X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עתירת סיעת "מרצ" אינה מכוונת להתערבות בהליכי חקיקה של הכנסת, אלא היא מכוונת לבטל הסכמים שחתמה הממשלה או סיעת "הליכוד", לקראת הקמת ממשלתו ה-34 של בנימין נתניהו, בנימוקים של אי-חוקיות, חוסר סבירות ושיקולים זרים. ככזו סיכוייה להתקבל בידי בג"ץ, הינם טובים למדי, מה שאין יכולים אנו לומר ולכתוב, על עתירת "יש עתיד"
▪  ▪  ▪
שתי עתירות שונות לחלוטין האחת מהשנייה [צילום: איתמר לוין]

שתי עתירות הוגשו לבג"ץ, במהלכו של השבוע האחרון, שעניינן התנהלותה והרכבה העתידי של ממשלתו ה-34 של בנימין נתניהו. האחת - עתירתה של סיעת "יש עתיד", המכוונת נגד הגדלת מספר שרי הממשלה וסגני השרים, בממשלה העתידה לקום בימים אלה, בראשותו של בנימין נתניהו. השנייה - עתירתה של סיעת "מרצ" לביטול סעיפים בהסכם הקואליציוני, בין סיעת "הליכוד" לבין סיעת "הבית היהודי", לפיהם יגדל תקציב החטיבה להתיישבות והיא תועבר לאחריות משרד החקלאות, בטענה שסעיפים אלה - בהסכם הקואליציוני - עומדים בסתירה להנחיות היועץ המשפטי לממשלה.
ככל שיש רצון לראות קו מחבר בין שתי עתירות אלה, הרי למעט העובדה ששתיהן עוסקות ככותרת בלבד בשאלת הרכבה של ממשלתו העתידה לקום של בנימין נתניהו, הרי אין כל חוט מקשר, מן הפן המשפטי ומן הפן הערכי, העומד ביסודן של שתי עתירות אלה, כך שעניין לנו בשתי עתירות, השונות לחלוטין אחת מרעותה. בעוד שסיעת "יש עתיד", עתרה לבג"ץ נגד הרחבתה העתידית של ממשלתו העתידית של בנימין נתניהו, בדרך של הגבלת סעיף קיים בחוק יסוד: הממשלה, המונע הגדלת מספר שרים וסגני שרים, בממשלה, מעבר למספר מסוים והמונע מינוי שרים, ללא תיק, הרי סיעת "מרצ", עתרה לבג"ץ נגד מימוש הסכם קואליציוני קיים בין סיעת "הבית היהודי" לסיעת "הליכוד".
עתירתה של סיעת "יש עתיד" עוסקת בהתנהלותה - למעשה ובפועל - של הרשות המבצעת, קרי, ממשלת ישראל, תוך שבמסגרת עתירה זו, ביקשה סיעת "יש עתיד", למנוע מהקואליציה מלקיים דיון אפילו ראשוני בקריאה ראשונה, לצורך תיקון חוק יסוד: הממשלה, במסגרת הצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון מס' 3 והוראת שעה לכנסת ה-20), בדרך של הוצאת צו ביניים שיימנע דיון שכזה. לא פלא הדבר, כי השופטת התורנית, בבית משפט העליון, בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, כב' השופטת, פרופ' דפנה ארז-ברק, סירבה לבקשת סיעת "יש עתיד", להוצאת צו ביניים שתימנע מחברי הכנסת ובראשם, יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, לקיים הדיון, שהתקיים בכנסת שלשום במסגרתו עבר התיקון להצעת חוק יסוד: הממשלה, בקריאה ראשונה ברוב של 61 מחברי הכנסת ובהתנגדותם של 59 חברי כנסת. על-רקע זה יש להבין, הבסיס והיסוד להחלטת כב' השופטת, פרופ' דפנה ארז-ברק, מתאריך 11.5.2015, שדחתה הבקשה למתן צו ביניים, תוך שהיא אפשרה דיון בכנסת, לתיקון חוק יסוד: הממשלה וקבעה בהחלטתה, כי:
"לאחר שעיינתי בתגובת המשיבים ובעמדת היועץ המשפטי לממשלה לא ראיתי לתת את צו הביניים המבוקש המכוון בעיקרו כנגד הליכי חקיקה הנמצאים במהלכם" וזאת לדעת, מושכלות ראשונים הינם, כי בג"ץ אינו מתערב בהליכי החקיקה של הכנסת, שכן בג"ץ מכבד עקרון הפרדת שלושת הרשויות, קרי, הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת ואין רשות אחת מסיגה פעולה של האחרת, אלא במקרים חריגים ובלתי שגרתיים. אמון על עיקרון זה דחה בג"ץ בעבר שורה של עתירות שהגישו עותרים שביקשו מבג"ץ להתערב בהליכי חקיקה של הכנסת, כאשר פסק-הדין שהוציא מלפניו בג"ץ, בעניינו של ח"כ יוסי שריד, משמש תקדים המונע התערבות בג"ץ בהליכי חקיקה של הכנסת, למעט במקרים חריגים ביותר. גם אלה שהאשימו את בג"ץ - ובמיוחד את נשיאו לשעבר של בית משפט העליון, כב' השופט בדימוס, אהרן ברק - במה שקרוי וידוע במינוח "אקטיביזים שיפוטי", לא העזו לטעון כלפי השופט, אהרן ברק וכלפי בית משפט העליון, בשבתו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק, כי בג"ץ מתערב, באופן ישיר, בהליכי החקיקה של הכנסת. עיקר ומהות הביקורת של מתנגדי בג"ץ נוגעת לעצם זכאותו של בג"ץ לפסול חוקים של הכנסת, ככלל ואפילו התקבלו הם תוך פגמים מהותיים היורדים לשורשם של דברים.
