X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הנשיא אובמה נושא דברים בבית הלבן ב-2 באפריל 2015 לאחר ההודעה על ההבנות בין הצדדים בשיחות הגרעין בלוזאן, שוויץ [צילום: AP]
הצהרת לוזאן על הגרעין האירני: תובנות והמלצות
הפרמטרים להסכם העתידי והכולל בין אירן לבין מעצמות המערב, כפי שפורסמו על-ידי הממשל האמריקני בשבוע שעבר, מדגישים את הבעייתיות שבהסכמות לכאורה בין המעצמות לאירן תובנות המבארות את משמעויותיהם המורכבות של הפרמטרים שפורסמו, והמלצות למדיניות באשר להמשך המשא-ומתן עם אירן בנושא הגרעין

הפרמטרים להסכם העתידי והכולל בין אירן לבין מעצמות המערב, כפי שפורסמו על-ידי הממשל האמריקני בשבוע שעבר, מדגישים את הבעייתיות שבהסכמות לכאורה בין המעצמות לאירן. אנו עומדים לפני המשך המשא-ומתן האמור להביא להסכם סופי, שיצמצם משמעותית את הסכנה הגלומה בהפיכה עתידית של תוכנית הגרעין האירנית לתוכנית צבאית ולהצטיידות בנשק גרעיני. להלן תובנות, המבארות את משמעויותיהם המורכבות של הפרמטרים שפורסמו, והמלצות למדיניות באשר להמשך המשא-ומתן עם אירן בנושא הגרעין. בשורה התחתונה יודגש הצורך בדיאלוג כן ואמין בין ממשלת ישראל לממשל האמריקני, שיסייע לקדם גם את הסגתה לאחור של תוכנית הגרעין האירנית והרחקתה ארוכת הטווח מהסף הגרעיני וכן לקדם את ההסכמות בין ארצות הברית וישראל על המענה למקרה של הפרת ההסכם על-ידי אירן.
משמעויותיהם של עקרונות ההסכם: מחד-גיסא, אין מדובר ב"הסכם רע מאד", ומאידך-גיסא, גם לא ב"הישג בעל משמעות היסטורית". למעשה, מדובר בפשרה, שגלומים בה הישגים חשובים למעצמות במובנים הבאים: הסגת תוכנית הגרעין האירנית לאחור, הטלת מגבלות חשובות על התפתחות עתידית של תוכנית הגרעין האירני וכן פיקוח חסר תקדים. לעומת זאת, ה"הסכם" נותן לגיטימציה לאירן כמדינת סף גרעינית, מאפשר לה מידה מסוימת של התקדמות במחקר ופיתוח ומעמיד לרשותה משאבים רבים להמשך תמיכה בחתרנות ובטרור.
  • המלצה: כדי לוודא שההסכם אכן יתפתח להישג שיחסום את כל נתיביה של אירן לפצצת גרעין, כהערכת הנשיא אובמה, ולא יסלול עבורה את דרך מלך לפצצה, כהערכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, יש לוודא, כי יתבצע מהלך בן שלושה שלבים: א. גיבוש הסכם עד ה-30 ביוני 2015, שיסגור את כל הפרצות בהסכמה הנוכחית. ב. כינון משטר פיקוח חודרני ומקיף, שלא יאפשר לאירנים לקדם את תוכנית הגרעין. ג. הבהרה חד-משמעית לאירנים, שכל ניסיון לעקוף את ההסכם או לפרוץ את מסגרתו, יוביל לתגובה חריפה.
סופיות העקרונות שסוכמו: אין עדיין הסכם חתום. מדובר בהצהרת עקרונות משותפת, לא חתומה, שתשמש בסיס להמשך דיונים עד הגעה להסכם ב-30 ביוני 2015. אומנם, ההצהרה לוותה במסמך אמריקני, הנוגע ברוב הסוגיות החשובות באופן מפורט, אך העיקרון שלפיו "עד שהכול סגור, דבר אינו סגור", נכון גם להצהרת לוזאן. לא חלפו 24 שעות מפרסום ההצהרה האמריקנית, ושר החוץ האירני זריף האשים את הממשל בפרסום נייר הסכמות, שאינו מייצג את ה"הסכם". לכן, יש לשים לב לשתיקתו הרועמת של המנהיג העליון האירני בהקשר זה, שהרי בשלהי העשור הקודם הוא לא אישר הסכם שגיבש הנשיא דאז אחמדינג'אד עם טורקיה וברזיל להגבלת תוכנית הגרעין האירנית (בהקשרי כור המחקר בטהרן-TRR).
