X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אפרופו הרוויזיה שהממשלה עומדת לערוך ברשות השידור ובקול ישראל: כדאי לא לשפוך את המים עם התינוק, אך חובה לשפר את איכות המים
▪  ▪  ▪
העברית עילגת

מודה ומתוודה, גדלתי על האזנה לקול ישראל, וזכרונות נפלאים יש לי משמיעת הקראת תסכיתי הרדיו, שהיו כמו ההצגות כיום עבורי. קולותיהם של השחקנים והקריינים אז, שלקחו אותך למחוזות הדמיון -היו בעברית צחה, בהיגוי נכון, כך שהתכנים נמסכו בתובנות של כל ילד או ילדה, נער ונערה.
קטעי המוזיקה הקלאסית שהושמעו כל בוקר מיד לאחר מהדורת החדשות הקצרה בשעה 7, חדרו ללב כל ילד טרם הליכתו לבית הספר, כך שאזנו הייתה כרויה לסוג זה של מוזיקה גם ללא לימודים והסברים. בשבתות הייתי מסתגרת בחדרי, ומאזינה לכל מיני תחנות מכל העולם, ורווה אייטמים ציבוריים ופרטיים, שעלו ברדיו שלי. זאת, הודות לשכן יאיר, בנו של יהודה בורלא, שגר בבית הסמוך, בדירה בו שכן בעבר מייסד מעריב, ד"ר עזריאל קרליבך, והודות לאנטנות שלו שגם הותקנו על גג ביתנו, קלטתי מכל טוב הקשת והרשת.
בשנים האחרונות, כשהקריינים, השדרנים ואפילו מרואינים נכבדים בתוכניות הראיונות, מדברים בעברית עילגת, קשה לי מאוד להאזין לתוכניות ולחדשות. כשכל אדם שאינו בקיא בעברית תקנית, ומבטא במיוחד שמות אישים ישראלים, יהודים או זרים מהאישים הבינלאומיים בשגיאות - הבורות הזו ממש מרתיחה. אולי האשמה היא בחוסר הידיעה שלהם באנגלית ושפות זרות אחרות, ובחסר בהכרת שמות אנשי רוח בשפת המקור שלהם...
שיא הבזיון הוא רמת הדיבור של חלק ניכר מהקריינים שיש להם נטייה לגמגם - וכל משפט או חלקו, נפתחים בהברה "עה"(E). גם המרואינים בחלקם לוקים בחסר זה. מכאן, ניתן להסיק שרמת הדיבור ולימוד ניהול שיג ושיח אינם מצויים בילקוט תכני הלימוד הבסיסיים אצלנו. חבל שלא העתקנו זאת מהאמריקניים, אותם אנו כה אוהבים לחקות...אצלם - כל ילד יכול לנהל שיחה עם כל אחד בשפה ברורה ועם ידע רחב.
במיוחד בולטת עובדת אי-היכולת, האימפוטנטיות, של הצעירים, לבטא את המילים שמנוקדות ב-"שווא". וכך, לדוגמא: מילים כמו שוביניזם, עם ז' מנוקדת בשווא, נהגות כ-"שוביניזעם". השם מייקל נהגה כ-מייקעל. המילה גוגל נהגית כ"גוגעל". (תוספת האות ע', משמשת כאן במקום ה-סגול שמצוי כתחליף לניקוד בשפת היידיש, כמו שה-א' משמשת כקמץ ביידיש.
עד מתי נמשיך לשמוע קריינים שמקריאים את החדשות ללא הפסקה בין משפט למשפט, כאילו שאין ביניהם נקודה או פסיק, וכך, אינך יודע אם מה שנאמר שייך לאייטם הקודם או לזה שאחריו? האם קול ישראל אינו עורך מבחנים למועמדים, ומקבל לעבודה לקויי דיבור שכאלה, ובה בעת ממשיך להעסיק קריינים בעלי וותק (גם בליקויים שהוזכרו) שממשיכים לצרום את האוזן בדיבור הלקוי שלהם?
ומדוע בסיום כל ראיון-: או שלא מזכירים את שם המרואיין (מה שקורה לרוב אצל מחליפו של דן מרגלית בחדשות שעה 5) או שאם הם כן מזכירים - הם עושים זאת במהירות כאילו קפאם השד, כמו השדרנית הנחמדה בתוכנית הבוקר? כך שכך או כך, אין המאזינים יכולים לדעת מי המרואיין, במקרה שהחמיצו את השניות הראשונות לראיון. ועד מתי ימשיכו חלק מהקריינים לומר תלתלה (ב ת' קמוצה) במקום "טלטלה"בסגול מתחת ה ט'?
רצוי באמת לטלטל את רשות השידור, אך חס וחלילה אם מישהו יגמוז את תוכניתו של מושיק טימור בחצות שישי, בה הוא מראיין את פרופ' אהרונסון המופלא ואחרים, או את תוכניתו של ד"ר יצחק נוי בשבת בבוקר, שראוי היה שתימשך שעתיים, ולא 40 דקות פלוס פרסומות, או את תוכניתו שמחממת את הלב ומנעימה כל כך את השבת בצהריים של אבי אתגר. הוא פשוט פנומן בשדרו מוזיקה כה מענגת.
אז מה שנותר הוא, לצפות בכיליון עיניים לשינויים שיחולו ברשות השידור, ואולי גם באיכות השדרנים. ולממשלה נאחל יכולת להגשים את תוכניתה לשידרוג רשות השידור.
בהצלחה.

