X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תנועת חמאס משחקת משחק כפול ומנסה לקבל סיוע כספי מאירן ומסעודיה המתחרות ביניהן על ההגמוניה במזרח התיכון. משלחת נוספת של חמאס תצא בקרוב לסעודיה כדי לדון בסיוע הכספי לתנועה
▪  ▪  ▪
חאלד משעל. שלב חדש ביחסים עם סעודיה [צילום: AP]

הסכם הגרעין אמור לשפר את מצבה הכלכלי של אירן בצורה ניכרת ויוזרמו אליה מאות מיליארדים של דולרים כתוצאה מהסרת הסנקציות והפשרת הכספים שלה שהוקפאו בחו"ל.
על-פי ההערכות, חלק מהכספים שיכנסו לקופתה של אירן יועברו לבנות בריתה במזרח התיכון כדי לחזק את מגמות ההתפשטות שלה. אירן תומכת כספית בחיזבאללה בלבנון, במורדים החות'ים בתימן ובארגוני הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ברצועת עזה. ארגון הג'יהאד האיסלאמי הודיע באחרונה כי הוא סובל ממצוקה כספית גדולה בעקבות הפסקת הזרמת הסיוע הכספי מאירן.
תנועת חמאס נמצאת במחלוקת עמוקה עם אירן על-רקע מלחמת האזרחים בסוריה והיחס שלה למשטרו של בשאר אסד שהינו בן טיפוחה של אירן. על הרקע הזה חל קרע בין ההנהגה המדינית של חמאס לבין ההנהגה האירנית אולם אירן המשיכה, עד לאחרונה, להזרים כספים ונשק לזרוע הצבאית של חמאס עז א-דין אל-קסאם.
לפני שבוע ביקרה משלחת של חמאס בראשות חא'לד משעל, ראש הלשכה המדינית של התנועה, בסעודיה ונפגשה עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לפגישה שהיוותה שלב חדש ביחסים בינה, שכן עד לינואר 2015 התייחסה סעודיה בראשות המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז, שבינתיים הלך לעולמו, אל חמאס כארגון טרור.
ההתקרבות המחודשת בין חמאס לסעודיה נבעה מאינטרס משותף, המלך סלמאן רצה לחזק את הציר הסוני שהקים נגד התפשטותה של אירן במזרח התיכון והוא רואה בחמאס ובתנועת "האחים המוסלמים" גורם אזורי סוני חשוב ואילו חמאס רצתה לקבל רהביליטציה מהשלטון הסעודי החדש.
אולם, עתה מתברר כי גם הגורם הכספי והכלכלי היווה שיקול חשוב בהתקרבות המחודשת של חמאס לסעודיה. ד"ר מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס גילה בראיון שהעניק ב-27 ביולי לרשת אלג'זירה כי אירן הפסיקה את הסיוע לתנועת חמאס.
"הסיוע של אירן לחמאס ולעזה נפסק והקשר בין טהרן לחמאס עדיין מוקפא" הוא אמר.
ואילו צאלח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית ומציג חמאס בטורקיה שהשתתף בפגישה עם המלך הסעודי אמר לאתר אל-רסאלה ב-27 ביולי כי "הדיונים עסקו בהסרת המצור מעל הרצועה, תמיכה בשיקום הרצועה ותמיכה ברצועת עזה".
הוא גילה כי שר ההגנה הסעודי הנסיך מחמד בן סלמאן אמר לחברי משלחת חמאס"תקבלו תמיכה בעזה טובה יותר ממה שאתם מצפים ומעריכים".
תנועת חמאס מנסה עכשיו לרקוד על שתי חתונות, מחד-גיסא לשמור על המשך הקשר עם סעודיה ומאידך לא להתנתק לגמרי מאירן, שהתחזקה עוד יותר כתוצאה מהחתימה על הסכם הגרעין ואשר תתעשר בקרוב בעוד כמה מאות מיליארדי דולרים,זאת מתוך ציפיה לקבל כספים גם מסעודיה וגם מאירן כדי לחזק את מעמדה ברצועה תוך שהיא מציגה עצמה כ"ניטרלית" וכמי שאינה נוטלת חלק ביריבות בין אירן לסעודיה על ההגמוניה במזרח התיכון.
