X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה הקנאי אינו משה המנהיג, וגם יהושע הקנאי אינו יהושע המנהיג. מי שמגיע למנהיגות חייב לשקול את הדברים בקור רוח ולהכיר בקיומה של מציאות מורכבת
▪  ▪  ▪
משה. חשיבות המתינות [ציור: רמברנדט]

מי היה האיש הראשון שראה אל מול עיניו מעשה עוולה, והגיב במעשה אלים וקטלני? היה זה לא אחר ממשה רבינו, הרואה מצרי מכה איש עברי מאחיו ומחליט לקחת את העניינים לידיים. ומי היה האדם הראשון שהוגדר בתורה בתור "קנאי"? גם כאן לא היה זה פנחס. היה זה לא אחר מיהושע בן נון, תלמידו וממשיכו של משה, שבשעה ששמע על אלדד ומידד המתנבאים במחנה, מיד קפץ ופסק: "אדוני משה כלאם". משה ראה באמירה זו ביטוי של קנאות והגיב: "המקנא אתה לי?!".
אם כך, להיכן נעלמה תכונת הקנאות של משה רבינו בפרשת זמרי? מדוע הוא נטרל אותה בהתייחסו לאלדד ומידד? התשובה לכך היא שהריגת המצרי בוצעה על-ידי משה העלם הצעיר, שאך זה יצא מהחממה של ארמון פרעה אל העולם הקשה והמסוכסך שבחוץ. מאז הרבה מים זרמו בנילוס ומשה המנהיג שכבר הגיע לגיל שמונים, שוב איננו צעיר מתלהם. הוא מבוגר אחראי הפועל מתוך שיקול דעת, מתינות וסבלנות. גם יהושע של פרשת אלדד ומידד מכונה "מבחוריו" של משה. מאז גם הוא התבגר והפנים את המסר של רבו, לפיו יש להתייחס בהבנה ולהביט בעין טובה גם על מי שנראים לכאורה חתרנים וסוררים.
מנהיגים דגולים רבים התאפיינו בצעירותם בלהט ובנחישות למען הצדק. הם ניחנו באצבע קלה על ההדק, שבבגרותם התחלפה בשיקול דעת וכובד ראש. בקיבוצים נהגו לומר, כי מי שלא היה סוציאליסט בצעירותו הוא חסר ערכים, אך מי שנשאר סוציאליסט כבוגר - הריהו חסר שכל. צעירים רוצים לתקן את העולם. הם בטוחים שהדרך היחידה לעשות זאת היא זו שהם דוגלים בה. כשהם מתבגרים הם נחשפים למורכבות שבמציאות, ומתוכה הם מבינים את הצורך באיפוק ובסובלנות.
משה בפרשתנו נמצא בערוב ימיו. הוא מבקש מהשם למנות מנהיג להמשך הדרך. לכאורה לא מובן פשרה של פנייתו זו של משה. וכי יעלה על הדעת שהשם יפקיר את עדתו? ענה על כך ר' מנחם מנדל מקוצק, שמשום שראה משה שהשעה משחקת לפנחס והוא זוכה לברכת שלום משמיים, הוא חשש שפנחס יהיה המנהיג הנבחר. חשוב היה לו למשה לוודא, כי להנהגת העם ייבחר מנהיג שקול, מתון וסובלן שהתבגר דיו, כדי שיוכל להיות קשוב ולא יתנהג בקנאות כלפי מי שחושבים אחרת.
משה פונה אל "ה' אלוקי הרוחות לכל בשר", אל השם שמכיר בשונות ובאינדיבידואליות של רוח האדם, ומבקש "איש על העדה". במנהיגות ישנו מתח בין הצורך להיות מורם-מעם מחד-גיסא, אך להיות שליח לאנשים המונהגים. משה מבקש מנהיג "אשר יוציאם ואשר יביאם" - כלומר יוכל להוביל וליזום, להטיל משימות ולהתוות דרך. מצד שני הוא צריך להיות "אשר ייצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם" - כלומר יכיר בעובדה שהוא שליח ציבור, יהיה קשוב להלכי הרוח בעם ויגלה אכפתיות ורגישות. השם ממנה את יהושע "איש אשר רוח בו - שיכול להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד" (רש"י). משמעות הדברים כפולה. יהושע יבין את רוחו של כל אדם, ועם זאת גם יהיה מסוגל לעמוד בתקיפות כנגד רוחות פרצים.
