X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר ענת צ'צ'יק [צילום: דני מכליס, באדיבות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב]
ארזתם לבד?
סובלים מחרדת טיסה? מחקר שבו השתתפה ד"ר ענת צ'צ'יק מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מנבא שתשלמו הרבה יותר בעד טיסות הנתפשות בעיניכם כבטוחות יותר
   רשימות קודמות
  יוצאת מהלחץ
  בעקבות מאסטרס וג'ונסון
  יובל המבלבל
כך תפחיתו את חרדת הטיסה שלכם
  • השתדלו לשבת בחלק הקדמי של המטוס, שם טלטלות מורגשות פחות.
  • עדכנו את אחד מאנשי הצוות לגבי חרדת הטיסה שלכם. לרבות מחברות-התעופה יש כלים לסייע בנושא, כמו מתן אפשרות לשוחח עם הקברניט לפני ההמראה (זה מרגיע מאוד).
  • טוסו בחברות שמפעילות צי מטוסים חדיש.
  • טוסו הרבה: ככל שתרבו לטוס, חרדתכם תתפוגג.
  • וזכרו: בעולם נמצאים באוויר בכל שעה נתונה כ-14,000 מטוסים, אתם לא לבד...

התאבדותו של הטייס הגרמני, אנדריאס לוביץ, שריסק את מטוס הנוסעים של חברת "ג'רמן ווינגס' על 150 יושביו בהרי האלפים, עוררה מחדש את נושא חרדת הטיסה.
במחקר קודם שבו השתתפה ד"ר ענת צ'צ'יק, מן הפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר באוניברסיטת 'בן-גוריון', נמצא כי חרדת טיסה היא אחד המשתנים המשפיעים על נוסעים כשהם בוחרים באיזו טיסה לטוס אל יעדם. עוד נמצא באותו מחקר כי בגלל העדר מידע אוביקטיבי וזמין על בטיחות הטיסה, נוסעים הסובלים מחרדת טיסה נוטים להיאחז בתכונות מסוימות של הטיסה המוצעת (כגון טיסה ישירה, או טיסה בחברה סדירה), שנראות להם כמפחיתות סיכון לתאונה. הם אף מוכנים לשלם יותר בעד טיסות אלה.
במחקר-המשך עשו ד"ר צ'צ'יק ועמיתיה - פרופסור עליזה פליישר מהאוניברסיטה העברית ופרופסור תומר טולדו מהטכניון - סקר שבחן את בחירותיהם של נוסעים ישראלים לגבי טיסת הלוך ושוב מלונדון לציריך וחזרה ללונדון. עיקרי המחקר התפרסמו לראשונה ב'אבג', העיתון הרשמי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
אז נא להדק חגורות, אנחנו ממריאים: מחצית מן הנבדקים קיבלו בנוסף למידע הרגיל על הטיסות המוצעות גם מידע בנוגע לרמת הבטיחות של הטיסה, והוא הוצג כקביעה אוביקטיבית של מומחי תעופה. נבדקה גם רמת חרדת הטיסה של הנבדקים. אחת התוצאות המעניינות היא שהנכונות לשלם כדי לעבור מרמת בטיחות נמוכה לרמת בטיחות בינונית קרובה מאוד לאפס. משמעות הדבר היא כי אנשים לא מבחינים בין טיסות ברמת בטיחות נמוכה ורמת בטיחות בינונית, ללא קשר לרמה של חרדת הטיסה. ואילו הנכונות לשלם בעד מעבר מטיסה ברמה בטיחות נמוכה או בינונית לטיסה ברמת בטיחות גבוהה גדלה עם עליית הרמה של חרדת הטיסה.
אף-על-פי שהסטטיסטיקה מראה שתחבורה אווירית היא הבטוחה בין דרכי התעבורה, הולכת ומתרחבת החשיפה של תאונות ואסונות תעופה באמצעי-התקשורת השונים. "רצף התאונות האוויריות בשנת 2014 מגביר את חרדת הטיסה בציבור", אומרת ד"ר צ'צ'יק. "נמצא שכאשר אנשים קיבלו, בנוסף למידע הרגיל, גם דירוגי בטיחות טיסה שהוצגו להם כרשמיים, הם נטשו את התפישות הקודמות שלהם והסתמכו על המידע שנמסר. למרות שכל דרגות הבטיחות שניתנו בסקר כללו הסתברויות זניחות להתרסקות, נמצא שכאשר מדובר בהתרסקות מטוס (מה שמתואר בספרות כ"מוות רע"), אנשים מתייחסים לא לדרגות הבטיחות השונות אלא לטיסה עם הדירוג הכי גבוה כבטוחה, ולכל היתר כלא-בטוחות".