  • המלצה: יש לבחון את תגובת האירנים למסמך האמריקני ואת עמדת המנהיג העליון לגביו. חשוב לדרוש מהמנהיג העליון להשמיע בקולו את ה"פתווה" נגד נשק גרעיני - פסיקה שהנשיא אובמה הזכיר — אך טרם נשמעה בקולו של חמנאי.
מדובר בפשרה, הנוטה לצד האירני: הסיכום שהושג בלוזאן מהווה פשרה בעייתית בין הנושאים ונותנים - פשרה המשקפת להיטות אמריקנית להגיע להסכם מתוך חשש פומבי מהיעדר הגעה להסכם - ממלחמה או מכך שהמעצמות הנוספות לא יצטרפו לסבב סנקציות נוסף. האירנים מצדם הגיעו לשולחן המשא-ומתן במטרה לקדם יעד אחד ברור - להסיר באופן מידי את הסנקציות, שפגעו קשות במגזרי האנרגיה והפיננסים באירן. רצונם להסיר את הסנקציות אילץ גם אותם להתפשר. עם זאת, האירנים זיהו את הרצון האמריקני להגיע הסכם ואת היעדר החלופות לקריסת השיחות בלי הסכם, ולכן ניהלו משא-ומתן קשוח יותר מאשר המעצמות.
  • המלצה: על ארצות הברית לבחון מחדש את מסגרת החלופות הכוללת, לפתח חלופות לאי-הגעה להסכם - הכוללות סבב סנקציות נוסף וחלופות דיפלומטיות וצבאיות מתחת לסף מלחמה - ולשכנע באמינותן.
חצי הכוס - ריקה או מלאה? ניתן להתבונן על העקרונות שגובשו כ"חצי הכוס המלאה", או כ"חצי הכוס הריקה". כך עושים התומכים והמתנגדים, בהתאם.
התומכים מציגים שלושה הישגים עיקריים: הראשון - גלגול לאחור של היכולות הגרעיניות הקיימות, הנשללות מאירן, מניעת פיתוח יכולות נוספות ב-15-10 השנים הבאות, ובנוסף הסדרי פיקוח ללא תקדים. במסלול ההעשרה מדובר בניטרול 13,000 צנטריפוגות, בהוצאה או בדילול של 10 טון חומר מועשר הנמצא באירן, המספיק ל 8-7 פצצות גרעין. באירן תהיה העשרה רק בצנטריפוגות דור ראשון ולא תהיה העשרה גבוהה מ-3.67 אחוזים. מיתקן פורדו יהפוך למתקן מחקר ללא חומר גרעיני. מסלול הפלוטוניום ייחסם על-ידי שינוי ליבת הכור ב-אראכ לליבה שלא ניתן לייצר בה פלוטוניום לנשק. קביעה חשובה נוספת, היא שלא ייבנו כורי מים כבדים ואתרי העשרה באירן בעשור הבא. לבסוף - האירנים יושמו בפיקוח על-פי הפרוטוקול הנוסף של סבא"א, המבטיח שקיפות ונגישות גבוהה משמעותית מבעבר, ופיקוח שיכלול לראשונה ניטור שרשרת הרכש ומפעלי ייצור צנטריפוגות.
המתנגדים להסכם מציגים בתמונת ראי הפוכה את אוסף היכולות, שייוותר בידי האירנים, את החשש מפיתוח יכולות נוספות, שיקצרו את זמן הפריצה תוך כדי תקופת ה"הסכם" ואת הפרצות במשטר הפיקוח ומגבלותיו. חצי הכוס הריקה היא, שאף מתקן גרעיני לא נסגר, 6,000 צנטריפוגות יישארו בידי האירנים, ומה שיילקח מהם לא ייהרס סופית אלא יהיה זמין להתקנה מהירה במקרה של הפרת ההסכם. הסכמי הפיקוח לא הורחבו לסוגיית "היבטי הנשק האפשריים של התוכנית" (PMD), ומה שהותר לאירן בנושא המשכו של המחקר והפיתוח לא מגביל את היכולות להמשיך ולפתח צנטריפוגות מתקדמות.