שונה היא לחלוטין עתירתה של סיעת "מרצ", שהוגשה, זה עתה, לבג"ץ, במטרה שבג"ץ יבטל סעיפים בהסכם הקואליציוני, שנכרת בין סיעת "הבית היהודי", לבין סיעת "הליכוד". מהותה של עתירה זו מתבססת על כך, כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דנה זילבר, קבעה - בחודש פברואר החולף - כי יש להפסיק לתקצב החטיבה להתיישבות וכי פעולת החטיבה, כזרועה לקביעת מדיניות ההתיישבות הכפרית של המדינה פסולה ומכאן, שאין כל בסיס חוקי - על-פי קביעה משפטית זו, המחייבת המדינה, לכל דבר ועניין - להמשיך ולתקצב החטיבה להתיישבות.
קריאת סעיפי ההסכם הקואליציוני בין סיעת "הליכוד" לבין סיעת "הבית היהודי", בעניין זה, מראה, כי לא רק שלא הופסק תקצוב החטיבה להתיישבות, בידי ממשלת ישראל, אלא תקציב החטיבה להתיישבות יוגדל וחטיבה זו תועבר לאחריות משרד החקלאות, כך שיתווספו 50 מיליון שקל לתקציב השוטף של החטיבה להתיישבות. החטיבה להתיישבות משמשת זרוע להעברת תקציבי המדינה, לפיתוח תשתיות ההתנחלויות, אשר מי שאחראי עליה הוא שר החקלאות המיועד לכהונה, בממשלתו ה-34 של בנימין נתניהו, ח"כ אורי אריאל.
עתירת סיעת "מרצ" בשונה ובמובדל מעתירת סיעת "יש עתיד" - אינה מכוונת להתערבות בהליכי חקיקה של הכנסת, אלא היא מכוונת לבטל הסכמים שחתמה הממשלה וגם/או שחתמה סיעת "הליכוד", בשם הממשלה, לקראת הקמת ממשלתו ה-34 של בנימין נתניהו, בנימוקים של אי-חוקיות, חוסר סבירות וגם/או שיקולים זרים וכן חריגה מהותית ממתחם הסבירות, היורדת לשורשם של דברים. ככזו - לאור ההלכה הפסוקה הקיימת - סיכוייה של עתירת "מרצ" להתקבל בידי בג"ץ, הינם טובים למדי, מה שאין יכולים אנו לומר ולכתוב, בכל הכבוד הראוי, על עתירת סיעת "יש עתיד" נגד שינוי חוק יסוד: הממשלה, בדרך של התערבות בהליכי החקיקה של הכנסת.
חרף הביקורת הנשמעת על בג"ץ בגין פסילת חוקי הכנסת על-ידו, הרי בג"ץ אינו מתרשם מביקורת זו וכל אימת שהוא רואה פגיעה בזכויות יסוד וגם/או פגיעה בזכויות מוקנות, בדרך של חקיקת חוקים, בידי כנסת ישראל, הוא מגיב בפסילת חוקים אלה וגם/או בפסילת סעיפים מתוככי חוקים אלה. עם זאת, שומר בג"ץ בקפדנות שלא לחצות "קווים אדומים" ולא להתערב, במישרין וגם/או בעקיפין, בעבודתה השוטפת של הכנסת ובהליכי החקיקה שלה. נראה, אם כן, שבג"ץ לא ישנה ממדיניותו זו, הנקוטה ושגורה אצלו, זה שנים הרבה ולמרות שמאז חרב בית המקדש, בעוונותינו, כי רבים, מסתכנים אנו, בנבואה מוקדמת ובניחוש, כי עתירת סיעת "יש עתיד", תידחה בידי בג"ץ ואילו לעתירת סיעת "מרצ", יש סיכוי רב, להתקבל בידי בג"ץ.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, עו"ד, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  13/05/2015   |   עודכן:  13/05/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין עתירת מרצ לעתירת יש עתיד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מסקנה: אין עתיד אך יש מרץ ל"ת
ה.א  |  13/05/15 19:15
2
קשקוש. "אין בסיס חוקי לתקצוב
בני בנקר  |  14/05/15 09:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 34
איציק וולף
בליכוד נערכים לחלוקת התיקים המיניסטריאליים לחברי הכנסת מהמפלגה    מירי רגב תמונה לראשונה לשרה, וכן דני דנון וזאב אלקין    ח"כ אקוניס ימונה ליו"ר הקואליציה
ד"ר חיים שטנגר
גם אם תצליח הקואליציה המקרטעת של בנימין נתניהו להעביר התיקון לחוק בקריאה שנייה ושלישית ויוגדל מספר השרים וסגני השרים - הליך שלדעת יודעי דבר יגדיל הוצאות מימון החזקת הממשלה בלפחות 58 מיליון שקלים - לא בטוח שממשלתו זו של ביבי נתניהו, תשרוד, לאורך זמן
ראובן לייב
העיתונאי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, קורא לישראל לשים קץ למשטר הקואליציוני, המחבל בכוחה ובתפקודה של הממשלה בארץ
איציק וולף
חברי האופוזיציה תקפו את הממשלה ואת הקואליציה על הכוונה להעביר התיקון לחוק יסוד הממשלה שיאפשר הגדלת מספר השרים    סגן השר אקוניס: אנחנו לא התבכיינו ב-99' כשהפסדנו
עידן יוסף
יו"ר ישראל ביתנו מאשים את חנן קריסטל, ארי שביט ואילה חסון-נשר בשקרנות ובגזענות    מגלה: מקורבי נתניהו הציעו לי את תיק הביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il