשפט הבינלאומי. מאז ועד היום לא השתנה שום דבר מבחינת המשפט הבינלאומי אלא להפך. התפיסה הזו אפילו קיבלה חיזוק במשפט הבינלאומי לאחר מלחמת העולם השנייה. חבר הלאומים סיים אז את תפקידו ובמקומו הוקם האו"ם ובמגילת האו"ם נקבע סעיף מיוחד, סעיף 80, שבו נאמר שכל הזכויות שהוכרו במשפט הבינלאומי על-ידי ארגון חבר הלאומים שרירות וקיימות. הסעיף הזה נקבע כדי שיהיה ברור שאין משמעות העובדה שעוברים לארגון חדש מבטלת את הזכויות שהוכרו על-ידי הארגון הקודם".
שוחטמן מוסיף ומעיר הערה נוספת שמעידה על ייחודו ההיסטורי של סעיף 80, "בעגה הדיפלומטית מקובל היה לכנות את הסעיף הזה כ'הסעיף הפלשתיני' מכיוון שכל כולו, למרות שלא נזכרה שם ארץ ישראל, כל כולו נועד להבטיח את זכויות העם היהודי".
חיזוק נוסף קיבל הסעיף הבינלאומי הזה לפני כמה עשרות שנים בצילו של סכסוך אפריקני שלכאורה אינו נוגע לעם היהודי. "בדרום מערב אפריקה, המדינה שהיום נקראת נמיביה, היו ויכוחים סביב זכויות שהוכרו על-ידי חבר הלאומים. נאמר שם בהחלטת בית הדין בהאג שכל הזכויות שהוכרו על-ידי חבר העמים שרירות וקיימות. זה נכון לגבי נמיביה ובוודאי שזה נכון גם לגבי זכויות היהודים בארץ ישראל והדבר מקבל תוקף גם מידי בית הדין הבינלאומי בהאג".
את הדברים מסכם פרופ' שוחטמן בהכרעה ברורה ונחרצת: "אין שום מסמך בחוק הבינלאומי שמקנה זכויות ריבונות לגורם כלשהו חוץ מלעם היהודי. זה המצב המשפטי".
אם כך, ממש לא ברור מדוע מדינת ישראל הרשמית לא עושה שימוש בטיעון הזה בזירות הבינלאומיות.
"כפי שלך הדבר לא ברור כך גם לי הוא לא ברור".

"לפי מיטב הבנתי אין שום תשובה לטיעון הזה"

שוחטמן מוסיף וקובע כי לטיעון המשפטי הזה שאותו הוא מציג אין כל מענה אלא לכל היותר טענה משפטית הנוגעת ליחס הראוי לערבים שנמצאים ביהודה ושומרון. "זו אומנם בעיה מעשית אבל לא משפטית. מהבחינה המשפטית לפי מיטב הבנתי אין שום תשובה לטיעון הזה".
דבריו אלה של שוחטמן נאמרים לא רק על ידו ועל-ידי משפטנים ישראלים שאינם זוכים לבימות ציבוריות כדי לשאת אותם, אלא גם בפי משפטנים בינלאומיים בעולם. פרופ' שוחטמן מזכיר כמה דוגמאות - פרופ' ג'וליוס סטון, פרופ' שנבל ואחרים.
שוחטמן מוכיח את הטענה מכיוון נוסף. לדבריו הטענה המשפטית שהוא מציג כאן הייתה בבסיס התפיסה שהנחתה את ממשלת ארה"ב לאחר מלחמת ששת הימים כאשר התקבלה באו"ם החלטת 242 שדיברה על נסיגה ישראלית משטחים ולא מהשטחים ב-ה' הידיעה. "הרי לכאורה אם ישראל הייתה במעמד של כובש היו צריכים לקרוא לה לסגת מכל השטחים ולהשתמש במונח 'השטחים' ולא 'שטחים'. הסיבה היא שמאחר שלא מדובר בשטחים כבושים אלא בשטחים שלישראל יש לגביהם תביעה לריבונות היא אינה חייבת לסגת מכל השטחים אלא רק משטחים על-פי מו"מ שיתקיים בין הצדדים. גם מכך מתברר שהעולם רואה במעמדה של ישראל ככזה שאינו מעמד של כובש אלא של מדינה בעלת זכויות על השטח".
למרות כל אלה באורח פלא דווקא ממשלת ישראל גונזת את הטיעון המנצח הזה ומתעלמת ממנו. לפרופ' שוחטמן אין פתרון לתעלומה הדיפלומטית-פוליטית-משפטית הזו. "אלו דברים שבעבר היו מקובלים על ממשלת ישראל אבל מזה שנים רבות לצערי היא נמנעת מלהשתמש בטיעון הזה שפועל אך ורק לטובתה. אינני מבין, ממש אינני מבין למה לא משתמשים בטיעון הזה אלא רק בטיעון הביטחוני".

פורסם במקור: גיליון 5 של כתב העת 'ריבונות' היוצא לאור ע"י תנועת 'נשים בירוק'
תאריך:  23/03/2015   |   עודכן:  23/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוק הבינ"ל איתנו, אז למה לדבר על ביטחון?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אז כל המאמר שלך
מסתכם בסוגיה  |  23/03/15 14:03
 
- אתה דוגמה מצוינת לטימטום שמאלנ
מגיב ותיק  |  23/03/15 16:49
 
- אדון מגיב ותיק
אבנר צפוני  |  23/03/15 19:32
 
- אדון אבנר
מגיב ותיק  |  23/03/15 21:28
 
- אדון אבנר
מגיב ותיק  |  23/03/15 21:31
 
- שורה שמינית
אבנר צפוני  |  24/03/15 09:00
 
- מצבך חמור ממה שחשבתי
מגיב ותיק  |  24/03/15 23:39
 
- שכחת את הסיבה החשובה ביותר
יוסף60  |  24/03/15 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יעקב עמר
הערצת הערבים לחלאת האדם - דלאל מוגרבי, ידועה ואינה מפתיעה. הגיבורה הלאומית וסיפור "גבורתה" עבורם הם פרק בהיסטוריה "המפוארת" של "העם הפלשתיני". הכיכר בה הוצבה האנדרטה קרויה כבר על שמה כמו שני בתי ספר בחברון ובעזה
יהודה דרורי
אין פה צורך בשרטוט גבולות מכיוון שבשלב ראשון, תיעשה חלוקה אבסטרקטית של השטח - ליצירת ארבע פרובינציות באוטונומיה הפלשתינית (ג'נין, שכם, רמאללה וחברון)
איציק וולף
חוליית המחבלים שנחשפה בקלקיליה תכננה לבצע פיגועים בשטח ישראל    כוחות הביטחון לכדו ברשות המחבלים החברים בחוליה עשרות קילוגרמים של גופרית ו-25 גרם של כספית רועמת
שמעון כהן
לצד השיח החשוב מאין כמותו על זכויות היסטוריות תנ"כיות, על ביטחון, על אמונה ועוד שכחנו סעיף אחד קטן נוסף - זכויות אדם
יוני בן-מנחם
גורמים בחמאס טענו, בסמוך ליום הבחירות, כי בידי התנועה סודות על החיילים הנעדרים במבצע צוק איתן שפרסומם ינחית מכה קשה על עתידו הפוליטי של נתניהו. מדובר בלוחמה פסיכולוגית ובתעמולה זולה של התנועה הנמצאת במצוקה קשה ומחפשת הישגים כדי לשפר את מעמדה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il