  • המלצה: חובה לדון ולהבהיר מספר סוגיות עמומות ממסמך העקרונות ולהגדירן טוב יותר בניסוח ההסכם הסופי. ללא הבהרות אלו לא מושג היעד שקבע נשיא ארה"ב: גלגול אפקטיבי של אירן לטווח פריצה של שנה מפצצה ללא אפשרות לאירן לקצר זמן פריצה זה במשך ההסכם. נושא ה- PMD הוא קריטי. יש לוודא שלא ייחתם הסכם סופי ללא תשובה אירנית מקיפה ומלאה לשאלות סבא"א בנושא וללא הרחבת הפיקוח לאתרים, אנשים, מסמכים וארגונים הקשורים לפעילויות הנשק באירן. נושאים נוספים, שיש להידרש אליהם ולספק להם מענה, הם ניטרול הצנטריפוגות שיוצאו משימוש, כדי שלא יוחזרו לפעולה והגבלת יישום מחקר הצנטריפוגות המתקדמות.
בין המשא-ומתן בנושא הגרעין לבין חתרנות, טרור ופגיעה בזכויות אדם: אין להתפלא על כי ההסכם אינו עוסק בפעילויות שליליות אחרות של אירן: חתרנות נרחבת במזרח התיכון, העברות נשק, פיתוח טילים בליסטים ארוכי טווח, עידוד טרור ופגיעה מתמשכת וניכרת בזכויות אדם. כבר בהסכם הביניים, שנחתם בינואר 2014, הופרד הנושא הגרעיני משאר הסוגיות שבהן מעורבת אירן, וזכה לעדיפות בהנחה, שסוגיית פיתוח נשק גרעיני היא האיום האסטרטגי והמסוכן משאר הסוגיות הבעייתיות במדיניות החוץ והפנים האירנית.
  • המלצה: על ארצות הברית להבהיר, כי אין בהסכם הגרעין המסתמן מתן "אור ירוק" לאירנים להמשיך בחתרנות ובטרור, ולגבות אמירה זו בפעילות נחרצת ואגרסיבית מול אירן בכל חזית שבה היא פועלת במזרח התיכון. על ארצות הברית להפיג את החשש הכבד, הרווח בעולם הערבי הסוני ובישראל, מכך שפניה לברית אסטרטגית עם אירן. על ארצות הברית להישאר מחויבת לסנקציות המוטלות על אירן בגין מעורבותה בטרור, העברות נשק, פגיעה בזכויות אדם, פיתוח ותפוצת טילים.
ישראל וארצות הברית: בשל היחסים העכורים, חוסר האמון והעמדות הקוטביות בהקשר האירני בין ממשל אובמה לממשלתו של נתניהו, טרם הושגו הסכמות בליטראליות בין שתי המדינות.
  • המלצה: יש לחדש בהקדם את המגעים בדרגים המתאימים בין המדינות, כדי שהתשומה הישראלית לבירור המגרעות שבהצהרת העקרונות תשמש לתיקון ההסכם לקראת ה-30 ביוני וכדי להגיע להבנות משותפות ומתואמות לגבי מזעור הסיכונים לישראל, הגלומים בהסכם. מומלץ לפעול בתחומים הבאים: שיפור ההסכם כך שאירן לא תוכל בחסותו לזחול חזרה לסף הגרעיני ולקצר זמני פריצה, לוודא שהפיקוח, האימות והשקיפות הם מרביים ולכונן מנגנונים בילטראליים לזיהוי מוקדם של הפרות, חיזוק ישראל בסיוע ובאמצעי לחימה שיבטיחו הרתעת אירן מהפרת ההסכם והעמקת ההבנות על התגובה הנחרצת להפרות כאלו. שתי המדינות נדרשות לברר כיצד למנוע חזרה של "מתאר קוריאה הצפונית" בזירה האירנית.