הנטייה לקנאות מלווה את עם ישראל בכל הדורות. קנאותם של צעירים המיטה אסון כבד על העם בימי הבית השני, שאת חורבנו אנו מבכים בימים אלו של בין המצרים. הקנאים הללו לחמו ביהודים שחשבו אחרת מהם. במשך שנתיים, מאז הגיע טיטוס לשערי ירושלים, לא עשו המנהיגים היהודים דבר חוץ מאשר להילחם איש ברעהו. אפילו על מינוי רמטכ"ל הם לא יכלו להסכים. ערב עזיבת אספסיאנוס שרפו הקנאים את אוצרות המזון בירושלים. התנהגותם שיקפה הלך רוח של קנאות שרווח בעם: שהיו "אוכלין ושותין זה עם זה, ודוקרין זה את זה בחרבות שבלשונם" (יומא ט' ע"ב).
גם בזמננו ישנם המקנאים הרוצים לכלוא את הרוח של כל החולק על דעתם והופכים אותו לאויב מר. הם דוקרים זה את זה בחרבות הלשון. עלינו לפעול לכך שאנשים אשר רוח בהם יובילו את הציבור, ולעשות למען השבתם של ערכי הסובלנות והמתינות למרחב הציבורי של החברה הישראלית.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא רב היישוב ניר עציון, מלמד במכללה האקדמית לחינוך שאנן ובאוניברסיטת חיפה.
תאריך:  10/07/2015   |   עודכן:  12/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תקנו קנאות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יש קנאות ויש קנאות
אקדמאי  |  10/07/15 09:30
 
- הצדק עימך! ל"ת
אופירה  |  11/07/15 15:07
2
ה שרואים מכאן לא רואים משם
מיכל מירושלים  |  10/07/15 10:00
3
לוביץ' בעד פשרנות וחפיפניקיות ל"ת
ירושלמית  |  10/07/15 10:22
4
משה הוא הבולשביק היהודי הראשון
הגוי..  |  10/07/15 12:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב ד"ר משה פינצ'וק
כניסתו של עם ישראל לארץ ישראל צריכה להיעשות בשיתוף אומות העולם - לא כדי לקבל את אישורן, אלא כדי שהתהליך יהיה מושלם מבחינה רוחנית אוניברסלית
הרב חנוך חיימוביץ
המלחמה הראשונה של עם ישראל אחרי קרוב ל-40 שנות נדודים במדבר מתחילה כיוזמה מלמטה למעלה, ומבוססת על העיקרון החשוב של פדיון שבויים
הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי
אשתו של און בן פלת מצילה אותו מגורלם של קרח ועדתו, ובכך בונה תיאוריה המציבה את התא המשפחתי כיסוד כיסא ה' ובחזית המאבק לקבלת עול מלכות שמיים
הרב רפי אוסטרוף
האם יהדות הגולה הולכת בדרכם של אבותינו בחטא המרגלים? האם היא שוכחת את הרעות שפקדו אותה בארצות מושבה ומואסת בארץ ישראל?    מבט אקטואלי ומודאג לפרשת השבוע
הרב חגי לונדין
פרשת בהעלותך סובבת סביב קריאות תיגר על מנהיגותו של משה רבינו - שאינו רואה בהן פגיעה אישית, אלא דווקא מכשיר להעצמתו של העם
רשימות נוספות
האחדות המייחדת  /  הרב צחי הלמן
חג ההווה  /  הרב יעקב נגן
הימים שעוד נכונו לנו  /  הרב אבישי אלבוים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il