תאריך:  23/07/2015   |   עודכן:  23/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרוויזיה בקול ישראל
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
קשטי לעצמך תחילה
אליעזר בן יהודה  |  23/07/15 15:21
 
- תאגיד השידור הציבורי החדש
דעת תורה  |  24/07/15 12:46
2
והשמאלן אריה גולן
פרוק רגלים  |  23/07/15 16:28
3
תכנית דין&דברים גזענית=טינופת!
ע_הראל  |  23/07/15 20:42
4
מאמר משיב נפש, חשוב מאד
אברהם שלום  |  24/07/15 00:48
5
חשוב שיישלח למנהל קול ישראל
אברהם חטף פתח  |  26/07/15 09:33
 
- נ.ב.
אברהם חטף פתח  |  26/07/15 10:03
6
כל כך נכון והלוואי שיגיע לאוזן ל"ת
המלהגים  |  26/07/15 16:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
חסקה, חסקה, בלי סיפון ומעקה שנחיה ושנזכה, רק לשוט בחסקה (מתוך "חסקה," מילים יורם טהרלב, לחן משה ולינסקי)
צ'לו רוזנברג
מתברר שבפוליטיקה הישראלית אין התיישנות, ומה שהיה הוא שיהיה. גם בנושא בחירת החברים בוועדה למינוי שופטים, ואותן דמויות ממש היו במרכז: ראש הממשלה שסגר דיל עם ליברמן, דרעי שננזף בבוטות על-ידי נתניהו, וכמוכן צחי הנגבי שדאג לסגירת כל הקצוות לקראת סיום מוצלח של המהלך
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מי מפחד מנפגעי נפש?    גביע הקוטג' כמשל    הצהרונים צועדים על קיבה בריאה    דוד קפרא -למה המשטרה על מניע פלילי?
שמעון זיו
לאחרונה, נוספו עוד שני גורמים לשנאה. האחד - זה הטייקונים ובמיוחד טייקוני הגז. הם עוכרי ישראל, זועקות הכותרות    הם שודדים אותנו, זה הרכוש שלנו והם באים לעשות כסף על גבנו
גיל נוילנדר
פרטים של כ-200 מיליון אמריקנים נגנבו על-ידי האקר בן 25 מווייטנאם. כך תוודאו שזה לא קורה גם לכם? מה זה גניבת זהות ואיך תימנעו ממנה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il