----
בדצמבר 2013, מיד לאחר שנחתם הסכם הבינים עם אירן, נשאל הנשיא אובמה בפורום סבן על-ידי כותב שורות אלה, מהם הפרמטרים שלא יתפשר עליהם בהסכם הסופי הצפוי עם אירן. בתשובתו המפורטת של נשיא ארצות הברית הודגש העיקרון, שלפיו לאירן תישאר "תוכנית גרעין למטרות שלום" בלבד. הנשיא עמד על כך, שמתקן ההעשרה בפורדו, כור המים הכבדים ב-אראכ ופיתוח צנטריפוגות מתקדמות, אינם נכללים במסגרת תוכנית גרעינית למטרות שלום. אולם ההתעקשות האירנית על הכללת רכיבים אלו בהסכם הסופי, כמו גם ההסכמה של המעצמות לכך - גם אם היא הסכמה מוגבלת - מעידים, כי דווקא קביעתו של המנהיג העליון האירני, שלפיה לאירן תישאר יכולת גרעינית חרושתית, היא שהשפיעה במידה רבה יותר על העקרונות להסכם.
קיים חשש כבד שהתוכנית האירנית, גם בכפוף להסכם סופי שייחתם בינה לבין המעצמות, לא תהיה תוכנית למטרות שלום, שעל כן, על הממשל האמריקני לשכנע, כי ידבק ביעדים העדכניים שהציב הנשיא: התחייבות חד-משמעית לחסימת כל הנתיבים האירניים לפצצת גרעין ופיקוח חודרני חסר תקדים ולהותרת הסנקציות על-כנן כל עוד לא מומשו כל ההתחייבויות האירניות, על-פי תנאי ההסכם. על ישראל מצדה לפעול להידוק התיאום עם ארצות הברית אשר להמשך המשא-ומתן לקראת הסכם סופי עם אירן, ולחתור לדיאלוג רציף עם הממשל במטרה לתקן סעיפים בהסכם, שעלולים להיות מנוצלים בידי אירן להמשך הפיתוח הגרעיני. לבסוף, על ישראל וארצות הברית להגיע להסכמה מפורשת על אודות האופן, שבו יפעלו שתי המדינות לעצירת האירנים - אם לא ישמרו על ההסכם כלשונו או יבטלוהו באופן חד-צדדי.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 682 (5.4.15)
הכותב הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  06/04/2015   |   עודכן:  06/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצהרת לוזאן על הגרעין האירני: תובנות והמלצות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
המלצות לידלין
נטע אורי  |  6/04/15 17:48
2
הסכמים עם ערבים שקרנים.
מדמוני אסף  |  6/04/15 22:12
3
תקראו טוב את המאמר הזה
אהוד פרלסמן  |  7/04/15 00:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עופר וולפסון
נשיא ארה"ב אומר בראיון לניו-יורק טיימס, כי היה לו "קשה באופן אישי" לשמוע ביטויים לפיהם הממשל שלו לא עשה כל שביכולתו כדי לשמור על האינטרס של ישראל    "זו הזדמנות של פעם בחיים שפוגעת בתוכנית הגרעין; נשמור על ביטחון ישראל בכל מחיר"
יבשם עזגד
כורי דגירה איטיים, שיתבססו על איזוטופ קשה ביקוע אחר שאפשר להופכו לאורניום 233 - הפתרון שייתן לאירן גרעין, ויותיר אותה לא מסוכנת
גרשון אקשטיין
שם המשחק הוא הצלחת הפיקוח - מדוע למשל אין פיקוח מושלם לרבות בסיסים צבאיים? מדוע אירן שוללת ביקורות פתע?
אסתר שניאורסון גרי
כאשר נבחר בנימין נתניהו ב-1996 סיסמת הבחירות הייתה "נתניהו טוב ליהודים", על ביל קלינטון ופרשת מוניקה לוינסקי אמרו "קלינטון טוב ליהודיות", ועל אובמה ייאמר "חוסיין אובמה טוב לאירנים"
עמי דור-און
כמה דוגמאות לתחומים הנוגעים לגרעין האירני שבהם ישראל יכולה להתחיל להציג בפני כל אויביה מה היא מסוגלת לעולל - מבלי לאשר שאלה מעשי ידיה
רשימות נוספות
INSS  / מי ומי    | 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הכלכלה הסינית לאן?  /  גליה לביא
המלחמה בתימן: מבחן לקולקטיב הערבי  /  יואל גוז'נסקי, אפרים קם
ערב הסעודית תצליח לגבש חזית סונית?  /  גליה לינדנשטראוס, יואל גוז'נסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il