בתקופת לימודיה עבדה ענת צ'צ'יק כדיילת-אוויר ופיתחה חרדת טיסה. היא השתחררה ממנה בעקבות עיסוקה בנושא. את מחקרה עשתה בשיתוף פעולה עם חוקרים מן האוניברסיטה העברית ומן הטכניון. הוא פורסם לאחרונה בכתב-העת Transportation Research Part C תחת הכותרת "האם משתלם לחשוף מידע בטיחות? ההשפעה של מידע ביחס לבטיחות על בחירת טיסה". החוקרים ביקשו מ-518 נדגמים ישראלים למלא שאלונים שבהם הוצעו להם אפשרויות טיסה שונות מלונדון לציריך וחזרה מציריך ללונדון. הטיסות נבדלו זו מזו בכמה תכונות: 1. חברת-התעופה: אל-על, איזיג'ט, לופטהנזה, איירופלוט. 2. האם הטיסה ישירה או כרוכה בחניית-ביניים. 3. משך הטיסה (כולל חניית-ביניים). 4. מחיר הטיסה.
החוקרים מצאו שמשתתפים שלא קיבלו מידע בטיחות הסתמכו על תפישות הבטיחות שלהם. לעומת זאת משתתפים שקיבלו מידע בנוגע לבטיחות הטיסות נטשו את תפישותיהם הקודמות והשתמשו במידע הבטיחות שקיבלו. כל המשתתפים הראו העדפה חזקה של טיסות עם דירוג הבטיחות הגבוה ביותר (שלושה כוכבים) ונטייה להימנע מטיסות שקיבלו דירוגי בטיחות בינוניים או נמוכים. כלומר, משתתפים מייחסים עליונות לטיסות עם דירוג בטיחות גבוה, ואילו טיסות עם דירוגי בטיחות בינוניים ונמוכים נחשבות נחותות.
ד"ר צ'צ'יק ועמיתיה אומרים שמחקרם איפשר להסיק מסקנות מעשיות. מאחר שנושא בטיחות הטיסה מגלם בעיות של מידע א-סימטרי בין חברת-התעופה לצרכנים, שגורם לנוסעים לשלם על תכונות מוצר שהם למעשה לא מקבלים (בטיחות), מחקר זה מראה שמידע יכול להקטין את רמת החרדה ולשנות את תהליך קבלת ההחלטות של נוסעי חברת-תעופה. לסיכום מחקרה מציינת החוקרת כי "אחת התוצאות המעניינות היא, שלמרות ששלוש רמות הבטיחות שהוצעו בניסוי היו גבוהות מאוד, המשתתפים נטו לבחור בטיסות עם רמת הבטיחות הגבוהה ביותר והיו מוכנים לשלם עבורן יותר באופן משמעותי". והיא מוסיפה: "אם בעתיד מידע אוביקטיבי בנוגע לבטיחות טיסה יונגש לציבור, חברות שיציעו את רמות הבטיחות הגבוהות ביותר יוכלו ליהנות מפרמיית מחיר, בעוד שאחרות עלולות להתמודד עם ביקושים יורדים, גם אם רמת הבטיחות שהן מציעות עומדת במינימום הנדרש על-ידי רשויות התעופה".

פורסם במקור: 'אבג' - עיתון אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (גיליון יולי 2015) / בהוצאת המחלקה לפרסומים ודוברות
תאריך:  16/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארזתם לבד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חשוב לפרסם את דירוג הבטיחות
נורברטו  |  19/07/15 09:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מערכת זווית
מג'ים קארי וג'ון אוליבר ועד שלום אסייג ומיקי גבע: קומיקאים צוחקים על המאבק הסביבתי
אלי אלון
פסל "הטייס השותה" בקניון עזריאלי בת"א, פסל "הנער והסוס" בכיכר מרכזית בכפר תבור, פסל "הלוחם החושב" בעפולה, ופסל "האריה שאהב תות" בגן-סיפור בחולון-הם רק חלק מפסלי חוצות הרבים שיצר האמן והפסל בן קיבוץ מעוז חיים, אסף ליפשיץ, בן דודו של האמן אורי ליפשיץ
ד"ר דניאל מדר
מחקר חדש חושף שדי בחשיפה חד-פעמית לזיהום אוויר גבוה כדי להעלות את הסיכון לשבץ עוד באותו היום
חיים נוי
"העיירה שלנו" - המחזה שזכה בפוליצר שב ומרגש על הבמה - החיים על-פי בית צבי    העלילה עוסקת בעיירה דמיונית בארה"ב שכמותה מצויות רבות מאוד לאורכה ולרוחבה של היבשת
עליס בליטנטל
מה עושה אדם כשהוא זוכה בלוטו ב-18 וחצי מיליון אירו? את הספר המצליח שכתב גרגואר "הדברים שאני רוצה" דלקור ביים דידייה לה פשר בתבונה וברגישות רבות, בירידה למעמקי הנפש וההתלבטויות של הגיבורה, המאירים את גדלות נפש האדם
רשימות נוספות
אבג  
יוצאת מהלחץ  /  עיתון ׳אבג׳
בעקבות מאסטרס וג'ונסון  /  עיתון ׳אבג׳
יובל המבלבל  /  עיתון ׳אבג׳
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il