מוסא אבו מרזוק אף שיגר לאוויררעיון, בראיון שהעניק לרשת אלג'זירה, כיצד לפתור את המחלוקת בין תנועתו לבין אירן על המצב בסוריה והציע "לנקוט עמדה ניטרלית ולהתמקד בקשר ההדדי לפלשתין וירושלים".
הוא גם ניצל את הראיון להחניף לאירן ולשבח אותה על חתימתה על הסכם הגרעין ואמר: " ההסכם הוא לטובתה של אירן שהיא מדינה אזורית גדולה ומשפיעה, הוא מהווה הכרה גדולה של הקהילה הבינלאומית ושש המעצמות במעמדה המדיני של אירן באזור".
משלחת של תנועת חמאס תצא בקרוב לסעודיה כדי לדון בפרטי הסיוע הכספי הסעודי לרצועת עזה, כך גילה צאלח אלעארורי בראיון לאתר אל-רסאלה.
נראה כי תנועת חמאס משחקת משחק כפול ומנסה להרוויח סיוע כספי מסעודיה הסונית ומאירן השיעית המסוכסכות ביניהן, סעודיה הסכימה כבר להעביר כספים לתנועת חמאס אך אירן שומרת עדיין על שתיקה.
אולם, אי-אפשר לפסול את האפשרות שלמרות המחלוקת של אירן עם חמאס בנושא הסורי היא תחדש את הסיוע לחמאס, ייתכן שהיא לא תרצה לאפשר לסעודיה, יריבתה, "בעלות" על תנועת חמאס ואסור כמובן לשכוח את שנאתה לישראל ורצונה להשמידה בכל מחיר.
במצב הזה חמאס עשוייה להינות משני העולמות ולהתחזק באמצעות כסף סעודי וכסף אירני דבר שאיננו משרת, בלשון המעטה, את האינטרסים של ישראל.

תאריך:  29/07/2015   |   עודכן:  29/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשחק הכפול של חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המשחק הכפול של ביבי
חשדנית  |  29/07/15 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
קובי מיכאל
ההתמודדות הישראלית עם האתגרים האסטרטגיים הלא-גרעיניים, שהוחרפו כתוצאה מהחתימה על הסכם הגרעין עם אירן, אמורה להיות מושתתת על "ריפוי" היחסים המיוחדים שבין ישראל לארצות הברית
ד"ר רונן זיידל
העדה היהודית היא העדה העירקית הראשונה שנכחדה בעירק הערבית ובכורדיסטן. האם יהיו הצוענים העדה העירקית השנייה שתיכחד כליל?
יוני בן-מנחם
הסכם הגרעין הביא לשינוי אסטרטגי ביחסה של טורקיה לדאעש ולכורדים. נשיא טורקיה ארדואן נכנס להרפתקה מסוכנת שעלולה לערער את היציבות בארצו
יואל גוז'נסקי
הסכם הגרעין אליו הגיעו המעצמות עם אירן הוא חדשות לא רצויות מבחינת ריאד, שכן פירוש ההסכם הוא שטהרן קיבלה הכרה בינלאומית כמדינת סף גרעינית. ערב הסעודית רואה בהתפתחות רבת-משמעות זו עדות להתעצמות של אירן - יריבתה האידיאולוגית והגאו-אסטרטגית המרכזית - על חשבונה
עידן יוסף
טורקיה פתחה שלוש חזיתות חדשות: מטוסי קרב וכוחות קרקע תקפו את המחתרת הכורדית, ביצעו מאות מעצרים ואפשרו לקוחות הקואליציה לתקוף את סוריה משטח טורקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il